Första steget mot digital tvångströja?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Nu blir jag så där fundersam, som jag kan bli rätt ofta numera, ang. framtiden för motorcyklismen som vi känner den.

Lyssnar på generaldirektören för Trafikverket på radion. Hon berättar om geofencing som är på gång för tunga fordon. Från början handlade det om att man ville förhindra terrordåd genom att göra det omöjligt för lastbilar att köra fortare än föreskriven hastighet inom ett geografiskt område. Nu talar sig generaldirektören varm för säkerhets- och miljöaspekten. Många liv kan ju räddas om lastbilar och bussar förhindras att bryta mot hastighetsgränsen.

Ett litet hinder behöver undanröjas. Ny lagstiftning måste till som gör tekniken tvingande för fordonsägare och som reglerar vem som tar kostnaden för systemet. Det kommer inte vara några som helst problem att få igenom en sådan lagstiftning. Vem vill inte undvika terrordåd? Den exakta ordalydelsen i lagtexten kommer ingen orka bry sig om.

Är det någon mer foliehatt än jag som ser ändamålsglidningen komma smygande?

När lagstiftningen införs kommer den naturligtvis vara skriven så att den omfattar alla motorfordon, även om den praktiska tillämpningen enbart kommer gälla lastbilar och bussar till en början. Sen är det bara en fråga om när den börjar tillämpas även för bilar och motorcyklar. Argument för att införa det kommer det finnas gott om, vem kan tala emot en möjlighet att undvika dödandet av isbjörnar, pingviner och barn, liksom? Miljön och trafiksäkerheten går främst. Alla andra mindre viktiga principer och värden (som t ex frihet, självbestämmande, integritet osv) låter vi naturligtvis stå tillbaka i miljöns och trafiksäkerhetens namn.

Jag är skeptisk.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag är också foliehatt.
NWO styr allt och till sin favör
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Motreaktionen kommer växa parallellt med nya regler. Nya internet-browsers börjar strömma ut, VPN-tunnlar är lika enkelt att abonnera på som ett mobilabonnemang. Många i min närhet lägger ner sina sociala medier-konton..

Kommer det en black-box som ska monteras för att få funktionen som nämns, kommer alternativ mjukvara/crack finnas samma vecka som den blir ett krav.

Jag är inte orolig än.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Internet och uppkopplade saker som styrs av internet är otroligt svåra att kontrollera känns det som. Det kommer att finnas enkla sätt att lura den boxen att fordonet antingen står stilla eller kör i skyltad hastighet.

Men jag är tudelad kring huruvida ett sådant system kan bli tvingande för alla privatägda fordon. Det är ett väldigt stort intrång i privatlivet att en myndighet vet var du befinner dig exakt. Det är väl bara i fängelse eller med fotboja det är så just nu.

Jag kan se att det som redan finns med en frivillighet och i gengäld billigare försäkring blir vanligare, då blir det lite som med Facebook, Google eller Apple, vi vet alla att vi säljer våra liv till corporate America, men det är frivilligt.

Självkörande fordon likaså, de måste ändå ha GPS hela tiden, och för att kunna utreda olyckor kommer data att krävas. När den självkörande funktionen är i gång så är geofencing mot myndighet aktivt. Vill man inte bli spårad och geofence:ad så får man köpa en "vanlig" bil utan självkörande funktion.

Oavsett, så är det en obehaglig utveckling. Jag har också klimatångest, och den består i att allt med bensin blir förbjudet i Sverige samtidigt som Kina bygger tusentals nya kolkraftverk runt om i världen. Motorfordon är min hobby och mitt intresse, pilla inte i det! Jag går med på att köra elbil till jobbet den dagen den går att ladda lika fort som jag kan tanka min bil, men jag vill ha kontrollerade explosioner också, jag har ju massor med bilar och hojar jag inte ägt än. Bah. I digress...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Motreaktionen kommer växa parallellt med nya regler. Nya internet-browsers börjar strömma ut, VPN-tunnlar är lika enkelt att abonnera på som ett mobilabonnemang. Många i min närhet lägger ner sina sociala medier-konton..

Kommer det en black-box som ska monteras för att få funktionen som nämns, kommer alternativ mjukvara/crack finnas samma vecka som den blir ett krav.

