Triumph Speed Twin

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Absolut, avsaknaden av just radiellt monterade bromsok med ”BREMBO” på är rätt oväsentlig.


Buy quality, cry once
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Från www.triumphmotorcycles.com:

Scrambler 1200
”Category-leading Brembo twin 320mm floating discs with Monobloc M50 front calipers.”

Speed Twin
”High spec twin Brembo 4-piston axial calipers with twin floating discs.”

Varför valde Triumph simplare bromsspecifikation på Speed Twin än på Scrambler, tror du?

Skulle jag designat så skulle den fått gigantiskt nav med hydrauliskt dubbelverkande trumbroms.

Och kanske en enkelverkande mindre trumbroms bak, även den naturligtvis hydraulisk för designmässigt är det svårt se skillnaden på en hydraulslang och en vajer.

Och så trådekrade hjul på det.

kanske jag borde ta fram eftermarknadskit enligt det konceptet... :va
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Skulle jag designat så skulle den fått gigantiskt nav med hydrauliskt dubbelverkande trumbroms.

Och kanske en enkelverkande mindre trumbroms bak, även den naturligtvis hydraulisk för designmässigt är det svårt se skillnaden på en hydraulslang och en vajer.

Och så trådekrade hjul på det.

kanske jag borde ta fram eftermarknadskit enligt det konceptet... :va
Skulle inte en sådan jättestor trumbroms bli jävligt tung jämfört med skivbroms?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Skulle inte en sådan jättestor trumbroms bli jävligt tung jämfört med skivbroms?

5 kilo, vad väger 2 skivor plus bromsok?

http://caferacersuspension.com/brakes.html

Trådekrade hjul är inte heller det lättaste alternativet men det där är ju inte direkt någon racer, vem bryr sig på en sån där hoj? Det är ju ändå mer show än go.

Nä, att tävla med trumbroms går ju inte... :tungan

https://www.youtube.com/watch?v=aBgl2vSpj8g&t=27s
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Trumbromsar fungerar bättre än man kan tro. De kräver dock kärlek och omvårdnad för att göra sitt bästa. Men det är inte en nackdel i min värld! :tummenupp
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Enligt min erfarenhet krävs MYCKET tidsödande omvårdnad för att få trumbromsar att prestera ens i närheten av vad en billig skivbroms gör. Dessutom mattas en trumbroms rejält vid upprepade inbromsningar. Om man vill ha en modern klassiker typ Speed Twin, vill man nog ha en hoj som man använder mer än man sköter om den. Tror inte det skulle gå att sätta på ABS (lagkrav nu) på trumbromsar till ett rimligt pris.
Om trådekerhjul. Kanske snyggt men ett rent helvete att hålla snygga. Plus nackdelen med innerslang.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En hoj vars design anspelar på sextio- eller sjuttiotal ska fan inte ha radialmonterade bromsok, upside-down framgaffel eller enkelstötdämpare monterad i ett stötdämparlänkage. Om man har minsta lilla sinne för design och för motorcykelns olika tidsepoker så ritar man sin retrohoj med "vanliga" bromsok, right way up framgaffel och twinstötdämpare...!

Radialmonterade bromsok och upside-down framgaffel är för övrigt de största orsakerna till att jag inte äger en Thruxton R. Min åsikt är att det ser helt fel ut på en hoj som ska anspela på classic racing, och då är jag ändå en av de personer som "uppfann" och genomförde det allra första radialmonterade bromsoket någonsin (Aprilia 250 GP i mitten av nittiotalet). En standard Thruxton och denna Speed Twin har betydligt fler rätt när det gäller designattribut.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Om man har minsta lilla sinne för design och för motorcykelns olika tidsepoker så ritar man sin retrohoj med "vanliga" bromsok, right way up framgaffel och twinstötdämpare...!
Alla som inte förstår att du har rätt måste vara idioter...?
 

Bifogat

  • 07b17ca39383f72ea5091d417b4c69a9.jpg
    07b17ca39383f72ea5091d417b4c69a9.jpg
    1.1 MB · Visningar: 108
  • Ducati MHe 900e.jpg
    Ducati MHe 900e.jpg
    42.3 KB · Visningar: 94

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Alatalo;6401216jag ändå en av de personer som "uppfann" och genomförde det allra första radialmonterade bromsoket någonsin (Aprilia 250 GP i mitten av nittiotalet). ./QUOTE skrev:
Alatalo. Du får gärna förklara varför ni uppfann radikal ok vad är skillnaden mot traditionellt monterat ok.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alla som inte förstår att du har rätt måste vara idioter...?

Det får andra bedöma, jag förmedlar bara min personliga åsikt och den är att USD-gaffel och radialmonterade bromsok ser fel ut på något som ska marknadsföras som retro.

Det finns fortfarande otroligt kompetenta RWU-gafflar och konventionellt monterade bromsok (som är mycket bättre än prylarna på dagens värsta gathojar), så att man absolut behöver USD och radial av prestandaskäl - på en retrohoj - köper jag inte riktigt.

Alatalo. Du får gärna förklara varför ni uppfann radikal ok vad är skillnaden mot traditionellt monterat ok.

Det första radialmonterade bromsoket var ett samarbete mellan Aprilia, Brembo och Öhlins i syfte att skapa en styvare infästning av bromsoket. Dels för att förbättra bromsens respons, dels för att man på den tiden hade stora problem med ojämn nötning av bromsskivor och bromsbelägg och dessa nötningar kunde härledas direkt till ett bromsok som vred sig i sidled under hård inbromsning.

