Olycksfallsförsäkring LF gäller inte på bana trots att det utlovats muntligt.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad är det som betalas ut även om man har flera olycksfallsförsäkringar? Är det invaliditet/ärr som kan betalas ut från flera?

"Ersättning lämnas inte om olycksfallsskadan ger rätt till sveda och värk-ersättning från annat håll enligt lag, annan författning eller från någon annan försäkring."

Så står det i en av mina olycksfallsförsäkringar. Jag har nog inte full koll på begreppen tror jag. Sveda och värk är inte samma som invaliditet/ärr då antar jag utan dessa räknas annorlunda?

Invaliditet och ärr betalas ut av alla försäkringar, allt annat är bara kostnadsersättning och det kan du inte få mer än de faktiska kostnaderna, sveda och värk är även det något som bara ersätts av en försäkring.

Sedan ska man kontrollera vilken av försäkringarna om man har flera som ger bäst ersättning för skadans kostnader och använda den när man gått av, inte alla som ersätter för allt, läs villkoren.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Invaliditet och ärr betalas ut av alla försäkringar, allt annat är bara kostnadsersättning och det kan du inte få mer än de faktiska kostnaderna, sveda och värk är även det något som bara ersätts av en försäkring.

Sedan ska man kontrollera vilken av försäkringarna om man har flera som ger bäst ersättning för skadans kostnader och använda den när man gått av, inte alla som ersätter för allt, läs villkoren.

Tack för bra info! :tummenupp
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Tillägg.

Dom skyller på mig som inte läst villkoren och det tar jag på mig, men det stora felet har ju ändå skett från deras sida som säger att försäkringen täcker något den inte gör.

Någonstans drar jag ändå en lättnadens suck att du kom på detta nu, och inte i en situation där du är i behov av att utnyttja den.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Men har den inte täckt bankörning en gång i tiden? Vill minnas att den gjorde det när jag hade försäkring där för en massa år sen, men sen ändrades villkoren och jag gick istället med i facket för deras försäkring.
Likaså kunde man fram till för nåt år sen plocka ut skyddsutrustning på deras hemförsäkring, men numera finns det en klausul att dom friskriver sig från fritidsutrustning som har med motordrivna fordon att göra.

Villkoren uppdateras varje år, så det spelar ingen roll vad som gällde 2009 då det är du själv som måste hålla koll på vad som ändras i villkoren. Om det nu gällde 2009, kan vara så att det var ännu längre sen jag hade försäkring där.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som flera andra skriver. Enda chansen att få bankörning, Motocross etc. täckt på en olycksfallsförsäkring är via facket eller jobbet.

Jag testade den provocerande frågan på min (Skandia gruppförsäkring). "Gäller den om jag skadas allvarligt när jag tränar motocross i USA"? De bad om betänketid och ringde efter tre dagar med svaret "Vår chefsjurist hittar inget sätt att vi kan neka dig så den gäller". Alla som jag hade private nekade så fort jag sade ordet Motocross. De flesta nekade till och med MTB om det uppenbart var i träningssyfte.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Länsförsäkringar försäkrade bankörning förr men under åren jag hade dem kom ett tillägg om att just detta är extremsport och då är utanför. Det gäller att läsa vad som förändras i avtalet mellan åren. Är det så att du har haft senna försäkring riktig länge sp kan det mycket troligt ha ingått från början.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Väldigt nyttig tråd. Jag bör nog se över mina personförsäkringar då jag gissningsvis kört med en ogiltig både på crossbana & gatgrupper utanför SMC.

Har med stor säkerhet redan avböjt försäkringar via jobbet & har möjligen en olycksfall via LF som uppenbarligen inte kommer gälla...

Vad är ett skäligt pris för en sådan här försäkring?
Vilka förutom Trygg-Hansa kan rekommenderas?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Väldigt nyttig tråd. Jag bör nog se över mina personförsäkringar då jag gissningsvis kört med en ogiltig både på crossbana & gatgrupper utanför SMC.

Har med stor säkerhet redan avböjt försäkringar via jobbet & har möjligen en olycksfall via LF som uppenbarligen inte kommer gälla...

Vad är ett skäligt pris för en sådan här försäkring?
Vilka förutom Trygg-Hansa kan rekommenderas?

