FZ8 - någon som har erfarenheter?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Skriv här eller PM:a mig - ovanlig belöning hägrar! Jag vill veta hur de är att leva med och vad som kan gå snett. Och förstås vad som är bra!
 

Bifogat

  • yamaha-fz8-wgp-04.jpg
    yamaha-fz8-wgp-04.jpg
    101.4 KB · Visningar: 86

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hur är den att leva med? Tjurig under vintersäsongen när den inte får uppmärksamhet. Typ bara stannar och vägrar gå längre om du inte ger den dricka då och då. Annars schysst som fan!

Vad kan gå snett? Den blir stulen, du klotar eller bara tröttnar på den.

Vad är bra? Det är en motorcykel.

Vad får jag för belöning? Kaka? :) :)
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
När jag köpte min nuvarande fz1 var folks åsikt ofta "varför köpa fz8 när fz1 finns i näst intill samma chassi" så jag köpte mig en sådan och haft i 3 år! Vart supernöjd med den men nu är den till salu! ????
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Åtskilligt billigare och tillräckligt snabb, tycker många.

Personligen tycker jag att FZ8 är trevligare att köra med en smidigare motor så länge man håller sig inom mer normala hastigheter. FZ1 ar en väldigt toppig karaktär.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hade 1gen Fazer1000 och det är väl egentligen inget fel på den.

Fast jag tycker fotpinnarna satt för lågt/långt fram (fazer 1000) och den är tung.
Skulle jag spekulera på liknande hoj idag så spöar MT09 denna på pappret på ungefär alla punkter så jag har lite svårt att se vem som är den tänkta intressenten.

Men gillar man något så gör man och det är inte alltid det går att motivera med rationella skäl.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag hade 1gen Fazer1000 och det är väl egentligen inget fel på den.

Fast jag tycker fotpinnarna satt för lågt/långt fram (fazer 1000) och den är tung.
Skulle jag spekulera på liknande hoj idag så spöar MT09 denna på pappret på ungefär alla punkter så jag har lite svårt att se vem som är den tänkta intressenten.

Men gillar man något så gör man och det är inte alltid det går att motivera med rationella skäl.


FZ8 har väl varit med mycket längre än MT09 och går att få för en riktigt bra peng.
Köper man helt nytt så är det väl om man föredrar en radfyra.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
FZ8 har väl varit med mycket längre än MT09 och går att få för en riktigt bra peng.
Köper man helt nytt så är det väl om man föredrar en radfyra.

2010 resp 2014 visserligen men jag trodde TS var intresserad av åsikter.
~92 häst på 212kg jämfört med 115hk på 188kg är glasklart för mig om man är ute efter något att nöjesåka på.
Ska man toura eller stå still i bilköer spelar det mindre roll.
Eller om man gillar utseendet eller vrålet eller något annat mer subtilt.

Man FÅR absolut gilla FZ8.
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Jag har inte kört så mycket med min FZ8 än men har haft en MT07a innan, denna känns mycket mer ”Motorcykel”. 106hk har dom dessutom ;) Min har PC och helsystem vilket jag även hade på MT07an. Min är helvit men skulle vilja ha nån dekor på den (typ som jubileums versionen) fast kanske grått/svart, nån som vet om man kan köpa färdigt eller det får bli att lämna till nån som kan det där med tryck o foliering?
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Jag har inte kört så mycket med min FZ8 än men har haft en MT07a innan, denna känns mycket mer ”Motorcykel”. 106hk har dom dessutom ;) Min har PC och helsystem vilket jag även hade på MT07an. Min är helvit men skulle vilja ha nån dekor på den (typ som jubileums versionen) fast kanske grått/svart, nån som vet om man kan köpa färdigt eller det får bli att lämna till nån som kan det där med tryck o foliering?
Skillnaden mellan MT07 och FZ8 borde inte vara jättestor. Mer motorcykel, skriver du. Berätta mer om det!
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag har haft en FZ8, skitbra cykel! Skön att köra, snygg och dessutom så har den bra kvalité. Det är absolut inget att fundera på. Det är bara att slå till:tummenupp
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hade en FZ1 under nåt år, mycket trevlig hoj. Dock så tyckte jag körställningen var lite knepig på den, kändes som fotpinnarna satt för långt fram vilket fick mina ben att krampa lite lätt.

Skulle vilja hålla med Martin85 att FZ8 är mer "vuxen" än MT07, Mt07 känns som en BMX med motor, skitkul på småvägarna men skulle åka på långtur tar jag FZ alla dagar.
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Skillnaden mellan MT07 och FZ8 borde inte vara jättestor. Mer motorcykel, skriver du. Berätta mer om det!
Skillnaden är rätt stor. MT07 är väldigt liten och kompakt. FZ8 är mer vuxen och mer potent motor i högre varv och hastigheter. Känns numret större på alla sätt.
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Ja det är som några andra redan har skrivit, Fz8an känns större och stabilare på alla sätt o vis. Min MT07a köpte jag ny -17 och hade jag varit som ”alla” asiater 165 lång o 55kg så är MT07an en dröm men nu är jag 195cm/85kg och vill ha en hyffsat billig nakenhoj (helst yamaha :)

Kolla på en blå Fz8 -11 med öhlins som hade gått under 1000 mil innan jag köpte MT07an men kände vafan får en splonkens ny hoj för samma pris som en 6 år gammal så köpte MT07an men jag nu sitter man här med en Fz8 ändå ;)
Är ju såklart för lång för denna oxå men känns ändå bättre i allt både sittställning o körglädje/känsla.
Prova en Fz1 -12a oxå men den kändes inte lika rätt som Fz8an av nån anledning. Fz8an är snygg som satan och jag behöver inte mer ös än så här. Med obegränsade $ så hade det säkert stått en MT09 SP -19 här ist.

Prisbilden tycker jag oxå indikerar på att Fz-modellerna är bra. 45-50k för en 6-7 år gammal cykel är högt med tanke på att man kan köpa en 6 mån gammal MT07a för 55 typ.

Kan inte ladda upp några bilder via luren
:(
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top