Norrbotten- och Dalarna-tips

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Jag har en våt dröm och det är att uppleva naturen. Att ta Biffen, köra mot Dalarna och längs med vägen norrut besöka intressanta platser.
Resan ska vara av en slags eremit-modell, jag ska sova i vindskydd/raststugor, gärna vid vattendrag så man kan bada, borsta tänderna, fiska ihop en middag eller att man handlat nånstans och gör upp en eld och grillar.

Målet är Nordkap. :)

Längs med vägen på vägen upp har jag tänkt att dessa raststugor gärna får vara längs med rutten där jag besöker intressanta ställen och historiska platser. Norrut hade jag tänkt köra längs med inre gränsen mot Norge, hemåt längs kusten. Båda med avstickare inåt landet där det finns nåt intressant att se.

Jag har kikat på vindkyddskartan efter ett tips på annat mc-forum, det finns en herrejösses massa vindskydd och raststugor så hitta en plats att sova på är nog inga problem. Enda problemet är var man ska ladda mobilen och klockan. Eller så reser man helt enkelt utan dom!

Nån som tagit sin hoj och gjort en liknande resa i landet? :)
Vilka platser är intressanta att besöka? Jag gillar historia, tänk om gamla hus kunde berätta allt de fått höra genom åren. Coola museum? Jo, i Umeå finns nämligen ett gitarrmuseum jag tänkt besöka. I Harad finns trähus som är byggda högt uppe i träden, kan vara kul att se. Ingen är den andra lik heller.

Kom gärna med tips så jag kan sy ihop en mall att utgå ifrån när jag planerar rutten.

Älvdalen känner jag till dock. Där har jag kört hoj (och försvarets lastbilar).

:hej
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Eller vadå?

800_hikzjx3d5xnzkuisry4h.jpg

Tidernas väg är trevlig, Dalhalla rätt fint och Rastastugan har ryckt upp sig när det kommer till menyn.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Ha ha ha, Biltema-karta! Den var bra. :tummenupp :D

Jag hade tänkt mera att behöva göra upp en eld och grilla middagen, är jag lat tar jag en restaurang med meny, men har snarare tanken att behöva jobba lite, ungefär som en överlevnadsvecka. Det ska helst kännas meningsfullt med en sån vecka. :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Att köra på svenska sidan av Norska gränsen kanske tidvis lite bortkastat och dessutom ofta vägfritt... Antingen siktar du på Älvdalen som du känner till eller så tar du Tidernas väg, vik av mot Voxna, öster om Storsjön, Vemdalen osv. Sevärdheter den vägen är nog fler än de är genom Dalarna upp mot Älvdalen. Övernattning i vindskydd lite mer sällsynt, men att campa i naturen inget problem.

Är dålig på vägvalet norr om Östersund, men Hälsingland/Dalarna är hemmabana.
 
Last edited:

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Att köra på svenska sidan av Norska gränsen kanske tidvis lite bortkastat och dessutom ofta vägfritt... Antingen siktar du på Älvdalen som du känner till eller så tar du Tidernas väg, vik av mot Voxna, Orsa, öster om Storsjön, Vemdalen osv. Sevärdheter den vägen är nog fler än de är genom Dalarna upp mot Älvdalen. Övernattning i vindskydd lite mer sällsynt, men att campa i naturen inget problem.

Är dålig på vägvalet norr om Östersund, men Hälsingland/Dalarna är hemmabana.
Tack för tips jpe70! Lägger in det som vägval norrut. :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Lite tydligare: Tidernas väg upp till Edsbyn (Jepp, hemma på riktigt för mig), mot Voxna, Los, och Kårböle. Sen fjällvägen över Karlstrand mot Ytterhogdal och vidare över Rätan upp till Svenstavik. Där vänster på väg 321. Ska du stanna och kika på allt som finns att se har du att göra i 3 dagar upp till Oviken som ligger mitt för Storsjön.

