Hur väljer ni hoj?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag sitter och tittar på vilka hojar folk här kör och det är ju givetvis glädjande att se spridningen, men eftersom jag är en nyfiken figur undrar jag hur ni väljer hoj?
Hur kommer man fram till att en CB600 eller MT07 är en vettig motorcykel fastän man inte driver en trafikskola?

Från början är jag "bilnörd" så jag har inget favoritmärke, men när jag kör mc vill jag att begränsningen är jag själv och inte fordonet. Innan jag testade en Street Triple visste jag inte något om dem, men det känns som en bra nybörjarcykel. Flera andra cyklar med liknande motorstorlek och utseende har en motorkaraktär som en Volvo 240 och det är förstås tryggt, men är det kul?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Plånboken är principlös...

Med plånboken. :fakta

Endera med egna pengar i den eller så med påfyllning tack vare en trevlig kamrer på banken.

Har man inte råd så har man inte råd. Och det är med ont om pengar som med yr i bollen minuterna innan stängningsdags, det mesta börjar se snyggt ut.

Om, sen det man har råd med är "kul" är en annan sak. Fast det man har råd med är alltid roligare än det man inte har råd att ha i garaget. :fakta

Jag tar en MT-07 eller ett litet Monster som jag har råd att ha i garaget hellre än en Ducati Panigale V4-R som jag ev. i bästa fall kan torrbryta på en stund i Arboga eller på mässan. Eller förstås sitta hemma i soffan och snyfta framför det ena eländans youtubeklippet efter det andra.:7peta

Alltså det bästa är det jag faktiskt har råd med. Se stort i det lilla och göra det bästa möjliga av och med det. Alla som blivit omkörda av ER-6:eek:r på bana begriper nog det hela.
Vad det sedan står på tanken och hur mycket det kostar kommer förstås att variera från person till person.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej.

Stirra dej inte blind på prestanda o hästkrafter, 95% av oss som kör hoj utnyttjar inte en bråkdel av hojarna potential i möjlig kurvtagnings hastighet, toppfart, bromsprestanda, däcken möjliga grepp.

Sikta in dej på att testa så många hojar som möjligt i olika genrer, typ Touring, Motard, sporttourer,glidare.

Hitta något DU sitter bra på som känns bekvämt tryggt, att du känner dej bekväm med bromsar.

Att åka fort som Fan direkt går bra för en del men många slutar på sjukhuset o operation, det tar tid att lära sig köra hoj , jag har kört i 35 år och lär mej fortfarande saker..

Räkna att ALLA som kör bil vill döda dej både med vilje och utan att dom förstår att dom faktiskt höll på att ta livet av dej..
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har en Kawa Z650 som jag och sambon valde tillsammans, tittade på pris och försäkringar och allt sånt där tråkigt innan vi bestämde oss för just den hojen.
Motorkaraktär som en 240? Inte riktigt men jag förstår helt klart vad du menar, den är dock skitrolig att köra ändå.
Min Cagiva Mito köpte jag helt utan sambons inblandning, fick syn på den på blocket och några timmar senare stod den i garaget, tanten var inte helt nöjd men man hoj ska man köpa med hjärtat :tummenupp
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Primo är ju plånboken, särskilt för oss som slutat jobba. Köpte en hoj med halvkåpa för att jag trodde den skulle ge litet mindre vindbrus, men svårt att komma ned på tanken bakom rutan - och fortfarande kunna se framåt vilket nog är viktigt (???) Vill helst ha en hoj som man kan få upp på hjulen om man råkar tappa den, utan att engagera en skolklass för jobbet. Så 220 kg är max för mig, men får kanske köpa en lättare maskin när krafterna avtar. En hoj som håller länge utan dyra reparationer, så en Honda utan någon trimning alls, nästan.

