Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 79
  1. #1
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    1 136

    Första steget mot digital tvångströja?

    Nu blir jag så där fundersam, som jag kan bli rätt ofta numera, ang. framtiden för motorcyklismen som vi känner den.

    Lyssnar på generaldirektören för Trafikverket på radion. Hon berättar om geofencing som är på gång för tunga fordon. Från början handlade det om att man ville förhindra terrordåd genom att göra det omöjligt för lastbilar att köra fortare än föreskriven hastighet inom ett geografiskt område. Nu talar sig generaldirektören varm för säkerhets- och miljöaspekten. Många liv kan ju räddas om lastbilar och bussar förhindras att bryta mot hastighetsgränsen.

    Ett litet hinder behöver undanröjas. Ny lagstiftning måste till som gör tekniken tvingande för fordonsägare och som reglerar vem som tar kostnaden för systemet. Det kommer inte vara några som helst problem att få igenom en sådan lagstiftning. Vem vill inte undvika terrordåd? Den exakta ordalydelsen i lagtexten kommer ingen orka bry sig om.

    Är det någon mer foliehatt än jag som ser ändamålsglidningen komma smygande?

    När lagstiftningen införs kommer den naturligtvis vara skriven så att den omfattar alla motorfordon, även om den praktiska tillämpningen enbart kommer gälla lastbilar och bussar till en början. Sen är det bara en fråga om när den börjar tillämpas även för bilar och motorcyklar. Argument för att införa det kommer det finnas gott om, vem kan tala emot en möjlighet att undvika dödandet av isbjörnar, pingviner och barn, liksom? Miljön och trafiksäkerheten går främst. Alla andra mindre viktiga principer och värden (som t ex frihet, självbestämmande, integritet osv) låter vi naturligtvis stå tillbaka i miljöns och trafiksäkerhetens namn.

    Jag är skeptisk.

  2. #2
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 016
    Jag är också foliehatt.
    NWO styr allt och till sin favör
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  3. #3
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    335
    Motreaktionen kommer växa parallellt med nya regler. Nya internet-browsers börjar strömma ut, VPN-tunnlar är lika enkelt att abonnera på som ett mobilabonnemang. Många i min närhet lägger ner sina sociala medier-konton..

    Kommer det en black-box som ska monteras för att få funktionen som nämns, kommer alternativ mjukvara/crack finnas samma vecka som den blir ett krav.

    Jag är inte orolig än.
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Beställt en Street Triple RS -18
    Inlägg
    479
    Internet och uppkopplade saker som styrs av internet är otroligt svåra att kontrollera känns det som. Det kommer att finnas enkla sätt att lura den boxen att fordonet antingen står stilla eller kör i skyltad hastighet.

    Men jag är tudelad kring huruvida ett sådant system kan bli tvingande för alla privatägda fordon. Det är ett väldigt stort intrång i privatlivet att en myndighet vet var du befinner dig exakt. Det är väl bara i fängelse eller med fotboja det är så just nu.

    Jag kan se att det som redan finns med en frivillighet och i gengäld billigare försäkring blir vanligare, då blir det lite som med Facebook, Google eller Apple, vi vet alla att vi säljer våra liv till corporate America, men det är frivilligt.

    Självkörande fordon likaså, de måste ändå ha GPS hela tiden, och för att kunna utreda olyckor kommer data att krävas. När den självkörande funktionen är i gång så är geofencing mot myndighet aktivt. Vill man inte bli spårad och geofence:ad så får man köpa en "vanlig" bil utan självkörande funktion.

    Oavsett, så är det en obehaglig utveckling. Jag har också klimatångest, och den består i att allt med bensin blir förbjudet i Sverige samtidigt som Kina bygger tusentals nya kolkraftverk runt om i världen. Motorfordon är min hobby och mitt intresse, pilla inte i det! Jag går med på att köra elbil till jobbet den dagen den går att ladda lika fort som jag kan tanka min bil, men jag vill ha kontrollerade explosioner också, jag har ju massor med bilar och hojar jag inte ägt än. Bah. I digress...
    Föredettahojar: ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

  5. #5
    Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Ängelholm
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    2 286
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Motreaktionen kommer växa parallellt med nya regler. Nya internet-browsers börjar strömma ut, VPN-tunnlar är lika enkelt att abonnera på som ett mobilabonnemang. Många i min närhet lägger ner sina sociala medier-konton..

    Kommer det en black-box som ska monteras för att få funktionen som nämns, kommer alternativ mjukvara/crack finnas samma vecka som den blir ett krav.

    Jag är inte orolig än.
    Håller med till fullo, är inte orolig öht.

