Förgasarproblem eller vad är fel?

Persingen

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2018
Ort
Lindesberg
Hoj
CPI Hussar, 2002
Hej.

Behöver expert-hjälp med min 2-takt CPI Hussar 2002. Köpt som icke fungerande. Den fick inget bränsle så tog för givet att det inte var ett stort problem. Detta har jag åtgärdat; 1. Gjort rent tanken, 2. Bytt till en Ny vaccum-kran, 3. Ny 16mm (18mm om jag mäter) förgasare, 4. Nya slangar, 5. Nytt luftfilter.
Nu startar den om jag tar av hela luft-burken (sätter jag dit filtret igen så tvärstannar den). Om luftburken är helt borttaget så kan jag köra den och den går mycket bra - som det verkar tills bensinen i förgasaren tar slut och jag får nöta lite på starten så att den får i sig lite mer bränsle då går den 200 - 300 m igen. Detta är ju ett av problemen men varför stannar den så fort luftfiltret kommer på? Tilläggas skall att det kvittar vilken av förgasarna jag väljer den beter sig lika med båda förgasarna. Kan det ha något med munstyckena att göra? Jag har för mig att det stod 50 på ett eller kan det ha med flottör nivån att göra, hur kollar jag det i så fall? Själv har jag tummen mitt i näven så jag behöver hjälp med detta problem, hoppas att någon hygglig kunnig själ kan hjälpa mig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har den choke ?
På min Yamaha Slider var chokewiren gjord i två delar med skarv i kåpan under styret.
När skarven släppte var den hopplös att starta för choken fungerade inte. Fick för lite bränsle.
Men när jag höll för insugshålet till luftburken + startgas så gick den igång och efter en stund (när motorn var varm) gick det ta bort fingrarna över insugshålet i luftburken.
Och det var bara att köra.

För din del är det tvärtom. När du sätter dit luftburken eller luftfiltret så stannar motorn.
Min slutsats är att motorn får för mycket bensin med installerad luftburk / filter på plats.
Choken alltid på 100 % ?
Och choke 100% behövs kanske bara när det är -15C utomhus och moppen har stått ute under natten.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Choken kan ha hängt sig samt att ventilationen upp genom tanklocks avluftning är igensatt eller så har avluftnings slangen vikt sig därav att den dör efter 200m. Teorin är är att den startar bra kall med chokningen och den kan gå på choke utan luftburk/filter för de ger lite snålare gång än med luftburk. Bensinen tar slut pga att luft inte tar sig in i tanken pga ovan nämnda anledningar. Bränslebristen kan också bero på dåligt flöde genom vacumkranen. Bygg om till vanlig kran eller provkör med petflaska med bensin som kan rinna som vanligt in i gasaren. Glöm inte göra lufthål i petflaskan kork om du provar petflaskametoden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det så att vakuumkranen är problemet borde det bara vara möjligt
att dra bensinslangen eller en längre slang till en bensindunk på marken bredvid moppen
och vakuumslangen eller en längre slang till en dammsugare.

Och när dammsugaren startas så borde det börja rinna ner i bensindunken.
I varje fall om man håller igen hålet in i dammsugaren runt "vakuumslangen".
Och då upptäcker du också om det är stopp i tankluftningen.

Som alternativ till petflaske metoden......

Gör sånt här utomhus.
Bensinångor är läskigt.
De breder ut sig i ett tunnt lager över golvet och och kommer nått och tänder så brinner "golvet" i nästa ögonblick med ca 1 dm hög låga.
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top