Liten framlampa

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Håller på att bygga om motarden och jag behöver ny framlampa! Tycker det är sjukt svårt att hitta något snyggt. Har fått för mig att jag vill ha belysningen innanför nummerskylten, eller vad den plastkåpan kallas som man har på crossar. Vill alltså hålla det så platt som möjligt. Det är på en xr650r och jag har inget batteri. Att det är godkänt är viktigt så jag slipper byta inför besiktning. Har kikat lite på projektorlampor men dom bygger alldeles för mycket på djupet.. har funderat på att köpa en vanlig universal framlampa av något slag och använda mig utav själva lampan och kasta kåpan, men vet inte vilken lampa som är lämpligt till det heller. De flesta verkar ändå bygga ca 10 cm på djupet. Några tips?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Den måste vara godkänd o då försvinner det mesta.

Annars finns ju mycket moppe fucko meka på twostroke.se. Motard moppar har godkända framlampor.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Den måste vara godkänd o då försvinner det mesta.

Annars finns ju mycket moppe fucko meka på twostroke.se. Motard moppar har godkända framlampor.
Ja kanske en mopedlampa kunde vara något..

Jag har sett att highsider har en hel del som verkar vara vettiga. 60mm djup är ju bra men är lite osäker på utseendet med en stor rund lampa på en Motard. Annars har jag kollat lite på denna, som iofs är 96mm djup.
https://www.hojstyling.se/produkt/h...rojektor-i-led-med-position-hel-och-halvljus/
Annars kanske något rektangulärt, så det får lite av detta utseendet: http://www.bikebound.com/wp-content/uploads/2018/02/Yamaha-RD350-Supermoto-7.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det skulle kanske kunna funka med en lykta från en 690 SMC? Hyfsat platt och den borde rimligtvis vara godkänd. Går loss på ca 2k inklusive plast.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Behöver halvljuset vara asymmetrisk eller kan det vara symmetriskt sålänge det inte är gjort för vänstertrafik?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
symmetriskt sålänge det inte är gjort för vänstertrafik?

Symmetriskt OCH gjort för vänstertrafik??:va
Hur tänkte du nu?

Symmetriskt är lika på bägge sidorna, så är det symmetriskt i England är det nog symmetriskt här också

Edit:
VVFS 2003:23 säger så här:

30 § Halvljusstrålkastare som avger asymmetriskt ljus skall
vara avsedd för högertrafik.

Så är det symmetriskt är det bara att köra
 
Last edited:

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Symmetriskt OCH gjort för vänstertrafik??:va
Hur tänkte du nu?

Symmetriskt är lika på bägge sidorna, så är det symmetriskt i England är det nog symmetriskt här också

Edit:
VVFS 2003:23 säger så här:

30 § Halvljusstrålkastare som avger asymmetriskt ljus skall
vara avsedd för högertrafik.

Så är det symmetriskt är det bara att köra
Uttryckte mig slarvigt. Menade om allt annat än asymmetrisk avsedd för vänstertrafik är ok, vilket det ju verkar vara!

Hur kan man lösa ett positionsljus om det inte är inbyggt i lampan? Kollar dom ens det på besiktning?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Uttryckte mig slarvigt. Menade om allt annat än asymmetrisk avsedd för vänstertrafik är ok, vilket det ju verkar vara!

Hur kan man lösa ett positionsljus om det inte är inbyggt i lampan? Kollar dom ens det på besiktning?

Du köper valfri positionsljushållare till valfri bil dom flesta är av mjukt gummiliknande material o trycks bara in i ett hål.

Och borrar ett hål i lamphuset ungefär där det sitter på en godkänd lampa.

Eller så köper du en liknande led ljusslinga av samma typ som sitter som design i många moderna bilars lamphus för att dom skall se aggressiva ut med positionsljuset på.

Tror du kan finna bägge på Feltema.
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Uttryckte mig slarvigt. Menade om allt annat än asymmetrisk avsedd för vänstertrafik är ok, vilket det ju verkar vara!

Hur kan man lösa ett positionsljus om det inte är inbyggt i lampan? Kollar dom ens det på besiktning?

Xren saknar positionsljus standard då dom inte har batteri så det är lugnt :tummenupp
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag kör led i yz250wr o den e batterilös o har AC till led lampan i bakljuset jag har bara en voltregulator.

Att ja har led är att yamaha bara har 35 ynka watt från spolarna o vill ha så my det går till.framlampan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top