Hjälp att bygga torrkoppling

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
jag behöver hjälp att bygga en torrkoppling.

någon som vet hur man gör? det ska vara till Classic racing motorcykel.

tack på förhand!
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Har du en motor avsedd för torrkoppling, eller tänker du konvertera från våt till torr?
Vad menar du med bygga? Ska du använda en befintlig färdigtillverkad korg mm, och försöka få den monterad på din mc?
Berätta mer om vad du tänker.
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
jag hade tänkt konvertera till torrkoppling. har sett på nätet att det går men förstår ej hur.
jag har myllighet att tillverka delar själv men behöver en typ en skiss.
moddlaren har gjort en. så kunde man koma i kontakt med han hade det vari bra.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad tänkte du bygga till för hoj?

Enklast är att köpa en befintlig koppling från något beprövat och sedan slöjda dit en egendesignad kåpa och tätning.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
http://www.twostrokerider.se/bygg-din-egen-torrkoppling/

Vad behöver du mera info om?

Du säger inget om vad motor du tänker använda det blir lixom helt olika lösningar beroende på motor.

Am6 = Yamaha motor är bara att titta på hur yamaha TZ 250 är skapad dom ser och fungerar i princip på exakt samma sätt. Minus kasset lådan på Tz,n.

Har du Sachs/ kreidler/zundapp så finns lit att köpa hos EMOT i Holland som fungerar.

Frågar du om pris? Då har du troligen inte råd.


Varför vill du ha torrkoppling?

1 det är fränt.
2 en RIKTIG rääser har torrkoppling.
3 tröttnat på att riva av kåpan för att justera koppling.
4 bara för att det går.
5 tjäna en massa HP.

Svarar du 5 kan jag tala om att med rätt mängd olja i motorn klarade jag inte av att mäta någon skillnad alls i bromsbänken,

Kan tänka mig att på typ en Tz/Rs/RSA/RSW att torrkoppling ger 0,2-0,5 hp + och det ger ett oljebyte till motul 300v också o mycket billigare.

Yamaha motorernas dilemma är att kopplingen har en tryckstång genom primäraxeln i växellådan, på Tz ligger det 2st oringar inuti primäraxeln som tätar mellan stång och axel.

Detta funkar inte på en am6-dt-yz osv det finns inte plats man får konvertera bort stången o bygga en konstruktion med hudraulisk koppling som drar i tryckplattan typ nyare yz250 o massor andra motorer.

Massor med jobb och mycket dyrt om du inte har tillgång till fräs svarv tigsvets o en mängd andra bra verktyg.

Mvh

Ps så här kan en torrkoppling rassla.

https://youtu.be/lcdUouVXHV8
 
Last edited:

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
det är så här. att en riktig racer har torr koppling! det är egentligen en kreidler 50cc racer motor jag vill ha. men det är stort sett omyligt att få tag på. så jag har börjat att konstruera en eget motor block med am6 som donator av vexellåda och koppling. jag har tillgång till alla maskiner och utrustning som behövs. det är ett projekt som är tänkt att pågå i ett antal år. det är på konstruktions stadiet nu.
modllaren har du inte någon snitt på din konstruktion så man kan se hur du har löst det på din am6 motor?
jag har läst din guide på nätet men förstår inte riktigt hur du får plats med allt! och hur du har löst det.
jag har även en konstruktion på gång med en donation med växellåda och koppling ifrån en derbi motor. vet ej i nuläget vilken av de två som kommer att tillverkas.
så lite mer konstruktions förslag hade suttit fint!
som sagt det är ett långtids projekt.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Svar nej jag har ingen ritning.

Du måste sänka kopplings drevet så mycket det går så det hamnar så långt in som möjligt på vevaxeldrevet tunnaste packboxen i den storleken bygger 7mm och du behöver ha lite spel ytterligare.

På bilden ser du två aluringar den yttre svetsar du fast i kopplingskåpan med drev o korg monterad så all linerar.

Det är naturligtvis i den yttre som boxen sitter så den inre anpassas till pboxens tätningsyta.

Kopplingskorg stången svarvar var du små pluggar till o pressar in i ändarna så det blir tätt genom axeln..

Om du tittade på videon som jag länkade till så ser du en typ av lösning med wire till att koppla ur.

Jag hade liknande men gjorde en liten hydraul cylinder som drog ut tryckplattan med en stång och mellan tryckplattan och stång ett axiellt nållager som gör att kopplingen kan snurra medans stången står still.
 
Last edited:

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
om man måste konvertera bort stången o bygga en konstruktion med hydraulisk koppling som drar i tryckplattan så verkar det faktiskt mycket lättare att bygga torrkoppling på derbi konstruktionen då där finns plats för det.
sen så är det många som påstår att derbi växellådan är bättre. lite att tänka på !
har du fler tips så är de välkomna. men tack för den info jag har fått. nu är helgen räddad.:)
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Japp derbi motorn är en betydligt bättre och nyare konstruktion så jag håller med dej..
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
modllaren!
kommer du ihåg vilken storlek på p-box du använde ?
jag börjar få kläm på på hur alt ska vara!
har en cad ritning nu som verkar funka.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej det minns jag inte..

Det var den största som momentum hade i katalogen som var 7mm den var i princip lika stor som kopplingskorgens yttermått.

Det kan ha varit denna.

90 110 7 NBR BASL 5014-1804
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top