Funderar på R1:a 98-01, söker tips

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Börjar få ett sug att göra något för en själv och varje gång jag ser bakåt till när man var "gladast" så minns jag min första R1:a... känslan att bara starta den som 20-åring efter haft ZXR400 tidigare var ju... ja en bra känsla om vi säger så :yoparty Jag googlade och fick upp den i resultatet och pang lade den i tråden med bara bilder:
https://www.sporthoj.com/forum/show...inga-ord-(MC-relaterat)&p=6400867#post6400867

Den R1:an blev tyvärr stulen efter några månader från Eskilstuna mitt på dagen när jag studerade något ämne. Den togs utanför fönstret där jag satt. Hela SH hjälpte till och det visade sig den hade synts till i Södertälje. Åkte dit med Anders (Dee_cati) från Arboga och vi fick tag på folk som sett den osv, men fick aldrig se själva hojen.

Efter inbjudan av folk i USA så befann jag mig i USA bara veckor senare och gjorde en livsresa..., sen hemma blev det RR, relation, livet och ja mycket hände. Jag har nu ett hus och ett garage som står tomt (utöver skräpet...). Man söker väl en ny partner också i livet, men hoj går nästan före just nu :brynad :hjarta

Jag har en mental bild av att där ska stå en R1:a med förgasare. Ja, förgasare ger en charm insprutning aldrig kan ge. Den ska kallstartas på de kallaste dagarna för att känna morret, vibrationerna och man känner suget att den ska rastas på en varm tidig vårdag.

Mitt dilemma nu är att ö.h.t. hitta ett exemplar av R1:a som jag tycker har en bra grund. Finns en turbo på Blocket, men nja. Och de andra har lite fel färger och rätt höga mil men det får man nog förvänta sig.

Sen växellådorna på R1:eek:rna från den tiden var ju inte fantastiska, mycket mellanlägen. Det var 00 det förbättrades eller var det 01:eek:r?

Jag vill helst att den ska se exakt likadan ut, vill ha ett MIG high-pipe slipon, i övrigt original. Dock kommer jag få den omlackerad i SH-färger :)

Som ni märker är jag lite insnöad, men vad var det igen man ska ha koll på på dessa tidiga R1:eek:r? Och har ni direkta tips om en R1:a i den skepnad jag söker finns... tipsa gärna :)
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jaq är väl också en av många som blev såld på första R1an. Vet inte när jag såg den första gången men vet bara att jag direkt sa till mig själv att en sån ska jag ha nån gång! Verkar vara svårt att hitta bra exemplar på blocket. Det konstiga tycker jag är att jag köpte en för 25000 för 6 år sen och jag tycker dom flesta vill ha runt 30 för dom nu :confused: Annars är det väl en kanonhoj. Haft den i 6 år som sagt och kört både på gata och bana och jag tror inte jag haft ett enda problem. Bara bytt olja och filter varje år, plus lite grejer som jag själv velat ordna då.

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att göra begäret värre antar jag :tummenupp

Bifogar en länk till min tråd efter en vurpa jag gjorde med den, finns lite bilder där: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?276184-Hjälp-att-rädda-en-R1-98-polka!
 

Bifogat

  • 32283768_10209403055868456_5151779873886306304_o.jpg
    32283768_10209403055868456_5151779873886306304_o.jpg
    198.6 KB · Visningar: 85
  • IMG_2688%20copy.jpg
    IMG_2688%20copy.jpg
    755.4 KB · Visningar: 84
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Polkan är fin! :) Ser ut som vara hel och fin nu efter den lagats. Helt vurpfri hoj är ju inget måste om vi pratar enklare vurpa för det går väl nästan alla hojar igenom till slut speciellt när de blir 10-15+ år gamla.

Finns ju i Tyskland men inte så sugen på krångla med nyreggning och anpassningar till svensk marknad.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
98-99 börjar det bli ont om i fina skick, likaså delar börjar tunnas ut

skulle jag välja en äldre, så hade det blivit 00-01 då det fortfarande finns delar

kolla min wiki annars :tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hade en blå 1999 som första R1.
Körde drygt 5000mil, mest gata men även bana.
Var på långresor i tyskland, norge och norrland och det var aldrig något problem, inte ens batteribyte.

Växellådorna var väl problem -98 och det tog de in och åtgärdade.
På -99 modellen skulle det vara åtgärdat från fabrik.

Vill inte strö smolk i bägaren men känner att jag måste ta upp det.
Natten innan jag skulle hämta ut -05an var jag helt säker på att jag fått -99an precis som jag ville ha den och att den nya omöjligt kunde vara bättre.

Jag hade fel, utan att ändra på något är 2005 R1 förmodligen en av de bästa R1 jag ägt, visserligen insprut men innan ride by wire.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kommer göra lite mer research i ämnet. Är det så att det är dåligt med både hojar och reservdelar, så kan jag nog kanske tänka mig en lite nyare modell men jag har dock hört att just de gamla R1:eek:rna också har en rimlig försäkringspremie. Jag är rätt säker på att hojen kommer stå i långa perioder och vill då inte betala för mycket bara för att den står i garaget. Stämmer det att dom blivit billiga att äga?

Vad kostar din 08 wonderwizard i försäkring? Och er andras R1:eek:r? Det får kosta max hundralappar i månaden ärligt talat.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja, de tidiga R1orna är rätt "förmånliga" försäkringsmässigt.
2007an betalar jag 5400kr hel/hel hos trygghansa.
Nu gissar jag men tror dock även de gamla räknas som sporthoj och då är det inte alla f-bolag som försäkrar mer än apdyr trafikförsäkring.