Min via jobbet kostar 600 kr med höga ersättningsbelopp. om året. TH hade en jättebra deal på sjukvårdsförsäkring kopplt til lolycksfall, tills dess det framkom vad jag ville ha den till...
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Trygg-Hansa olycksfall täcker bankörning, läs villkoren
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
LF Östgöta täcker bankörning & tävling så länge man inte utövar det professionellt( lön), står i villkoren 2018-2019


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
En sak som ni bör kolla upp, jag har Unionen och olycksfall via facket och då täcker den bankörning i Sverige, MEN om något sker utomlands är det ett MAXTAK, har för mig det är runt 1000-1500 sek, dvs ganska dyr sjukhusräkning om nåt händer som jag tolkat det
 

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Västkusten
Hoj
Ducce
Jag ringde runt förra året och fick som TS samma svar ifrån LF trots att det inte gällde i villkoren.
Efter det samtalet ringde jag runt till alla försäkringsbolag som jag kunde namnet på och ingen kunde garantera ersättning och det var tämligen svårt att få ett ja eller nej även när man kom upp en nivå i telefonkedjan.
Låter dock smart att kolla villkor med arbetets olycksfallsförsäkring men jag misstänker att extremsporter är undantagna på ett eller annat sätt.
Anmälde för övrigt idag ett försäkringsbolag för falsk marknadsföring.
 

Joanyh

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2018
Ort
Varberg
Hoj
CBR1000RR 2006
Tjena, nu snackat med Trygg-Hansa. Deras vanlig olyckfallsförsäkring gäller INTE, man måste teckna deras sjuk och olycksfallsförsäkring TryggaVuxna. Den gäller enligt kvinnan jag pratade med, får hoppas hon har rätt.

Mvh
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tjena, nu snackat med Trygg-Hansa. Deras vanlig olyckfallsförsäkring gäller INTE, man måste teckna deras sjuk och olycksfallsförsäkring TryggaVuxna. Den gäller.

Mvh
Dags att teckna den då... Tack :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Edit:
Jag ska också prata med TH innan jag "ökar" min försäkring men så här står det i deras vilkor:
Olycksfall:
Täcker inte det här
*tävling eller organiserad träning med motorfordon då licensförsäkring gäller

Trygg vuxna (sjuk och olycksfall):
Täcker inte det här
*
Skada som uppkommit vid deltagande i sport, idrottstävling eller organiserad träning som professionell idrottsutövare. Med professionell idrottsutövare menas att mer än hälften av den förvärvsmässiga inkomsten kommer från den idrott som utövas.
 
Last edited:

Joanyh

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2018
Ort
Varberg
Hoj
CBR1000RR 2006
Dags att teckna den då... Tack :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Edit:
Jag ska också prata med TH innan jag "ökar" min försäkring men så här står det i deras vilkor:
Olycksfall:
Täcker inte det här
*tävling eller organiserad träning med motorfordon då licensförsäkring gäller

Trygg vuxna (sjuk och olycksfall):
Täcker inte det här
*
Skada som uppkommit vid deltagande i sport, idrottstävling eller organiserad träning som professionell idrottsutövare. Med professionell idrottsutövare menas att mer än hälften av den förvärvsmässiga inkomsten kommer från den idrott som utövas.

Kanon, återkoppla gärna efteråt. Se om vi är av samma uppfattning
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Lite off-topic...

När jag rejsade nationellt/internationellt förra seklet fixades försäkringen via klubben man tillhörde. Var likadant när jag tog 1?4 mile licens för bil. Är det inte så numera?

Vet när jag körde privat på 90-talet Nürburgring att efter att talat T-H att försäkringen inte gäller....
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Lite off-topic...

När jag rejsade nationellt/internationellt förra seklet fixades försäkringen via klubben man tillhörde. Var likadant när jag tog 1?4 mile licens för bil. Är det inte så numera?

Vet när jag körde privat på 90-talet Nürburgring att efter att talat T-H att försäkringen inte gäller....

Det finns men är sådär, max 400kkr i ersättning, ingen sveda&värk, ingen ärrersättning, betalar inte ut nåt alls under 5% invalid.



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Du har rätt, men jag kommer att försöka då dåliga leverantörer förtjänar dålig reklam samt att det är bra att varna andra.

Därför som jag frågar om fler fått samma löfte muntligen, läste i en gammal tråd om ca fyra som fått samma besked som mig via handläggare så chefens prat om att dom aldrig skulle säga så håller inte.

En insändare i tidningen hjälper ju även andra att kunna göra bättre val än mig.

Rekommenderar att du använder en call recorder app och spelar in samtalen.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Vågar inte byta min 10 år gamla olycksfallsförsäkring just pga av att det inte finns några villkor som säger att jag inte kan nyttja den vid bandagar/banåka.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top