Hur få ut avdragen bult som är härdad?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
De låter som ni menar att någon smartäs har slagit in en bits bakvägen i skruven :D

Japp :tummenupp
(och ska man slå in ett bits så är det bra om man offrar ett kvalitetsbits och inte nåt som bara går av, testa att vrida i ett skruvstycke först, jag drog av ett Ampro torxbits utan alltför mycket kraft)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag borrat igenom hela bitsen eller vad de var? Jag tror inte längre på vanlig bits för jag har borrat ca 20mm djupt med samma hårda material hela vägen!? Den nya 6mm Artuborren skar som smör i de ca 5-7mm som va kvar,,jag körde fulla varv ca 3500v men lite tryck typ halvhårt. Jag körde även korta borrintervaller och kollade borrens skärpa vid varje utdragning. Jag drog nog ut borren 4ggr på 5-7mm borrning men ingen omslipning krävdes. När borren gick igenom skruven högg de inte men trots det gick borren sönder lite den chippades sönder i bakkant på ena sidans skär. De liksom lossnade en bit inte nöttes bort om ni fattar. Bägge skären va även nernötta halvvägs ut på skären. Hursom borren går att slipa och de försvann väl ca 25% av borren så jag har 75% kvar av 6mm borren inte illa!

Så slutnotan för ca 20mm borrade i extremt hårt material och ingen erfarenhet av att använda dessa borrar så gick de åt en hel 5mm borr och 25% av en 6mm borr. Kostnad ca 55kr för 5mm och ca 65kr för 6mm borr samt 2X39kr i frakt de blev ju två frakter men jag har ju kvar mycket av 6mm borren.
De är bra betyg tycker jag och billigt. Jag tror att en 5 eller 6mm artu borr hade tagit hela djupet om jag borrar med mindre tryck och flera besiktningar av borren samt några omslipningar. De här med att borra så de glöder funkar inte på alla material helt enkelt men borrarna tycks ju borra alldeles utmärkt iskall. Nu när jag borrade med 6mm borren med lite tryck va den så kall att jag kunde ta i skäret direkt efter den gått igenom skruven!!!!!!

De får absolut 4 av 5 tummar eller hur :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu har jag borrat igenom hela bitsen eller vad de var? Jag tror inte längre på vanlig bits för jag har borrat ca 20mm djupt med samma hårda material hela vägen!? Den nya 6mm Artuborren skar som smör i de ca 5-7mm som va kvar,,jag körde fulla varv ca 3500v men lite tryck typ halvhårt. Jag körde även korta borrintervaller och kollade borrens skärpa vid varje utdragning. Jag drog nog ut borren 4ggr på 5-7mm borrning men ingen omslipning krävdes. När borren gick igenom skruven högg de inte men trots det gick borren sönder lite den chippades sönder i bakkant på ena sidans skär. De liksom lossnade en bit inte nöttes bort om ni fattar. Bägge skären va även nernötta halvvägs ut på skären. Hursom borren går att slipa och de försvann väl ca 25% av borren så jag har 75% kvar av 6mm borren inte illa!

Så slutnotan för ca 20mm borrade i extremt hårt material och ingen erfarenhet av att använda dessa borrar så gick de åt en hel 5mm borr och 25% av en 6mm borr. Kostnad ca 55kr för 5mm och ca 65kr för 6mm borr samt 2X39kr i frakt de blev ju två frakter men jag har ju kvar mycket av 6mm borren.
De är bra betyg tycker jag och billigt. Jag tror att en 5 eller 6mm artu borr hade tagit hela djupet om jag borrar med mindre tryck och flera besiktningar av borren samt några omslipningar. De här med att borra så de glöder funkar inte på alla material helt enkelt men borrarna tycks ju borra alldeles utmärkt iskall. Nu när jag borrade med 6mm borren med lite tryck va den så kall att jag kunde ta i skäret direkt efter den gått igenom skruven!!!!!!

