Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 64
    Jobbar inom akutsjukvård Str3 Rs avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Hoj
    3 britter, 1 svenne och 1 tysk.
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Gäller såklart inte alla men lita på att marknadsfolket har koll på den saken...

Buy quality, cry once
    Nu är ju Scramblern en ganska tacksam och enkel hoj att meka med.

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Absolut, avsaknaden av just radiellt monterade bromsok med ”BREMBO” på är rätt oväsentlig.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Från www.triumphmotorcycles.com:

Scrambler 1200
    ”Category-leading Brembo twin 320mm floating discs with Monobloc M50 front calipers.”

Speed Twin
    ”High spec twin Brembo 4-piston axial calipers with twin floating discs.”

Varför valde Triumph simplare bromsspecifikation på Speed Twin än på Scrambler, tror du?
    Skulle jag designat så skulle den fått gigantiskt nav med hydrauliskt dubbelverkande trumbroms.

Och kanske en enkelverkande mindre trumbroms bak, även den naturligtvis hydraulisk för designmässigt är det svårt se skillnaden på en hydraulslang och en vajer.

Och så trådekrade hjul på det.

kanske jag borde ta fram eftermarknadskit enligt det konceptet...
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    BMW
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Skulle jag designat så skulle den fått gigantiskt nav med hydrauliskt dubbelverkande trumbroms.

Och kanske en enkelverkande mindre trumbroms bak, även den naturligtvis hydraulisk för designmässigt är det svårt se skillnaden på en hydraulslang och en vajer.

Och så trådekrade hjul på det.

kanske jag borde ta fram eftermarknadskit enligt det konceptet...
    Skulle inte en sådan jättestor trumbroms bli jävligt tung jämfört med skivbroms?

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Skulle inte en sådan jättestor trumbroms bli jävligt tung jämfört med skivbroms?
    Trådekrade hjul är inte heller det lättaste alternativet men det där är ju inte direkt någon racer, vem bryr sig på en sån där hoj? Det är ju ändå mer show än go.

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    5 kilo, vad väger 2 skivor plus bromsok?

http://caferacersuspension.com/brakes.html

Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Trådekrade hjul är inte heller det lättaste alternativet men det där är ju inte direkt någon racer, vem bryr sig på en sån där hoj? Det är ju ändå mer show än go.
    Nä, att tävla med trumbroms går ju inte...

Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

"Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    5 kilo, vad väger 2 skivor plus bromsok?

http://caferacersuspension.com/brakes.html

Hojen har ju racekåpa
    (bongotrummor är tyvärr underlägsna skivor i dagens racemiljö, men i nollvisionens fartblindhet så behövs ju snart inga bromsar)
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

/steffe

Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Trumbromsar fungerar bättre än man kan tro. De kräver dock kärlek och omvårdnad för att göra sitt bästa. Men det är inte en nackdel i min värld!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -12
    Enligt min erfarenhet krävs MYCKET tidsödande omvårdnad för att få trumbromsar att prestera ens i närheten av vad en billig skivbroms gör. Dessutom mattas en trumbroms rejält vid upprepade inbromsningar. Om man vill ha en modern klassiker typ Speed Twin, vill man nog ha en hoj som man använder mer än man sköter om den. Tror inte det skulle gå att sätta på ABS (lagkrav nu) på trumbromsar till ett rimligt pris.
    Om trådekerhjul. Kanske snyggt men ett rent helvete att hålla snygga. Plus nackdelen med innerslang.
    Racing is the process of turning money into noise.

The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    En hoj vars design anspelar på sextio- eller sjuttiotal ska fan inte ha radialmonterade bromsok, upside-down framgaffel eller enkelstötdämpare monterad i ett stötdämparlänkage. Om man har minsta lilla sinne för design och för motorcykelns olika tidsepoker så ritar man sin retrohoj med "vanliga" bromsok, right way up framgaffel och twinstötdämpare...!