Lättaste vägen när du passerat väster om Storsjön är österut upp mot Strömsund, annars går det att ta sig över fjällen men det är mycket fram- och tillbaka utan att du kommer någonstans just. Har ingen koll på vägskicket heller, men det spelar ju mindre roll. :)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
kvikkjokk är en favorit bra fiske fin natur en massa mygg som håller många turister borta :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lite tydligare: Tidernas väg upp till Edsbyn (Jepp, hemma på riktigt för mig), mot Voxna, Los, och Kårböle. Sen fjällvägen över Karlstrand mot Ytterhogdal och vidare över Rätan upp till Svenstavik. Där vänster på väg 321. Ska du stanna och kika på allt som finns att se har du att göra i 3 dagar upp till Oviken som ligger mitt för Storsjön.

Lättaste vägen när du passerat väster om Storsjön är österut upp mot Strömsund, annars går det att ta sig över fjällen men det är mycket fram- och tillbaka utan att du kommer någonstans just. Har ingen koll på vägskicket heller, men det spelar ju mindre roll. :)

Och då fortsätter man förstås norrut via Krokom - Föllinge - Laxsjö - Strömsund - Gäddede - Blåsjön - Dikanäs - Slussfors - Sorsele - Slagnäs - Moskosel - Jokkmokk - Harads - Boden - Morjärv - Jokkfall - Tärendö - Parkalombolo - Muonio - Enontekiö - Kautokeino - Alta - Lakselv - Nordkapp.

Hem åker du Alta - Lyngen - Tromsö - Senja - Andenes - Sortland - Svolvær - Moskenes (färja till Bodø) - Saltstraumen - väg 812 - RV17 söderut till Namsos - Trondheim - Oppdal - Lillehammer - Töcksfors och sedan över till Ståkkålm via de trevliga vägarna norr om Vänern och sedan kör du om du är smart söder om Örebro och ansluter Sthlm söderifrån via Vingåker - Södertälje.

Då har du fått en bra tur och jag skulle gissa att du får med dig fina minnen också. :tummenupp

Jag skall inte säga att jag hittar på dessa vägar i sömnen, men nästan... :fakta
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Och då fortsätter man förstås norrut via Krokom - Föllinge - Laxsjö - Strömsund - Gäddede - Blåsjön - Dikanäs - Slussfors - Sorsele - Slagnäs - Moskosel - Jokkmokk - Harads - Boden - Morjärv - Jokkfall - Tärendö - Parkalombolo - Muonio - Enontekiö - Kautokeino - Alta - Lakselv - Nordkapp.

Hem åker du Alta - Lyngen - Tromsö - Senja - Andenes - Sortland - Svolvær - Moskenes (färja till Bodø) - Saltstraumen - väg 812 - RV17 söderut till Namsos - Trondheim - Oppdal - Lillehammer - Töcksfors och sedan över till Ståkkålm via de trevliga vägarna norr om Vänern och sedan kör du om du är smart söder om Örebro och ansluter Sthlm söderifrån via Vingåker - Södertälje.

Då har du fått en bra tur och jag skulle gissa att du får med dig fina minnen också. :tummenupp

Jag skall inte säga att jag hittar på dessa vägar i sömnen, men nästan... :fakta

Men åååh vad toppen! Stort tack för tips ska ni ha. :) :tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mobilen har man ju på styret som nöd-gps med tillhörande usb uttag?

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Att ladda luren är inget problem, ej heller att tälta eller bo ute... åker du i inlandet så håll lite koll på bensinstationer, annars är det väl bara att åka.
Stormkök kommer man långt med, avsaknad av fiskelycka löser man i närmsta butik.
Notera dock att "Dalarna - Norrbotten" inte är hela resan.
Från Älvdalen har du ju över 100 mil till Kiruna.
...och då har du kommit lite mer än halvvägs...

Jag åkte Helsingborg - Nordkapp på 495 mil... måndag morgon till fredag kväll, med tält och stormkök.
Rekommenderas!
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Men åååh vad toppen! Stort tack för tips ska ni ha. :) :tummenupp

20 km från Morjärv eller 13 km från Töre finns garage att låna för service.
Ja det gäller ju även andra bikers på tour.... Kan vara trevligt med besök och höra någon hojhistoria.
Finns även gräsplätt för tält....Ja jag har även en stuga vid Kalixälven. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Eller vadå?