  6. #6
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 530
    Just vad gäller lastbilar och bussar har jag inga problem med detta och ser det som det första steget mot en självkörande nyttofordonsflotta vilket garanterat blir verklighet inom en tioårsperiod. Men, det förutsätter ju att det stannar där och då är man snabbt ute på det sluttande planet, precis som FRAs övervakning som först ABSOLUT inte skulle få användas till något annat än externa hot mot rikets säkerhet men som får användas till alla möjliga typer av inhemska polisutredningar.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  7. #7
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 079
    Blogginlägg
    37
    Det kommer bara att skapa en marknad för GPS-spoofing, något som är tekniskt möjligt men i princip bara är av intresse för särintressen och undrrättelseverksamhet. När de gör så vanligt folk börjar bli intresserade kommer tekniken att bli billigare och tillgängligare och vips är det något som blir tillgängligt för just de tomtarna som tekniken skulle blockera.
    Lite som kryptering och VPN och sånt, när allmogen inte var intresserade av det så var det ett jävla bök att få det att fungera. Nu kan vilken mentalt handikappade terrorist som helst prata fritt genom krypterade kanaler med styrka nog att det inte går att knäcka i tid.

  8. #8
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 937
    Citat Ursprungligen postat av doolar Visa inlägg
    Jag kan se att det som redan finns med en frivillighet och i gengäld billigare försäkring blir vanligare, då blir det lite som med Facebook, Google eller Apple, vi vet alla att vi säljer våra liv till corporate America, men det är frivilligt.

    Självkörande fordon likaså, de måste ändå ha GPS hela tiden, och för att kunna utreda olyckor kommer data att krävas. När den självkörande funktionen är i gång så är geofencing mot myndighet aktivt. Vill man inte bli spårad och geofence:ad så får man köpa en "vanlig" bil utan självkörande funktion.
    Just nu är det billigare försäkring med övervakning ja, ganska snart kommer det att bli dyrare försäkring om du inte har övervakning och priset på övervakningsversionen kommer att höjas till dagens nivå. Är första gratis ett bekant koncept? Det handlar ju bara om att lura in det hos folk, och som sagt så är säkerhet och terrorbekämpning väldigt säljande ord, i kombination med "men jag har ju inte att dölja". Jo, det har du, om jag bestämmer vad jag ska använda din information till. Tycker jag att vänstersvängar är farliga, ja, då får du dyrare premie om du svänger vänster i mer än 30% av korsningarna.

    Det finns redan lagförslag på att logga data från bilar: https://www.sporthoj.com/forum/showt...ch-datalagring Visserligen är det bara för självkrockande bilar, men när konceptet väl är insålt så är det ju lätt att utöka lagen.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  9. #9
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    1 136
    Tekniken går säkert att manipulera, men går juridiken att manipulera lika enkelt? Jag tänker på försäkringsfrågan. Är väl inte helt orimligt att framtida försäkringsvillkor förutsätter att tekniken är påslagen och fungerar korrekt.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 581
    Vill vi slippa terrorism så är ett bra steg att inte deltaga i krig runt omkring i världen.
    Jämför Tyskland, inte tar danskar, fransmän och spränger tyska tåg nuförtiden.
    Som de gjorde på 1940-talet.
    Delta inte i ockupation av Långbortistan länder så slipper du terrorism.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-12-06 klockan 23:51.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  11. #11
    Medlem DampKids avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Kunglig huvudstad
    Hoj
    Många Hyndor
    Inlägg
    137
    Well, rymlig foliehatt, upphittad mot betalning. Det är väl en sak att kunna hota med näringsförbud för åkeribranschen eller bussbolagen om de inte installerar mjukvaran. Men hur ska 6 miljoner privata fordonsägare lockas till att betala en rundlig summa, ur egen plånbok, till något de aldrig efterfrågat? Rent tekniskt är det dessutom högst osäkert om det alls fungerar på en åldrande fordonsflotta. Shit happens, visst. Och det är hälsosamt att vara vaksam, men just den här grejen känns mer som fucking trafikbyråkrats SciFi och flummiga anden i flaskan...
    Senast redigerat av DampKid den 2018-12-07 klockan 00:40.
    A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

  12. #12
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    1 136
    Citat Ursprungligen postat av DampKid Visa inlägg
    Men hur ska 6 miljoner privata fordonsägare lockas till att betala en rundlig summa, ur egen plånbok, till något de aldrig efterfrågat? Rent tekniskt är det dessutom högst osäkert om det alls fungerar på en åldrande fordonsflotta.
    Går nog att att komma långt med att lagstifta om att tekniken skall finnas på nya fordon (på EU-nivå), i kombination med att försäkringsbolagen ger rabatter om tekniken används på befintliga fordon. En del av hårdvaran finns redan inbyggd i nya bilar i och med kravet på e-call. En variant skulle kunna vara att det ställs krav på tekniken för att köra i de nya miljözonerna. Kommer så klart inte vara tekniskt rimligt att installera på hela den äldre fordonsflottan, men jag skulle tro att vi kommer se en påskyndning av förnyelsen av fordonsflottan i takt med övergången till eldrift och höga miljöskatter.