Om du föredrar förgasarkänsla rekommenderar jag inte -07 eller senare.
Med omprogrammerad ECU är den dock helt ok.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ja jag har ju haft en del R1 och 05-06 modellen är ju iofs en mysig modell också :) Inte så mycket R1:a kvar i de nyare modellerna och de är svindyra och inte så "retro" som jag vill. Men ska försöka få tag på originalet, 00-01 är ju det man suktar efter :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tror jag förstår vad du menar, skulle gärna haft kvar -99an.
Inte för att det är den bästa men just som du säger, det är originalet och en milstolpe bland sporthojar som 20år senare fortfarande har mycket av de saker iaf jag vill ha av en sporthoj :tummenupp

Sorry, drev iväg lite där
Hoppas du hittar hojen och att det motsvarar det du minns :)
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Hehe, min -98 hade 55 kW i regbeviset. Har för mig att det var något garantijobb som var markerat med en * i antingen motornumret eller ramnumret man skulle ha koll på. Shit, 20 år sedan time flies....
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Plasten 98-99 samt 00-01 är olika på toppkåpan. Man måste byta kåpstag mellan åren för att få det att funka. Allt annat är lika mer eller mindre. Det är typ allt jag kommer ihåg nu.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
98-99 börjar det bli ont om i fina skick, likaså delar börjar tunnas ut

skulle jag välja en äldre, så hade det blivit 00-01 då det fortfarande finns delar

kolla min wiki annars :tummenupp

Vad menar du med inte finns delar?
Brukar titt som tätt beställa nya delar till mina 80-tals Yammor så det låter helt otroligt att det inte skulle gå att beställa nya delar till R1 1998 speciellt om man beaktar vilken storsäljare det måste ha varit.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Du vet vad du vill ha, och du vet att det är en gammal hoj, i värsta fall får du skruva lite i garaget, värre är det inte. Vill du ha en flashback till ungdomen och den ska ha förgasare och rätt färger, köp den! Köp samma årsmodell om du kan, sen får vi hjälpa dig att hitta rätt avgaspipa och trösta dig då du dragit ett par bultar fel och behöver moraliskt stöd att reda upp det. Du kommer inte tävla i elitserien med den, det är känslan du vill ha tillbaka. Köp den, köp samma. Sen blir det säkert fler, men det ena utesluter inte det andra, inte i det prisläget.

Jag provkörde en super enduro i våras, det var bara ren kärlek. Behövde absolut inte en hoj till, har knappt plats med en hoj till, de har en horribel lista med kända fel, men allt det där spelar ingen roll....när jag provkörde den visste jag att jag behövde en. 3 dagar senare hade jag letat upp och köpt den, och känslan att dra igång det där urtidsmonstert, med förgasare, och lite yxig design...trodde inget kunde slå känslan av en CR 500, och vara gatreggat, men jag hade fel.

Så ja, jag kan relatera till det där med "fel" hoj, men vissa saker är för bra för att inte göra helt enkelt. Köp !!!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Braaaa! Vintage superbikes är det senaste.
6cfd40e6-147f-4a05-8f43-1be9cac347f1.jpeg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad menar du med inte finns delar?
Brukar titt som tätt beställa nya delar till mina 80-tals Yammor så det låter helt otroligt att det inte skulle gå att beställa nya delar till R1 1998 speciellt om man beaktar vilken storsäljare det måste ha varit.


Har ju också ett drös gammelhojar och har märkt att det som är svårt eller t.o.m. omöjligt att hitta nytt är plast, lysen, tank, och ljuddämpare. Bland annat. Men mekaniska grejor finns ju oftast att köpa nytt orginal.
 
Last edited:

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Av alla mina hojar är av någon anledning R1 -98 kanske den jag kör minst med, lite märkligt faktiskt...

Men hur som är den ju helt grym, 20 år på nacken och fortfarande wild and crazy, o designen funkar än. Hade även -00 när det begav sig och den är som redan nämnt en bättre cykel, men -98an är nog ändå kungen i min bok.

En liten bild från en av sommarens turer:tummenupp
(originalljuddämparen ligger dock säkert förvarad i bubbelplast)
2018-09-02 15.25.15.jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Vete tusan. Jag drömde om första R1.an när den kom. Har alltid liksom ZX10:an 2004 när den kom tyckt dom är dom vackraste klassiska "moderna" sporthojarna som funnits. Sen blev dom båda förstörda(började flyttas med avgasystem mm).

Tog mig drygt 15 år innan jag tog steget och handlade en 98.a. Vete tusan.....jag har ju smiskat full gas med en gammal CBR600. Enda har varit att jag fått justera ventilerna titt som tätt(skruvventiler och avsaknad av varvstopp). Yamahan är det småfel på titt som tätt :-(
Men....den är fortfarande vacker att se på :)

(Kul att du nu försöker tänker lite på annat...….)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Förstår inte problemet att köpa original delar min thunderace som e syskon till första r1,till acaen finns rubbet att köpa från Japan fabriks nytt billigare än begagnat på ebay.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Vad kostar din 08 wonderwizard i försäkring? Och er andras R1:eek:r? Det får kosta max hundralappar i månaden ärligt talat.

min kostar under 10' om året helförsäkrat. Är 46 o bor utanför stan
men kollade på 04-06 innan jag köpte denna, och dem var halva priset mot denna

så en 98-01 kan inte kosta många korvören
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top