Blåröksräser - Suzuki RGV250 VJ23

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte ovanligt alls med felmonterad balansaxel, varje gång jag river en gammal motor så blir jag nästan förvånad om allt är rätt monterat när jag plockar isär.

Balansaxel är en typisk sådan detalj som folk missar. Avgasportarna är en annan detalj som ofta är felmonterat om det är möjligt.

Gamla KX från slutet av 80-talet till början av 90-talet har nog nio gånger av tio, felmonterade portar så dom gör mer skada än nytta för effekten.

Fyrtaktsmotorer verkar dessa optimister ha förstånd att hålla sina fingrar borta ifrån. Men tvåtaktare är ju sååå lättmekade...
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Mr Moto

Är det här ett problem som diskuteras på forum utanför rikets gränser också?

Jag har inte sett någon på det engelska forumet som råkat ut för det, men det kan ju såklart finnas?

Two stroke man

Inte ovanligt alls med felmonterad balansaxel, varje gång jag river en gammal motor så blir jag nästan förvånad om allt är rätt monterat när jag plockar isär.

Om man tänker sig att nyheten redan har nått ut till produktionsbandet att tillverkningen av modellen ska läggas ner snart kanske man inte lägger manken till att jobba noggrant. Det kanske rentav är så att motorn är byggd utav reservdelslagret som fanns tillgängligt och ihopsatt på golvet i lagerlokalen. :3freak
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har inte sett någon på det engelska forumet som råkat ut för det, men det kan ju såklart finnas?



Om man tänker sig att nyheten redan har nått ut till produktionsbandet att tillverkningen av modellen ska läggas ner snart kanske man inte lägger manken till att jobba noggrant. Det kanske rentav är så att motorn är byggd utav reservdelslagret som fanns tillgängligt och ihopsatt på golvet i lagerlokalen. :3freak

Nog för att det slarvas på produktionsbanden men felkuggad balansaxel tror jag inte skett där utan där misstänker jag nog hellre någon ägare som mekat hellre än bra.
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Från vilket område i Sverige köpte du hojen, om det är i närheten av Lagan kan vi ha en gemensam icke mekaniker.

- - - Updated - - -

Jag har inte sett någon på det engelska forumet som råkat ut för det, men det kan ju såklart finnas?



Om man tänker sig att nyheten redan har nått ut till produktionsbandet att tillverkningen av modellen ska läggas ner snart kanske man inte lägger manken till att jobba noggrant. Det kanske rentav är så att motorn är byggd utav reservdelslagret som fanns tillgängligt och ihopsatt på golvet i lagerlokalen. :3freak

Från vilket område i Sverige köpte du hojen, om det är i närheten av Lagan kan vi ha en gemensam icke mekaniker.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
April 2019

Tjena!
Nu var det hög tid att uppdatera projekt tråden!

Jag fick vänta ganska länga på mina grejjer från Japan, de fastnade i tullen.
Och när de väl kom på plats fick jag influensa... :näsblod

Men nu har jag fått tid att vara i garaget o mekka igen!
Började med att byta ut den dåliga packboxen samt byta lager och packningar till vattenpumpen.
Glömde att fotografera det, men här har ni en bild när det är ihopsatt igen :hihi
THjm


Passade på att byta till lite starkare kopplingsfjädrar.
Dessa finns att köpa från Suzuki och ska användas när man gör om hojen till "full power".
Skillnaden mot originalfjädern är inte stor..
afYA



Nästa sak som skedde var att jag fick tillverka ett fäste till tanken, eftersom jag saknar original fästet.
v-vn

dMZk

H7rA

Det blev inte helt bra :( eller fästet i sig är det inget fel på.
Men tanken verkar sitta fel på hojen, linjerar inte med ramen som den ska.
Och jag kan inte riktigt fatta varför, det går inte sätta tanken lägre för den tar emot luftburken då :va

Jag köpte ännu ett kåpset, det första från ebaykina var inte alls bra.
Det såg okey ut till en början men när jag skulle montera det på hojen passade ingenting.
Det var bara bita i det sura äpplet och köpa ett riktigt från Clewer wolf racing japan.