  13. #13
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 079
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av DampKid Visa inlägg
    Well, rymlig foliehatt, upphittad mot betalning. Det är väl en sak att kunna hota med näringsförbud för åkeribranschen eller bussbolagen om de inte installerar mjukvaran. Men hur ska 6 miljoner privata fordonsägare lockas till att betala en rundlig summa, ur egen plånbok, till något de aldrig efterfrågat? Rent tekniskt är det dessutom högst osäkert om det alls fungerar på en åldrande fordonsflotta. Shit happens, visst. Och det är hälsosamt att vara vaksam, men just den här grejen känns mer som fucking trafikbyråkrats SciFi och flummiga anden i flaskan...
    På samma sätt som de fick betala för katalysatorer?
    Det blir ett krav på fordonstillverkarna att bygga in skiten, sedan lutar man sig tillbaka och väntar 20 år på att fordonsflottan ska uppdateras.

  14. #14
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    1 136
    Gå gärna in och läs på Trafikverkets sida om geofencing (t ex handlingsplanen). Där blir det ganska tydligt att tekniken på sikt inte enbart är tänkt för lastbilar utan för fordonsflottan i stort, att tanken är att det skall bygga på incitament och frivillighet till en början, under tiden ett regelverk utvecklas.

    https://www.trafikverket.se/om-oss/n...venska-stader/

    Det finns många intressanta skrivningar som t ex "Digital uppkoppling som möjliggör åtgärder
    för att återkoppla regelöverträdelser skulle stimulera förare att följa gällande regelverk" och "En intressant möjlighet att arbeta vidare med är att uppkopplade fordon kan få tillträde till delar av stadens vägnät, när de kan påvisa att de följer reglerna."

    Trafikverkets våta dröm verkar vara att för trafiken införa motsvarigheten till Kinas social credit system. https://en.wikipedia.org/wiki/Social_Credit_System

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    642
    Finns lite mer här också.

    https://www.trafikverket.se/for-dig-...on-fran-moten/

    Titta under "GNS-möte nr 1, 20 mars 2018" och "GNS-möte nr 161, 16-17 maj 2017".

  16. #16
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 530
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    På samma sätt som de fick betala för katalysatorer?
    Det blir ett krav på fordonstillverkarna att bygga in skiten, sedan lutar man sig tillbaka och väntar 20 år på att fordonsflottan ska uppdateras.
    Visst, men de fordon vi redan har lär ju inte påverkas av detta.

    I en framtid där allt fler fordon är självkörande är det för övrigt helt logiskt att manuellt styrda forum har högre premier än de självkörande, då de manuellt styrda kommer vara betydligt mer skadedrabbade.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    NV-Skåne
    Hoj
    KTM 690SMC-R
    Inlägg
    308
    Ställer mig till detta som med alla former av självkörande fordon och diverse kring-utrustning.
    90% av tiden ( pendla till och från jobb t.ex) vore det toppen om det lirade hur bra som helst.

    Men fordon som nöje bör kvarstå, bara rädd att försäkringspremien på "kött-körda" fordon kommer bli enorm!

  18. #18
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 038
    Känns som att min 14 år gamla bil utan drive by wire, uppkopplingar eller annat fjams kommer att bli en riktig pärla att äga om 10 år. Lika bra att inte byta upp sig alltså...

  19. #19
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 016
    Citat Ursprungligen postat av Steffo K Visa inlägg
    Känns som att min 14 år gamla bil utan drive by wire, uppkopplingar eller annat fjams kommer att bli en riktig pärla att äga om 10 år. Lika bra att inte byta upp sig alltså...
    Lika het som ett fordon från 1999 och bakåt i ombyggarkretsar.

    Men vadå, min gamla ungdoms-mercadiesel hade en högst oönskad kilometerräknare under huven med ytterst dryga kostnader ifall den inte hanterades korrekt. Det här lär väl bli samma sak.

    Vi kommer aldrig undan ifall Någon bestämmer sig.
    Jag vill att trafikverket blir en politisk funktion som följer regeringen så man kan rösta bort nötterna ifall de inte är tillräckligt populistiska.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  20. #20
    Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Planerar =)
    Inlägg
    24 939
    Blogginlägg
    3
    Välmenad idiotism? Man förstår ju att målet är gott och syftet är rädda liv. Men, liksom. Vad är livet om man aldrig får erfara något "farligt" eller pulsökande. Samhället ska skydda en från allt ont och farligt. Nä, mindre restriktioner på människan.
    Webansvarig för Sporthoj.com (teknisk drift, kodknackare samt underhåll och administration)

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Lastbilar kan oxå visa känslor och uppskattning, är det en ny variant av AI-styrda lastbilar?

steffe
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här