Radialmonterade bromsok och upside-down framgaffel är för övrigt de största orsakerna till att jag inte äger en Thruxton R. Min åsikt är att det ser helt fel ut på en hoj som ska anspela på classic racing, och då är jag ändå en av de personer som "uppfann" och genomförde det allra första radialmonterade bromsoket någonsin (Aprilia 250 GP i mitten av nittiotalet). En standard Thruxton och denna Speed Twin har betydligt fler rätt när det gäller designattribut.
    The Build Quality Police

Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    BMW
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Om man har minsta lilla sinne för design och för motorcykelns olika tidsepoker så ritar man sin retrohoj med "vanliga" bromsok, right way up framgaffel och twinstötdämpare...!
    Alla som inte förstår att du har rätt måste vara idioter...?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	07b17ca39383f72ea5091d417b4c69a9.jpg
Visningar:	87
Storlek:	1,09 MB
Id:	446784   Klicka på bilden för en större version

Namn:	Ducati MHe 900e.jpg
Visningar:	73
Storlek:	42,3 KB
Id:	446785  

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg

Tror du förstår att det inte riktigt var så jag menade. Trumbromsar är inte fullt konkurrenskraftiga på tävlingsbanan idag, men det spelar ju ingen roll på en retrohoj.

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    [QUOTE=Alatalo;6401216jag ändå en av de personer som "uppfann" och genomförde det allra första radialmonterade bromsoket någonsin (Aprilia 250 GP i mitten av nittiotalet).
    ./QUOTE]

Alatalo. Du får gärna förklara varför ni uppfann radikal ok vad är skillnaden mot traditionellt monterat ok.

The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    Alla som inte förstår att du har rätt måste vara idioter...?
    Det får andra bedöma, jag förmedlar bara min personliga åsikt och den är att USD-gaffel och radialmonterade bromsok ser fel ut på något som ska marknadsföras som retro.

Det finns fortfarande otroligt kompetenta RWU-gafflar och konventionellt monterade bromsok (som är mycket bättre än prylarna på dagens värsta gathojar), så att man absolut behöver USD och radial av prestandaskäl - på en retrohoj - köper jag inte riktigt.

Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Alatalo. Du får gärna förklara varför ni uppfann radikal ok vad är skillnaden mot traditionellt monterat ok.
    Det första radialmonterade bromsoket var ett samarbete mellan Aprilia, Brembo och Öhlins i syfte att skapa en styvare infästning av bromsoket. Dels för att förbättra bromsens respons, dels för att man på den tiden hade stora problem med ojämn nötning av bromsskivor och bromsbelägg och dessa nötningar kunde härledas direkt till ett bromsok som vred sig i sidled under hård inbromsning.

Jag lyckades bli involverad som konstruktör / beräkningsingenjör på framgaffelns bottenstycke, alltså den del som innehåller själva armen som håller fast bromsoket.

Beräkningar visade snabbt att det var en dålig ide att bara biffa upp existerande montering då detta hade låg verkan i förhållande till viktökningen. Det konventionella bromsokets båda monteringspunkter satt ju tätt monterade en bra bit framför själva bromskraften, därför låg verkan om man vill förhindra att bromsoket vrider sig. Det radialmonterade bromsoket har ju däremot monteringspunkter både framför och bakom själva bromskraften, alltså geometriskt mycket bättre om man vill förhindra att bromsoket vrider sig.

Observera att det radialmonterade bromsoket inte nödvändigtvis är unikt för detta. Det har ju tidigare funnits konventionella "axialmonterade" bromsok som haft monteringspunkter både framför och bakom själva bromskraften, bl.a. från svenska ISR. Denna monteringsprincip var dock inte aktuell för Brembo, därför blev det radialmontage.
    The Build Quality Police

Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    BMW
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo
    Om man har minsta lilla sinne för design...
    ...jag förmedlar bara min personliga åsikt.
    Nej, du förmedlade din åsikt om andra människor, inte om vad du tycker är fint. Man måste förstå skillnaden mellan:

A. Det här tycker jag är snyggt.
    B. De som inte tycker det är snyggt är okunniga.

Du uttrycker dig enligt B, där din estetiska preferens inte får vara i sin egen rätt, utan måste få understöd av att andra saknar kunskap för att förstå att din preferens är ”rätt”. En del (nästan alltid män) tycker att det är här hårklyveri och fortsätter på samma spår med hån etc. Kan bero på att de tycker att egna åsikterna är bättre än andras eller att andras helt enkelt är oviktiga. Inte sällan båda och.

