Vart kan man importera hojar ifrån?

Goldspeed

Ny medlem
Gick med
30 May 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Hej, finns det något land där hojarna säljs lite billigare? Och har ni någon sida att tipsa om?

Här googlat runt lite men hittar mest gamla trådar så om någon kan länka en redan befintlig tråd där det finns lite info så skulle det också vara guld!

Tack
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Prisskillnaderna har minskat inom EU och med trist värdering av SEK just nu så är det inte affär att importera för prisets skull.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Prisskillnaderna har minskat inom EU och med trist värdering av SEK just nu så är det inte affär att importera för prisets skull.

Åja! För ett land utan regering så håller valutan kursen rätt bra ändå.
Eller... ...vänta... ...kanske är det tack vare bristen på regering som kronan inte kraschat alldeles ännu? :fakta

Traditionellt har vi importerat hojar från Tyskland och UK.
I mindre utsträckning från Italien och Nederländerna.

Men, som Boris säger - idag är hojarna jämnbilliga i Sverige jämfört med de traditionella importländerna. Faktum är att det återexporteras hojar ut ur Sverige nu.
Finska och Danska köpare hittar hojar här hos oss billigare än hemma, och i vissa fall även billigare än i Tyskland, pga valutakursen.

En implikation av det Boris nämner är att den som söker något speciellt oftast har större chans att finna detta om man breddar sitt sökande.

Www.mobile.de riktar in sig på främst Tyskland med en del sidoträffar, och www.subito.it är bara Italien.

Kolla om du hittar ngt intressant.
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Min uppfattning är att www.moto.it har högre andel professionella handlare hos sig, men att andelen privatpersoner är högre på subito.

Lika bra att skumma båda för att bilda sig en uppfattning av utbud och prisläge.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur ser det ut längre österut, tex baltstaterna? Nu är kanske inte marknaden gigantisk med ca 6 miljoner invånare totalt, och priserna är på väg uppåt generellt, men lite udda hojar borde man väl kunna hitta där också? :va
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Lite spin-off i frågan då!

Är det i inte himla mycket besvär med att privatimportera?

Man ska hitta ett objekt (som man inte kan åka och klämma på)
Komma överens med säljare om pris.
Resa till platsen där hojen finns för att provköra/klämma på den.
Sen ska den köras eller fraktas hem.
Pappersarbete i exporterande land.
Sen ska den väl reggas i sverige och besiktas väl?

Nu killgissade jag lite så klart, men det känns som att priset ska vara sjukt mycket lägre för att det ska vara värt processen, alternativt att det är en hoj som är svår att hitta på hemmamarknaden.

I övrigt har jag inget svar på grundfrågan.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nittiotalets glansdagar med halva priset i Tyskland är över sedan länge. Därför bör man nog inte påbörja iden om att privatimportera sin egen hoj med att man väljer ett specifikt land. Det brukar vara bättre om iden börjar med att man först bestämmer vilken hoj man vill ha.

Finns denna hoj i Sverige till ett någorlunda vettigt pris...? Finns denna hoj i Sverige överhuvudtaget...? Om inte, var finns den i så fall...?
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Återupplivar tråden efter ett antal sök (istället för att skapa en helt ny). Mina funderingar:

Hur ser processen ut för att importera hoj från säg Tyskland (gärna detaljerat)?
Vilka kostnader är behäftade (till exempel bensin, skatt, besiktning inreg. etc.) med import?
Vad uppgår - på ett ungefär - kostnadsposterna till?
Annat klokt att ha i åtanke?

Bör nämnas att jag fortsatt och framgent är intresserad av att importera en cykel från Tyskland.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Vilka kostnader är behäftade (till exempel bensin, skatt, besiktning inreg. etc.) med import?
Vad uppgår - på ett ungefär - kostnadsposterna till?

Bör nämnas att jag fortsatt och framgent är intresserad av att importera en cykel från Tyskland.

för mig som bor i Helsingborg och har närmare än dig, så hamnar en resa till norra tyskland, med båt Helsingborg, Helsingör.. rödby-puttgarten, samt drivmedel, mat, dryck. inreggning av hojen på runda slängar 10 tusen... give or take 1000:-

jag har själv kollat hojar, men det är bara udda hojar som knappt finns här som är lönt att hämta.

kollade på en lätt skadad R1 07-08 som jag kanske kunde ha som banhoj…. billigare att köpa en svensksåld här hemma och bygga om
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Tack för underlag, kloka inspel och medskick. Jag lägger planerna på hyllan och söker vidare i Svea rike.
 

b0ck3n

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2019
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2013 BMW S1000RR
Prövar att återuppliva denna tråd. Är intresserad av sporthoj, där en av kandidaterna (Honda CBR1000RR Fireblade) verkar betydligt billigare i UK. Söker modellår 2008-2018 och det finns betydligt mer att välja på där än här, kanske just därför man också får mycket mer cykel för pengarna där även med dagens valutakurs.

Önskar tips på sidor att leta på, utöver det är all information om hur importen går till välkommen.
 

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Prövar att återuppliva denna tråd. Är intresserad av sporthoj, där en av kandidaterna (Honda CBR1000RR Fireblade) verkar betydligt billigare i UK. Söker modellår 2008-2018 och det finns betydligt mer att välja på där än här, kanske just därför man också får mycket mer cykel för pengarna där även med dagens valutakurs.

Önskar tips på sidor att leta på, utöver det är all information om hur importen går till välkommen.

Kolla med banhoj.com han vet en del om ämnet, kan även hämta hem hojar. I alla fall har han gjort detta innan...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag sålde en hoj till Litauen i Juli. Den trevliga killen tog med sig hojar/bilar löpande tillbaka hem i sin ( på returen ) tomma lastbil. Det var lite oväntat och förvånade mig.

Efter en vecka av skamlöst prutande från andra fåntrattar dök han upp och köpte okört & oprutat:fakta
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/

Rent praktiskt, hur gjorde ni avregistreringen? Hur såg dokumentet ut för #2?

Nu kollade jag inte din länk, men han hade exportpapper och han skrev in sin utländska adress på det vanliga ägarbytespappret, ibockat EXPORT och lite info i rutan för fritext.

Han hade gjort det förr, vi får se om det funkar. Mer hans problem än mitt kände jag då:hihi


Kollade din länk, han fick inte #2 och jag skickade inte in några plåtar ( saknades laglig ändå ) Men jag skickade bevis om export och ägarbytespappret iaf.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top