Jag lyckades bli involverad som konstruktör / beräkningsingenjör på framgaffelns bottenstycke, alltså den del som innehåller själva armen som håller fast bromsoket.

Beräkningar visade snabbt att det var en dålig ide att bara biffa upp existerande montering då detta hade låg verkan i förhållande till viktökningen. Det konventionella bromsokets båda monteringspunkter satt ju tätt monterade en bra bit framför själva bromskraften, därför låg verkan om man vill förhindra att bromsoket vrider sig. Det radialmonterade bromsoket har ju däremot monteringspunkter både framför och bakom själva bromskraften, alltså geometriskt mycket bättre om man vill förhindra att bromsoket vrider sig.

Observera att det radialmonterade bromsoket inte nödvändigtvis är unikt för detta. Det har ju tidigare funnits konventionella "axialmonterade" bromsok som haft monteringspunkter både framför och bakom själva bromskraften, bl.a. från svenska ISR. Denna monteringsprincip var dock inte aktuell för Brembo, därför blev det radialmontage.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Alatalo skrev:
Om man har minsta lilla sinne för design...

...jag förmedlar bara min personliga åsikt.
Nej, du förmedlade din åsikt om andra människor, inte om vad du tycker är fint. Man måste förstå skillnaden mellan:

A. Det här tycker jag är snyggt.
B. De som inte tycker det är snyggt är okunniga.

Du uttrycker dig enligt B, där din estetiska preferens inte får vara i sin egen rätt, utan måste få understöd av att andra saknar kunskap för att förstå att din preferens är ”rätt”. En del (nästan alltid män) tycker att det är här hårklyveri och fortsätter på samma spår med hån etc. Kan bero på att de tycker att egna åsikterna är bättre än andras eller att andras helt enkelt är oviktiga. Inte sällan båda och.

Edit: ett aktuellt och pågående exempel är Horace Engdahl och hans åsikter om Kulturprofilens beteenden (och domen mot honom).
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Det finns fortfarande otroligt kompetenta RWU-gafflar och konventionellt monterade bromsok (som är mycket bättre än prylarna på dagens värsta gathojar), så att man absolut behöver USD och radial av prestandaskäl - på en retrohoj - köper jag inte riktigt.
Kanske är högpresterande RWU-gafflar och konventionellt monterade bromsok signifikant dyrare än USD/radiellt och därmed orealistiskt för modeller som ska säljas till normala priser?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tja, om man har lite att göra så kan man säkert grotta ner sig i ordmärkeri och låta sig förolämpas av någons exakta uttryckssätt på ett internetforum. Förlåt så mycket då om min åsikt eller mitt uttryckssätt eller vad det nu handlar om är för provokativ.

Kärnpunkten kvarstår - det finns kompetenta RWU-gafflar och konventionellt monterade bromsok från ovan nämnda företag som lämpar sig väl för eftermarknad såväl som OEM-montage. Ingen av dessa hade orsakat en nämnvärd prisökning eller sämre prestanda hos till exempel Thruxton R eftersom dess prestanda inte begränsas av dessa, men de hade definitivt förbättrat utseendet och den "classic racer" look som Triumph själva säger att de eftersträvar.

Återigen min egen åsikt (kanske Horace Engdahls också), men uppenbarligen inte den åsikt som Triumphs produktplanerare har angående Thruxton R men väl om "standard" Thruxton och Speed Twin.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En hoj vars design anspelar på sextio- eller sjuttiotal ska fan inte ha radialmonterade bromsok, upside-down framgaffel eller enkelstötdämpare monterad i ett stötdämparlänkage. Om man har minsta lilla sinne för design och för motorcykelns olika tidsepoker så ritar man sin retrohoj med "vanliga" bromsok, right way up framgaffel och twinstötdämpare...!

Kunde nog inte sagt detta bättre själv, gör man en retrohoj ska den ju vara retro och se ut där efter. Övriga saker som irriterar mig på retohojar är modernt "blått Xenon, LED lyse" fram och till nummerskylt (små LED-blinker "som knappt synns" innan dom används kan jag dock förlåta istället för att vifta med armarna), alla svarta detaljer som nu är på mode som hjul, motorer mm, ska vara en Vincent om det ska vara hel svart. Håller med om nya Thruxton "vanliga" modellen är ju mycket snyggare än "R" modellen.

Den där hojen hade ju varit hur snygg som helst med ekerhjul, lite blanka detaljer runt motorn och Lucas 525 baklyse.

Vet inte om detta designtänk är nåt speciellt för östra Norrbotten ;) Det är fritt fram att tycka annat men jag skulle aldrig köpa en retrohoj med annat än dubbla stötdämpare bak, undantaget en Vincent Black Shadow ;)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Harley-Davidson har i flera decennier gjort retrohojar som ”är” retro. Varför tror du att de andra tillverkarna nästan aldrig gör så?

Olika nischer. En HD-köpare attraheras av kromade örnar, tjock tillbehörskatalog med ännu fler örnar, "häftigt" ljud samt badass-associationer. Inte bromsprestanda, tekniknivå eller finesser.

Men "retro" är ett vitt begrepp. De flesta tänker nog på "utseende" men det är nog så att 95% av dagens hojköpare ändå inte har en aning om hur hojar såg ut förr... och varför.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top