Vattentäta kontaktdon för hög strömstyrka (>14A)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
På en av mina hojar använder jag DTM-kontakter från Deutsch, och det är ju väldigt trevligt att veta att de är vattentäta och mekaniskt pålitliga. Dock kan jag inte använda dem för laddningsregulatorn då de är godkända för max 8A och jag behöver en som klarar minst 14,3A (helst 18A) per ledare. Även de större DT-kontakterna är på gränsen, då de är specade för upp till 13A. Det närmsta jag har kommit är ett kontaktdon från japanska Furukawa som ska klara 14A, men vore trevligt med lite marginal.

OBS, jag har redan en kontakt för laddningsregulatorn, men den sitter lite exponerad så jag vill gärna att den är vattentät vilket den inte är i nuläget.

Någon här sitter säkert inne med ett klockrent förslag?

//Ola
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad är det för stator du har 18 A per lindning?

Betänk att du har typ 50-70V AC från statorn så särskilt många ampere blir det inte i normalfallet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad är det för stator du har 18 A per lindning?

Betänk att du har typ 50-70V AC från statorn så särskilt många ampere blir det inte i normalfallet.

Absolut, det är inte ledarna från stator till laddningsregulatorn som är problemet, det är från reg till huvudsäkring som jag har maximalt 200W ut, dvs drygt 14A. Har dock planer på att uppgradera statorn till en 250W, och då får jag nästan 18A. Vill samla allt i ett kontakdon om möjligt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Japp :D
888-231-NS.jpg





Sorry :rodnar
Ska kolla men tror inte den andra finns med fem stift, tyvärr.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Då hade jag sneglat mot vad RC folket erbjuder och deras batterianslutningar. Finns ju sådana som är rateade för 50A kontinuerligt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kanske en dum fråga, men kan du inte splitta kabeln i två och använda två kontaktdon för 8A?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Den från Mouser var ju inte så dum och någon form av tätning verkar den ha! Räcker i detta fallet att den klarar stänk, behöver inte vara så vattentäta som t.ex. Deutsch-kontakterna. Tack för tips!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Klockrent är nog upp till dig att avgöra men Harting gör riktigt vettiga grejor.
https://www.elfa.se/sv/manufacturer...NG&filter_categoryCodePathROOT=cat-L2D_379527

IP-klassade, industrigrejor som inte ger sig i första taget. Kika där, 40A vid 400V.. DÄR har du marginal!

Jag blir aldrig riktigt klok på Elfas hemsida, hur man hittar kompletta moduler och exakt vilka delar som utgör ett komplett kontaktdon. Får undersöka lite, bra tips hur som!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kanske en dum fråga, men kan du inte splitta kabeln i två och använda två kontaktdon för 8A?


Den måste klara minst 18A per ledare, så även om jag delar upp i två kontaktdon så är strömstyrkan per ledare forfarande för låg. Dvs, egentligen är det bara två ledare som ska klara den strömstyrkan (från reg till batteri), från statorn till reg är det bara omkring 1-2A per ledare, så jag skulle kunna dela upp det i ett kontaktdon för ström ut (som tål hög strömstyrka per ledare) och ett för ström in (lägre strömstyrka per ledare), men vill helst ha allt samlat.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top