[svärjekarta]

Tidernas väg är trevlig, Dalhalla rätt fint och Rastastugan har ryckt upp sig när det kommer till menyn.
Som boende i Jämtland känner jag mig ju nödgad att ifrågasätta vilken slags lyckopiller som knaprades av den som ritade den där kartan? :va

Nog för att vi ännu inte har något varuhus från den kedjan. Men den på den där kartan sjön som ritats att ligga i Jämtland överensstämmer varken till storlek, placering eller form med någon av sjöarna på Lantmäteriets kartor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som boende i Jämtland känner jag mig ju nödgad att ifrågasätta vilken slags lyckopiller som knaprades av den som ritade den där kartan? :va

Nog för att vi ännu inte har något varuhus från den kedjan. Men den på den där kartan sjön som ritats att ligga i Jämtland överensstämmer varken till storlek, placering eller form med någon av sjöarna på Lantmäteriets kartor.

.....
Till dig som stal mina antidepressiva: Hoppas du är lycklig nu!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
20 km från Morjärv eller 13 km från Töre finns garage att låna för service.
Ja det gäller ju även andra bikers på tour.... Kan vara trevligt med besök och höra någon hojhistoria.
Finns även gräsplätt för tält....Ja jag har även en stuga vid Kalixälven. :)
Åhå, Morjärv, där hade vi basläger under vår slutövning i lumpen senvintern -99. Vi bodde på grusplanen strax söder om järnvägsbron över E10, det var tider det :tummenupp

Till TS, jag har bara varit upp till Bodö i Norge, men vissa erfarenheter gav ju det också :) Det kan vara allt möjligt väder, var beredd på allt från kallt till rejält varmt, ska du sova i vindskydd mm så får du vara beredd på att värja dig från mygg, planera din tankning, bitvis norrut kan det vara klent med mackar och skruva dit ett USB-uttag på hojen, det kommer du ha stor nytta av.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Men den på den där kartan sjön som ritats att ligga i Jämtland överensstämmer varken till storlek, placering eller form med någon av sjöarna på Lantmäteriets kartor.

Klimatalarmismen har nått Biltemas kartmakare.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
20 km från Morjärv eller 13 km från Töre finns garage att låna för service.
Ja det gäller ju även andra bikers på tour.... Kan vara trevligt med besök och höra någon hojhistoria.
Finns även gräsplätt för tält....Ja jag har även en stuga vid Kalixälven. :)
Härligt, då kryssar jag i för ett ev besök. :)

Och stort tack för tips allihop. :tummenupp

Packningen har jag tänkt så här: jag ska ha gamla kläder med mig som jag ändå tänkt slänga. Ju mer resan pågår desto lättare blir packningen eftersom jag kommer slänga kläderna efter användning. Bara jag inte räknar fel så jag blir helt utan halvvägs hemåt… :rodnar :lol
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Packningen har jag tänkt så här: jag ska ha gamla kläder med mig som jag ändå tänkt slänga. Ju mer resan pågår desto lättare blir packningen eftersom jag kommer slänga kläderna efter användning. Bara jag inte räknar fel så jag blir helt utan halvvägs hemåt… :rodnar :lol
Den tabben har man ju gjort några gånger, strumpor som är mer benvärmare än strumpor (dvs mest hål vid tårna) och kalsingar som för tankarna till nätstrumpbyxor och god ventilation, som lik förbannat åker med hem igen, dom funkade ju trots allt, och man kan ju inte slänga något som funkar :fakta Ett tips är istället att ta med ganska lite kläder, speciellt campingtvättmedel som kräver lite vatten och en vattentät 8L-påse från Biltema, då kan du lätt tvätta kläderna allt eftersom. Ta med lite snöre, och kanske någon klädnypa, så kan du göra tvättlina mellan hoj och träd/vindskydd/stolpe osv. Den vattentäta påsen kan med fördel skydda tex en pocket, plånbok, mobil, kamera eller så när du kör.

Jag brukar ha med lite kalsingar, strumpor, 1 T-shirt, ett part zipoff-byxor, en tunn fleecetröja och en tunn vindtät Craft-jacka som blir mindre än en knytnäve ihopknölad. Då kommer man långt, blir det kallare än så kan man ta understället man kör i under byxorna och MC-jackan på överkroppen. Extra skor är dock trevligt, så att både fötter och stövlar kan torka lite.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top