Blåröksräser - Suzuki RGV250 VJ23

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Härligt med en så detaljerad bildtråd :tummenupp

Det är som fascinerar mig mest med den här och många andra byggtrådar är vilka enorma resurser ni verkar ha i form av verkstadsutrymme, teknisk kompetens, maskinparker och ekonomi :näsblod
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Arrgh jag vill också ha tillgång till en verkstad med extra allt:gnissla

Fränt att kunna göra sådana där saker man behöver men som är omöjliga att köpa när man bygger racer.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Härligt med en så detaljerad bildtråd :tummenupp

Det är som fascinerar mig mest med den här och många andra byggtrådar är vilka enorma resurser ni verkar ha i form av verkstadsutrymme, teknisk kompetens, maskinparker och ekonomi :näsblod

Det hela handlar om yrkesval, och då menar jag inte att välja ett jobb där man tjänar mest pengar! :lol
I mitt fall handlar det om att jag får lov att vara i verkstan på jobbet på kvällarna. Jag får betala av material och annat i form av bullpåsar till fredagsfikat, det är extremt förmånligt för mig och det värderar jag väldigt högt(om min chef skulle läsa det här).

När det kommer till ekonomi vet jag inte, det kanske är yrkesvalet som är svaret där också. Men jag är inte beredd att jobba ihjäl mig för att tjäna pengar så jag kan köpa min drömhoj. Då skulle jag antagligen ändå inte ha tid att köra den.
Men en Panigale V4 skulle sitta fint(om chefen läser det här) ;)
 
Last edited:

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Arrgh jag vill också ha tillgång till en verkstad med extra allt:gnissla

Fränt att kunna göra sådana där saker man behöver men som är omöjliga att köpa när man bygger racer.

Jag såg just i din tråd, din ide med brandfilten var ju skitsmart. Jag kanske lånar den idén :hej
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det hela handlar om yrkesval, och då menar jag inte att välja ett jobb där man tjänar mest pengar! :lol
I mitt fall handlar det om att jag får lov att vara i verkstan på jobbet på kvällarna. Jag får betala av material och annat i form av bullpåsar till fredagsfikat, det är extremt förmånligt för mig och det värderar jag väldigt högt(om min chef skulle läsa det här).

När det kommer till ekonomi vet jag inte, det kanske är yrkesvalet som är svaret där också. Men jag är inte beredd att jobba ihjäl mig för att tjäna pengar så jag kan köpa min drömhoj. Då skulle jag antagligen ändå inte ha tid att köra den.
Men en Panigale V4 skulle sitta fint(om chefen läser det här) ;)

- Oh om jag finge vara i den här fullutrustade 4-5000m² verkstaden på kvällarna...
(OM NU CHEFENS CHEF SKULLE LÄSA DET HÄR!)
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Har man ingen brandfilt liggandes så finns det värmebarriär på metervara att köpa här:
https://www.merlinmotorsport.co.uk/s/heat-insulation

Använde det när jag byggde ökenracer med god framgång.

Jo the real thing är bättre. Brandfilt är glasfibertyg i princip. Det fransar sig ordentligt när man klipper. Så lite bökigt att hantera vid tillverkning. Men å andra sidan tål det 600 grader. Fast har tempen nått de höjderna har jag nog andra bekymmer :näsblod
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Vad kul att det finns några kvar, körde min mycket runt Stockholm då sporthoj var nytt. Avställd sen 2005 pga arbete och avsaknad av garage.

På den tiden fick man böna och be för Suzukihandlarn att titta i reservdelskatalogen för Japanska modellerna, ebay funkade inte på den tiden. MB racing hjälpte dock till då originalbutiken bestod av riktigt hoj folk.

De gjorde dock inga bättre resultat på banorna pga avsaknaden av support från Suzuki, de levererades med den Japanska strypsatsen monterad.
de som tävlade fick köpa originalsatsen för marknaden utanför Japan, det var inget SP-kit. Suzuki Sverige visste inte vad de höll på med och de flesta som körde hojen tröttnade.

Min står idag med ostrypta pipor och strypt cdi då den ostrypta är död. Men det finns ytterligare elektroniska strypningar utanför cdi-boxen.

Har dock Sugaya pipor, ljuddämpare och en ovanlig Sugaya cdi-box, tröttnade dock på att meka då jobbet tog överhand.

