Ultraljudstvättning!

Monark

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2018
Ort
VAGGERYD
Hoj
monarped
Hittar ingen sammanhängande tråd om tips & tricks när man Ultraljudstvättar. vad använder man med fördel till motorblockhalvor och cylindrar? Både gjutjärn och Aluminium etc? Ni som är rutinerade har ju lite tips om vad som funkar så dela gärna med er!
 

Monark

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2018
Ort
VAGGERYD
Hoj
monarped
var mer smådelar i Gjutjärn och Aluminium,kåpor till motorn tex. Våtblästring är jättebra men lite dyrt och jag har inte de kvalitetskraven på mina grejer. Vill gärna rengöra mina verktyg ordentligt och har sett de som UT sina och de blev kanon, dessutom så kommer UT åt överallt med verkar det som.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag har provat alla tänkbara lösningar i tvätten. Allt från Kallt vatten till knepiga blandningar av kemikalier.

Det som fungerade ÖVERLÄGSET bäst var rengöringsmedel för Ultraljudstvätt och aluminiumdelar. Ett av misstagen jag också gjorde var att tvätta i för hög temperatur. Det resulterade i att delarna oxiderade och blev helt svarta efteråt.
Men 60 grader fungerar bra.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jag kör allt från förgasare, bromsok till gummidelar i min tvätt. Brukar stoppa ned delarna i en hink avfettningsmedel i några minuter sen i tvätten, har också testat massa olika medel men kör nu uteslutande vatten + några droppar yes diskmedel. Ska man få tex. förgasare att se fräscha ut så brukar jag sodablästra dom då blir det kanon.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har en värsting ultraljudstvätt men jag får absolut ingenting ren med en sådan skit oavsett kemikalier. Förgasare och munstycken blir inte de minsta rent av en ultraljudsvtätt. Sodablästra motorkåpor är billigt och bra effektivt. Om de är riktigt skitiga kan man glasblästra de tar bättre än soda.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker ultraljudstvättar är värdelösa till i princip allting.
Enda undantaget där jag gillar ultraljudstvätten är till spridare.

Ja som rengöring håller jag med. Man får nästan lika mycket effekt av att bara lägga delarna i varmt vatten med rengöringsmedel. Skall man ha ordentlig rengöring av makroskopisk smuts så är det 28kHz frekvens och flera hundra w effekt som gäller och det får man inte i kinamaskiner för rimliga pengar.

Jag använder min uteslutande till förgasare. Sodablästring av utsidan för snygg finish och sen ultraljudstvätt för insidan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja som rengöring håller jag med. Man får nästan lika mycket effekt av att bara lägga delarna i varmt vatten med rengöringsmedel. Skall man ha ordentlig rengöring av makroskopisk smuts så är det 28kHz frekvens och flera hundra w effekt som gäller och det får man inte i kinamaskiner för rimliga pengar.

Jag använder min uteslutande till förgasare. Sodablästring av utsidan för snygg finish och sen ultraljudstvätt för insidan.

Tror inte de jag använt har varit kinatvättar, utan troligen ganska dyra apparater med tanke på var det stått och vilka som stått för inköpen. Men jag vet inte säkert.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Skulle klara mig utan ultraljudstvätt men råkade ha en Elma och tycker att den funkar, det är ju kavitation som uppstår. Kör bara smådelar som annars är svåra att komma åt. Småläste nyss och man anpassar frekvensen till materialet som ska rengöras pga skaderisk men det är även annat som spelar in för bra rengöring som tid, värme och medel. 25khz för rostfritt stål tex, 45 khz för lättmetall, 130 khz för känsligare saker som viss elektronik.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx

Monark

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2018
Ort
VAGGERYD
Hoj
monarped
När ni använder Citronsyra till tex motorblock i Aluminium, vilka blandningsförhållande kör ni med? har läst att man kan lägga mindre prylar tex munstycken etc i en glasburk, är det bara att sänka ner den eller med lock på? Gissar att det är för att grejerna är för små för korgen?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ta och prova en långsam metod som verkar kunna lösa upp allt.

Denna metod tog tillomed bort färgen på mitt TT600 block o cylinder samt topp.

Varmt vatten och en bra skvätt grönsåpa, I mitt fall låg det ett par dygn o färgen såg ut som att det varit bums färgbortagning påsprutad Bara att borsta bort med mjuk borste.
 

Monark

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2018
Ort
VAGGERYD
Hoj
monarped
Maskinen var väl inte på hela tiden? Först Citronsyra och sköljning. vattenbyte och Grönsåpa som tvättning om jag fattat rätt? Då återstår Glasburken och dess funktion!
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag fick bra resultat med hett vatten och Yes i ultratvätten.
Först blåsa rent detaljerna med tryckluft o sen ner i vibratorn.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top