Berik helställ - Bra eller?

Joanyh

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2018
Ort
Varberg
Hoj
CBR1000RR 2006
Tjena,

Fick precis hem mitt nya Berik ställ från FC-moto. Var lite osäker om detta stället verkligen skulle vara bra pqa det låga priset, men bestämde ändå för att chansa lite.

Jag har tidigare kört MC, typ 20 år sedan. Mitt gamla skinnställ är ganska tungt, och skydden stora och hårda.
Första känslan med detta Berik ställ var att det är väldigt lätt och skydden inte så stora eller hårda. Så typ motsatsen till mitt gamla :)
Enligt Berik så skall stället har de rätta skydden. Från deras hemsida:
""internt skydd på axlar, armbågar, höfter och knän (certifierad EN1621-1:97)""

Så till min rookie fråga, bör jag vara orolig att detta stället inte är lika säkert som mer kända, dyra märken? Är skydden sämre, även om de uppvisar certifieringen? Eller är detta bara hur utvecklingen har skett under mina 20 års uppehåll.


I övrigt så sitter stället mycket bra! Känns bekvämt och storleken var spot-on

Tack på förhand
//Joakim

Länk till stället:
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sv_SE/?ObjectID=633041279&ViewAction=ViewProduct
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Orsaken till det låga priset är nog att märket inte längre finns, har för mig att de kursade runt 2011-2012 någon gång. Jag har inte sett att de startats upp sedan dess så de skinnställ som fortfarande går att få tag på är nog sådana som har legat i lager sedan dess. Ett skinnställ blir väl inte sämre för att det ligger oanvänt i några år och förare i världseliten använde dem då (men inte längre), så säkerheten är nog fullgod.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Orsaken till det låga priset är nog att märket inte längre finns, har för mig att de kursade runt 2011-2012 någon gång. Jag har inte sett att de startats upp sedan dess så de skinnställ som fortfarande går att få tag på är nog sådana som har legat i lager sedan dess. Ett skinnställ blir väl inte sämre för att det ligger oanvänt i några år och förare i världseliten använde dem då (men inte längre), så säkerheten är nog fullgod.

Jag köpte ett flång nytt förra året från FC moto (och kraschtesta så klart) men jag tror absolut dom finns i livet ännu som företag https://www.berikbrand.com/ och jag tror att dom har någon form av samarbete med Arlen Ness
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I det här testet kom Berik på 3e plats efter Lindstrands STR och Held. Så Berik är bland de bästa skinnställen under 10000kr. Ja det var ju 10 år sedan så nu är det ju lite fler kr.
http://www.mcdoktor.dk/jofama/skinnBIKE_2008.pdf
 
Last edited:

Joanyh

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2018
Ort
Varberg
Hoj
CBR1000RR 2006
Man kan ju komplettera med en Air väst, totalpriset blir ända ganska bra.
Tackar för alla svar. Verkar som stället inte är helt kasst då iaf, så vi kör på det.

Ha en trevlig kväll.
mvh
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har klotat rätt hårt med ett Berik-ställ, och visserligen var titanskydden på axlarna skrot efteråt, men jag klarade mig, stället skyddade mig maximalt. Bland annat knäcktes käkpartiet på min Shoei-hjälm, så det var rätt mycket krafter i omlopp :fakta Det var nog faktiskt mitt absoluta favoritställ genom åren, synd bara att sjuksyrrorna klippte bort det :gnissla
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top