Har massa japanska dokument angående modellen någonstans, men det kanske ligger ute på rgv forum nu förtiden.

Fredrik
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fina metalljobb jag vill också kunna fräsa svarva men jag orkar inte lära mig.

Ett misstag har begåtts (enligt mig) och det är att ts tagit bort Boostbottel. De är den långa slangen som går från insug runt styrkronan och tillbaka till insug. Boostbottel funkar otroligt bra jag sätter dit BB på alla tvåtaktare som inte har de standard för de förbättrar tomg och svar på¨gas från lägre varv och uppimot mellanregister. Man kommer dessutom undan med fel bestyckning, eller rättare sagt de blir inte lika svårt att få den bra i gången på lägre varv samt att den blir krispigare i gassvaret.
Man kan göra BB i olika volymer för att flytta funktionen av BB upp/ner i varvtal. Men av alla volymer jag testat är samma volym som kubiken på cylinder bäst. Då jobbar den från tomg till några hundra varv uppöver.
Med det sagt rek jag TS att göra en liten behållare 125cc till varje cylinder. Slanganslutning Placeras så tvåtaktbränsle kan rinna in i insug ur BB och så nära insug som möjligt.Placera BB rakt i insuget uppifrån om möjligt alt från sidan insug. Röret från BB Till insug skulle jag rek 12mm till 125cc gör man mindre = jobbar på lägre varv /större hänger med till högre varv. Jag har 19mm rör till mina BB som sitter på en trippel 1000cc skotermotor och volym 33cl per burk.
Insprut tvåtakt har inte samma fördel av BB. Största fördelen med BB mot förgasare är att inte färdigblandad bränsledimma stutsar in från reedkorg in i förgasare igen och blandas med ny bränsledimma sok dubbelblandning. Dubbelblandning sker mest på tom o låga varv därav renare gång med BB.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Var det insprut som dödade boostbottle? Känns som det peakade 86-89 och sakteligen försvann, eller? Nu menar jag som original.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Var det insprut som dödade boostbottle? Känns som det peakade 86-89 och sakteligen försvann, eller? Nu menar jag som original.

Ja de försvann med insprut men de va med länge på skotrar både Polaris och skidoo hade det in på 2000 talet yamaha till ca 2000.
Här nedan en bild på Phazer 500 nr 9 på sprängskissen årg 99 och på en skidoo årg 2003. De är gemensam burk för bägge cylindrar. Jag tror mer på separat burk för varje cylinder för annars pumpar den ju luft mellan cylindrarna. Vissa burkar kan ha skiljevägg inv så de funkar som separata. De går fortfarande köpa BB universal till skoter motorer.
De försvann även på förgasarmotorer sedan Keihin flatslid förgasarbryggorna kom runt 03- de va nog så bra att de inte va lika viktigt med BB. Även andra Mikuni förgasare blev uppdat till max så de blev väl för lite vinning av BB. Jag mont BB även om de har de nya gasarna för jag märker bättre gång och mer lättbestyckat även med de förgasarna. Jag har tillockmed fördel av BB mot mina Lectron förgasare!!

https://www.yamahapartshouse.com/oemparts/a/yam/5003bcb2f8700212fc84019f/intake

https://www.skidooparts.com/oempart...e29d/cylinder-exhaust-manifold-reed-valve-493
 
Last edited:

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Vad kul att det finns några kvar, körde min mycket runt Stockholm då sporthoj var nytt. Avställd sen 2005 pga arbete och avsaknad av garage.

På den tiden fick man böna och be för Suzukihandlarn att titta i reservdelskatalogen för Japanska modellerna, ebay funkade inte på den tiden. MB racing hjälpte dock till då originalbutiken bestod av riktigt hoj folk.

De gjorde dock inga bättre resultat på banorna pga avsaknaden av support från Suzuki, de levererades med den Japanska strypsatsen monterad.
de som tävlade fick köpa originalsatsen för marknaden utanför Japan, det var inget SP-kit. Suzuki Sverige visste inte vad de höll på med och de flesta som körde hojen tröttnade.

Min står idag med ostrypta pipor och strypt cdi då den ostrypta är död. Men det finns ytterligare elektroniska strypningar utanför cdi-boxen.

Har dock Sugaya pipor, ljuddämpare och en ovanlig Sugaya cdi-box, tröttnade dock på att meka då jobbet tog överhand.

