Hur få ut avdragen bult som är härdad?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har varit med två gånger då det skurit i aluminium och det sitter ju som berget, jag är tveksam till nåt som man slår i ett borrat hål som håller och inte går av då man drar om det sitter hårt.

I ett fall cylinderbulten till Hondan lyckades jag dra ut en bult med rörtång då den stack upp efter att under en veckas bearbetning en med värme och WD40, dock rök gängorna så det blev insatsgänga.

I andra fallet där skruven sätt nere i hålet var det bara att borra ut den och i med insatsgänga.

Verkar ju kunna sitta som satan om det fastnar i aluminium. Jag skulle kolla efter insatsgänga om det finns och sen "bara" borra ur skiten och dra dit insatsgängan.

Värme och/eller rostlösare är inte så dumt när det oxiderat fast.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Värme och/eller rostlösare är inte så dumt när det oxiderat fast.

Kan tänka mig att oxid ofta kan göra att det sitter fast i aluminium. Har hört att man ska kombinera värme och rostlösare då värmen utvidgar aluminiumen lite så rostlösaren lättare kan tränga in mellan delarna som sitter fast. På Hondan fick jag hålla på minst en vecka, kanske närmare två med dagligt värmande och smörjande och då jag fått skruven att börja röra sig tog det ytterligare någon dag innan den var ute.

Med mina få erfarenheter av avdragna bultar i aluminium skulle jag direkt satsa på att borra ur hela den avdragna skruven på en gång om det bara går att hitta en insatsgänga att dra dit sen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror också på rostlösare och värme i den ordningen
dvs typ 556 WD40 Aceton+Olja eller Biltema X4
Vad det gäller Biltemas verktyg för att dra loss fastrostat är det väl bara borra ett hål i lämplig järnbit.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/gangverktyg/skruvutdragarsats-25-delar-2000040658
Sedan drar du vad som verkar rimligt.
Går det av, reklamera på Biltema, går det inte av så är det dags försöka på allvar.
Men som redan skrivits
1 Borra upp hålet i skruven till största möjliga utan att du tar gängorna i aluminiumen
2 Rost oxidlösare inget fel låta verka en vecka.
3 Värme
4 Dra loss skruven ur aluminiumet
alternativt
4 Peta ur de gamla stål gängorna ur aluminiumen med ett O-ringsverktyg
alternativt
Dra i en M10 gängtapp i aluminiumen. Som jag fattar har du några gängor över där skruven gick av.
Gängor som styr gängtappen. Och så låter du gängtappen göra jobbet med att få bort resterna av stålskruven.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang borra upp skruven med stor borr så de blir lite gods kvar av skruven tycker jag låter farligt. Jag tänker att när man slår in utdragaren smids skruven ut och nitar fast sig hårdare ut mot gängan i blocket. Jag brukar börja med rel litet hål 6-7mm i detta fall och slå in utdragare. Jag drar då inte lika hårt som med större utdragare i skruven. Går den inte lös då får man borra upp mer för större utdragare. Och duger inte det heller går man vidare till sista utväg borra ur skruven max och pilla ut gängor eller borra upp till 11mm hål och gänga in 12mm skruv.

Jag ska ev dit o göra ett försök i dag för de börjar närma sig 4 veckor för att få ut en skruv nu de vore trevligt om man får ut den inom en månad de klassas som snabbjobb här uppe i Norrland :hihi
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ska ev dit o göra ett försök i dag för de börjar närma sig 4 veckor för att få ut en skruv nu de vore trevligt om man får ut den inom en månad de klassas som snabbjobb här uppe i Norrland :hihi

Snabbjobb:va Är du säker på att du inte har nån härstammning från Kalix ;)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ang borra upp skruven med stor borr så de blir lite gods kvar av skruven tycker jag låter farligt.

Jag förstår dig. Men har sett en kollega , yrkesman, skicklig :) peta bort skruvresterna med skruvmejsel efter borrat bort så mycket det gick....
Men det är ju önskvärt med en borrriktare så hålet blir centrerat för oss vanliga amatörer......
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Jag brukar ta en stång , insexnyckel tunt armerings järn ( bra stål) och sen elsvetsen .. Jorda aluminiumet , sätt stången, insexnyckeln in svetshandtaget, håll stången emot den trasiga bulten, slå på svetsen med ca 80 amp
Så länge att stång/bult glöder vit/orange slå av svetsen , låt kallna till det blir typ 100-200 grader sen börja prova och röra på bulten...


Förutsätter att man inte pajat gängerna
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag brukar ta en stång , insexnyckel tunt armerings järn ( bra stål) och sen elsvetsen .. Jorda aluminiumet , sätt stången, insexnyckeln in svetshandtaget, håll stången emot den trasiga bulten, slå på svetsen med ca 80 amp
Så länge att stång/bult glöder vit/orange slå av svetsen , låt kallna till det blir typ 100-200 grader sen börja prova och röra på bulten...


Förutsätter att man inte pajat gängerna

De va en ovanlig metod men väldigt intressant :tummenupp

- - - Updated - - -

Jag brukar ta en stång , insexnyckel tunt armerings järn ( bra stål) och sen elsvetsen .. Jorda aluminiumet , sätt stången, insexnyckeln in svetshandtaget, håll stången emot den trasiga bulten, slå på svetsen med ca 80 amp
Så länge att stång/bult glöder vit/orange slå av svetsen , låt kallna till det blir typ 100-200 grader sen börja prova och röra på bulten...