Det dök upp efter 6 veckor leveranstid och det var en helt annan kvalitet :tummenupp
Lackjobbet kunde gjorts bättre men passformen är bra!
Y2RZ

Tg0v


På den sista bilden ser man väldigt tydligt vad jag menar med att tanken inte sitter som den ska :tummenner
7PSF



Det liknar en färdig motorcykel nu, det som är kvar att göra är
-Nita kedjan (jag ger mig i diskussionen om en låst kedja funkar lika bra som en nitad)
- lacka tanken, montera tanklock
-Göra ett fäste för batteriet och elektroniken i bakramen( funderar på att göra en egen bakram)
-Komma på varför tanken sitter illa

Första testet på bana närmar sig :rofl
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Det blir läckert. Tänker du dig lite dekaltrim också? Blå vita Suzuki är ju fasligt snygga. Eller helt i strid med PK maffian. RÖK host reklam?
02.jpg
Du kommer bli biten och beroende iaf. Och då menar jag inte cigarettrök utan the smell of two stroke och banåka.
Läge för styrdämpare och hajfena kanske till din att göra lista?
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Ja något slags dekaltrim kommer det bli men jag har inte bestämt vad ännu. Men en Lucky replica är nästan helt säkert att det inte blir eftersom det är ganska vanligt. Och jag är ju konstig och vill alltid sticka ut ur mängden (mängden med vj23or) haha!

Styrdämpare är absolut med på listan, ska bara skrapa ihop pengar till en. Ska man köpa en öhlins eller kan man gå på ett billigare, lika bra, alternativ?
Hajfena ska jag försöka tillverka en egen tänkte jag :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Är det inte en annan tank än de har original? Jag trodde de hade en betydligt kantigare och smalare tank.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Efter lite bildgooglande så ser man ju att din tank sitter högt. Form verkar ju vara som original men märkligt att det tar i? Såg fler hojar som had lite problem med passformen mot cutsen. Men de låg i linje och mot tanken. Så du spelar helt klart i en anna division vad gäller passform. Har du någon ide om orsak till hög luftburk?
1997-Suzuki-RGV250-VJ23-Replica-R-Side.jpg
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
... fast hojen på bilden ovan är en gatukorsning. 89/90-ram, 91/92-sving och gaffel etc.

Men jag håller med. Kollar man på bilder på din hoj från när den bodde hos Nonshine så satt tanken lägre. Nånting har hamnat felvänt eller inte riktigt på plats.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Ja, någonting har hamnat fel...

När hojen köptes så fanns inga fästen till tanken, varken främre eller bakre, tanken låg löst uppe på ramen.
Även luftburken saknades så inget under som tog emot heller.
Det främre fästet köptes nytt ifrån Suzuki. Och vad jag har kunant se på bilder på nätet verkar det vara rätt original fäste, men jag är inte helt säker på detta.

Har plockat bort massa grejer igen för att reda ut vad som blivit tokigt.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Juni 2019

Tjena!

Nu har sommaren kommit och därför blir det mer hojåka än hojmeka.
För ett par veckor sedan hade jag besök i garaget av en amerikan! En snubbe jag har skrivit med på RGVforumet och som skulle besöka släktingar i sverige så han tog vägen förbi mig för att titta på min maskin.

Vi kunde snart konstatera varför min bensintank inte passar.
Kanske har någon tidigare ägare fixat bucklor på tanken och blåst upp den med tryckluft, det är svårt att se på den men amerikanen som hade en i normal storlek kunde direkt se att något inte stämde.
Tittar man på undersidan kan man ana att en del av vecken inte ser ut som om de lämnat Suzuki fabriken.
967861E1-A98D-4E79-8415-4A242FA2A793.jpeg.ff2bc3732179eea78d71c4d89f35cfbb.jpeg


Så eftersom min tank ändå är kass och dessutom läcker vågar jag offra den
Gick lös med plastklubban och hamrade in hela undersidan :smasha
Och vips så passar den ju på hojen, linjerar upp med ramen, gott om plats för luftburken
PqkW


Jag har nog haft lite tur, för jag hittade en begagnad tank på ebay ifrån Grekland som verkar vara i ganska bra skick. Den är påväg just nu.
De brukar vara väldigt svåra att hitta begagnade, finns nästan bara att köpa i Japan och där är det stört omöjligt att köpa dom eftersom alla japanska transportbolag har förbjudit att posta bensintankar.



Under tiden jag väntar på min tank fick jag gjort lite fler aluminium prylar.
Ny design på locken till avgasventilerna med slanganslutningen flyttad till andra sidan och ett lock för att täcka där oljepumpen en gång suttit.
Skickade iväg på blåanodisering och det blev riktigt snyggt tycker jag.

w84w9

vlMt


Det var allt från den här gången.
I nästa inlägg har jag förhoppningsvis fått min tank och då är första bantestet riktigt nära.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
WOw vilket supersnyggt fäste till tanken. Fan vad bra att ha tillgång till och kunskap att kunna fräsa fram sina egna prylar!
Följer tråden med spänning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top