Montera fläkt till kylaren push eller pullfläkt ?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tänkte få tummen ur och montera en kylfläkt på xren då den har en tendens till varmgång då terrängen blir för bökig , ska en fläkt blåsa framåt genom kylaren eller suga bakåt ? Rent logiskt känns som den borde dra bakåt istället för att blåsa framåt i motvind ?
Är en vanlig spalfläkt jag tänkte montera på högra kylaren med brytare för tillslag
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det vanliga är ju att fläkten sitter bakom kylaren och alltså suger. Kanske främst beror av praktiska skäl än flödesmässiga. Och jag tror att med de ringa tryckdifferenser det handlar om så spelar det nog ingen roll.

Min intuitionen säger tryckande fläkt men jag kan bara motivera det med fysik vid högre tryck än jag tror det handlar om.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Var ungefär så jag tänkte då får det bli en sugande fläkt :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min intuitionen säger tryckande fläkt men jag kan bara motivera det med fysik vid högre tryck än jag tror det handlar om.
Nu snackar vi ju extremt låga tryck, men ändå, att komprimera luft gör ju generellt sett att den blir varmare, medan luften blir kallare när trycket sjunker, så då borde det ju vara bättre med sugande fläkt? :va
 

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Köping
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Sugande fläkt, har aldrig sett något annat. Dom tryckande sitter oftast framför kylaren pga platsbrist, men skärmar då av kylaren för fartvinden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu snackar vi ju extremt låga tryck, men ändå, att komprimera luft gör ju generellt sett att den blir varmare, medan luften blir kallare när trycket sjunker, så då borde det ju vara bättre med sugande fläkt? :va

Fundera vidare över vad som händer med massflödet.

Men det jag tänker mest på vid större tryckdifferenser är att ett "sug" kan aldrig bli större än 0 bar, absolut tryck alltså en tryckdifferenser på 1 bar. En tryckande fläkt har inte den begränsningen. Förvisso långt ifrån relevanta tryck ändå.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fläkten arbetar effektivast som sugande därför att på sugsidan är undertrycket mycket jämt fördelat över olika riktningar och alltså mest luft dras genom kylaren.
På trycksidan är luftflödet vanligen 0 (noll) vid fläktcentrum och mycket ofta max i ca 45 grader ut från centrum.
Därför placeras fläktar hos proffs alltid som sugande.
http://www.aia.se

Enda orsaken till att inte placera fläkten på baksidan av kylaren som sugande är att den inte får plats.
Och då på framsidan av kylaren så ska fläkten förståss vara tryckande. Inte motarbeta fartvinden.

Till sist, det är ingen tillfällighet att kylfläktar på hojar sitter bakom kylaren och suger.
I varje fall på Sprint RS och GSX1300R.
Som jag ser det.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top