KTM/Stefan Pierer vill köpa Ducati?!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har inte sett detta förut, snappade upp det i en artikel på motomatters.com men det verkar som KTMs ägare Stefan Pierer är intresserad av att köpa Ducati, eller har åtminstone nämnt detta i intervju med en tysk motortidning: http://m.speedweek.com/motogp/news/136775/Stefan-Pierer-(KTM)-Ducati-wuerde-gut-zu-uns-passen.html

Efter vad som hänt med Husqvarna efter samgåendet med KTM så hoppas jag ju verkligen att detta INTE blir av, känns som en potential katastrof om KTM ska använda Ducati som ytterligare ett sätt att sätta ny plast på KTM-motor och ram. Inget fel på KTMer (förutom att de är gräsligt fula) men vill inte se fler märken samlas under KTM-paraplyet. Nu tror jag kanske att även Stefan Pierer har lite mer respekt för Ducati än så, men på lång sikt ser jag hellre att Ducati finns kvar som en egen identitet och där besluten tas på italienskt vis, i Italien. Jag har ändå svårt att tro att Hr Pierer skulle ha svårt att förhålla sig så hands off som VAG har gjort under ditt ägande av Ducati (de ryktas nu att de vill sälja).

Gillar också att det finns en diversitet bland de europeiska mc-tillverkarna som jag på långt sikt tror skulle förminskas om fler märken ägs av färre ägare? Dessutom, vad skulle hända med respektive märkes race-satsningar?!
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
tror du har helt rätt:tummenupp färre enskilda märken blir sämre konkurans vilket i slut änden drabbar konsumenterna med högre priser och sämre kvalitet:smasha
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja hörni, hur ser det exempelvis ut på bilsidan?

- - - Updated - - -

tror du har helt rätt:tummenupp färre enskilda märken blir sämre konkurans vilket i slut änden drabbar konsumenterna med högre priser och sämre kvalitet:smasha

Både KTM och Ducati HAR ju redan högre priser och sämre kvalitet... :fakta
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bättre att yamaha köper duce men det kommer aldrig att ske, japanska företag har ingen användning av hemma snickade wannabe företag, det e väll detta Audi ochså har insett.

Kan ju ioförsig vara så att Audi behöver stålar dom e ju i iprincip konkurs färdiga sedan diesel gate.:banana
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hellre att KTM köper Ducati än att Harley gör det, som det var tal om förra året.
Men självklart vore det bättre att Ducati levde oberoende av en annan hojtillverkare.
Nu vill ju dock VW antingen öka lönsamheten eller göra sig av med märket.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror Ola fick med allt som behöver sägas redan i trådstarten.

Möjligen så får vi väl även beakta att lågkonjunkturen nu knackar på porten och fordonsindustrin är en hårt konkurrensutsatt bransch där några aktörer nog kommer få det ekonomiskt svettigt ganska snart.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag skulle inte dra alltför stora växlar utifrån något som Pierer hasplar ur sig i en intervju som egentligen handlar om något helt annat. Det är ju inte första gången det inträffar och om alla spekulationer han ägnat sig åt under de sista åren verkligen hade inträffat så hade ju betydligt fler aktörer inom mc-branschen - till exempel jag - redan haft lederhosen och österrikiskt pass...

Å andra sidan har ju KTM en ganska tydlig strategi på tävlingssidan som innebär att man riktar in sig på vissa specifika och erkänt duktiga personer och sedan försöker köpa över dem. Inte bara för egen vinnings skull utan minst lika mycket för att skada sina motståndare. If you can't beat them, then buy them, kind of...

Inom MotoGP har man ju redan kommit över en del duktiga men till mesta dels avpolleterade personer från andra projekt. Räddningen för KTM's eget projekt kanske är att försöka komma över Gigi Dall'Igna och några av hans närmaste...? Eller att i alla fall få det att se så ut inför sin egen sponsor så att inte sponsormiljonerna sinar...?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
tror du har helt rätt:tummenupp färre enskilda märken blir sämre konkurans vilket i slut änden drabbar konsumenterna med högre priser och sämre kvalitet:smasha

Jag är mer orolig för att hojarna blir tristare och mer likriktade. Kvaliteten är jag inte så orolig över, den är ju på en generellt väldigt hög nivå nu jämfört med hur det såg ut för några decennier sedan.
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Sen försvinner sporthojarna ur Ducatis sortiment. Sporthojar hör inte hemma på allmänna vägar....
Älskar KTM men tycker ändå att KTM inte ska ha något med Ducati att göra
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top