Vinter vs Sporthoj

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20
Förra veckan körde jag bort min hoj till vinterförvaringen (bor i lgh utan nåt garage). Abstinensen är redan total. Har kört iaf 1-2 ggr i veckan senaste månaden. Idag hade jag lätt kört om jag haft den hemma, ca 2 gr och torrt väglag. Bara att klä sig väl ju :)

Så inför nästa vinter funderar jag över vilka nackdelarna är, om några, att ha en mc stående utomhus (övertäckt) genom vintern. Förutsättningen är då att jag kör den 1 gång i veckan och så klart håller den ren och insmord lika väl som på sommaren. Ganska kort vinter rent snömässigt här nere..

1. Räcker det att se till att det finns glykol i kylarvätskan eller nåt mer att tänka på?

2. Kan man förutsätta att en beg hoj alltid har glykol i sig; finns det nån anledning att INTE blanda i glykol? Gör nån så?

3. Är 6-7 minusgrader i sig "farligt" liksom? Vad kan påverkas?

Och batteriet får ju hållas igång så klart. Alla erfarenheter och/eller rena spekulationer är välkomna!
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
1: Se till så att det finns kylvätska som klarar minst 25 - 30 minusgrader.
2: Nej, nej, och nej.
3: Nej.

En bra grund inför vinterförvaring är att se till att du har korrekt frostskydd i kylsystemet.
Tanka fullt.
Om du inte vill göra ett oljebyte innan så kolla nivån i motorn i alla fall.
Plocka ur batteriet, underhållsladda det med lämplig laddare,det ska förvaras svalt och bör hållas fulladdat.

Tvätta och vaxa hojen, spraya oskyddade metallytor med lite 5.56 WD 40 eller liknande (gaffelben o dyl)
Rengör och smörj kedjan.
Pumpa däcken, 3 bar är lagom.
Starta INTE cykeln på HELA vintern, den mår bättre av att vara orörd.

Vänta och längta.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag förvarade en hoj så en vinter, men kan inte rekommendera det. Dvs, hojen startade fint på våren, tom. utan underhållsladdning, men även med kapell så kryper fukten in överallt så vissa olackade stålytor (framförallt de delar av bromsskivorna där beläggen inte tar) blev rostiga. Oxid på en del galvade skruvar. Mins hojar står varmt och torrt på vintern numera.
 

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20
Tack för snabba svar, grymt bra info! Jag tar med detta i beräkningarna och balanserar det mot hur stor abstinensen blivit till våren. Jag har också hört att det faktiskt är bättre att inte köra hojen alls under vintern, så en röst till för det då :) Allt jag vill är ju egentligen bara att kunna gå ner och titta på den och kanske skruva lite ibland.....hehe aja det löser sig.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Har kört året runt ett par år, vissa år hade jag inte ens täcke över den, hoj stod ute.

Kan vara lite drygt o stå där med tändare på nyckel då tändningslås fryst, lagom underhållande, så se till att den delen är tät.

Saker åldras inte med värdighet då du kör i snöslask och saltade vägar, så gör det inte med en hoj du är rädd om.

Det rostar, kopplings och gasvajer kan börja kärva av kyla alternativt smuts eller salt, svartis är lagom spännande och en upplevelse, men klart det går.