Upptäckte att "Moddlaren" hade samma valspråk som mig "Räkna med att ALLA som kör bil vill döda dej" Det har hjälpt mig sedan jag insåg detta omkring 1960... hade dock ett upphåll på 40 år
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag köpte en ER6 när jag tagit lappen för jag trivdes rätt bra på de Hornet som fanns på skolan och tänkte köpa något liknande. Att det inte blev en Hornet berodde på att jag gjorde fel när jag kollade försäkringen på den och kollade upp en CBR600RR istället för en CB600F (hoppsan).
Kan ju nämna att uppkörningsinspektören klagade som fan hela uppkörningen för att han tyckte att det var en för liten hoj för mig och att den ser ut som en moppe med mig på. Anledningen var att jag letade en hoj med ABS (krav från CB) till ett skapligt pris. Inspektörens tjat om XT660 fastnade inte helt, provade en kompis tiger800 också men det funkade inte med plånkan. Nu i efterhand så är jag rätt nöjd åtminstone att jag inte köpte en tiger för jag trivs inte riktigt på den.
Efter något år kände jag att jag ville ha något större, rent måttmässigt och fastnade för VFR800. Den kändes som en bra kompromiss mellan lite mer sportigt utseende/sittställning, möjlighet att hänga på väskor, pris och försäkring. När jag provkörde den till slut så blev jag helt skitglad så det var bara att krita.

Ingen av dessa är ju sporthojar så jag är väl här lite på nåder antar jag, men det är ett grymt forum där jag lärt mig grymt mycket.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Steg 1
Leta upp det värsta som finns.

Steg 2
Backa tills det som finns i plånboken matchar det man kan acceptera.

Steg 3
Handla!

Sen utvecklar man hojen eller köper nytt allteftersom kulorna trillar in. :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Coolhetsfaktorn. Utseende och ljud. Om man behöver sitta i parterr på förarplatsen så må det vara hänt.
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Gemensamt för de flesta motorcyklister är väl att man aldrig någonsin väljer en enda hoj. Jag har kört i två säsonger och är inne på min 3e hoj. Anledningen till varför är att förändring förnöjer, givetvis inom mån för vad plånboken har att erbjuda. Finns de som har samma i några år, och andra som byter flera gånger per säsong.

Det stora valet står väl dock inom vilket segment av motorcykel man tittar, t.ex. sport, touring, custom, motard, etc.

Det som hjälper en på traven är att delta på provkörningar om man inte vet vilket segment man föredrar. Har själv varit på Start2Ride på gillingebanan i sthlm 2 år i rad och provkört allt möjligt. Slutar alltid att man suktar på det värsta, varpå man senare får göra kalkyl och landa på det roligaste inom plånbokens spelregler :tummenupp
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har 5 hojar påställda året runt och har lika skoj på dem alla. Allt beroende på humör och ändamål för dagen. För familjehälsan borde jag minska antalet hojar, men jag behöver dem alla för min hälsa.
Yamaha MT09, Honda CBR 900, Yamaha XTZ 750, Yamaha YP 250, Osså en fyrhjuling. :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Själv har jag upplevt att ju äldre jag blir så lägger jag in fler parametrar i valet av hoj.
(Mer hjärna så att säga. Inte desto mindre hjärta.)

Användningsområde, körstil/medelsträcka, nöjespotential och totalekonomi gjorde att jag köpte motard.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
1. Jag kollar det "segment" jag vill ha hoj för. I mitt fall lång-touring, grus och skjutsvänlig.
2. Väljer tyst "inom mig" den som jag vill ha med hjärtat.
3. Kolla runt i segmentet på den som är dyrast.
4. Tala om för frun att jag vill ha en BMW 1200GSA för 240 tusen pengar.
5. Får tillbaka ett: -"Är du inte klok! :dummer"
6. Föreslår då en KTM 1290 Super Adventure för 160 tusen (den som jag ville ha från början).
7. Får tillbaka ett: -"Det lät ju billigt. Ta den."
8. Genomför köp. :banana

Funkar ungefär likadant för ganska många av mina inköp. :)
 
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
1. Jag kollar det "segment" jag vill ha hoj för. I mitt fall lång-touring, grus och skjutsvänlig.
2. Väljer tyst "inom mig" den som jag vill ha med hjärtat.
3. Kolla runt i segmentet på den som är dyrast.
4. Tala om för frun att jag vill ha en BMW 1200GSA för 240 tusen pengar.
5. Får tillbaka ett: -"Är du inte klok! :dummer"
6. Föreslår då en KTM 1290 Super Adventure för 160 tusen (den som jag ville ha från början).
7. Får tillbaka ett: -"Det lät ju billigt. Ta den."
8. Genomför köp. :banana

Funkar ungefär likadant för ganska många av mina inköp. :)