Har massa japanska dokument angående modellen någonstans, men det kanske ligger ute på rgv forum nu förtiden.

Fredrik

Roligt med fler VJ23or :)

Jag har fått berättat för mig en liknande historia, att KGK Suzuki tog in ett 20tal hojar -96 för att tävla med i RGVcup. De registrerades aldrig för gata och precis som du säger så var det T-modellen som var strypt. Det gick att byta till den ostrypta CDIn men fler ingrepp krävs för att den ska bli "fullpower" och den enda dokumentationen på hur man gör är skriven i en 300 sidor lång manual på japanska :rofl

Få personer lyckades få hojen att gå lika bra som de gamla Vj22orna och Aprilias RS250 gjorde och därför ville ingen tävla med VJ23an. Trots att den nya 70 graders motorn har mycket mer potential samt ett riktigt bra chassi.

Sugaya R2 boxen som du sitter på är häftig, den ska tydligen ha extrem tändkurva. men kräver att man monterar bort oljepump och kör på racesoppa bl.a.
Zeeltronic boxen jag har köpt ska ha samma värden förprogrammerade, men viss avrådan från att använda den eftersom många kört sönder sina motorer.

Om du inte vill använda den får man bra betalt för en Sugaya R2 box på ebay.
Men en original ostrypt 42e10 CDI är ännu dyrare...
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Ett misstag har begåtts (enligt mig) och det är att ts tagit bort Boostbottel.

Okey!
Intressant information du delar med dig av, jag minns att vi på högstadiet mixtrade med boostbottle på mopparna men att det inte gav någonting. Det är säkert skillnad på en motor med denna prestandan. Men tror du att man vinner någonting på det förutom lite bättre tomgång samt något bättre svar på låga varv. Jag tänker mig att man sällan kommer köra den här under 6000 rpm om det inte är inne i depån. :yoparty
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Kan ju försöka knåpa ihop ett inlägg till om projektet så det blir lite mer up to date.
Hela september och delar av oktober gick åt att flytta.
Sålde min lägenhet och flyttade till en annan hyresrätt i väntan på att köpa hus.

Jobbade lite med inställningarna av förgasarna, hade en del problem med att den endast gick på en cylinder mm. Vääldigt känsligt att luftskruvarna är rätt inställda. :crash

Fortfarande ingen kabelhärva(faktum är att den inte har dykt upp än idag). Jag hade inte så mycket att jobba med och tänkte att en liten provkörning vore på sin plats.
Köpte ett par Continental Contiattack däck som jag blivit tipsad om av min lokala däckguru. Många som åker med dom på supermotard som har liknande effekt och varit mycket nöjda. Valde dock inte SMs modellen eftersom de hade lågt hastighetsindex. Vill ju ändå nå 200 km/h utan att vara orolig för däcken.

Allting ser ju gott ut med nya däck och rena fälgar.

Mekade på ett nytt 520 drivpaket, trodde jag, hade fått fel framdrev :(
Fick det utbytt mot rätt men det tog ju nån vecka extra att få det.

Detsamma gällde allt annat som köptes under hösten.
Köpte renoveringskit till bromsarna, nya tätningar till både bromspump och oken.
Men allting var slut hos leverantören och fick beställas ifrån Japan. Det tog månader att få grejjerna.

Det är först nu denna veckan som sakerna har börjat trilla in på posten så jag ska fota de sakerna som köpts och sammanställa en liten lista på vad mer som behöver göras för att få hojen färdig.

Jag har t.ex. fortfarande inga kåpor. De som satt på hojen när den köptes var ganska skadade samt att jag vill ha racekåpor helst. Det har visat sig vara svårt att hitta.
Fick ett tips om en sida i Japan som säljer dom men vet inte om jag vågar beställa därifrån, man fattar ju ingenting av texten på hemsidan liksom.
Ett andra alternativ är att köra med några andra slags racekåpor, typ TYGA eller liknande. Har ni tips på billiga glasfiber/plast kåpor så hojta gärna till.
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Roligt med fler VJ23or :)

Jag har fått berättat för mig en liknande historia, att KGK Suzuki tog in ett 20tal hojar -96 för att tävla med i RGVcup. De registrerades aldrig för gata och precis som du säger så var det T-modellen som var strypt. Det gick att byta till den ostrypta CDIn men fler ingrepp krävs för att den ska bli "fullpower" och den enda dokumentationen på hur man gör är skriven i en 300 sidor lång manual på japanska :rofl

Få personer lyckades få hojen att gå lika bra som de gamla Vj22orna och Aprilias RS250 gjorde och därför ville ingen tävla med VJ23an. Trots att den nya 70 graders motorn har mycket mer potential samt ett riktigt bra chassi.

