Hur få ut avdragen bult som är härdad?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biltema 19-2247
Citat
"Vid avlägsning av skadade eller avbrutna skruvar borras ett hål i den kvarsittande skruvänden med hjälp av borriktare"

Jaha om man tar och borrar ett hål i en skruv och sedan skruvar in den ovanför den avbrutna skruven.
Då har man en Borriktare ! :)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag väntar på svar från borrar.se om jag får köpa en borr som testobjekt. De ser lite för enkelt/bra ut på deras reklamfilmer för att vara sant. De brukar ju oftast va så att om de är för bra för att va sant så är de falskt. De enda som gör att jag tror lite på dessa borrar är för att de tillverkas i Tyskland.

Tycker ärligt talat också det ser ut för bra men ser fram emot en recension senare. :tummenupp

Hårdmetall är trots allt bättre än snabbstål för skärande bearbetning.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kolla borrar.se, Wesslan verkar sälja jävligt bra borrar enligt hans demonstrationer som kan beskådas på Youtube. Borrar t.o.m. i gängtappar. Bara att se dom är god underhållning, han är en jävla bra säljare.

Har dock inte testat så att jag kan bekräfta att dom verkligen funkar.

Gamle Vesslan minsann! Den liraren är kompis med en av mina bättre vänner och dyker ofta upp där man minst anar det.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Jag brukar skarpslipa hårdmetallskäret på en vanlig betongborr.

JA!
Här är svaret, köp inte den skiten han säger på borrar.se Det är i grunden ett helt vanligt betongborr med hårdmetallspets som är lödd på ett stålskaft. Exakt som vilket vanlig betongborr som helst, finns att köpa för 50-100kr på en bygghandel.

Gängtappsborrarna som säljs på Schuchardt(stavning?) fungerar bra för ändamålet men som det även står i texten kräver de rätt matningshastighet samt rätt peckning, de bör alltså användas i CNC maskin för lyckats resultat.

Vanliga hårdmetall borr gör inte heller mycket nytta om man tänkt använda dom i handborrmaskin. Hårdmetall är hårt och därmed även sprött. Det kräver konstant skärtryck och vinkel för att fungera bra, man knäcker dom väldigt lätt om man borrar för hand.

Mitt förslag är, leta rätt på en mekanisk verkstad som har en sänkgnist eller starthålsgnist som är stor nog att få ner hela blocket i. Eller en CNC fräsmaskin så kan man enkelt fräsa ut bulten. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gamle Vesslan minsann! Den liraren är kompis med en av mina bättre vänner och dyker ofta upp där man minst anar det.

Vi är bekanta, fast nu har han emigrerat till Filippinerna för gott för att fiska säger han så nu kanske han inte dyker upp så mycket. Skulle han varit närmare pensionsåldern skulle jag tro på det men nu tror jag han kommer tillbaka.
Han var en kul en att festa med på den tiden man orkade med sånt.

Han har väl någon som sköter leveranserna av borr i Sverige antar jag.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag brukar skarpslipa hårdmetallskäret på en vanlig betongborr.
Borra med bra fart så skäret får lite värme men inte för länge så hårdlödningen smälter.

Det kan vara besvärligt att träffa centrum så någon form av styrning som Brute Force föreslog kan vara bra.
https://www.biltema.se/verktyg/borr/betongborr/betongborrsats-5-st-2000016860

Jag misstänkte att de skulle funka med vanlig betongborr men jag tror lödningen släpper tidigare i värme än Artu borrarna. Men vad slipar man betongborrspetsarna med? Vanlig rondellskiva för stål funkar då inte jag provade nyss på en Hilti borr de tog inte ett skit.

Jag väntar fortfarande på svar från Borrar.se om man får köpa en borr.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Boost 3 skriver
" Men vad slipar man betongborrspetsarna med?"

Kanske diamantslipskiva ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost 3 skriver
" Men vad slipar man betongborrspetsarna med?"

Kanske diamantslipskiva ?

Ja de stämmer med mina sökningar men Borrar.se påstår att de går slipa med deras kiselkarbidskiva!? Enligt folk på olika forum ska de inte gå?
En diamantskiva är ju så dyr medans en kiselkarbidskiva kostar 100kr.