Förutsätter att man inte pajat gängerna

De va en ovanlig metod men väldigt intressant :tummenupp
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag brukar ta en stång , insexnyckel tunt armerings järn ( bra stål) och sen elsvetsen .. Jorda aluminiumet , sätt stången, insexnyckeln in svetshandtaget, håll stången emot den trasiga bulten, slå på svetsen med ca 80 amp
Så länge att stång/bult glöder vit/orange slå av svetsen , låt kallna till det blir typ 100-200 grader sen börja prova och röra på bulten...


Förutsätter att man inte pajat gängerna

Blir ju som att indusera men med elsvetsen istället för en dyr induserings utrustning.. ingen dum ide:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Säsong 2 Episod 1.
Jag va och gjorde ett nytt försök att få ut skruvjävulen med Tengtools skruvutdragare (länk). De är dem jag menar är värdelös för de går av lätt vi provade dem för de va för dyrt att köpa en hel sats bättre utdragare. Jag skruvade först fast den i skruvstycke och testdrog den med momentnyckel så hårt jag tordes och de blev 40nm. Sedan slog jag in den i skruven,,vi värmde med gasollåga och provade dra upp till 40nm. Men ingenting hände förutom att uttdragaren slirade till vid ca 40nm. Utdragaren blev förstörd skären tappade skärpan totalt den blev rund! Nu tror vi att de är en gängtapp där inne dvs ingen skruv alls!
Vi beställde nu en Artu borr storlek 10mm och borrar ur hela gängtappen de blir att gänga om till 11mm fingängad skruv.
Vi gjorde även ett borrtest i annan motorskruv och de va som att borra i smör med en vanlig borr. De är 10,9 hårdhet på övriga motorskruvar så de måste va en gängtapp som sitter kvar.
De hade blivit billigare och snabbt fixat om vi köpt lilla borrlådan av Artu borrar,,lätt att va efterklok.
episod 5 kommer så småningom.......

Köp aldrig dessa Tengtools utdragarna för de går endera av vrider sig eller blir slö.

https://www.tools.se/produkterSe/ha...eng-Tools-1403127-sv-se?categoryId=1073820649
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om det är en gängtapp så finns speciella urdragare om tappen har gått av..

Dom har Tre eller fyra tänder som passar i gängtappens spån gångar. Finns att beställa i LUNA katalogen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det där med svetsen tror jag på, nu har jag dålig koll men borde inte härdningen få sig en omgång så den blir lättare att borra om man värmer skruven så är orange? I min ungdom värmde jag en fjäder av misstag och lathet och den blev väldigt mjuk;) Även oxid bör ju få sig med svetsen, undra om inte en gammal transformatorsvets med AC vore bäst då jag tror växelspänningen även skapar vibrationer, säga vara det som tinar frusna vattenledningar inte värmen och då man tinar vatten enligt åldermannen på jobbet, då man tinar vatten kör man med AC men det är ju stora aggregat.

Finns det inte insatsgänga att köpa till den gängen du har om du måste borra ut allt ihop? Kommer inte ihåg men jag har M10x1 eller M10x1,25 sen jag höll på med cylinderbulten dom var av i blocket på Hondan. Tycker det verkar enklare att behålla resten intakt och ha original skruvar mot att kanske behöva borra i cylinder och topp och sen ha ännu uddare dimension på skruven. Vilken gänga är det du ska ha?
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Dom moddlaren nämner har jag skändlingen misslyckats med. Precis som i dom flesta fall med svinpittar. Brukar sluta med att borra bort kärnan och peta ur gängresterna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dom moddlaren nämner har jag skändlingen misslyckats med. Precis som i dom flesta fall med svinpittar. Brukar sluta med att borra bort kärnan och peta ur gängresterna.

Jaså? Det finns troligen olika kvalitéer på urtagarna precis som på tappar.

Jag skulle göra gängor i ett härdat drev när jag bytte kopplingskorg o gick bet på detta rejält.

Fick tag på tappar för att skära gängor i härdat stål som ser lit speciella ut men det går ""nästan"" inte vrida av dom.

Ghuring med röd märkning 1000N/mm2
((nummer 6504))

Jag antar att det är samma med urtagar verktygen.

Mvh
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det beror nog också på varför tappen gått av och vilken kvalitet det är på tappen. Har en gängtapp gått av för att den skurit fast sitter den som satan.
Fick det delikata uppdraget att ta bort en avbruten tapp i ett broddhål på en hästsko. Strax innan start i fälttävlanSM. Tjejen som skulle rensa ur broddhålet tappade hoven, hästen satte ner foten och bröt av tappen jäms med skoytan. Eftersom den inte satt särskilt hårt gick det att knacka bort den med en gammal skruvmejsel och en snickarhammare. Enda problemet var att hålla hoven still medan jag jobbade. Terrängritten gick bra sen trots lite kort framridning.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om det är en gängtapp så finns speciella urdragare om tappen har gått av..

Dom har Tre eller fyra tänder som passar i gängtappens spån gångar. Finns att beställa i LUNA katalogen.

Jaha finns de sådana utdragare också men nu är budgeten slut så de blir endera större skruv eller insatsgänga. De är bara ett motorfäste så de är inte så noga vad man hittar på där. Hade det varit en topplocksskruv så skulle vi garanterat satt in insatsgänga.

Säsong 2 episod 2 kommer snart :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top