Jag är inte orolig än.
Håller med till fullo, är inte orolig öht.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Just vad gäller lastbilar och bussar har jag inga problem med detta och ser det som det första steget mot en självkörande nyttofordonsflotta vilket garanterat blir verklighet inom en tioårsperiod. Men, det förutsätter ju att det stannar där och då är man snabbt ute på det sluttande planet, precis som FRAs övervakning som först ABSOLUT inte skulle få användas till något annat än externa hot mot rikets säkerhet men som får användas till alla möjliga typer av inhemska polisutredningar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kommer bara att skapa en marknad för GPS-spoofing, något som är tekniskt möjligt men i princip bara är av intresse för särintressen och undrrättelseverksamhet. När de gör så vanligt folk börjar bli intresserade kommer tekniken att bli billigare och tillgängligare och vips är det något som blir tillgängligt för just de tomtarna som tekniken skulle blockera.
Lite som kryptering och VPN och sånt, när allmogen inte var intresserade av det så var det ett jävla bök att få det att fungera. Nu kan vilken mentalt handikappade terrorist som helst prata fritt genom krypterade kanaler med styrka nog att det inte går att knäcka i tid.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kan se att det som redan finns med en frivillighet och i gengäld billigare försäkring blir vanligare, då blir det lite som med Facebook, Google eller Apple, vi vet alla att vi säljer våra liv till corporate America, men det är frivilligt.

Självkörande fordon likaså, de måste ändå ha GPS hela tiden, och för att kunna utreda olyckor kommer data att krävas. När den självkörande funktionen är i gång så är geofencing mot myndighet aktivt. Vill man inte bli spårad och geofence:ad så får man köpa en "vanlig" bil utan självkörande funktion.
Just nu är det billigare försäkring med övervakning ja, ganska snart kommer det att bli dyrare försäkring om du inte har övervakning och priset på övervakningsversionen kommer att höjas till dagens nivå. Är första gratis ett bekant koncept? Det handlar ju bara om att lura in det hos folk, och som sagt så är säkerhet och terrorbekämpning väldigt säljande ord, i kombination med "men jag har ju inte att dölja". Jo, det har du, om jag bestämmer vad jag ska använda din information till. Tycker jag att vänstersvängar är farliga, ja, då får du dyrare premie om du svänger vänster i mer än 30% av korsningarna.

Det finns redan lagförslag på att logga data från bilar: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?285055-Nytt-lagförslag-om-ägaransvar-och-datalagring Visserligen är det bara för självkrockande bilar, men när konceptet väl är insålt så är det ju lätt att utöka lagen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tekniken går säkert att manipulera, men går juridiken att manipulera lika enkelt? Jag tänker på försäkringsfrågan. Är väl inte helt orimligt att framtida försäkringsvillkor förutsätter att tekniken är påslagen och fungerar korrekt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vill vi slippa terrorism så är ett bra steg att inte deltaga i krig runt omkring i världen.
Jämför Tyskland, inte tar danskar, fransmän och spränger tyska tåg nuförtiden.
Som de gjorde på 1940-talet.
Delta inte i ockupation av Långbortistan länder så slipper du terrorism.
 
Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Well, rymlig foliehatt, upphittad mot betalning. Det är väl en sak att kunna hota med näringsförbud för åkeribranschen eller bussbolagen om de inte installerar mjukvaran. Men hur ska 6 miljoner privata fordonsägare lockas till att betala en rundlig summa, ur egen plånbok, till något de aldrig efterfrågat? Rent tekniskt är det dessutom högst osäkert om det alls fungerar på en åldrande fordonsflotta. Shit happens, visst. Och det är hälsosamt att vara vaksam, men just den här grejen känns mer som fucking trafikbyråkrats SciFi och flummiga anden i flaskan...
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Men hur ska 6 miljoner privata fordonsägare lockas till att betala en rundlig summa, ur egen plånbok, till något de aldrig efterfrågat? Rent tekniskt är det dessutom högst osäkert om det alls fungerar på en åldrande fordonsflotta.

