Allvädersställ för sporthoj?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag funderat fram och tillbaka på vilken typ av ställ som passar mig bäst när det gäller sporthojsbaserad touring. Det finns förvisso skinnställ med gore tex-membran men när skinnet väl är vått så tar det dels flera dagar innan det är helt torrt och dessutom håller det sämre än textil när det är fuktigt. Därför har jag landat i att bästa alternativet för touring är ett textilställ, men jag vill ha ett ställ som funkar även för aktiv körning med sporthoj, dvs inte pösigt sittande jacka som går halvvägs ner på låren med flaxande fickor och byxor som är så vida att man kan rymma halva packningen i dem. Nej, det jag vill ha är något i den här stilen:
- Absolut vattentätt även längre regnväder
- Kort jacka som slutar i midjan
- Rimligt aerodynamisk (dvs, ett minimum av utanpåliggande fickor)
- Byxor som sitter slimmat på benen
- Hög kvalitet med bra passform

Om möjligt:
- Vattentätt skikt som är laminerat med yttertyget för mest slimmad känsla
- Byxa och jacka som går att koppla ihop
- Byxor som går att stoppa in i stövlarna vid torrväder men också ha utanpåliggande när regnet slår till
- Urtagbart termofoder
- Stilren/enkel design utan en massa fula mönster och annat
- Ventilationsdragkedjor

Finns detta eller är jag dömd till att se ut som en gubbe när jag tourar?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag funderat fram och tillbaka på vilken typ av ställ som passar mig bäst när det gäller sporthojsbaserad touring. Det finns förvisso skinnställ med gore tex-membran men när skinnet väl är vått så tar det dels flera dagar innan det är helt torrt och dessutom håller det sämre än textil när det är fuktigt. Därför har jag landat i att bästa alternativet för touring är ett textilställ, men jag vill ha ett ställ som funkar även för aktiv körning med sporthoj, dvs inte pösigt sittande jacka som går halvvägs ner på låren med flaxande fickor och byxor som är så vida att man kan rymma halva packningen i dem. Nej, det jag vill ha är något i den här stilen:
- Absolut vattentätt även längre regnväder
- Kort jacka som slutar i midjan
- Rimligt aerodynamisk (dvs, ett minimum av utanpåliggande fickor)
- Byxor som sitter slimmat på benen
- Hög kvalitet med bra passform

Om möjligt:
- Vattentätt skikt som är laminerat med yttertyget för mest slimmad känsla
- Byxa och jacka som går att koppla ihop
- Byxor som går att stoppa in i stövlarna vid torrväder men också ha utanpåliggande när regnet slår till
- Urtagbart termofoder
- Stilren/enkel design utan en massa fula mönster och annat
- Ventilationsdragkedjor

Finns detta eller är jag dömd till att se ut som en gubbe när jag tourar?

Att du kommer att se ut som en gubbe går tyvärr inte att göra någonting åt. :fakta

Men jag har två förslag på bra kläder som är 100% vattentäta och inte uppför sig som tält i farter runt 200 km/h; bägge i BMW-s eminenta utrustningssortiment. Det står inte BMW med stora bokstäver någonstans så det spelar ingen roll vad det står på tanken på din hoj.

1. BMW Atlantis skinnställ. Gubbigt, tja men skinn och vattentätt. Googla så ser du konceptet.

2. BMW Streetguard. Laminerat, sitter tajt. Är inte tokgubbigt/fult.

Bägge har midjelång jacka som kopplas med lång dragkedja till byxorna. Vattentäta, absolut. I decennier dessutom. Funkar bra i 200 km/h också, dvs inget fladder och elände.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag funderat fram och tillbaka på vilken typ av ställ som passar mig bäst när det gäller sporthojsbaserad touring. Det finns förvisso skinnställ med gore tex-membran men när skinnet väl är vått så tar det dels flera dagar innan det är helt torrt och dessutom håller det sämre än textil när det är fuktigt. Därför har jag landat i att bästa alternativet för touring är ett textilställ, men jag vill ha ett ställ som funkar även för aktiv körning med sporthoj, dvs inte pösigt sittande jacka som går halvvägs ner på låren med flaxande fickor och byxor som är så vida att man kan rymma halva packningen i dem. Nej, det jag vill ha är något i den här stilen:
- Absolut vattentätt även längre regnväder
- Kort jacka som slutar i midjan
- Rimligt aerodynamisk (dvs, ett minimum av utanpåliggande fickor)
- Byxor som sitter slimmat på benen
- Hög kvalitet med bra passform