Köper du en hoj då kan det vara värt att kolla så glykol är ok, förra ägaren kan ha bytt och varit lat, alternativt inte haft något hemma då han hade kylare av för något annat jobb o då bara slagit på vatten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1) Nej, antikorrosion tillsatser förbrukas med tiden så det är en god ide byta kylarvätska. Oftast inget större problem.
Jag kör hojen varm så all skit är uppe och cirkulerar, slår av motorn och lossar slangen från kylaren till pumpen nere vid pumpen (på mina hojar lågt ner på vänster sida). För att få ut det sista lossar kylarlocket. Och har ett plastkärl under och mäter upp hur mycket som går ur.
Lika mycket ska i ! :D Och det kan vara knepigt. Fylla på. Luta hojen åt sidan så kylarlocket kommer överst dvs luta åt höger med kylarlocket på vänster sida, luta åt vänster med kylarlocklet på höger sida. Och gunga hojen lite fram och tillbaka. För att få ut luften ur kanalerna i kylaren. På Sprint RS där jag får ut ca 1,6 liter gå det åt drygt 60 (sextio) påfyllningar med lutning och gungning. Men allt klart på 15 minuter tappa av och skruva dit slangen igen.
3 timmar låta motorn svalna, inte hälla kall kylarvätska i varm motor. Och sedan 1,5 timme fylla på ny kylarvätska.
Jag använder Biltemas färdigblandade. Enklast så. Och byt i expansionskärlet. Och var bered fylla på i expansionskärlet efter den 1 a turen de 1a turerna.
2) Nej du kan aldrig förutsätta att en begagnad hoj har kylarvätska med "friska" inhibitorer.
3) Nej det är inte farligt att köra när det är minus 6 eller minus 7. Men en vän som kör året runt, kört över 50000mil på olika hojar, hans senaste hoj, en BMW R90S har han kört över 45000mil med.
Han har en princip, under +2C bromsar jag enbart bak. För övrigt är det väl inte när det är -15C det är halast ?
Det är väl när det är nollgradigt det är halast ? Blöt is här och där.
Men det kan vara ide med däck som passar någorlunda, Metzeler M7RR funkar i varje fall ner till nollan och strax under för mig.
Jag har kört med M7RR på både is och snö men försiktig och bromsar enbart bak.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag förvarade en hoj så en vinter, men kan inte rekommendera det. Dvs, hojen startade fint på våren, tom. utan underhållsladdning, men även med kapell så kryper fukten in överallt så vissa olackade stålytor (framförallt de delar av bromsskivorna där beläggen inte tar) blev rostiga. Oxid på en del galvade skruvar. Mins hojar står varmt och torrt på vintern numera.

Ja fyfan. Åtminstone om man kör sucka, brummade hem från jobbet en par gånger i ösregn med min i höstas och det räckte för att få rostiga kåpskruvar på en hoj som sog ny ut. :gnissla tusan femton år äldre kawa klarade sig bättre en hel vinter utomhus. :glömdet

Men klart är att de är gjorda att köras i vackert väder och bo torrt, vill man hålla hojen snygg i väder och vind, så får man jobba lite. :hihi
 

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20
För övrigt är det väl inte när det är -15C det är halast ?
Det är väl när det är nollgradigt det är halast ? Blöt is här och där.

Sant.

Men det kan vara ide med däck som passar någorlunda, Metzeler M7RR funkar i varje fall ner till nollan och strax under för mig.
Jag har kört med M7RR på både is och snö men försiktig och bromsar enbart bak.

Ah ok, de ska montera på nya Metzeler M7RR för mig under förvaringen. Ser mkt fram emot att testa dem!

Tack för all övrig info :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har ju kört mina M7RR ett tag nu o minusgrader spelar ingen roll vid normal fart, mycket bra grepp o tryggt beteende vid tort väglag. Frusen blöt grusväg:D spännande på riktigt.. Min är inställd när det är is o slask, jag föredrar enduro då.:)
 

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20
Jag har ju kört mina M7RR ett tag nu o minusgrader spelar ingen roll vid normal fart, mycket bra grepp o tryggt beteende vid tort väglag. Frusen blöt grusväg:D spännande på riktigt.. Min är inställd när det är is o slask, jag föredrar enduro då.:)

Hehe :p Enduro låter roligt som fan! Bra sätt att hantera avsaknaden också antar jag. Jag körde en on/offroad 125:a genom vintern för nåt år sen, det var rätt trevligt :) Hade gärna skaffat nån billigare 250 el likn som tål mer oöm behandling. Problemet e ju va fan ska jag göra av den när våren kommer. Vill seriöst ha ett garage. Typ igår!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top