Triumph Speed Twin

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tar gärna en driftsäker retrohoj med bra köregenskaper jämfört med en gammal förlaga men jag vill ändå att den ser ut rätt. Jämfört med en 60-tals Bonneville är säkert min Thruxton en betydligt bättre hoj i de flesta avseenden trots dubbla dämpare bak och bara en bromsskiva fram istället för den snyggare trumbromsen.

Visst är det så att man kanske får pruta på prestanda om man vill ha nåt nytt som ser ut gammalt men det kan i alla fall jag leva med.

Vill man ha upp och ner gaffel och en dämpare bak på en retrohoj är det okej för mig men jag tycker att det hör hemma mer moderna på moderna hojar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kan inte klaga på driftsäkerheten och köregenskaperna på en Vincent även om den uppnått normal pensionsålder. Billig försäkring, ingen besiktning och ingen skatt. Visserligen lite dyra i inköp, men bättre investering än pensionsfonder. En Shadow går att få för bara lite mer än en H2R. Hade bara skivbromsar varit uppfunna hade den varit outstanding.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Shit vilken bajsnödig tråd..

Kan man inte bara uppskatta den som den sjukt snygga hoj det är?
En naturlig utveckling av Bonneville helt enkelt.
Ser fram mot att klämma på den och scrambler 1200 på mässan.

Det enda som känns lite jobbigt är prisbilden.. misstänker att den landar mellan 140 och 150.000:- vilket är långt mycket mer än jag är villig att betala för en mc.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vet inte om detta designtänk är nåt speciellt för östra Norrbotten ;)

Nja, jag har ett flertal goda vänner som är hufvudstadsbaserade och av precis samma åsikt. Någon med tekniskt jobb inom mc-världen, någon mc-journalist, någon som bara är intresserad. Alla med den gemensamma nämnaren att de tidigare har hållit på med jänkare och nu är vansinnigt intresserade av sjuttio- och åttiotals "sporthojar". Så om jag måste gissa så är det någon slags hot rod gen som skriker rakt ut om ens uppfattning om retro ifrågasätts...?

I vilket fall som, Speed Twin har alla förutsättningar att bli en kanonhoj och jag gillar designen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nja, jag har ett flertal goda vänner som är hufvudstadsbaserade och av precis samma åsikt. Någon med tekniskt jobb inom mc-världen, någon mc-journalist, någon som bara är intresserad. Alla med den gemensamma nämnaren att de tidigare har hållit på med jänkare och nu är vansinnigt intresserade av sjuttio- och åttiotals "sporthojar". Så om jag måste gissa så är det någon slags hot rod gen som skriker rakt ut om ens uppfattning om retro ifrågasätts...?

I vilket fall som, Speed Twin har alla förutsättningar att bli en kanonhoj och jag gillar designen.

I sånt fall stämmer det ju på mig med, står ju också en 60:a Cadillac i garaget tillsammans med en 62:a PV och en 73:a Morris plus tre 50, 60-tals moppar. Gillar också designen men ekerhjul och lite alumium detaljer runt motorn hade den varit kanon.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Sjukt fint med riktig gaffel och bromsar men måste ändå säga att det snarlika crossstyret och de snyggt frästa alufästen som finns är lite för moderna. Passar bra på Speedtriple men här skulle de jobbat lite på gjutalulook alt pressad plåt på de frästa detaljerna.

Nu är förlagan riktigt gammal så det finns inte så många designelement att hålla sig till kan jag gissa.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo, men om ljudet ska komma till sin rätt så skulle jag nog ändå komplettera med Vansinnige Hansson eller liknande alternativ ur Triumphs tillbehörskatalog. Oavsett vad forumets PK-polis tycker...

https://m.youtube.com/watch?v=obgW3w9p1ak
https://m.youtube.com/watch?v=C8DX9ljake4

Håller med, ska man få nåt ljud ur en sån där man nog tvungen att byta avgassystem, förmodar att dessa inte låter högre än 900:an med originalsystem. Har inget i mot att hojarna låter lite mer än dom ska men då kan man ju använda hjärnan då man kör. Till och med jag kan bli lite irriterad på folk som växlar ner ett par växlar och drar på genom byn klockan tolv på natten, sånt irriterar ju folk mot att ta hojen låter lite för mycket men att man tar det lugnt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vill egentligen inte lägga mig i den eviga frågan om hur en motorcykel ska låta.
Å ena sidan har jag en hörselskada efter många timmars varmkörning av speedwayhojar på den tiden dom inte hade ljuddämpare och ingen använde hörselskydd.
Å andra sidan låter en Norton Manx eller G50 inte rätt med dämpare. Snarket vid avslag försvinner.
Men jag tycker att det är löjligt med folk som byter avgassystem för att få "rätt" ljud och sen sätter i hörselproppar så fort dom ska åka.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har inget i mot att hojarna låter lite mer än dom ska men då kan man ju använda hjärnan då man kör. Till och med jag kan bli lite irriterad på folk som växlar ner ett par växlar och drar på genom byn klockan tolv på natten, sånt irriterar ju folk mot att ta hojen låter lite för mycket men att man tar det lugnt.

Tänk om PK-polisen, vanliga polisen, våra lagstiftare eller stockholmaren med fjällstugan kunde vara lika klarsynta som en gammal ÖKX'are...Personen bakom gärningen, inte verktyget för gärningen...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tänk om PK-polisen, vanliga polisen, våra lagstiftare eller stockholmaren med fjällstugan kunde vara lika klarsynta som en gammal ÖKX'are...Personen bakom gärningen, inte verktyget för gärningen...

Eftersom världen är full av idioter så blir ju enda sättet att komma åt eländet att förbjuda verktygen... Vem saknar tex "effektburk" på snöskotrar? (Som ger 3-10% MINDRE effekt - i bästa fall).
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om man bor i Norrbotten kanske lite liten tank för en pendlare, men i Stockholm?
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Skulle sett koolt ut med rugbybollsliknande gaffeldamask. Lite fler färgalternativ på tanken men gillar den helsvarta varianten helst skulle svingen varit i samma färg.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Räckvidden blir ju sådär, men den är ju mest tänkt som en modehoj snarare än att vara praktisk för pendlare så den lär ju ändå sälja bra..

14 är väl ändå rätt okej på en sån hoj tycker jag.
Min ducati scrambler hade väl 13 tror jag
HD xr1200 12,5 liter (funkade finfint att åka till Norge på)
Bonneville har väl också 12 liter väl?

Men om man bara letar en praktisk hoj att åka till jobbet på så är väl detta ändå ingen vidare katergori hoj att satsa på?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top