Går nog att att komma långt med att lagstifta om att tekniken skall finnas på nya fordon (på EU-nivå), i kombination med att försäkringsbolagen ger rabatter om tekniken används på befintliga fordon. En del av hårdvaran finns redan inbyggd i nya bilar i och med kravet på e-call. En variant skulle kunna vara att det ställs krav på tekniken för att köra i de nya miljözonerna. Kommer så klart inte vara tekniskt rimligt att installera på hela den äldre fordonsflottan, men jag skulle tro att vi kommer se en påskyndning av förnyelsen av fordonsflottan i takt med övergången till eldrift och höga miljöskatter.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Well, rymlig foliehatt, upphittad mot betalning. Det är väl en sak att kunna hota med näringsförbud för åkeribranschen eller bussbolagen om de inte installerar mjukvaran. Men hur ska 6 miljoner privata fordonsägare lockas till att betala en rundlig summa, ur egen plånbok, till något de aldrig efterfrågat? Rent tekniskt är det dessutom högst osäkert om det alls fungerar på en åldrande fordonsflotta. Shit happens, visst. Och det är hälsosamt att vara vaksam, men just den här grejen känns mer som fucking trafikbyråkrats SciFi och flummiga anden i flaskan...

På samma sätt som de fick betala för katalysatorer?
Det blir ett krav på fordonstillverkarna att bygga in skiten, sedan lutar man sig tillbaka och väntar 20 år på att fordonsflottan ska uppdateras.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Gå gärna in och läs på Trafikverkets sida om geofencing (t ex handlingsplanen). Där blir det ganska tydligt att tekniken på sikt inte enbart är tänkt för lastbilar utan för fordonsflottan i stort, att tanken är att det skall bygga på incitament och frivillighet till en början, under tiden ett regelverk utvecklas.

https://www.trafikverket.se/om-oss/...2/sa-ska-geofencing-inforas-i-svenska-stader/

Det finns många intressanta skrivningar som t ex "Digital uppkoppling som möjliggör åtgärder
för att återkoppla regelöverträdelser skulle stimulera förare att följa gällande regelverk" och "En intressant möjlighet att arbeta vidare med är att uppkopplade fordon kan få tillträde till delar av stadens vägnät, när de kan påvisa att de följer reglerna."

Trafikverkets våta dröm verkar vara att för trafiken införa motsvarigheten till Kinas social credit system. https://en.wikipedia.org/wiki/Social_Credit_System
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
På samma sätt som de fick betala för katalysatorer?
Det blir ett krav på fordonstillverkarna att bygga in skiten, sedan lutar man sig tillbaka och väntar 20 år på att fordonsflottan ska uppdateras.

Visst, men de fordon vi redan har lär ju inte påverkas av detta.

I en framtid där allt fler fordon är självkörande är det för övrigt helt logiskt att manuellt styrda forum har högre premier än de självkörande, då de manuellt styrda kommer vara betydligt mer skadedrabbade.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Ställer mig till detta som med alla former av självkörande fordon och diverse kring-utrustning.
90% av tiden ( pendla till och från jobb t.ex) vore det toppen om det lirade hur bra som helst.

Men fordon som nöje bör kvarstå, bara rädd att försäkringspremien på "kött-körda" fordon kommer bli enorm!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Känns som att min 14 år gamla bil utan drive by wire, uppkopplingar eller annat fjams kommer att bli en riktig pärla att äga om 10 år. Lika bra att inte byta upp sig alltså...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Känns som att min 14 år gamla bil utan drive by wire, uppkopplingar eller annat fjams kommer att bli en riktig pärla att äga om 10 år. Lika bra att inte byta upp sig alltså...

Lika het som ett fordon från 1999 och bakåt i ombyggarkretsar.

Men vadå, min gamla ungdoms-mercadiesel hade en högst oönskad kilometerräknare under huven med ytterst dryga kostnader ifall den inte hanterades korrekt. Det här lär väl bli samma sak.

Vi kommer aldrig undan ifall Någon bestämmer sig.
Jag vill att trafikverket blir en politisk funktion som följer regeringen så man kan rösta bort nötterna ifall de inte är tillräckligt populistiska.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Välmenad idiotism? Man förstår ju att målet är gott och syftet är rädda liv. Men, liksom. Vad är livet om man aldrig får erfara något "farligt" eller pulsökande. Samhället ska skydda en från allt ont och farligt. Nä, mindre restriktioner på människan.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top