De får absolut 4 av 5 tummar eller hur :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Är skruven ute nu :va (eller har du borrat i onödan :7peta )
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har jag borrat igenom hela bitsen eller vad de var? Jag tror inte längre på vanlig bits för jag har borrat ca 20mm djupt med samma hårda material hela vägen!? Den nya 6mm Artuborren skar som smör i de ca 5-7mm som va kvar,,jag körde fulla varv ca 3500v men lite tryck typ halvhårt. Jag körde även korta borrintervaller och kollade borrens skärpa vid varje utdragning. Jag drog nog ut borren 4ggr på 5-7mm borrning men ingen omslipning krävdes. När borren gick igenom skruven högg de inte men trots det gick borren sönder lite den chippades sönder i bakkant på ena sidans skär. De liksom lossnade en bit inte nöttes bort om ni fattar. Bägge skären va även nernötta halvvägs ut på skären. Hursom borren går att slipa och de försvann väl ca 25% av borren så jag har 75% kvar av 6mm borren inte illa!

Så slutnotan för ca 20mm borrade i extremt hårt material och ingen erfarenhet av att använda dessa borrar så gick de åt en hel 5mm borr och 25% av en 6mm borr. Kostnad ca 55kr för 5mm och ca 65kr för 6mm borr samt 2X39kr i frakt de blev ju två frakter men jag har ju kvar mycket av 6mm borren.
De är bra betyg tycker jag och billigt. Jag tror att en 5 eller 6mm artu borr hade tagit hela djupet om jag borrar med mindre tryck och flera besiktningar av borren samt några omslipningar. De här med att borra så de glöder funkar inte på alla material helt enkelt men borrarna tycks ju borra alldeles utmärkt iskall. Nu när jag borrade med 6mm borren med lite tryck va den så kall att jag kunde ta i skäret direkt efter den gått igenom skruven!!!!!!

De får absolut 4 av 5 tummar eller hur :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Så du rekommenderar köp av ett kit med borrar?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Så du rekommenderar köp av ett kit med borrar?

Ja absolut köp :tummenupp
Men som Ozzian här ovan visar kommer man långt med noname betongborr den tog ju stenbra. Men jag vet dock inte hur hårt brinell 450 är? Min test med AEG betongborrar gick ju sisodär de tog bra i filen men skäret lossnade skrämmande lätt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kul att det lyckades :tummenupp
Det var ett tag sen jag borrade i något hårt så tänkte jag skulle prova.
Slipade en vanlig no name stenborr/installationsborr och testade på material 450 brinell hårdhet.

https://youtu.be/wo1BmiHyNME

Kanonbra test tacka!!
Den borren tog ju skitbra trots låg fart!! Tryckte du normalhårt eller ovanligt hårt? Brinell 450 är liknade hårdhet man använder i frontförstärkningar på traktorskopor, men hur hårt är det på en skala ett till tio :va
Noname skriver du men de måste väl hetat något?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är skruven ute nu :va (eller har du borrat i onödan :7peta )

Nänä skruven sitter ju kvar jag tordes inte slå in min inslagsurdragare eller vad de nu kallas. De märke jag har köpt måste va sämst i hela världen,,de går av bara man tittar på dem. Nu kommer nästa avsnitt hitta bästa inslagsurdragare för att få ut en skruv :hihi

Kom med förslag på verktyg man slår in och drar ut skruvar med "som inte går av så lätt". Jag kommer inte ihåg märket på mina värdelösa utdragare men jag ska kolla vad de heter så inga fler stackare köper dem.

Den här typen av urdragare har jag men inte detta märke. Är dessa typer bra eller anus?

https://www.globaltools.se/verktyg/...mejslar/skruvutdragare-sats-tmse05-teng-tools
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har inga tips på vilken man ska välja, det enda säkra är ju att inte använda urdragare i någon form.
Måste du ändå försöka så borra så stort du vågar, större urdragare håller bättre och en rejält borrad skruv lossnar lättare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En skålslipad torx brukar funka för mig. Den ska vara skålad så att den hyvlar nya spår i skruven utan att expandera skruven. Någon gång kan jag minnas att jag borrat till innerdiametern på skruven och därefter pillrat bort skruven gängor bit för bit
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kanonbra test tacka!!
Den borren tog ju skitbra trots låg fart!! Tryckte du normalhårt eller ovanligt hårt? Brinell 450 är liknade hårdhet man använder i frontförstärkningar på traktorskopor, men hur hårt är det på en skala ett till tio :va
Noname skriver du men de måste väl hetat något?
Nu verkar du råkat ut för ett riktigt elakt stål men vad jag kan se brukar skruvutdragarverktyg ligga på motsvarande 650HB och det är ju mer än de 450 jag testade på, ska se om jag hittar något hårdare material.

