Första steget mot digital tvångströja?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Och sen har vi alla dom som blinkar mer än nödvändigt, blinkar vänster när de bara kör rakt fram i rondellen… Alltså ut genom 2:a utfarten. :dummer

För mycket blink i rondellen...
Måste vara oerhört ovanligt att det orsakar några trafikolyckor, inget blink och total okunskap om rondellkörning däremot, det är väl där det riktiga problemet är...
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
inget blink och total okunskap om rondellkörning däremot, det är väl där det riktiga problemet är...
Om man kört i rondeller under 80-talet så är den funktionen ganska enkel. Ska du bara rakt fram så ingen blink. Hur svårt ska det vara?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om man kört i rondeller under 80-talet så är den funktionen ganska enkel. Ska du bara rakt fram så ingen blink. Hur svårt ska det vara?
Ja, hur svårt ska det vara att lära sig att man ska blinka oavsett var man svänger ut ur en rondell? ;) En rondell är en rund väg med ett antal utfarter, och du blinkar när du ska svänga ut på en av dom, dvs blinkar du bara höger. Eller blinkar du vänster i kurvorna på landsvägar också? :7peta

Dom som står och väntar på att få åka in i rondellen antar ju att du fortsätter tills du blinkar att du ska ut, och dom kan ju inte veta vad som var vänster för dig när du körde in i rondellen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag citerar:
"När du kör inne i cirkulationsplatsen
ska du ge tecken med bilens blinkers
när du vill köra ut ur den."

Dvs jag gör fel när jag närmar mig en cirkulationsplats av den vanliga lilla typen,
2 vägar som korsar varandra och gjorts om till en liten cirkulationsplats
för jag gör jag precis som förut när jag närmade mig korsningen och ska till höger:
Jag börjar blinka höger ca 50 - 100 meter före korsningen.

Det ska jag alltså INTE göra.
Jag skall köra in i cirkulationsplatsen och blinka höger mindre än 5 meter innan jag svänger ut på högra gatan.
Tydligen har jag tagit för mycket Blinkersolja.

Nu börjar jag förstå en del cirkulationsplatser i Gbg. Det är två filig körbana i min riktning.
När jag närmar mig cirkulationsplatsen
så visar pilar på vänstra filen att här är det rakt fram och vänstersväng.
så visar pilar på högra filen att här är det högersväng.

För följer man Tragikverkets anvisningar kan ju bilister som kommer från höger omöjligt avgöra om en bil som kommer från vänster tänker svänga direkt eller köra rakt fram,
Blinka ska man ju INTE göra INNAN MAN ÄR INNE i cirkulationsplatsen.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ja, hur svårt ska det vara att lära sig att man ska blinka oavsett var man svänger ut ur en rondell? ;)

En rondell är en rund väg med ett antal utfarter, och du blinkar när du ska svänga ut på en av dom, dvs blinkar du bara höger. Eller blinkar du vänster i kurvorna på landsvägar också? :7peta

Du säger det du... Tänk om de som jobbar med det också visste att det skulle vara så. Nä, tänka utanför boxen. Och dessutom inte veta vad som ska vara inuti boxen.:smasha

Var ska man börja blinka här tycker du?

Rondell.jpg
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Du säger det du... Tänk om de som jobbar med det också visste att det skulle vara så. Nä, tänka utanför boxen. Och dessutom inte veta vad som ska vara inuti boxen.:smasha

Var ska man börja blinka här tycker du?

View attachment 446652

Anses man köra i cirkulationsplatsen så fort man passerat skylten för cirkulationsplats?
Ska man köra höger så får men helt enkelt börja blinka i det ögonblicket man passerat skylten, inte en mm tidigare?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
N A T O, N S A etc. har EXAKT och FULL koll på var du befinner dig, ALLTID.
De vet vad du köper, de vet vad du äter och de vet hur din avföring ser ut...

/H

Nu är allt så mycket tydligare. Jag skulle ut och köpa aluminiumfolie idag, var slut på Ica, Coop, Willys, Netto och Lidl i hela Stockholm, Hojkul! har ju köpt upp all folie för att vika tiderna största hatt... :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Anses man köra i cirkulationsplatsen så fort man passerat skylten för cirkulationsplats?
Ska man köra höger så får men helt enkelt börja blinka i det ögonblicket man passerat skylten, inte en mm tidigare?

