Första steget mot digital tvångströja?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Går nog att att komma långt med att lagstifta om att tekniken skall finnas på nya fordon (på EU-nivå), i kombination med att försäkringsbolagen ger rabatter om tekniken används på befintliga fordon. En del av hårdvaran finns redan inbyggd i nya bilar i och med kravet på e-call. En variant skulle kunna vara att det ställs krav på tekniken för att köra i de nya miljözonerna. Kommer så klart inte vara tekniskt rimligt att installera på hela den äldre fordonsflottan, men jag skulle tro att vi kommer se en påskyndning av förnyelsen av fordonsflottan i takt med övergången till eldrift och höga miljöskatter.


Så är det, förstås. Och tänjer man på lagtexten idag så kan det ge ett helt batteri med bonustillämpningar av samma lagtext i morgon. Praktiskt för de rättsvårdande myndigheterna och annat löst folk.

Tycker dock att oron ska stå i proportion till den fara den utgör. Så man inte bränner allt krut på att sila mygg och sedan utmattad tvingas svälja kameler. Och kameldrivarna...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har bara klimp/gleggvätska i min påse ................:rodnar

Och jag har inte ens fått nån påse. :rodnar

När du blir äldre får du minst två... :rofl

Man ska aldrig blinka vänster i en rondell, det går ju inte att svänga vänster i såna, om man inte vill köra mot trafiken :fakta Däremot ska man alltid blinka höger när man svänger ut från rondellen, oavsett om man kör ut i första, andra eller tredje utfarten :mattias

Jodå, det beror bara på var man är... :krama

http://www.highwaycodeuk.co.uk/uplo...the-correct-procedure-at-roundabouts_orig.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hmm... vad var det den här tråden handlade om nu igen? :va
 

Raderad medlem 51742

Guest
Precis. Om vi nu är naiva nog att tro att vi kan hindra terrorattacker med geofencing, så är det rätt skrämmande. Det enda som händer är att terroristen packar en lådcykel med sprängämnen istället.

Vi har en väldigt låg andel dödade och allvarligt skadade i trafiken redan. Sure - vi vill alltid ha noll. Men vi får ju vara lite realistiska också. Jag vet! Förbjud ALLA transporter. Alla ska jobba på distans från sitt ytterst vadderade hem. Då tror jag trafikdöden upphör helt. Men självmorden ökar istället. :D

Precis, min hypotes är att självmorden kommer öka mer än de sparade människoliven. Ju mer människors frihet begränsas genom olika former av tvångströjor och ju mer vi eliminerar allt som ger spänning, desto mer deprimerade blir människor. Vi borde göra tvärtom istället. Vi borde skapa en nollvision mot självmord, där vi tittar på sambandet mellan hastighet och lycka. Fartkameror börjar fotografera fordon som kör långsammare än den rekommenderade hastighet som gör störst lycka.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Precis, min hypotes är att självmorden kommer öka mer än de sparade människoliven.

Av de ca 1500 årligt dokumenterade självmorden är det ingen som vet hur många av de som dog i trafikolyckor som egentligen var självmord. Nollvision, jomenvisst - men inte för psykiskt sjuka, bygg 2-1 vägar istället och det ser iaf ut som att man gör någonting.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är enighet uppnådd nu?

Förbjud ABS på hojar så kommer vi att slippa olyckor. Eller missade jag nåt i röran?


Buy quality, cry once
 

Raderad medlem 51742

Guest
ABS har jag svårt att se varför det är någon större anledning till debatt (förutom den lilla merkostnad det innebär på en ny hoj pga att det är obligatoriskt). Går lyckligtvis att välja hojar där funktionen kan slås av. Själv har jag aldrig haft något behov av att stänga av ABS helt, trots att jag kan, då det funkar riktigt bra på min hoj och de parametrar som ändras i olika körlägen fungerar för de behov jag har.

Geofencing är ok så länge det är frivilligt och går att slå av om man vill, men det kommer det inte vara i förlängningen, åtminstone inte i praktiken. Däremot tror jag det inte kommer vara några större problem att göra det obligatoriskt steg för steg.

Det finns till exempel ett tydligt kunddrivet behov hos alla som kör hybridbilar. När de nya miljözonerna införs som bara tillåter ren eldrift vill dessa såklart kunna köra sina bilar i el-läge även där, men för att det skall vara möjligt krävs geofencing. Hybridbilsägarna kommer gladeligen acceptera denna lösning, utan att bry sig om ifall de därmed även får en automatisk hastighetsbegränsning på köpet. Det rör ju bara stadskärnor där man ändå behöver köra långsamt.

