Hur få ut avdragen bult som är härdad?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Råkade knäcka fast spetsen från en dubbhålsborr här om dagen i en laserskuren aluminiumbit tillverkad i bara ett exemplar... Tog fram diamantstiften till slipmaskinen och gnuggade på tills den var borta.

Gissar att både slipmaskin och diamantstift finns i Boosts verktygslåda om han inte löst problemet ännu.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Lista
Lagom värme.
Genomträngningsolja (Min gissning typ WD-40 blå burk, Har själv använt 5-56, Biltemas Multispray X4 och aceton + olja)
Vänsterborr
Borriktare i form av hål borrat genom skruv. Skruv som passar i hålet där den avbrutna skruven sitter.
Högerborr. Annars hade väl inte svinpittarna kommit till användning ? Vänsterborr är för bra ?
Svinpittar
(Av den typ jag köpt på biltema och framgångsrikt använt en gång......)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alun, vatten och värme, samt tid kan kanske lösa problemet med.
Dock kan det nog vara bra att testa på något mindre unikt för jag har för mig att alun inte fräter på aluminium, men däremot tuggar i sig stål, men mitt minne är totalt helkasst.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Oj hart jag glömt uppdatera hur de gick de va inte meningen.

Skruven är bortborrad nu ivf de gick rel smidigt med dessa Artuborrar från borrar.se/produkt/artu-borrset-4-12mm/
Nu när jag använd dessa borrar tror jag att de räckt med två borrar först en 6mm och sedan en 10mm för att borra ur den totalt. Pga inlärningskurvan för att lära sig hur man borrar med dessa borrar så gick de åt en 5mm en 6mm och en 10mm. De finns lite skäryta kvar på 6mm borren och rel mycket kvar av 10mm borren så de är inte tolalförstörda. De går utmärkt att slipa skäret med en vanlig bänkslipmaskin med vanliga stenar även om de står att man måste ha specialstenar.

Betyget är 7 borrar av 10 möjliga och då har jag även räknat in priset i brahetsfaktorn.
Jag kommer absolut köpa dessa borra vid nästa skruv/gängtapp som är av.
Tänk på att de va ett verktygsstål gängtapp som jag borrade igenom den va minst sagt stenhård.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Tänkte skriva att det är troligen en grispitt som sitter kvar där inne i hålet, efter att någon annan har försökt att få bort den avdragna Skruven.
Det hände mig för någon månad sedan, och innan jag (in)såg att det faktiskt var en avdragen grispitt som satt i ett hål , i ett motorblock, i en skruv hade jag ett helvete att försöka få till det...
Köpte Dormer borrsats (650:- för 10 borr) men de klarade inte av grispittens hårdhet(!) :D
Lyckades till slut pilla ur grispitten och därefter borra rent och montera insatsgänga. Det blev kalasfint.
/H
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tänkte skriva att det är troligen en grispitt som sitter kvar där inne i hålet, efter att någon annan har försökt att få bort den avdragna Skruven.
Det hände mig för någon månad sedan, och innan jag (in)såg att det faktiskt var en avdragen grispitt som satt i ett hål , i ett motorblock, i en skruv hade jag ett helvete att försöka få till det...
Köpte Dormer borrsats (650:- för 10 borr) men de klarade inte av grispittens hårdhet(!) :D
Lyckades till slut pilla ur grispitten och därefter borra rent och montera insatsgänga. Det blev kalasfint.
/H

De va ju tur de gick så lätt men prova en Artuborr nästa gång. De går köpa styckevist på borrar.se även om de inte står skrivet på hemsidan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top