REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2017
    Hoj
    suzi87

Borra i kolven

Vad tror ni om att lätta kolvarna genom att borra "lätthål" i kolvens sidor?

Medlem Pisos avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    1995 bimota db2
    Skulle istället rekommendera att du ”spänner kolven” som Roj och Råger sjunget i titellåten till Macken

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Är du kung på finita elementmetoden kan det tillföra något, annars inte.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -07s60t5awd -94firebird x 2

Medlem
    Reg.datum
    apr 2018
    Hoj
    Aprilia
    Bara om du fräser ur lika mycket på kolvens topp. Annars kan det bli obalans.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    S1000R-15
    Vintertråd

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Skäm nu inte ut Mellerud..

Men naturligtvis går det att ta bort material på en kolv det görs på dom flesta rally motorer även vevstaks o vevaxlar lättas precis som svänghjul.

Ex gör du om en 2T motor från kolvstyrt till reed styrd vill man ju ha 360 graders öppet insug i o runt korven det är reeden som sköter öppnandet och stängandet.

Du kan man lucka korven o då blir den lättare.

Om du däremot sett på youtuben att dom dimplar kolvarna alla golfboll modet. Njaä det e nog inget vidare det finns dom som dimplar cylinderloppet med speciellt i Asien av anledning att minska friktionen.
    Huruvida denna lättning av cylinder har någon funktion eller ens någon friktion sänkning får dom lärda tvista om.

Men precisera gärna vilken typ av kolv det är och vad motor som du filurer på så är det lättare att ev hjälpa dej.

Bor i Mellerud norr om gränsen.

Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Hoj
    Ja
    Visste inte att ShervinRRR var svensk...

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	U2br2.jpg
Visningar:	202
Storlek:	232,0 KB
Id:	446544

Ta fram tigersågen och gå loss en runda när du ändå är igång...
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg

Ja den mannen e ju ett vandrande bevis på att allting inte blir så bra när man tänker för mycket.. intressant tråd dock

Medlem Jolle55s avatar
    Reg.datum
    jan 2017
    Hoj
    CBR600RR
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg

Viktigt att få in så mycket luft som möjligt i ramen, hojen blir lättare då! Har du aldrig sett ett luftskepp?

Medlem Brutales avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Hoj
    Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
    Man borrar på undersidan i landet under kolvbulten, precis som när man viktar kolvarna.
    Har jag gjort på alla kolvar jag haft i mina dragracingmotorer.

Men till vilken nytta att bara lätta ? Du kan nog lätta stakarna mera, men vill man leva i dangerzone så kör på
    Försöker att inte krångla till det mera än så här...

MEN på http://www.smokingtire.se hittar ni min blogg, bilder och andra dagdrömmar...

Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Hoj
    En Japan & en Österrikare

Även om trådstartarens idé kanske inte var en fullträff så är hela "lätta genom att skava/borra/skära/slipa-grejen" ett väldigt intressant ämne jag skulle vilja lära mig mer om. Mitt svänghjul är redan lättat, men det är väl också det minst kritiska då det endast utsätts för rotation runt egen axel och inte vertikala/horisentella krafter som växlar.

Någon som sitter på sida/bok som avhandlar detta?
    Anterior:

Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

Praesens:

Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg

Även om trådstartarens idé kanske inte var en fullträff så är hela "lätta genom att skava/borra/skära/slipa-grejen" ett väldigt intressant ämne jag skulle vilja lära mig mer om. Mitt svänghjul är redan lättat, men det är väl också det minst kritiska då det endast utsätts för rotation runt egen axel och inte vertikala/horisentella krafter som växlar.

Någon som sitter på sida/bok som avhandlar detta?
    Om du vill ha mindre roterande massa såsom ditt lättade svänghjul så sätt dit aluminium mellanskivor i kopplingskorgen! De finns aluminium mellanskivor till Honda crossar ivf typ cr 125 250 500an. Jag lättade en xl600 genom att sätta dit cr 250/500 mellanskivor och de märktes av ganska mycket för de är stor skillnad i vikt mellan stålskivor och alu. Undra om cr250 skivor passar ktm,,inte otroligt. Jag kan säga det att man får bättre grepp i aluskivor men de slits ju fortare än stål, men vad offrar man inte för rappare svar

Här länk cr 250 aluskivor,,vem hittar ktm skivor först?
    https://www.ebay.com/itm/Vesrah-Alum...1:pf:0&vxp=mtr

Här finns cr 250 aluskivor ivf
    BOOST III

Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Om du vill ha mindre roterande massa såsom ditt lättade svänghjul så sätt dit aluminium mellanskivor i kopplingskorgen! De finns aluminium mellanskivor till Honda crossar ivf typ cr 125 250 500an. Jag lättade en xl600 genom att sätta dit cr 250/500 mellanskivor och de märktes av ganska mycket för de är stor skillnad i vikt mellan stålskivor och alu. Undra om cr250 skivor passar ktm,,inte otroligt. Jag kan säga det att man får bättre grepp i aluskivor men de slits ju fortare än stål, men vad offrar man inte för rappare svar