Haha! :D
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
1. Jag kollar det "segment" jag vill ha hoj för. I mitt fall lång-touring, grus och skjutsvänlig.
2. Väljer tyst "inom mig" den som jag vill ha med hjärtat.
3. Kolla runt i segmentet på den som är dyrast.
4. Tala om för frun att jag vill ha en BMW 1200GSA för 240 tusen pengar.
5. Får tillbaka ett: -"Är du inte klok! :dummer"
6. Föreslår då en KTM 1290 Super Adventure för 160 tusen (den som jag ville ha från början).
7. Får tillbaka ett: -"Det lät ju billigt. Ta den."
8. Genomför köp. :banana

Funkar ungefär likadant för ganska många av mina inköp. :)

Har kört samma trick på mig själv. Funkade i några år, men nu får jag min R1250GS nästa vecka:banana
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Själv började jag med en Cagiva Mito 125, för att den var(och är) så otroligt snygg.
Sedan blev det dags för mellankortet och då blev det en Yamaha XT600, för att den skulle passa till körkortsbehörigheten, men även för att prova offroad.
Sedan när det tunga kortet var fixat så ville jag prova sporthoj på riktigt, så blev en Honda CBR1000RR, den snyggaste i den prisklassen och generationen. Att den råkade vara oväntat lättkörd var bara ett plus. Pappas Ducati Monster är som en Boss Hoss i jämförelse. Kunde man ju inte tänka sig.
Sen såldes den efter 2 år när pengarna krävdes på annat håll.
För två år sedan så köpte en kompis en quad och jag blev sugen på att prova det så då köpte jag en GasGas 450 quad. Fantastiskt kul, behöver inte vara rädd för grus eller dieselspill på en sån.
Nästa hoj jag drömmer om är antingen nya Honda CRF 450L, om den kommer till Sverige.
Eller Moto Guzzi V7, riktigt snygga. Väldigt lite effekt dock, 48 hästar, men är väl skit samma så en sån hoj, den ska man ju inte hålla på och pressa med.
Slutsats, det som verkar väga tyngst för mig är utseendet.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
De hojar jag haft har valt mej.
De har av den ena anledningen konstigare än den andra hamnat i min väg, det gör valet enkelt.
Lyckligtvis har deras och min smak varit den samma.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är en fattig stackare så jag scannar blocket och när det dyker upp ett billigt objekt köper jag det sen säljer jag nån gång senare. Det är som när man raggar på krogen, man tror att man väljer men egentligen har man blivit vald.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Utseende, känsla och plånbok. Hur hojen ser ut är viktigare än allt annat. Blir man glad bara av att se den så spelar det mindre roll att den inte har 100hk eller toppar 250km/t. Vill helst se en SR400 -82 i garaget, men än så länge får det duga med hojar som cb400 eller gsx 400 från samma period. Kostar bara en tredjedel av enstånkan...
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
4. Tala om för frun att jag vill ha en BMW 1200GSA för 240 tusen pengar.
5. Får tillbaka ett: -"Är du inte klok! :dummer"
6. Föreslår då en KTM 1290 Super Adventure för 160 tusen (den som jag ville ha från början).
7. Får tillbaka ett: -"Det lät ju billigt. Ta den."
8. Genomför köp. :banana

Strategiskt. I like! :tummenupp

Finns en hel del bra tips i tråden att följa.
Även för min del styr plånboken vid köp men även övriga kostnader som försäkring, service och ffa. värdetapp under tiden jag äger hojen spelar klart in. Se t.ex. skillnaden mellan Tuonon och superduken. Inget svårt val för mig när man satt sig in i vad respektive hoj skulle kosta att äga. Dock är jag oerhört nöjd med de hojar jag äger nu. Även om de är 10 samt 19 år gamla. Bara för att de inte har alla nya gizmos och tft-skärm så blir det inte dåliga fordon för det.

Självklart ska man göra som man själv känner för. Det viktigaste är att man har roligt när man kör. Om det sen är på en mc som är 18 år gammal eller nyaste r1250 gsa med alla moderniteter spelar ingen roll. Så länge man själv trivs på det man kör så skiter man i vad andra tycker och kör sitt eget race. Sån är jag! :D

Hade gärna valt med hjärtat men då hade jag nog bara ägt 1 hoj och inga andra fordon :crash
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top