Om möjligt:
- Vattentätt skikt som är laminerat med yttertyget för mest slimmad känsla
- Byxa och jacka som går att koppla ihop
- Byxor som går att stoppa in i stövlarna vid torrväder men också ha utanpåliggande när regnet slår till
- Urtagbart termofoder
- Stilren/enkel design utan en massa fula mönster och annat
- Ventilationsdragkedjor

Finns detta eller är jag dömd till att se ut som en gubbe när jag tourar?
Det finns och det heter Dainese. End of story.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Tourat sporthoj Norrbotten-Sydsverige ett antal gånger med marschfart ca 160. Alltid +200 när man klippt bilar vid 2 till 1(vajrarna). Inte upplevt det som blåsigt.....

Aldrig använt dragkedjan för jacka/byxa. Byxorna utanför skorna(kommer inte på hur det är möjligt ens att få in dom i skorna.

(not. med sporthoj menar jag då sporthoj, inte nåt annat)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad menar TS med att skinn håller sämre än textil, om det är blött?
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Tourat sporthoj Norrbotten-Sydsverige ett antal gånger med marschfart ca 160. Alltid +200 när man klippt bilar vid 2 till 1(vajrarna). Inte upplevt det som blåsigt.....

Aldrig använt dragkedjan för jacka/byxa. Byxorna utanför skorna(kommer inte på hur det är möjligt ens att få in dom i skorna.

(not. med sporthoj menar jag då sporthoj, inte nåt annat)

Ok, men....:confused: Vad är det för kläder du använt som inte upplevs som blåsigt? Och håller de tätt vid regn? Det var ändå det som TS undrade.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att du kommer att se ut som en gubbe går tyvärr inte att göra någonting åt. :fakta

Men jag har två förslag på bra kläder som är 100% vattentäta och inte uppför sig som tält i farter runt 200 km/h; bägge i BMW-s eminenta utrustningssortiment. Det står inte BMW med stora bokstäver någonstans så det spelar ingen roll vad det står på tanken på din hoj.

1. BMW Atlantis skinnställ. Gubbigt, tja men skinn och vattentätt. Googla så ser du konceptet.

2. BMW Streetguard. Laminerat, sitter tajt. Är inte tokgubbigt/fult.

Bägge har midjelång jacka som kopplas med lång dragkedja till byxorna. Vattentäta, absolut. I decennier dessutom. Funkar bra i 200 km/h också, dvs inget fladder och elände.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Bra tips, och det är ju garanterat kvalitet, eller borde vara med tanke på priserna :brinnerup
Dock är väl utseendet inte riktigt vad jag tänkt, men har detta ställ i åtanke. Det skinnstället verkar ju vara gjort i något magiskt material. Vet du om man håller sig torr med det även i kraftigare/längre regnskurar?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Dainese har bäst skydd och sitter som ett smäck. Skyddar bra också, har vurpat ett par gånger och hade inte ens ont efteråt. Tål flera timmars hällregn.

Annars finns dessa men jag har inte testat de
https://wolf-moto.com/wolf-textile-...ets/wolf-tec-tour-outlast-textile-jacket.html

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk


Som Meatloaf är inne på, vilken modell har du?
Har hittat deras jacka Racing 3 D-Dry och den är både snygg och verkar funktionell med vattentätt membran och löstagbart termofoder. Funderar dock på hur bra deras D-Dry membran är?
https://dainese.com/it/en/racing-3-d-dry-jacket/201654605.html#

d3e7eb76-4f3d-4e5c-81ea-1cf3d6d07971
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad menar TS med att skinn håller sämre än textil, om det är blött?


