Lär dig rädda liv.

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Vi är på väg mot ett nytt år, en ny hojsäsong, och en grundkurs för att kunna rädda en medmänniska i nöd är en bra kunskap att ha med sig i händelse av en nödsituation.
Gå en kurs i Hjärt-Lung-räddning.
Det finns fler alternativ för detta, och varför inte läsa igenom tillvägagångssättet lite då och då, för att friska upp minnet, när det är skarpt läge så är det sekunder som gäller.

Ett nyttigt nyårslöfte.

https://www.hjart-lung.se/om-oss/var-verksamhet/hjart-lungraddning/
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Vi är på väg mot ett nytt år, en ny hojsäsong, och en grundkurs för att kunna rädda en medmänniska i nöd är en bra kunskap att ha med sig i händelse av en nödsituation.
Gå en kurs i Hjärt-Lung-räddning.
Det finns fler alternativ för detta, och varför inte läsa igenom tillvägagångssättet lite då och då, för att friska upp minnet, när det är skarpt läge så är det sekunder som gäller.

Ett nyttigt nyårslöfte.

https://www.hjart-lung.se/om-oss/var-verksamhet/hjart-lungraddning/

Bra där! :tummenupp

Och törs man inte blåsa in luft av olika anledningar (kräkningar, blod) så är kompressioner viktiga. Och att bli avlöst, det är jobbigt efter en kort stund också.

Bra tips sportbike. :)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har gått via jobbet, känns bra att kunna grunderna.
Kan detta vara något för SMC att anordna något i samband med Knix/bankörningar?
Man åker ofta tillsammans med andra SMC-medlemmar på friåkning och det skulle kännas tryggare att de har nåt hum om hur man ska bete sig vid olycka.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Jag har gått via jobbet, känns bra att kunna grunderna.
Kan detta vara något för SMC att anordna något i samband med Knix/bankörningar?
Man åker ofta tillsammans med andra SMC-medlemmar på friåkning och det skulle kännas tryggare att de har nåt hum om hur man ska bete sig vid olycka.

För flera år sen ville jag anordna kurser i just HLR främst för motorcyklister. Bl a vad man ska tänka på om man ska ha hjälmen kvar eller inte på skallen. När är läge att dra av den, men tyvärr var intresset svalt.

Själv anser jag att det är fler mc-förare på vägarna än det finns ambulanser, vid en olycka skulle jag vara skitglad om nån gör HLR på mig om jag kört av och behöver hjälp.
Och tiden mellan din insats tills ambulans anländer och tar över är nog så viktig, där kan vi vara riktigt bra resurser för varann.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top