Precis. Dvs man börjar blinka höger samtidigt som man svänger !
Vilka ny information ger blinkningen till andra trafikanter ?
Det enda är väl att hen kan trafikverkets regler.

Jag däremot som intagit Blinkersolja börja blinka höger 50 - 100m före cirkulationsplatsen.
Precis som jag gjorde innan skylten cirkulationsplats kom upp.
Men jag gör fel !
Men bättre bortkommen än omkommen och bortkörd ! :)
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att blinka tidigare finns väl ingen regel som säger att du inte får? :va
Många blinkar som de gjorde innan korsningen blev rondell och då blir det fel...
Men ska du ut ur första utfarten borde det inte vara ett problem att blinka innan du kommer in i rondellen. Bara du inte blinkar vänster ut ur rondellen! :krama

Om tragikvärket trott på information hade vi alla kört på samma vis, och vetat vilket som var rätt, i rondeller! :tummenupp
Nu finns det ibland skyltar som visar annat sätt att köra i rondellen vilket vanligtvis är svårt att köra efter de första gångerna. Inte bra påtänkt...

Men ett fel jag gjort, som jag inte upptäckte själv, var att blinka precis när jag passerar utfarten innan i min iver att blinka i tid.
Vilket betyder att man kan tro att jag blinkar samtidigt som jag svänger, inte innan som jag gör och då kör bilisten in i rondellen framför mig.

Aldrig varit en otrevlig situation men... Hojåkare pratar ju trafik på ett annat sätt än bilister... :)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Glömde ju skriva det också, korsningen de satt cirkulationsplatsskyltar på är ju inte direkt en rund väg med avfarter. Det är en KORSNING! :huvet :mad:
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror Geofencing kommer vara lösningen på rondellproblemet. Systemet kommer helt enkelt inte tillåta någon att köra ut ur rondellen innan vederbörande slagit på blinkersen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror Geofencing kommer vara lösningen på rondellproblemet. Systemet kommer helt enkelt inte tillåta någon att köra ut ur rondellen innan vederbörande slagit på blinkersen.

Men i bättre industrisystem så är det inte signalen till att öppna ventilen som tas som bekräftelse på att ventilen är öppen.
Det är signalen FRÅN den helt öppna ventilen / helt stängda ventilen som bekräftar att ventilen öppnats (eller stängts). Signalen som man utgår från.
Kommer ingen signal efter kommandot, dags för felsökning !
På samma sätt i blinkershuset har man en ljusdetektor som kontrollerar att det blinkar. Ingen signal från ljusdetektorn pga brist på blinkersolja eller för att blinkerslampan är sönder, ja då går det inte att köra ut ur rondellen.
Intressant se hur den autonoma bilen kör i rondellen i # 66 om blinkerslampan inte tänds !
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag citerar:
"När du kör inne i cirkulationsplatsen
ska du ge tecken med bilens blinkers
när du vill köra ut ur den."

Dvs jag gör fel när jag närmar mig en cirkulationsplats av den vanliga lilla typen,
2 vägar som korsar varandra och gjorts om till en liten cirkulationsplats
för jag gör jag precis som förut när jag närmade mig korsningen och ska till höger:
Jag börjar blinka höger ca 50 - 100 meter före korsningen.

Det ska jag alltså INTE göra.
Jag skall köra in i cirkulationsplatsen och blinka höger mindre än 5 meter innan jag svänger ut på högra gatan.
Tydligen har jag tagit för mycket Blinkersolja.

Nu börjar jag förstå en del cirkulationsplatser i Gbg. Det är två filig körbana i min riktning.
När jag närmar mig cirkulationsplatsen
så visar pilar på vänstra filen att här är det rakt fram och vänstersväng.
så visar pilar på högra filen att här är det högersväng.

För följer man Tragikverkets anvisningar kan ju bilister som kommer från höger omöjligt avgöra om en bil som kommer från vänster tänker svänga direkt eller köra rakt fram,
Blinka ska man ju INTE göra INNAN MAN ÄR INNE i cirkulationsplatsen.

Det finns absolut ingenting någonstans i regelverket som säger att du inte får börja blinka innan du kommer in i rondellen om du ska svänga höger.