Hursom så blir de nog inga Artu borrar för Borrar.se svarar inte på om de går köpa en borr, jag tolkar de som man måste köpa 10st eller en borrlåda med 7 borrar för 600kr.
Vi får prova Biltema betong/kakeöborrar som jag redan har men slipa om dem till vanligt stålborrskär.
Vet någon av rel billig diamantskiva för borrmaskin eller rondell.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Billig diamantskiva, typ EBay eller Banggood. Även med postnords pålägg billigare än vad jag hittat i EU.
Vet inte hur folk på olika forum burit sig åt med kiselkarbidskivor. Det är ju ändå standardrekommendationen för hm.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag va nyss ute i garaget och gjorde några borrtest med billiga AEG stenborrar. Började med en 5mm ny borr i vanligt plattjärn , den tog inget som väntat oslipad. Otroligt nog gick de slipa den med en bänkslip med okända slipstenar men jag tror de åt kizelhållet? Testade igen i svartstålet och den funkade lika bra som en hss borr. Sedan borrade jag i en plattfil och tamigtusan for den igenom rel enkelt med hög värme och lite gnistor. Men just när den gick igenom lossnade skäret. Provade igen med en 6mm borr och den tog också i filen men jag avbröt för att inte den också skulle gå sönder. Med dessa AEG borrar går de inte borra med hög värme man måste nog kyla hela tiden eller borra i etapper.
Jag sabbade även en 4mm borr den tålde inte de lilla minsta värme.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag va nyss ute i garaget och gjorde några borrtest med billiga AEG stenborrar. Började med en 5mm ny borr i vanligt plattjärn , den tog inget som väntat oslipad. Otroligt nog gick de slipa den med en bänkslip med okända slipstenar men jag tror de åt kizelhållet? Testade igen i svartstålet och den funkade lika bra som en hss borr. Sedan borrade jag i en plattfil och tamigtusan for den igenom rel enkelt med hög värme och lite gnistor. Men just när den gick igenom lossnade skäret. Provade igen med en 6mm borr och den tog också i filen men jag avbröt för att inte den också skulle gå sönder. Med dessa AEG borrar går de inte borra med hög värme man måste nog kyla hela tiden eller borra i etapper.
Jag sabbade även en 4mm borr den tålde inte de lilla minsta värme.

Rätta tagen, friskt vågat.
Då är det som jag ser det bara att göra en borrriktare genom att du borrar ett 7mm hål i en M12 skruv och skruva ner i hålet över den avbrutna skruven.
Och så dra igång med 6mm borret och vätska för kylning i hålet , vatten ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Rätta tagen, friskt vågat.
Då är det som jag ser det bara att göra en borrriktare genom att du borrar ett 7mm hål i en M12 skruv och skruva ner i hålet över den avbrutna skruven.
Och så dra igång med 6mm borret och vätska för kylning i hålet , vatten ?

Ja just den metoden ska vi prova ,,men de kan ta några dagar för kompisaren är lite seg.
De vi är oroliga för är att volframskäret på borren lossnar för då har vi skitit i de blå skåpet. Men som du skriver ska vi kyla. De negativa med kylning är att de tar sämre och skäret blir slött. Någon skrev även att man måste kyla försiktigt och ihållande samma kylning för annars går de bitar ur volframstålet. De tål inte extremt ojämna tempraturer.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag minns när jag, helt enligt vad som brukar hända, bröt av en vänstergängad svinpitt i bulten. Då blev det svårborrat kan kan lova. Fan vad mjukt allt runt omkring var plötsligt:mad:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har mejlat Borrar.se igen och frågat om de inte kan börja sälja lösa borrar under 13mm. Jag skrev att de kommer få sälja fler borrlådor om man kan köpa reserver. Jag ska ivf köpa deras borrlåda om jag nu får testa en borr först för jag vtror nämligen de är lika bra som reklamen efter att ha provat en random betongborr. Jag tror att deras lödning klarar högre värme och de är ju skitviktigt,.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Grispitt funkar bara om skruven sitter ganska löst. Annars tar man en Torx bit som man slipar så att änden blir skarp. När man sedan slår in den så fungerar den som en drift och skär spår utan några större radialkrafter. Man kan göra betydligt större hål i skruven än när man använder grispitt av just den anledningen.
Och så värmer man förstås. Sitter skruven i en motor som är körbar så hjälper även en ordentlig varmkörning.

Om en skruv sitter så hårt att man drar av den så är det helt utsiktslöst att försöka med grispitt. Det blir till att borra ur skruven och sätta i Helicoil på en gång. Har man en avbruten grispitt, eller för den delen Torxbit, i skruven får man lämna eländet till mekanisk verkstad så använd inte större moment än Torxbitsen är designad för.
Vad jag vet finns det inget angivet maxmoment för grispittar.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har mejlat Borrar.se igen och frågat om de inte kan börja sälja lösa borrar under 13mm. Jag skrev att de kommer få sälja fler borrlådor om man kan köpa reserver. Jag ska ivf köpa deras borrlåda om jag nu får testa en borr först för jag vtror nämligen de är lika bra som reklamen efter att ha provat en random betongborr. Jag tror att deras lödning klarar högre värme och de är ju skitviktigt,.

Ja de borrarna klarar värme. Jag har en låda sådana borrar. De bygger på idén att det genereras så mycket värme att det avhärdar ämnet som borras. Det är därför det ryker och blir gnistregn. Borrarna är inte speciellt skarpt slipade för att få en stark borrkrona. Slipningen har en skärpa som ligger mer åt betongborr än vanlig metallborr.

Det finns dock mycket bättre och skarpslipade hårdmetallborrar som klarar att avverka i härdade material med hög precision och utan extrem värmebildning så att inte ens spånen missfärgas. Här används en sådan borr för att montera tungmetall i en mycket hård vevskinka.

2.jpg

6.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top