Däckfråga: 200/60-17

Joanyh

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2018
Ort
Varberg
Hoj
CBR1000RR 2006
Tjena,

Helt ny inom roadracing och köpte precis mig en Honda CBR1000RR -06.
Försöker nu skaffa på mig all typ av kunskap som krävs för att till våren kunna köra lite.

Så nu till lite däck frågor.

På hojen sitter det nu följande slicks:
Fram: 120/70R17
Bak: 200/60R17
Det medföljde också nya slicks med samma dimensioner i köpet, och regndäck 190/60R17.Har också två stycken bakfälgar, både är 6.00 / 17.

Så nu till den enkla frågan, skall jag fortsätta köpa dessa dimensioner? Antar att mc:n är nu är inställd för dessa dimensioner.
Anledning att jag frågar är att efter lite Google så kan jag tycka att ett 200 är ganska brett mot vad många andra kör på, plus att regbeviset säger 180/55-17.

Tack på förhand.

//Joakim
 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Jag kör en Fireblade 09 som ju är en generation nyare, men jag tror att däcksmässigt gäller ungefär samma sak.
På senare år har många gått från 190/55 till 200/60. Ett annat alternativ är 190/65 från Dunlop. Generellt verkar det som högre profiler vinner i populäritet. Om du byter, kolla att det går fritt i svingen.
Mej veterligen är det bara 600 med 5,5" fälgar som har 180/xx.
Personligen tycker jag att skillnaden är ganska liten mellan olika dimensioner.
Det är också så att verklig diameter och bredd följer inte slaviskt beteckningarna.
Välkommen i träsket!
 

Joanyh

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2018
Ort
Varberg
Hoj
CBR1000RR 2006
Okey, gött. Då känns det som man kan fortsätta med 200/60 enligt tidigare ägarens val.
Nu skall man bara lista ut vilka däck man skall köpa. ;)
tack för ditt svar.
Mvh
 

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Köping
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Minns bara när jag höll på, då stod valet mellan 180/55 och 190/50. Då gällde 180 för mig som inte var snabbast, det däcket fick en smalare/spetsigare profil på 5,5" fälg. Det gjorde cykeln mer lättsvängd.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Minns bara när jag höll på, då stod valet mellan 180/55 och 190/50. Då gällde 180 för mig som inte var snabbast, det däcket fick en smalare/spetsigare profil på 5,5" fälg. Det gjorde cykeln mer lättsvängd.

Han har tydligen 6" fälgar och då är det väl 190/65 som är det mest lättsvängda. Jag tror dock att den effekten är underordnad motstyrning, hur man hänger av, och inställning på fjädring. Själv kör jag 200 eller 205:eek:r med 60-profil vilket funkar bra för mig på min hoj.
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Okey, gött. Då känns det som man kan fortsätta med 200/60 enligt tidigare ägarens val.
Nu skall man bara lista ut vilka däck man skall köpa. ;)
tack för ditt svar.
Mvh

Köp begagnade slicks av Superbikeförare, vanligen mer än 80% kvar till mindre än halva priset.
Duger gott att träna på (och säkert rejsa i början av karriären) och du har möjlighet att prova olika märken och dimensioner utan att behöva lägga onödiga pengar på nya.

// P
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top