Vilken motorcykel (som du inte har) suktar du efter?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Att "retro" ens säljer är egentligen det bästa exemplet på hur vilsna vi är här i västvärlden, utan varken kurs, mål eller horisontlinje.

Håller inte med riktigt. Jag ser det som en styrka att vi kan och får ha olika åsikter. Hur skulle det se på Sporthoj om alla tyckte lika? Ganska tråkigt.
Vilsen betyder väl att ha olika alternativ.
Retro, nyklassisk, nygotik, caferacer, bobber, scrambler osv. är väl bara uttryck för att en del gillar ett äldre formspråk.
Ett samhälle som har EN kurs och ETT mål brukar kallas totalitärt.
Den här tråden är väl ett bra exempel på att vi har olika drömmar.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Håller inte med riktigt. Jag ser det som en styrka att vi kan och får ha olika åsikter. Hur skulle det se på Sporthoj om alla tyckte lika? Ganska tråkigt.
Vilsen betyder väl att ha olika alternativ.
Retro, nyklassisk, nygotik, caferacer, bobber, scrambler osv. är väl bara uttryck för att en del gillar ett äldre formspråk.
Ett samhälle som har EN kurs och ETT mål brukar kallas totalitärt.
Den här tråden är väl ett bra exempel på att vi har olika drömmar.



Word!

Mångfald är nyckelordet. Jag älskar retro, i meningen nytt, men med ett tillbakablickande formspråk. Jag älskar nytt-nytt, med. Och då främst tillverkare som vågar anvisa en ny färdriktning. Och ja - jag älskar även klassikercyklarna, veteran- och vintagehojarna. Om inte annat för att utan dem blir vi lätt historielösa och fattiga. Däremot älskar jag inte enfald. Inte när man lika envist, som en gång de gamla nya moderatarna, driver en linje att just deras väg, inte bara är den rätta vägen, utan den ENDA vägen. Och gärna förlöjligar andra som kulturlöst trash och ibland också avfärdar dem som rena idioter.

När vi lärt oss att respektera att det inte bara finns en rätt väg, utan lika många rätta vägar som det finns hojåkare, har vi kommit väldigt långt i att bibehålla en levande hojkultur, och inte bara något inverterat fossiljuckande. Då, och endast då!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag gillar utseendet på en del retrohojar, men de jag har testat att köra har inte gett mig någon köplust. Mina ambitioner att irra runt-runt på en asfaltsbana är obefintliga så att köpa en renodlad räser lockar mig inte heller. Jag gillar g-krafter och när det kittlar i magen över ett krön mår jag gott. Touringhojar har jag absolut noll förståelse för. Det är mycket skönare att åka bil eller flyg när man ska långt. Arkitekterna har kommit ganska långt med husbyggandet så att bo i tält eller annan camping ser jag också som ointressant.

Vart vill jag egentligen komma med det här? Fan vet. Det fanns en tanke när jag började skriva...tror jag...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
En retrocykel jag skulle vilja komplettera min lilla samling med, är en rejält lättad och vässad Z1000 :cool:
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är något speciellt med MV Agusta, blir alltid kär när jag ser designen på deras hojar. Nya Brutale 1000 Serie Oro :kär

08_b-brutale-37-serie-oro_3-4-ant-dx.jpg


Skall jag välja något mer förnuftigt får det väl bli nya BMW S1000RR.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej, egentligen är jag inte bakåtsträvare alls.
Jag vill se framsteg. Riktiga framsteg som leder någonstans.

Att "retro" ens säljer är egentligen det bästa exemplet på hur vilsna vi är här i västvärlden, utan varken kurs, mål eller horisontlinje.

https://m.imgur.com/gallery/kb7rcmk

Klicka, låt ladda, fundera.

