Dra elsystem. Isprojekt

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Hallå!

Har sökt men hittar inget som hjälper mig tillräckligt.. Behövs inga kommentarer om att idiotförklara mig då jag vet att jag tog mig vatten över huvudet redan.

Är så att ja håller på med ett litet projekt och tänkte dra om elen eftersom jag vill ha bort precis allt jag inte behöver för en hoj som enbart ska gå på isen.

Hojen är en kawasaki kz440ltd om det är till någon hjälp.

Det jag tänkt ha är det som behövs för att få den att gå, ett tändningslås med återfjädrande läge som start och en framlampa.

Så om någon vänlig själ skulle kunna tala om för mig vad jag behöver och hur det ska kopplas vore det snällt!

Tack på förhand.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Klipp bort det du inte behöver från originalhärvan. Blinkers, bakljus etc.
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Va redan någon som hade varit och rivit och skarvat överallt så tycker det blir bättre att dra nya kablar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Jag skulle nog börja med ett originalkopplingsschema. Sen ta en överstrykningspenna och markera alla kablar som behövs. Sen rita ett nytt, tänka igenom minst två gånger om nåt är onödigt eller saknas. Sen rita om det igen.
Därefter skissa upp kabeldragningen. Att dra kablar efter schema är inte svårt.
Friskt kopplat är hälften brunnet.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Från motorn på vänster sida borde det komma två gula samt en till neutralläget, skippa den senare och koppla de gula till regulatorn. Svart från regulator direkt till jord, röd till batteri, brun till den strömbrytare som du kan använda i stället för tändlås och då så att den ger ström då den slås på, nu är laddningen i gång såvida du inte har en 1977-79 motor som har annat svänghjul.

Plus från batteri till strömbrytare, efter denna matas CDI ström och även tändspolen. Pickup tror jag matas från CDI. Ta reda på färger till spolen från CDI, koppla enligt färger mellan pickup och spole. Du borde inte behöva röra kabeln från pickupspolarna på höger sida av motorn.


Startrelä använd de tjocka kablar som finns mellan startmotor, relä och batteri. Ordna en återfjädrande tryckknapp som kopplas till styrningen av reläet, tunn kabel. Plus tas efter tändningsbrytaren.


Borde räcka så för att få den att funka, var noga med att koppla rätt om du behöver rota i pickupens kablage, den tycker inte om att bli felkopplad.

Innan du börjar kolla lite på var det blir ström efter att tändning slås på vid CDI box samt tändspole.

Lycka till, kom ihåg att köra med byta ut NGK-stiften så blir det bra.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
KZ 440 LTD som ishoj?

Tack för att du tar dig an det som sågasöndermaffian förstör.
Det är inte den första modellen jag tänker på som ishoj, men det funkar säkert.


Tips:
När hojen står strippad, så passa på att leta plastdunk du kan använda för att rama in förgasarpaketet. Ibland funkar det bäst att klippa upp två likadana dunkar och popnita ihop dem på mitten. Det skall vara stängt åt fem håll, men öppet fram emot motorn.

Sparar mycket svära, speciellt på oplogad is.

Lycka till!
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Från motorn på vänster sida borde det komma två gula samt en till neutralläget, skippa den senare och koppla de gula till regulatorn. Svart från regulator direkt till jord, röd till batteri, brun till den strömbrytare som du kan använda i stället för tändlås och då så att den ger ström då den slås på, nu är laddningen i gång såvida du inte har en 1977-79 motor som har annat svänghjul.

Plus från batteri till strömbrytare, efter denna matas CDI ström och även tändspolen. Pickup tror jag matas från CDI. Ta reda på färger till spolen från CDI, koppla enligt färger mellan pickup och spole. Du borde inte behöva röra kabeln från pickupspolarna på höger sida av motorn.


Startrelä använd de tjocka kablar som finns mellan startmotor, relä och batteri. Ordna en återfjädrande tryckknapp som kopplas till styrningen av reläet, tunn kabel. Plus tas efter tändningsbrytaren.


Borde räcka så för att få den att funka, var noga med att koppla rätt om du behöver rota i pickupens kablage, den tycker inte om att bli felkopplad.

Innan du börjar kolla lite på var det blir ström efter att tändning slås på vid CDI box samt tändspole.

Lycka till, kom ihåg att köra med byta ut NGK-stiften så blir det bra.

Efter att ha läst igenom det du skrev flera gånger om och lite fipplande så snurrar den nu när man vrider på start! :banana

Tackar för ett seriöst och utförligt svar. Nu ska jag bara lista ut andra halvan av det du skrev :lol
Och hitta hur jag kopplar in lyset

Och som du sa så har jag inte rört några kablar på höger sidan.
 
Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Bra att du fick ihop det, är inte alls säker på att jag själv skulle fixat det.
Kolla om laddningen funkar, mät batterispänning, starta och kolla igen, om du har mellan 12,8 till kanske 14 volt oavsett varv funkar det, Kawa har bra regulatorer så det borde vara ok.

Hitta nu var ström ska in i reglagen, vet ej färg på kabel. Koppla den till strömbrytaren för tändning och sen freestyla, det mesta borde vara kopplat från fabrik. Trodde inte du skulle ha lyse på en ishoj. Du kan även bara dra en kabel från batteri till lykta/lykta om du vill slippa elreglage med en till brytare emellan lykta och batteri. En trelägesbrytare kan vara bra om du vill ha hel och halvljus.
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Fick den att starta och gå men den gick inte att stänga av :rofl
Har ett tändningslås från Biltema med återfjädrande startläge så det funkade förutom att den gick när jag vred av på nyckeln.. tänkte även ha en dödare på styret så det måste jag luska ut.

Har 2 små runda led lampor från jula fram eftersom närmaste isbanan här är inte belyst för 5öre så ska leta vart jag kan koppla in dom, tänkte ha så dom lyser konstant när man vrider på strömmen bara
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top