Edit: ett aktuellt och pågående exempel är Horace Engdahl och hans åsikter om Kulturprofilens beteenden (och domen mot honom).
    Senast redigerat av Klosse den 2018-12-16 klockan 14:30.

Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    BMW
    Det finns fortfarande otroligt kompetenta RWU-gafflar och konventionellt monterade bromsok (som är mycket bättre än prylarna på dagens värsta gathojar), så att man absolut behöver USD och radial av prestandaskäl - på en retrohoj - köper jag inte riktigt.
    Kanske är högpresterande RWU-gafflar och konventionellt monterade bromsok signifikant dyrare än USD/radiellt och därmed orealistiskt för modeller som ska säljas till normala priser?

The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    Tja, om man har lite att göra så kan man säkert grotta ner sig i ordmärkeri och låta sig förolämpas av någons exakta uttryckssätt på ett internetforum. Förlåt så mycket då om min åsikt eller mitt uttryckssätt eller vad det nu handlar om är för provokativ.

Kärnpunkten kvarstår - det finns kompetenta RWU-gafflar och konventionellt monterade bromsok från ovan nämnda företag som lämpar sig väl för eftermarknad såväl som OEM-montage. Ingen av dessa hade orsakat en nämnvärd prisökning eller sämre prestanda hos till exempel Thruxton R eftersom dess prestanda inte begränsas av dessa, men de hade definitivt förbättrat utseendet och den "classic racer" look som Triumph själva säger att de eftersträvar.

Återigen min egen åsikt (kanske Horace Engdahls också), men uppenbarligen inte den åsikt som Triumphs produktplanerare har angående Thruxton R men väl om "standard" Thruxton och Speed Twin.
    The Build Quality Police

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    En hoj vars design anspelar på sextio- eller sjuttiotal ska fan inte ha radialmonterade bromsok, upside-down framgaffel eller enkelstötdämpare monterad i ett stötdämparlänkage. Om man har minsta lilla sinne för design och för motorcykelns olika tidsepoker så ritar man sin retrohoj med "vanliga" bromsok, right way up framgaffel och twinstötdämpare...!
    Kunde nog inte sagt detta bättre själv, gör man en retrohoj ska den ju vara retro och se ut där efter. Övriga saker som irriterar mig på retohojar är modernt "blått Xenon, LED lyse" fram och till nummerskylt (små LED-blinker "som knappt synns" innan dom används kan jag dock förlåta istället för att vifta med armarna), alla svarta detaljer som nu är på mode som hjul, motorer mm, ska vara en Vincent om det ska vara hel svart. Håller med om nya Thruxton "vanliga" modellen är ju mycket snyggare än "R" modellen.

Den där hojen hade ju varit hur snygg som helst med ekerhjul, lite blanka detaljer runt motorn och Lucas 525 baklyse.

Vet inte om detta designtänk är nåt speciellt för östra Norrbotten Det är fritt fram att tycka annat men jag skulle aldrig köpa en retrohoj med annat än dubbla stötdämpare bak, undantaget en Vincent Black Shadow
    Senast redigerat av bosse-l den 2018-12-16 klockan 20:39.

19. 2018-12-16, 21:28

Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    BMW
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    ...gör man en retrohoj ska den ju vara retro och se ut där efter.
    Harley-Davidson har i flera decennier gjort retrohojar som ”är” retro. Varför tror du att de andra tillverkarna nästan aldrig gör så?

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Harley-Davidson har i flera decennier gjort retrohojar som ”är” retro. Varför tror du att de andra tillverkarna nästan aldrig gör så?
    Olika nischer. En HD-köpare attraheras av kromade örnar, tjock tillbehörskatalog med ännu fler örnar, "häftigt" ljud samt badass-associationer. Inte bromsprestanda, tekniknivå eller finesser.

Men "retro" är ett vitt begrepp. De flesta tänker nog på "utseende" men det är nog så att 95% av dagens hojköpare ändå inte har en aning om hur hojar såg ut förr... och varför.
    Buy quality, cry once.

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Bubben. Vissa av oss börjar bli till åren å riskerar att förlora i tid. Dessutom är skulder dödsboets problem. Inte mitt.

FettSnok
Vill du annonsera ovan? Klicka här