Jag gillar det som är äkta, retro är för mig det som bara ser gammalt ut för den som inte vet hur det såg ut. Musik för tondöva... :(

Stötstångsrör och "förgasare" på en hoj med insprutning utan stötstänger är lika upphetsande som en nytillverkad vattenkran som ska se gammal ut, "classic" på modärn svenska... Musik för tondöva... :(

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...dare-mora-classic-krom-med-handdusch/p-150127

Sedan är dagens formgivning av nya hojar sällan något som ger mig glädje liksom nya hus som inte får se ut som hus! :huvet

http://www.paton.it/en/paton-s1-r-lightweight-3/
http://www.paton.it/en/paton-s1-r-lightweight-2/#1479747992598-1f5d50c0-2a1d

Paton-mindre.jpg

Vill man ha något nytillverkat som ser ut som det ska göra så finns det också om man öppnar plånboken...

http://www.paton.it/en/paton-bic500/#1479747992598-1f5d50c0-2a1d
https://www.godet-motorcycles.fr/
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Musik för tondöva, va? Jag fattar bara inte vad som är så provocerande med retrohojar? Och varför man tydligen känner sig tvingad att vara nedlåtande och raljerande mot de som gillar genren. Äkta vara, alltså? Är det någon slags k*kmätning i äkta vara? Eller rent av mesta bikern? En släng självförhärligande? Vill man revirpissa in 60-tals-junk...? Fine, for me. Jag är förnöjd med mina val. Och hoppas alla andra är det med sina...

För Guds skull lägg ner, innan det blir pinsamt. Låt de tusen blommorna blomma och gläds istället åt att alla hojar inte står och dräller olja på allmän plats...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Musik för tondöva, va? Jag fattar bara inte vad som är så provocerande med retrohojar? Och varför man tydligen känner sig tvingad att vara nedlåtande och raljerande mot de som gillar genren. Äkta vara, alltså? Är det någon slags k*kmätning i äkta vara? Eller rent av mesta bikern? En släng självförhärligande? Vill man revirpissa in 60-tals-junk...? Fine, for me. Jag är förnöjd med mina val. Och hoppas alla andra är det med sina...

För Guds skull lägg ner, innan det blir pinsamt. Låt de tusen blommorna blomma och gläds istället åt att alla hojar inte står och dräller olja på allmän plats...

Du får tycka vad du vill, det ändrar, tyvärr kanske för dig, inte vad jag tycker! :krama

I min värld får man tycka om andra hojar än SportHojar och ändå vara här... :tungan
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Du får tycka vad du vill, det ändrar, tyvärr kanske för dig, inte vad jag tycker! :krama

I min värld får man tycka om andra hojar än SportHojar och ändå vara här... :tungan



Jo, fast nu "tyckte" DU ju väldigt mycket om det jag tycker om:

"...retro är för mig det som bara ser gammalt ut för den som inte vet hur det såg ut. Musik för tondöva..."

Jävligt subtilt, vettu. Varför inte bara sluta idiotförklara oss som kör retro och tona ned det där föraktet du uppenbarligen känner för...? Ja, vad du nu hatar med retro, och bara välkomna alla till klubben för hojåkare...?
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Vad jobbiga ni är!:arsele
Jag vill ha Hondas 600 motor i ett Kalex-chassi med normal japankvalitet på bromsar och fjädring. Och ingen passagerarplats!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jo, fast nu "tyckte" DU ju väldigt mycket om det jag tycker om:

"...retro är för mig det som bara ser gammalt ut för den som inte vet hur det såg ut. Musik för tondöva..."

Jävligt subtilt, vettu. Varför inte bara sluta idiotförklara oss som kör retro och tona ned det där föraktet du uppenbarligen känner för...? Ja, vad du nu hatar med retro, och bara välkomna alla till klubben för hojåkare...?

Sluta idiotförklara de som inte tycker som du. :7peta

JAG tycker inte som dig, och kommer inte att göra det, men hat är inte ordet för mig utan för dig. Jag har heller inte idiotförklarat någon, det får stå för dig! :7peta

Synd för dig att du ogillar mina åsikter. :(
Jag ogillar, men hatar inte, retro, som försöker se som något som inte såg ut så.