Reglerna säger att när du skall ut ut cirkulationsplatsen så skall du blinka och du skall göra det i god tid. Dvs du bör lämpligen börja blinka innan om du skall svänga till höger. Om du är inne i rondellen (och således inte svängde höger) så börjar du blinka så snart du passerat föregående utfart från cirkulationsplatsen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om man kört i rondeller under 80-talet så är den funktionen ganska enkel. Ska du bara rakt fram så ingen blink. Hur svårt ska det vara?

Med det lilla problemet att om det är en större rondell så är det inte säkert att det framgår för alla andra vartifrån du kom. Dvs dom vet inte vart "rakt fram" är för dig. Om du istället blinkar när du skall ut ur rondellen och inte blinkar om du skall vara kvar i rondellen så är det glasklart för alla som klarar av att se blinkande ljus vart du ämnar fortsätta din färd.

Det gamla regelverket ändrades just för att det i större cirkulationsplatser kunde missförstås eftersom det inte säkert framgick vartifrån fordonen kom.
I en liten cirkulationsplats så finns inte det problemet.

Titta exempelvis på rondellen vid hjulstaavfarten från E18 utanför Stockholm. Eller rondellen vid avfarten mot Upplands Väsby från E4. Båda är rondeller som är över 50 m i diameter. Står du på väg in i en av dom så är det helt omöjligt att veta vartifrån en bil kommer och således funkar inte principen med inget blink för rakt fram alls eftersom man då måste stanna för säkerhets skull då rakt fram kan vara förbi dig och inte in på avfarten före dig.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Men i bättre industrisystem så är det inte signalen till att öppna ventilen som tas som bekräftelse på att ventilen är öppen.
Det är signalen FRÅN den helt öppna ventilen / helt stängda ventilen som bekräftar att ventilen öppnats (eller stängts). Signalen som man utgår från.
Kommer ingen signal efter kommandot, dags för felsökning !
På samma sätt i blinkershuset har man en ljusdetektor som kontrollerar att det blinkar. Ingen signal från ljusdetektorn pga brist på blinkersolja eller för att blinkerslampan är sönder, ja då går det inte att köra ut ur rondellen.
Intressant se hur den autonoma bilen kör i rondellen i # 66 om blinkerslampan inte tänds !

OffT: Jag tror nog man hade mätt strömmen som går till lampan för att veta om den tänds eller inte. En ljussensor känns överkomplicerat och måste isoleras från annat ljus bl.a.

Att det ska vara så komplicerat! Att blinka ut ur rondellen bör vara det minsta man gör. Jag har hört att i vissa rondeller uppskattar lastbilar om man visar att ska svänga vänster(eller mer) så kan de anpassa sin fart därefter.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Att blinka ut ur rondellen bör vara det minsta man gör. Jag har hört att i vissa rondeller uppskattar lastbilar om man visar att ska svänga vänster(eller mer) så kan de anpassa sin fart därefter.

Lastbilar kan oxå visa känslor och uppskattning, är det en ny variant av AI-styrda lastbilar? :D
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
OffT: Jag tror nog man hade mätt strömmen som går till lampan för att veta om den tänds eller inte. En ljussensor känns överkomplicerat och måste isoleras från annat ljus bl.a.

Att det ska vara så komplicerat! Att blinka ut ur rondellen bör vara det minsta man gör. Jag har hört att i vissa rondeller uppskattar lastbilar om man visar att ska svänga vänster(eller mer) så kan de anpassa sin fart därefter.

Jag tycker man ska förbjuda cirkulationsplatser som har en radie mindre än 30 m om man ska behålla nuvarande regler. Annars tilläggstavla och regler som för en korsning om de är mindre. Känns hur urbota dumt som helst att blinka höger i den här. Och tydligen är det fler än jag, för någon har plockat bort skylten för cirkulationsplats.

Rondell2.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest
Blinkers i rondeller är uppenbarligen ett ämne som skapar större engagemang och upprörda känslor än digitala trångströjor där staten övervakar oss och begränsar vår frihet att själva kontrollera våra fordon. Vet inte om jag skall bli riktigt orolig nu... :confused:
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En del bilar har ju farthållaren kopplad till skyltavläsningen så det är väl bara att sätta fartbegränsaren där istället.
För mig skulle det dock bli problem för min bil ser inte 110-skylten när jag svänger ut på motorvägen på morgonen och påstår att det är 60.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top