Vart kan man importera hojar ifrån?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej.
Jag exporterade min hoj till Finland för några veckor sedan.
Skickade med båda delarna av regbeviset, både gul och blå, kändes lite kymigt, men det skulle underlätta för tullen, och Transportstyrelsen rekommenderade det när jag pratade med dom.
Men behåll regplåten sa dom.
Finnen skickade sedan en kopia på tullens handling, vilket väl är den #2 du avser Anders?
Efter en dryg vecka så frågade Transportstyrelsen efter regplåten, som jag då skickade in, och då fick jag ett besked om att jag inte längre var ägare efter ca en vecka.
Ganska snabb process, men nu var det i och för sig Finland, men ville dela erfarenheten i alla fall.
/Tobias
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Hej.
Jag exporterade min hoj till Finland för några veckor sedan.
Skickade med båda delarna av regbeviset, både gul och blå, kändes lite kymigt, men det skulle underlätta för tullen, och Transportstyrelsen rekommenderade det när jag pratade med dom.
Men behåll regplåten sa dom.
Finnen skickade sedan en kopia på tullens handling, vilket väl är den #2 du avser Anders?
Efter en dryg vecka så frågade Transportstyrelsen efter regplåten, som jag då skickade in, och då fick jag ett besked om att jag inte längre var ägare efter ca en vecka.
Ganska snabb process, men nu var det i och för sig Finland, men ville dela erfarenheten i alla fall.
/Tobias

så har jag också gjort flera gångar, det enda luriga ligger i att köparen verkligen skickar tillbaka tullpapper.
jag lämnar aldrig med skylten, då kan köparen inte köra o göra roliga grejor i mitt namn.
om inte får man skrota fordonet, finns en ruta för det också. skrotat utan papper...tror jag det heter, orsak typ kraschad utan försäkring, ombyggt till banhoj. då står man inte som ägare längre iallafall
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
så har jag också gjort flera gångar, det enda luriga ligger i att köparen verkligen skickar tillbaka tullpapper.
jag lämnar aldrig med skylten, då kan köparen inte köra o göra roliga grejor i mitt namn.
om inte får man skrota fordonet, finns en ruta för det också. skrotat utan papper...tror jag det heter, orsak typ kraschad utan försäkring, ombyggt till banhoj. då står man inte som ägare längre iallafall

Japp, Transportstyrelsen tipsade om det.
Om han inte skickar in papperna så kan du beställa nya, eftersom du fortfarande är ägare.
Och som orsak sa dom att det bara är att skriva som det är, att den är exporterad och nya ägaren inte skickat in papper.
Enda nackdelen med det är att den blir skrotad i Sverige, och inte kan komma tillbaka hit.
Och det är lurigt med skylten, för ska han köra den hem så behöver han den egentligen.
Men helst vill man ju behålla den.
 

b0ck3n

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2019
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2013 BMW S1000RR
Pratade med Andy på Banhoj.com och de erbjuder en väldigt enkel dörr-till-dörr transport till överkomligt pris. Att importera från Storbritannien var inte så knepigt så det avskräcker, fördel också att de flesta cyklar står hos handlare som är vana vid processen. Får förhoppningsvis hem en trevlig cykel nu i höst så man kan skruva under vintern.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top