Vilken fulsvets? Pinn/MMA

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Fått det ärofyllda uppdraget att iordningsställa "nya" gödselcontainern och behöver således sammanfoga lite skit.

Vad tjöpa? Om det varit för egen räkning hade jag väl lagt ner 6 månader på att hitta den optimala AC/DC apparaten till en budget men nu nöjer vi oss med en DC-makapär som går att handla över disk på en söndag, typ.

Biltema, Jula, Clasan u name it bara det fungerar och orkar med. Ingen större koll på godstjocklek för en container men det är väl förhållandevis grovt? Tips på pinnar med flotta egenskaper mottages även tacksamt. Funderar på att bygga en låsning för en av dörrarna med en bromsskiva som bas = inget finlir. Vet att det finns billigare MMA med TIG-tillbehör men den dagen ska jag kunna öva även på aluminium så de går bort.

Alltså, vilken pinnsvets, Kina-Esab, Biltema, Jula eller något annat? Hur många Amp. blir minimum? Om jag bara kan maxa någon minut i taget är säkert inte hela världen men ta gärna med det i beräkningen om ni kan.

20181228-194240.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Elektroder = Esab 48.00
Ta gärna i Vac-Pack. Vakumförpackade i mindre förpackningar. Egentligen skall ju alla basiska elektroder förvaras värmeskåp efter öppning, men med vakumförpackning i mindre antal så riskerar du inte att kassera ett storpack bara för att du skall ha några enstaka pinnar.

Dimension 2,5 eller 3,25 mm känns väl lagom.

Amperen brukar stå på förpackningen.
Tror det är ungefär så här:
2,5 - 80-100 amp
3,2 - 110-150 amp

Maskin...tja... Jag hade nog letat upp någon typ Esab MMA maskin billigt hos någon. Jula, Swedol brukar ha Esab.
Visst kan no-name maskiner från Kina funka också. Har själv 2 i garaget, men man får kämpa med dem lite ibland. Samt att funktionerna är lite lätt luddiga tidvis. Typ: 100 amp på skärmen är inte 100 amp i verkliga livet också så.
Men de går att svetsa med och har man garanti så lämnar man bara in skiten när den går sönder.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja det måste vara en bra peng på den makapären men det var inte nästgårds tyvärr =)

Är det lögn i helvete med en MMA AC och jag undrar naturligtvis för att de är snorbilliga, kanske av en anledning men att de väger 2-3 ggr AC var väl sak samma.

Annars har Jula denna med 3 års garanti, kablarna ser dock oroväckande korta ut:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...s/invertersvetsar/invertersvets-006190/#tab04

Biltemas kandidat är denna, hittar noll och ingenting om garanti så det är väl 1 år kan man tro, 2.5 m jord och 3 m svets är dock bra:

https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svetsinverter-mma-140dc-2000035249

3200:- för en förmodad kinabyggd Esab vet jag inte om det känns helt prisvärt dock, 2 års garanti utlovas det:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...s/invertersvetsar/svetsinverter-210038/#tab02
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Mma ac går bra med rutila pinnar eller hur det nu stavas .Men svetsen blir inte så hållbar som om man kört med t.ex ok 48 som kräver dc
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Varför vill du köra mma på växelström? Jag har aldrig ens stött på en elektrod som behöver svetsas med växelström, trodde det var nåt som försvann på 60talet..
Enda anledningen att ha ac är ju om du ska köra tig. Alu elektroder går hur fint som helst på dc ström.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hade ambitionen att provelda i afton men tiden räckte inte riktigt till, väl hemma och när allt var ihopskruvat sa jag precis som Morran...

När säkerhetsinstruktionerna är US-approved blir jag alltid misstänksam..

20181230-230056.jpg

..men det visa sig vara rätt stick i kontakten, puh.

20181230-230212.jpg

Detta plockade jag från hyllorna, extra svetsglaset tänkte jag sätta framför kameralinsen men det blir kanske i mörkaste laget:

20181230-230249.jpg

Svetshjälmen imponera kanske mest för att vara en medföljande dito, arbetstemperatur på minus 10°C till minus 60°C kan dock bli svårt att uppnå :va

20181230-230226.jpg


;)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det där blir nog bra för lite fulsvetsande :tummenupp

Glöm inte berätta hur det går nu sen.
Du kommer att ha gott om tid att dokumentera det hela med en intermittens på 15 %@130 A :hihi

Nu är det ju inte så farligt för hemmapillande. Man hinner vänta på att det skall svalna, knacka bort slagg, slipa lite på nästa ställe, osv. innan den är fit-for-fight igen. :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Äh vintermittensen är säkert det dubbla :smasha

Tror precis som du att jag kommer hålla mig sysselsatt ändå och inte bara vänta på äggklockan.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Eftersom det varit glapp i eluttaget hemmavid så..

Nä men ett elverk till svets känns användbart, letat tidigare men tappa gnistan lite någonstans på vägen. Kom fram till att det finns en faktor som jag inte minns namnet på, jag kallar den således ?. Om verket är/har ? laddar levererar det max alt. inställt värde kontinuerligt, icke ? skjuter på efter belastning och om så kommer svetsmaskinen brinna upp.

Detta är alltså inte verifierad fakta utan hur jag minns det :) Det påstods att Honda inte använder sig av ?-teknik och någonstans här tappa jag det.

Elverket (bensin) jag värmde sovrummet med inatt har två lägen = Econ(omy) av eller på där på sätter motorn på lägre varv och varvar/laddar på efter behov/belastning. Vet inte om Econ av betyder konstant maxvarv men högre i vilket fall.

Detta är dock ett förmodat kinabygge så jag har lite svårt o tro att det skulle klara ? medan Honda inte skulle..frågetecken

Detta specar 4.5kW, levererar 3kW och peakar 3.5kW.

Finns det något prisvärt som orkar oavsett enfas svetspistol?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hörde för länge sen av en svetslärare att OK 43.32 är väldigt lättsvetsade. Använder pinnsvets sällan, blir mest gas, MIG/MAG eller TIG. Dom få gånger jag behöver köra en liten MMA invertersvets, mest på utejobb brukar det sitta ihop sen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
And so it begins..

Öva igen ett hål, mest för att hålla bågen vid liv
20190106-174733.jpg

Smida plattjärn, spiralerna knåpar jag även ihop själv
20190106-163941.jpg

Ok 6mm krävde lite finess men 3mm är väldigt tacksamt med induktionsvärmare, värm på en röd rand o klappa till så blev böjen precis där
20190106-163945.jpg


20190106-164006.jpg

Är ett stall ändå..
20190106-181615.jpg


20190106-143217.jpg

Skivbromslås för högra dörren
20190106-190231.jpg

Så långt jag mäkta med i afton, ska nog bli bra tillslut
20190106-194729.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top