Här länk cr 250 aluskivor,,vem hittar ktm skivor först?
    https://www.ebay.com/itm/Vesrah-Alum...1:pf:0&vxp=mtr

Här finns cr 250 aluskivor ivf

Jag vågar inte riktigt stressa min KTM då det ju redan är en "race-motor" som nu har bortåt 16 år i sig..
    Jag är glad om jag kan hålla den igång hela 2019!

Hondan är också gammal, men då det är en gatmotor så finns det ju ganska gott om marginaler på flera ställen.
    Men känns också hål i huvudet att lägga betydande pengar på att få bra fart i den. Redan skämt bort den med nya insugstrattar. Men alla tips & trix är välkommna. Det verkade för övrigt inte gå att söka på alu-skivor till den iaf..
    Anterior:

Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

Praesens:

Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Hoj
    H1
    Det går bra att ta bort material i en kolv på olika sätt för att t.ex. öka på balansfaktorn om den behöver justeras. Jag skulle dock inte göra det på en radfyra med originalgrejor.

Namn:	20181006_220447.jpg
Visningar:	94
Storlek:	369,4 KB
Id:	446570

Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Hoj
    Honda cb400n -81
    Vad skulle man vinna på att borra i kolven? Ökad varvvillighet? I så fall är det väl bättre att lätta svänghjul, det finns betydligt mer gods att ta av där. Att göra ingrepp i kolven innebär förstås också ökad risk för värmeproblem, alla ojämnheter i kolvens yta är punkter där överhettning kan uppstå.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Och om man nu skulle lyckas lätta kolven flera gram så fuckar ju balansfaktorn upp sig så man får onödiga vibrationer.
    Jag lättade kolvarna till en stor båtmotor tvåtaktare Johnson 235hk 2,6L för de va stora svintunga kamkolvar på den. Jag fick bort flera hundra gra per kolv. Men då balanserades hela vevaxeln mot de lättare kolvarna.

Ang aluminium mellanskivor i kopplingen så vill jag testa det på Ktm 990 maskinen trots att den har liten roterande massa redan. De finns inte till KTM men de passar från suzuki gxr 600/750/1000 årg runt 2008-2017. De körs på bana och dragrace men de är svindyra 1800kr-2500kr.
    Är de någ som vet av billigare aluskivor till Suzuki?
    BOOST III

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Borra är ALLTID rätt!

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

superdupermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Hoj
    I wish
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Och om man nu skulle lyckas lätta kolven flera gram så fuckar ju balansfaktorn upp sig så man får onödiga vibrationer.
    Jag lättade kolvarna till en stor båtmotor tvåtaktare Johnson 235hk 2,6L för de va stora svintunga kamkolvar på den. Jag fick bort flera hundra gra per kolv. Men då balanserades hela vevaxeln mot de lättare kolvarna.

Ang aluminium mellanskivor i kopplingen så vill jag testa det på Ktm 990 maskinen trots att den har liten roterande massa redan. De finns inte till KTM men de passar från suzuki gxr 600/750/1000 årg runt 2008-2017. De körs på bana och dragrace men de är svindyra 1800kr-2500kr.
    Är de någ som vet av billigare aluskivor till Suzuki?
    Hur svårt kan det va?
    Ett borrhål i kolven å ett i veven, win-win.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Hur svårt kan det va?
    Ett borrhål i kolven å ett i veven, win-win.
    Så enkelt är de tyvärr inte man måste lämna in för balansering med kolv vevstake o lager de går inte gissa sig till hur mycket man ska borra i vevaxeln. Om man är en hårdgasare som kör mestr på högre varv typ banåkare så kan man med hjälp av balansering få ut flera hk extra och bättre hållbarhet på motorn om man ändrar balanseringsfaktorns varvtal till högre varvtal. Som ex på min Utombordare som va extremt portad så balanserades vevaxeln mot kolvarna för ett högre varvtal än org. Org balanseringsfaktor va runt 4500 varv där Johnson tror att folk åker mest men jag satt de till 7000 varv för bästa hållbarhet på höga varv o effektuttag. De fick vibrera mer på lägre varv för jag körde sällan under 5500 varv. Motorn gick kanonfint på höga varv som en elmotor eller vankelmotor. På lägre varv vart den sämre men inte ögonbrynshöjande sämre de va acceptabelt vibb.
    BOOST III

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Lastbilar kan oxå visa känslor och uppskattning, är det en ny variant av AI-styrda lastbilar?

steffe
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här