Banhojsäventyret, Borra cylinder?

phille0

Medlem
Gick med
20 Nov 2017
Ort
hässleholm
Hoj
honda vf750, yamaha xt500
Hej alla,

Köpt mig en rätt nerkörd och välanvänd gammal banhoj, yamaha r6 -01.

Skicket var inte det bästa men jag fick 2 motorer utöver den som satt på hojen med på köpet för en billig peng.

Tanken är att få ihop en motor av dem två jag fick över för att ha om den som sitter på hojen ger upp, vilket jag tror är en tidsfråga för det är den förra ägaren har mekat med.

Lite bakgrund är att när jag börja på skruva hojen för byta alla lager, kedja och andra slitagedelar så märker jag att allt sitter löst ( även skruvarna till motorfästena ) så tror att hojen är bara ihopslängd efter förra ägaren har haft den i tusen delar, för han sa att han skulle haft den till någon båt men sen inte blivigt av. Inser då att om ja ska köra hojen på bana nästa år måste jag ta ner allt i molekyler så jag kan va säker på stt inte något lossnar eller går isönder i 200km/h. Vill även lära mig allt om hojen.

Iallafall så öppnar jag upp motor nr1 och ser då att en kam har rykt av och slagit sönder kåpan, lite längre ner ser jag vevens kuggar är av så den var med skrot, även att ett motorfäste har delat sig på mitten så måste ha hänt något allvarligt. Inser att jag ska nog kolla motor nr 2 för se vad som är helt i den.

Motor nummer 2 delar jag och ser att allt är helt, nästan iaf.

När jag rengjort alla delar ser jag att i cylinder 1 är där en reva ungefär där vändpunkten är och revan är typ 0.05 till 0.2 djup, 5mm lång och 5mm bredd, har inte mätt men av betydande storlek.

Motor nr1 är motorfästet av så jag vet inte om jag litar på använda det cylinderhuset, eller är det inte så allvarligt som jag vill få det till att va?

Motor nummer 2 i bäst skick och funderar då på att istället borra upp cylindrarna och köpa större kolvar.

Vet ni någon som gör de?

Har ni någon bättre ide?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Gissar att det är betydligt billigare att köpa en ny beggad motor än att borra ur blocket, köpa nya kolvar (om du end hittar en överdimension som passar innan du fräst bort befintligt gods), om-nicasila loppen, och då står du ändå med en motor som möjligen (troligen?) inte är i toppskick. Svetsa motorfäster är inget konstigt, så jag hade använt det blocket men grejerna från den friska motorn. Mitt tips.
 

phille0

Medlem
Gick med
20 Nov 2017
Ort
hässleholm
Hoj
honda vf750, yamaha xt500
Absolut bäst om ja kan använda de blocket med trasigt motorfäste.

Vill egentligen knte slänga för mycket pengar på hojen som troligtviss inte kommer hålla allt förlänge ändå eller ja tröttnat på den och byt. Men samtidigt vill man ju lära sig och då får de ju kosta.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att renovera en motor är som sagt var säkert dyrare än att köpa en från skroten men den renoverade är ju renoverad och har man gjort det ordentligt har man ju en motor man kan lita på. Den beggade från skroten har ju sina mil bakom sig och lika osäker livslängd kvar som den som sitter på hojen.

Låt någon lokal svetsfirma svetsa dina spruckna motorfästen.

Och som du beskriver hojen ska du kanske inte heller köra så mycket med den befintliga motorn innan du kollar igenom den. Kolla även om överfallen till kamaxlar mm är stämplade med nummer och placerade rätt.

Dom får inte blandas om, jag hittade nyss en billig topp till en YZF450, var på väg att köpa den och lägga på hyllan i väntan på behov men det visade sig att pappskallen sålt överfallet separat så den toppen är ju helt värdelös eftersom lagerlägen vid tillverkningen borras med ihopmonterade delar. Flyttar man därefter om dessa kommer de därmed alltså ligga fel placerade relativt varandra.

Samma sak med blockhalvor som säljs separat, går ju tretton på dussinet av dessa halvor om man scannar ebay. varje sådan halva blir eg värdelös direkt man separerar den från sin andra halva som den bearbetats ihop med.

Har man tur är felet så litet att det funkar ändå men har man otur...
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har gjort iordning flera lik som din, nu är jag kanske perfektionist utan genvägar i renovering.

Min yzf450 som köptes i 4 kartonger blev lika dyr som en 2 år begagnad yzf450 med 20 timmar på timmräknaren således en brak förlust.

