REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 6 av 6
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2018
    Hoj
    CPI Hussar, 2002

Förgasarproblem eller vad är fel?

Hej.

Behöver expert-hjälp med min 2-takt CPI Hussar 2002. Köpt som icke fungerande. Den fick inget bränsle så tog för givet att det inte var ett stort problem. Detta har jag åtgärdat; 1. Gjort rent tanken, 2. Bytt till en Ny vaccum-kran, 3. Ny 16mm (18mm om jag mäter) förgasare, 4. Nya slangar, 5. Nytt luftfilter.
    Nu startar den om jag tar av hela luft-burken (sätter jag dit filtret igen så tvärstannar den). Om luftburken är helt borttaget så kan jag köra den och den går mycket bra - som det verkar tills bensinen i förgasaren tar slut och jag får nöta lite på starten så att den får i sig lite mer bränsle då går den 200 - 300 m igen. Detta är ju ett av problemen men varför stannar den så fort luftfiltret kommer på? Tilläggas skall att det kvittar vilken av förgasarna jag väljer den beter sig lika med båda förgasarna. Kan det ha något med munstyckena att göra? Jag har för mig att det stod 50 på ett eller kan det ha med flottör nivån att göra, hur kollar jag det i så fall? Själv har jag tummen mitt i näven så jag behöver hjälp med detta problem, hoppas att någon hygglig kunnig själ kan hjälpa mig.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Har den choke ?
    På min Yamaha Slider var chokewiren gjord i två delar med skarv i kåpan under styret.
    När skarven släppte var den hopplös att starta för choken fungerade inte. Fick för lite bränsle.
    Men när jag höll för insugshålet till luftburken + startgas så gick den igång och efter en stund (när motorn var varm) gick det ta bort fingrarna över insugshålet i luftburken.
    Och det var bara att köra.

För din del är det tvärtom. När du sätter dit luftburken eller luftfiltret så stannar motorn.
    Min slutsats är att motorn får för mycket bensin med installerad luftburk / filter på plats.
    Choken alltid på 100 % ?
    Och choke 100% behövs kanske bara när det är -15C utomhus och moppen har stått ute under natten.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-12-06 klockan 09:51.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Choken kan ha hängt sig samt att ventilationen upp genom tanklocks avluftning är igensatt eller så har avluftnings slangen vikt sig därav att den dör efter 200m. Teorin är är att den startar bra kall med chokningen och den kan gå på choke utan luftburk/filter för de ger lite snålare gång än med luftburk. Bensinen tar slut pga att luft inte tar sig in i tanken pga ovan nämnda anledningar. Bränslebristen kan också bero på dåligt flöde genom vacumkranen. Bygg om till vanlig kran eller provkör med petflaska med bensin som kan rinna som vanligt in i gasaren. Glöm inte göra lufthål i petflaskan kork om du provar petflaskametoden.
    BOOST III

Medlem
    Reg.datum
    dec 2018
    Hoj
    CPI Hussar, 2002
    Den har elektrisk choke (ny). Kan det vara nåt fel på Reedventilen?

Medlem
    Reg.datum
    dec 2018
    Hoj
    CPI Hussar, 2002
    Jag ska leta på en vanlig kran samt kolla tanklocket.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Är det så att vakuumkranen är problemet borde det bara vara möjligt
    att dra bensinslangen eller en längre slang till en bensindunk på marken bredvid moppen
    och vakuumslangen eller en längre slang till en dammsugare.

Och när dammsugaren startas så borde det börja rinna ner i bensindunken.
    I varje fall om man håller igen hålet in i dammsugaren runt "vakuumslangen".
    Och då upptäcker du också om det är stopp i tankluftningen.

Som alternativ till petflaske metoden......

Gör sånt här utomhus.
    Bensinångor är läskigt.
    De breder ut sig i ett tunnt lager över golvet och och kommer nått och tänder så brinner "golvet" i nästa ögonblick med ca 1 dm hög låga.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-12-07 klockan 13:08.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Lastbilar kan oxå visa känslor och uppskattning, är det en ny variant av AI-styrda lastbilar?

steffe
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här