Tekniken införs således sakta men säkert och när politikerna och tjänstemännen på Trafikverket så småningom vill utöka systemet så det innebär automatisk hastighetsbegränsning över hela vägnätet finns tekniken redan installerad hos större delen av fordonsflottan och det kommer vara en ganska okontroversiell fråga som de flesta är positiva till eftersom de redan vant sig och det finns en massa goda argument (säkerhet och miljö). Att ett antal motorcyklister och andra som gillar att köra istället för att åka med i sitt fordon protesterar kommer passera relativt obemärkt förbi som en liten notis i media under temat kuriosa. Det är ett sluttande plan.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
He he, förstår hur du tänkte här men ska man ut på 3:e utfarten ska man ha vänster blink på. Tidigare skulle man inte ha det men det ändrades tillbaka. Så nu ska man blinka vänster och då om man ska ut på 3:e utfarten eller vända. ;)

Eller hur... ;)

”Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg […] En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält.” (Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen)
 

Firestone

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2018
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ER6N
Frihet är bara till för de länder som kan försvara sig. Vi kan det inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
He he, förstår hur du tänkte här men ska man ut på 3:e utfarten ska man ha vänster blink på. Tidigare skulle man inte ha det men det ändrades tillbaka. Så nu ska man blinka vänster och då om man ska ut på 3:e utfarten eller vända. ;)
Nix, det är inte ändrat tillbaka: https://www.transportstyrelsen.se/s...ler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/

Jojo, men dom har heltäckningsmatta i badrummet och rören utanpå husen också :hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nix, det är inte ändrat tillbaka: https://www.transportstyrelsen.se/s...ler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/


Jojo, men dom har heltäckningsmatta i badrummet och rören utanpå husen också :hihi

Skönt när man kliver ur duschen! :tummenupp

Hur ofta har du hört om vattenskador när rören frusit? :hihi

Det som skiljer är att du måste tänka på vad du gör när det inte finns tätskikt överallt! :fakta
Vad jag har förstått så är det inte längre toaletterna som orsakar mest vattenskador i Sverige utan köket! :)
Vi behöver snart samma tätskiktsregler som i badrum överallt i framtiden!
Bättre och billigare, för vi är lite smartare som inte behöver tänka! :krama

Men när vi ska slippa tänka så kommer i framtiden bilens dator registrera om blinkers används rätt, innan sväng eller filbyte, och om föraren inte följer reglerna så blir man påmind som med bältet! Och högre premie naturligtvis...
Att informera om reglerna och försöka få alla trafikanter att köra efter samma regler tror inte Tragikvärket fungerar... :(
https://www.transportstyrelsen.se/s...ler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Läs om hur du kör i en cirkulationsplats på lättläst svenska

Vissa gör misstaget att skriva instruktioner med referens till solens bana över himlavalvet. Man kände sig lagom dum när man hade utbildning på ett repair center i Melbourne hur man ställer squelchnivån på en analog radiobas. Vad jag vet går visarna i en klocka åt samma håll över hela världen - utom hos Buttericks. Men det är kanske den clown-nivån tragikvärkarna håller sig på.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Kan det bero på att allt fler kan inte läsa. Lämnar grundskolan utan betyg i ett enda ämne ?

Själv tycker jag ett stort problem är alla som kör omkring med trasiga blinkers i trafiken.
Kan det avhjälpas ? :va

De är inte trasiga. De har bara glömt bort att fylla på.

PhotoGrid_1407427691555.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De är inte trasiga. De har bara glömt bort att fylla på.

PhotoGrid_1407427691555.jpg

Verkar som det är i Sverige man glömmer fylla på Blinkersoljan.
Jag jämför bilister i Tyskland och bilister i Sverige.

och vad det gäller
Första steget mot digital tvångströja?
Så tog nog många det när de köpte en "smartfån" med Android eller iOS, godkände användarvillkoren och började använda den.

Jag har köpt två (2) 2010 resp 2016 men när jag läst igenom användarvillkoren har jag avstått från JA
(mått psykiskt illa när jag läser vad det står i EULA, äckligt som jag ser det)
och de ligger hemma i byrålådan.
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
...
Men jag är tudelad kring huruvida ett sådant system kan bli tvingande för alla privatägda fordon. Det är ett väldigt stort intrång i privatlivet att en myndighet vet var du befinner dig exakt. Det är väl bara i fängelse eller med fotboja det är så just nu.

...


N A T O, N S A etc. har EXAKT och FULL koll på var du befinner dig, ALLTID.
De vet vad du köper, de vet vad du äter och de vet hur din avföring ser ut...

/H
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top