Säkert heter borret något men det är ingen överjäklig kvalite, typ en sats man köper på Ö&B för en hundring.

Skillnaden mot t,ex en Artu borr är antagligen dels vad skäret är lött med men framför allt hur väl skäret är omslutet av själva borrstommen.
Dels ger det bättre värmeavledning från skäret men skyddar också skäret från mekanisk belastning.

Ang matningen, trycker ganska hårt men inte hårdare än att det börjar skära, sen kan man släppa av lite, men som du märkt är tricket att bara köra tills lodet nästan smälter och vad det är vet jag inte, det beror på typ av lod och hur bra värmen leds bort från skäret.

Slipningen gjordes på en vanlig bänkslipmaskin med stenskiva för stål, ingen specialare för hårdmetall.

Skulle inte rekommendera att använda vertyg till något de inte är gjorda för men är alternativen få och behovet stort så kan man ju alltid prova fast garantier finns det inga :)
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
En skålslipad torx brukar funka för mig. Den ska vara skålad så att den hyvlar nya spår i skruven utan att expandera skruven. Någon gång kan jag minnas att jag borrat till innerdiametern på skruven och därefter pillrat bort skruven gängor bit för bit

Precis!! Fast för mig har även planslipat fungerat. Sitter skruven I aluminium och/eller med Loctite så bör man värma. Tyvärr verkar man i detta fall ignorera råden.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Precis!! Fast för mig har även planslipat fungerat. Sitter skruven I aluminium och/eller med Loctite så bör man värma. Tyvärr verkar man i detta fall ignorera råden.

Ang slå in torxbitsar så törs jag inte det för man vet inte hårdheten på dem. De är ju nog svårt att hitta en skruvutdragare som har rätt härdning. Jag tänker att tillverkare av skruvutdragare borde köra med bra till bästa möjliga material medan torxbitsar kan va gjord av all från mjukost till väldigt bra stålkvalle.
Vid urdragningsförsök av skruven blir de gasolvärming av aluminium runtom skruven.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Googla ridgid skuvutdragare, sån hade jag använt. Biltema har nån kopia på den har jag för mig. För uppvärmning hade jag temporärt tryckt i en kopparstång eller rör och värmt med gasol.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja den typen verkar smartaste utdragaren den ser inte ut att smida upp hålet i skruven https://www.ridgid.eu/fi/sv/skruvutdragare
De är inga problem att värma utvändigt för de är utanpåliggande öra som sticker utanför motorblocket som skruven sitter fast i. Jag antar att kopparrörsmetoden är bra om en skruv sitter fast i ett block som är svårvärmt utifrån.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har varit med två gånger då det skurit i aluminium och det sitter ju som berget, jag är tveksam till nåt som man slår i ett borrat hål som håller och inte går av då man drar om det sitter hårt.

I ett fall cylinderbulten till Hondan lyckades jag dra ut en bult med rörtång då den stack upp efter att under en veckas bearbetning en med värme och WD40, dock rök gängorna så det blev insatsgänga.

I andra fallet där skruven sätt nere i hålet var det bara att borra ut den och i med insatsgänga.

Verkar ju kunna sitta som satan om det fastnar i aluminium. Jag skulle kolla efter insatsgänga om det finns och sen "bara" borra ur skiten och dra dit insatsgängan.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det blir som en friktions svetsning mellan stål alu ytorna, sågade igenom en skuren stålskruv i alugods på längden o den halva skruven i alugodsset var nästan lögn att knacka loss skruvhalvan ur alut trots värme och krypolja.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Frågan är om man törs lita på Biltema i detta fall för de skulle va förödande om man drog av utdragaren. Man vill nog ha lite mer erkänt märke i detta fall.
Nej det är ju svårt att säga... Den satsen som jag köpte verkar funka väldigt bra, även med mutterknack. Men den köpte jag för ca 10år sedan så antagligen har dom hunnit byta leverantör några gånger.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top