Min TT600 som köptes komplett rullande skulle ju bara ha nya ramlager. Den har passerat 60,000 med trimmad motor och naturligtvis totalrenovering.

Min yz250wr en äldre 2T körd av Maria Sandell i EM, en gammal fabriks räser den är också helrenoverad till en kostnad av nästan en ny yz250.

Jag kan fortsätta ett tag till med hojar om du vill men kontentan är att lik som din o några av mina är inte värda att renovera överhuvudtaget, sälj det som går att sälja den kommer att bli så mycket dyrare än en bättre som dessutom är skött och fungerar.

Det du funderar på är ett ekonomiskt vansinne om du nu inte själv skall fortsätta fuska ihop liket så det rullar hjälpligt någon gång då o då.

Betänk detta.. HELA liket är lika sliten ÖVERALLT bromsar fjädring lager kanske e chassit tillomed snett efter tjogvis vurpor genom åren.

Fundera på detta det e surt att konstatera att man köpt skrot men ju tidigare du inser detta ju billigare kommer du undan.

Mvh
 

phille0

Medlem
Gick med
20 Nov 2017
Ort
hässleholm
Hoj
honda vf750, yamaha xt500

phille0

Medlem
Gick med
20 Nov 2017
Ort
hässleholm
Hoj
honda vf750, yamaha xt500
Jag har gjort iordning flera lik som din, nu är jag kanske perfektionist utan genvägar i renovering.

Min yzf450 som köptes i 4 kartonger blev lika dyr som en 2 år begagnad yzf450 med 20 timmar på timmräknaren således en brak förlust.

Min TT600 som köptes komplett rullande skulle ju bara ha nya ramlager. Den har passerat 60,000 med trimmad motor och naturligtvis totalrenovering.

Min yz250wr en äldre 2T körd av Maria Sandell i EM, en gammal fabriks räser den är också helrenoverad till en kostnad av nästan en ny yz250.

Jag kan fortsätta ett tag till med hojar om du vill men kontentan är att lik som din o några av mina är inte värda att renovera överhuvudtaget, sälj det som går att sälja den kommer att bli så mycket dyrare än en bättre som dessutom är skött och fungerar.

Det du funderar på är ett ekonomiskt vansinne om du nu inte själv skall fortsätta fuska ihop liket så det rullar hjälpligt någon gång då o då.

Betänk detta.. HELA liket är lika sliten ÖVERALLT bromsar fjädring lager kanske e chassit tillomed snett efter tjogvis vurpor genom åren.

Fundera på detta det e surt att konstatera att man köpt skrot men ju tidigare du inser detta ju billigare kommer du undan.

Mvh

Du har helt rätt i det du säger, skrot är de. Ekonomisk osunt är ju allt med mc tkr ja.

Det är dyrt sätt att lära sig men man måste börja någonstans och detta sätt är lättast för mig att komma igång.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du har helt rätt i det du säger, skrot är de. Ekonomisk osunt är ju allt med mc tkr ja.

Det är dyrt sätt att lära sig men man måste börja någonstans och detta sätt är lättast för mig att komma igång.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det var inget illa menat utan det är mycket billigare att köpa något annat som funkar o lära sig skruva i den istället.

Det fattas garanterat hur många småsaker som helst på din inköpta hoj som är små o många och i slutet kostar det stora pengar att skaffa.

Jag beställde samtliga skruvar, brickor, gummi, muttrar,distanser som Ex till 450,n från usa bara dessa små skit saker gick på 5,400:-

Sedan wirarna,renovering av bron som renovering av huvudcylindrar, bromsslangar renovering av gaffel,dämpare,hjullager osv osv..

Men tycker du det är värt det så är det mycket lärorikt absolut.
 

phille0

Medlem
Gick med
20 Nov 2017
Ort
hässleholm
Hoj
honda vf750, yamaha xt500
Det var inget illa menat utan det är mycket billigare att köpa något annat som funkar o lära sig skruva i den istället.

Det fattas garanterat hur många småsaker som helst på din inköpta hoj som är små o många och i slutet kostar det stora pengar att skaffa.

Jag beställde samtliga skruvar, brickor, gummi, muttrar,distanser som Ex till 450,n från usa bara dessa små skit saker gick på 5,400:-

Sedan wirarna,renovering av bron som renovering av huvudcylindrar, bromsslangar renovering av gaffel,dämpare,hjullager osv osv..

Men tycker du det är värt det så är det mycket lärorikt absolut.

Nejnej ja tog inte illa upp heller, fick det kanske att låta så men jag uppskatta du tog dig tid att svara mig och ge mig råd


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top