Sugaya R2 boxen som du sitter på är häftig, den ska tydligen ha extrem tändkurva. men kräver att man monterar bort oljepump och kör på racesoppa bl.a.
Zeeltronic boxen jag har köpt ska ha samma värden förprogrammerade, men viss avrådan från att använda den eftersom många kört sönder sina motorer.

Om du inte vill använda den får man bra betalt för en Sugaya R2 box på ebay.
Men en original ostrypt 42e10 CDI är ännu dyrare...

Jag håller på att sortera upp allt skit man samlat på sig, dokument ligger någonstans och ska sorteras när kontoret är färdigt.

Osäker om jag har mek eller race handboken på Japanska. Men det är skillnad på gatversionen och raceversionen, race kan jag tänka mig är en 300 sidors bok. Den borde också gå med den riktiga trycksatta luftboxen.
Gatversionen stryper hastigheten även om du har ostrypta boxen. Sänker effekten på 6:an över ett visst varvtal.

Sugaya cdi kopplar bort oljesolenoiden, tror till och med att det står på boxen att min 100 okt är rekommenderat.
Sist jag var på rgv forum fanns det någon engelsman som körde +95hp, dock med antidentonationsringar frästa i toppen.
Det fanns bromspapper på 110 hp i ren tävlingsversion runt 2005 enligt den holländare jag hade kontakt med.

Står det stansat eller finns det någon markering som anger Sugaya på dina pipor? Var ner i förrådet och vände på mina, inte tittat på skiten sen 2008; lätta är bara förnamnet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okey!
Intressant information du delar med dig av, jag minns att vi på högstadiet mixtrade med boostbottle på mopparna men att det inte gav någonting. Det är säkert skillnad på en motor med denna prestandan. Men tror du att man vinner någonting på det förutom lite bättre tomgång samt något bättre svar på låga varv. Jag tänker mig att man sällan kommer köra den här under 6000 rpm om det inte är inne i depån. :yoparty

Prova sätt tillbaka slangen runt styret så kommer bestyckningen på tomg och låglast bli bättre. Tar man Bort boostbottel så brukar man behöva bestycka om lågfarten och ev nålhöjd på trottel. Mer fördelar BB är att den inte blir lika känslig på lågfartsbestyckning ber på utomhustempen för dagen du slipper justera bränsleskruv ut o in hela tiden. DEn blir även mindre höjdkänslig (höjd över havet)
En BB kan va skillnaden mellan att komma iväg i vid tävlingsstart eller bli kvar på startlinjen med släckt stift. Även pipan håller sig varmare om bestyckningen är ren o fin på tomg låglast så när du drar iväg får du fortare upp arbetstemp i pipan.
Motorn blir mer lättstartad och släcker sällan stift.
I bromsbänk kan en BB ge flera hk från ex 2000-7000v på en motor som dras till ca 12000v men den ger inget på fulla varv. På banan i fart lär du väl aldrig gå under 7000v så då har du nog ingen vinning av BB men man vet aldrig hur långt upp i varv man har fördel så de är bättre ha BB än utan bara för att va säker.
Som sagt de minsta du bör göra är att sätta tillbaka slangen för den är ju utprovad av fabriken.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang få ur mer pulver så skulle jag vilja veta standard på dem? Om de är låga så finns utrymme för portning till mer moderna porttider som garanterat är högre och effektivare frågan är bara hur låg de är standard, ju lägre desto bättre tar portningen som ni förstår.
Jag ska googla själv men om någon vet vore de ju enklast.
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Ang få ur mer pulver så skulle jag vilja veta standard på dem? Om de är låga så finns utrymme för portning till mer moderna porttider som garanterat är högre och effektivare frågan är bara hur låg de är standard, ju lägre desto bättre tar portningen som ni förstår.
Jag ska googla själv men om någon vet vore de ju enklast.

Suzuki har gjort 3st olika RGV 250 modeller ! VJ 21, VJ 22 och VJ 23 som denna tråd handlar om.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top