Det är något som jag lärt mig här på SH för länge sen så det måste ju vara absolut sant med andra ord. Då hänvisades till någon undersökning som sa att om materialet är torrt så har skinn högre slithållfasthet än textil (dvs, hur många meter kan man glida på asfalt utan att materialet slits upp). När skinnet är genomblött så håller det dock betydligt sämre, medan textilmaterialets prestanda inte påverkades nämnvärt om det är fuktigt eller torrt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra tips, och det är ju garanterat kvalitet, eller borde vara med tanke på priserna :brinnerup
Dock är väl utseendet inte riktigt vad jag tänkt, men har detta ställ i åtanke. Det skinnstället verkar ju vara gjort i något magiskt material. Vet du om man håller sig torr med det även i kraftigare/längre regnskurar?

Ja, jag har bägge ovanstående ställ och går i god för dem... åtminstone +200 mil i ösregn vid Ishavskusten.

Atlantis är magi. När regnet upphör SER man hur det torkar i fartvinden och det drar inte åt sig vatten heller. Och då tältar jag, så det blir inga fintorkningar inomhus nattetid...

Streetguard är ändå det jag väljer på för-/eftersäsong då det är lättare och har täta ärmmuddar vilket är skönt efter några timmar i regnet. Laminerat GoreTex till yttertyget (mitt är äldre, Streetguard 2 heter det) vilket innebär att det nästan inte blir vått...

Jag har ett äldre 10-12 år gammalt Atlantis 2 och det har löstagbar innerliner i GoreTex vilket gör det 100% vattentätt under lång tid. De nyare varianterna slipper innerliner.

Yours truly i Atlantis; Dalsnibba ovanför Geiranger.
100% gubbe, 100% väderoberoende.

8bfe4333c1ffc8659f76fd1eb297afa7.jpg



Buy quality, cry once
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Textilställen är perfekta på resan så varför har de inga puckar? På hemvägen ligger ju Ringen så förbannat lägligt till, omöjligt att köra förbi ju! :va
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Som Meatloaf är inne på, vilken modell har du?
Har hittat deras jacka Racing 3 D-Dry och den är både snygg och verkar funktionell med vattentätt membran och löstagbart termofoder. Funderar dock på hur bra deras D-Dry membran är?
https://dainese.com/it/en/racing-3-d-dry-jacket/201654605.html#

d3e7eb76-4f3d-4e5c-81ea-1cf3d6d07971

D-Dry är typ inte vattentätt så den skulle jag nog inte välja som regnplagg. Har en jacka i D-dry, inte den modellen iofs. Säljaren på Lelles snackade om att han pratat med kund som åkt tre dagar i regn i Norge och "märkt att det var lite fuktigt" tredje dagen. Efter trekvart av lite regn är jag blöt i min jacka så.... säljsnack.

Det jag hört från folk med fungerande regnskydd i textilkläder är Klim eller Rukka, har inte provat själv dock. Ett Klimställ med laminerat Gore-Tex går väl på 20 typ.

/R
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man får räkna med att ett väl fungerande ställ kostar 15-25.000...

Om man köper det nytt, alltså. Köp beggat Rukka, Stadler, BMW och du håller dig torr i decennier.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Man får räkna med att ett väl fungerande ställ kostar 15-25.000...

Om man köper det nytt, alltså. Köp beggat Rukka, Stadler, BMW och du håller dig torr i decennier.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Jag, som är jämngammal med Hedenhös, undrar: ersätter ett sådant ställ ett riktigt skinnställ? Alltså om man går omkull, så kommer man inte skrapa sönder sig mot asfalten?
Sånt här t ex:
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/personlig-utrustning/mc-jackor/mc-jacka-2000040063
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag, som är jämngammal med Hedenhös, undrar: ersätter ett sådant ställ ett riktigt skinnställ? Alltså om man går omkull, så kommer man inte skrapa sönder sig mot asfalten?
Sånt här t ex:
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/personlig-utrustning/mc-jackor/mc-jacka-2000040063
Är stället bra, i rätt storlek och har fungerande skydd så är svaret: Javisst, det skyddar dig!

Det slits dock i allmänhet sönder till skillnad från ett skinnställ som kanske bara nöts men går att fortsätta använda.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Textilställen är perfekta på resan så varför har de inga puckar? På hemvägen ligger ju Ringen så förbannat lägligt till, omöjligt att köra förbi ju! :va
Jag har sett lösa ”knävärme” med puckar på, men jag kommer inte ihåg var ...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top