Men jag ogillar, idiotförklarar eller hatar inte de som kör motorcyklar som JAG inte skulle köpa.:fakta

Varför det? Jo, jag har sällan köpt, och kört, det som den stora majoriteten gillat...
Jag tillhör minoriteten på SportHoj som kör SportHoj och i den minoriteten tillhör jag minoriteten som kör brittisk SportHoj. En SportHoj som inte är bäst och inte har 200+ hästar.:fakta

Har du problem så får du lösa dem själv utan att kasta inte skit på mig för att du inte kan stå för ditt val av motorcykel. JAG står för MITT val och även om du tycker att mitt val är skit, stå då för DITT val.:7peta
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vilken motorcykel suktar du inte efter, var det så?
USD-gaffel går bort.
Kedjan på höger sida går bort.
Nummerskylt bredvid bakhjulet går bort.

Jag gillar mina hojar som jag har.
Min z750 E köpte jag -81. Den kan jag inte sälja.
Dr 600 var en drömhoj när den kom. Körde Dr 500 då.
Z750 LTD twin har jag alltid gillat. Köpte den utan att ens kunna provsitta den. Gipsad fot. Den passar mig perfekt.
TDMen kom jag fram till efter en kravlista i kombination med en tråd här på sporthoj. Jag velade lite mellan de olika 850-modellerna och 900:an. Jag ville ha en gul hoj. Hittade en. Gubben köpte den ny, servicebok mm och ett bra pris.
Helnöjd med mina hojar. LTDn låg lite illa till ett tag när jag börjat åka med DRen. Efter en lång hösttur insåg jag att Kawan ska vara kvar.

Så, hoj som jag skulle vilja ha?
Kawa z1000 -83 eller GPz1100 83-84.
Viktor L här har en tråd om sin z1000. Den vill jag ha! Eller Binges som brann upp när det brann i Västra MKs lokal.
Nackdelen med dessa 1000-1100:eek:r är att de väger 260+ kg. Osexigt. De sjuekrade hjulen är för smala. Gafflarna lite klena. Drar lite väl mycket soppa. 82:eek:rna har rykte om sig att de drar olja. Skitfula mätare medan 83:eek:rna har snygga. Zephyr Zr1100 har en ram som jag inte kan med. 750n är skitsnygg men lite liten och slö.
Det var någon här som sålde en resto-mod Kawa som var rätt. Eskilstuna? Ja ja. Jag har bara plats för fyra hojar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Håller inte med riktigt. Jag ser det som en styrka att vi kan och får ha olika åsikter. Hur skulle det se på Sporthoj om alla tyckte lika? Ganska tråkigt.
Vilsen betyder väl att ha olika alternativ.
Retro, nyklassisk, nygotik, caferacer, bobber, scrambler osv. är väl bara uttryck för att en del gillar ett äldre formspråk.
Ett samhälle som har EN kurs och ETT mål brukar kallas totalitärt.
Den här tråden är väl ett bra exempel på att vi har olika drömmar.

Självklart skall folk få tycka som dom vill. Så brukar det vara - alla tycker sitt och jag tycker något annat. :crash
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Håller inte med riktigt. Jag ser det som en styrka att vi kan och får ha olika åsikter. Hur skulle det se på Sporthoj om alla tyckte lika? Ganska tråkigt.
Vilsen betyder väl att ha olika alternativ.
Retro, nyklassisk, nygotik, caferacer, bobber, scrambler osv. är väl bara uttryck för att en del gillar ett äldre formspråk.
Ett samhälle som har EN kurs och ETT mål brukar kallas totalitärt.
Den här tråden är väl ett bra exempel på att vi har olika drömmar.

Självklart skall folk få tycka som dom vill. Så brukar det vara - alla tycker sitt och jag tycker något annat. :crash

Men det kan vara provocerande för en del att du tycker annat..:7peta :D

Men jag tycker det är synd när människor kör någonting annat än vad de själva tycker är rätt... :(
Eller köra något som de tycker är rätt men inte har styrkan att stå för det... :(


Fast det måste ju inte vara fel, det är ju bara vad jag tycker! :tummenupp :)


“The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed.”
? Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top