Vad tror ni om wisecos nya kolvar?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolla filmen o läs texten.
Min tolkning av kolven är att de inte på något sätt kan anpassa sig själv till olika sliten cylinder,,de är ju ingen barbapappa kolv gat dämit. Sätta in A kolv i cylinder som klassar in för c kolv är inga problem de brukar ju funka bra oavsett kolvmärke, jag sätter bara in A kolvar hur än slut nikasilen är. På skotersidan finns inga ABC kolvar så varför de finns till crosshojar vet i F?
Men de nya "2000" materialet lät ju bra kolvarna lär inte bli fotbollar lika lätt dvs längre livslängd.
Härdningen förstår jag mig inte på uppe i taket kolv samt inv de har väl aldrig varit några problem där speciellt inte med smidda kolvar att de skulle spricka i ringland eller smida ut kolvbultshål.
Den viktigaste frågan om kolvarna utvidgar sig mindre än äldre "4000" material kolvar de framgick inte! Om de Sväller mindre är de en stor fördel med nya kolven för varmnypning har ju varit största nackdelen med smidda kolvar.
En viktig sak till är om nya hårdare materialet har större porer som olja kan suga fast i? De är ju också nackdelen med smidda kolvar framförallt på tvåtaktssidan.

De två frågorna kommer jag ställa till Wiseco för de är viktigast tycker jag,

http://blog.wiseco.com/one-size-fits-all-wiseco-racer-elite-2-stroke-pistons
 
Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
En viktig sak till är om nya hårdare materialet har större porer som olja kan suga fast i?

Varför inte gå ett steg längre och polera in ett väldigt fint mönster kolvens utsida som gör så att det bildas en jämn och fin oljefilm på hela kolvens utsida?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det bildas en ny oljefilm i varje förbränningscykel och med ett kolvspel på ett antal hundradelar finns gott om plats för oljefilm utan ytterligare bearbetning.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är länge sedan Ex wertex hade 3 olika sorters material till samma typ av kolv.

Tror det var 11% 16% 21% silicol inblandad i kolvens alulegering ju mera silicol inblandad ju mindre sväller kolven av värme,men om det blir för mycket silicol blir det sprött.

Sedan har ju wertex tagit fram kolvar med coating på sidorna att minska friktion o där med värme utvidgning av kolven detta har många kopierat.

Tror wertex var först med att elexolera kolv toppen detta gör att 20-30% mindre värme tränger ned i kolven o då kan man minska silicol halten o göra kolven mer långlivad.

Wiseco har inte varit speciellt bra på 2T kolvar utan mera en härmapa av andras framsteg. På 4T är dom bra men långt från bäst.

Jag har bara testat wiseco en gång o den kolven tvärnöp med samma inställningar som wertex kolven funkat utmärkt med. Wössner gör bra kolvar om man vill ha special utan stora serier.

60%+ av kolvens värme går ut i cylinderväggarna genom kolvringen det finns dom som hävdar att uppemot 70% av kolvens värme försvinner via kolvringen om detta är sant vet jag inte.

Mvh
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har bara testat wiseco en gång o den kolven tvärnöp med samma inställningar som wertex kolven funkat utmärkt med. Wössner gör bra kolvar om man vill ha special utan stora serier.

Mvh

Då hade kanske kolvarna lite olika mått. Det är ett antal mått som behöver stämma. Diameter, konicitet och ovalitet m.m. Eller så gjordes någon annan ändring i setupen eller att cylindern inte hade uppnått arbetstemperatur innan fullt pådrag.

Oavsett orsak så behöver man alltid mäta en ny kolv på ett antal punkter för att vara säker på att det ska fungera säkert eller i förväg kunna se om det är något knas som behöver åtgärdas.

Det är inte heller ovanligt att en cylinder som har fått en skada i loppet tenderar att nypa igen. Det är t.ex. inte så lyckat om alu-rester på cylinderväggen finns kvar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min erfarenhet av snöskotersidan tvåtakt där de är högre trimgrad än hoj crossar är att Wiseco nyper lätt ,,wössner kan gå sönder spricka och har även haft glappa kolvbultshål samt nyper lika lätt som wiseco. På skotersidan finns bara Wiseco och wössner som är smidda och en hel drös gjutena kolvmärken. I USA kör såklart de flesta wiseco och här i Europa blir de fler o fler wössner. På skotersidan har man ett till bekymmer med smidda kolvar när man kört fast,, man slår av motorn för att inte gasas ihjäl medans man gräver lös maskinen. Under tiden blir motorn snarare varmare i vattenmanteln runt cylinder samt kolven blir inte direkt kall medans kylvattnet i kylarna blir iskall av all snö som kyler ner dem då man välter omkring maskinen hit o dit. När man då startar motorn drar de flesta på full gas direkt och då rusar de iskalla vattnet in i cylindern så den krymper medans kolven är het =sväller för fullt. Många har skurit på det sättet och lika många pga moppefuckon som inte begriper att varmkörning är stenviktigt med smidda kolvar helst vid 20-c
Jag hoppas wisecos nya kolv ska bete sig mer lika en gjuten kolv men de får inte gå så långt att de börjar spricka de också för då försvinner ju vitsen med smidd kolv.
På skotersidan är många trimfirmors råd..... kör gjutena kolvar om inte cylindrarna är kända för att spräcka kolvkjolar för då är de fördel smidd såklart. Eller om man bygger tvåtaktsturbo och överstiger 1 bar då skulle jag fundera på smidda kolvar.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
jag tror nog att de kyls betydligt mer underifrån av färskgaser.

Så är det säkert. Jag öppnar alltid ett extra hål som tömmer kolven genom boost kanalen lägger det ca 3mm under kolvring/arna Det gör att gaserna kan röra sig bättre under kolvtoppen o Det borde även hjälpa kolvbultens smörjning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top