Hjälp med el (230V)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tjena.

jag brukar anse mig själv ha hyfsad koll på hur saker fungerar när det kommer till elektronik. Men nu blir jag lite ställd och behöver således hjälp från någon som är kunnig på riktigt.

Jag köpte ett hus och flyttade in för två veckor sedan (grattis till mig). På grund av anledningar så fick jag idag för mig att kontrollmäta ett eluttag i köket, och jag blev inte riktigt klok på resultatet så därför öppnade jag uttaget och såg detta:

Uttag kök.jpg

Uttag kök 2.jpg

Utan att lägga ord i någons mun vore det uppskattat om någon kunnig kunde berätta för mig om detta ser rätt ut, eller om jag borde ta hit en elektriker för att kolla över alla hemmafixar som tidigare ägare gjort. (Jag har nämligen upptäckt ett par tveksamma lösningar tidigare.)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det behövs en jordtråd från centralen eller byta till ett ojordat uttag.
Av looken på kablarna så behövs det en grundlig översyn av elen pga hög ålder och förmodligen omdragning med nya kablar i huset.....
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det behövs en jordtråd från centralen eller byta till ett ojordat uttag.
Av looken på kablarna så behövs det en grundlig översyn av elen pga hög ålder och förmodligen omdragning med nya kablar i huset.....

Det var lite det jag hade på känn. Det känns lite intressant att de bemödat sig att dra en jordtråd inuti uttaget, trots att det inte finns någon inkommande jord att ansluta den mot.

Ett par andra intressanta saker jag upptäckt hittills är bl.a. ett takuttag som inte är kopplat via någon brytare, men för att balansera ut det har man dragit elen till köksfläkten och spisbelysningen via en väggbrytare.

Det tog lika lång tid att försöka släcka taklampan som att lista ut varför spisfläkten plötsligt inte fungerade.
Riktiga proffs som varit i farten. :dummer
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det var lite det jag hade på känn. Det känns lite intressant att de bemödat sig att dra en jordtråd inuti uttaget, trots att det inte finns någon inkommande jord att ansluta den mot.

r
Den jorden är kopplad från tillverkaren för att koppla ihop uttagen, lika som svart & blå.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Den jorden är kopplad från tillverkaren för att koppla ihop uttagen, lika som svart & blå.

Okej, det känns rimligt. Frågan kvarstår ju ändå varför de inte bara nöjde sig med att montera ett ojordat uttag.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Okej, det känns rimligt. Frågan kvarstår ju ändå varför de inte bara nöjde sig med att montera ett ojordat uttag.

Jag gissar att detta kan besvaras med att hemsnidade elinstallationer följer samma enkla regler som driver mänskligheten i stort;
Utan inbördes rangordning följer alltså -

Okunskap - de flesta vet inte skillnad på jordat och ojordat.
Lättja - det jordade låg på hyllan närmast utgången.
Snålhet - de jordade uttagen var säkert 5.- billigare.
Fåfänga - ojordat ser ju inte lika proffsigt ut som jordat.
Ren idioti - behöver detta specificeras närmare?

Eller en kombination av några eller alla av ovanstående.

Och, ja, du bör ta dit nån som vet vad de håller på med. Tyvärr bedriver vi vår verksamhet lite för långt från där din nyinköpta villa befinner sig - annars hade jag gärna hjälp dig hands on.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag gissar att detta kan besvaras med att hemsnidade elinstallationer följer samma enkla regler som driver mänskligheten i stort;
Utan inbördes rangordning följer alltså -

Okunskap - de flesta vet inte skillnad på jordat och ojordat.
Lättja - det jordade låg på hyllan närmast utgången.
Snålhet - de jordade uttagen var säkert 5.- billigare.
Fåfänga - ojordat ser ju inte lika proffsigt ut som jordat.
Ren idioti - behöver detta specificeras närmare?

Eller en kombination av några eller alla av ovanstående.

Och, ja, du bör ta dit nån som vet vad de håller på med. Tyvärr bedriver vi vår verksamhet lite för långt från där din nyinköpta villa befinner sig - annars hade jag gärna hjälp dig hands on.

Jag tror att det eventuellt kan ha att göra med att de hört att man ska ha jordade uttag nu för tiden. Att ledningarna inte är anpassade för det är tydligen inte något man behöver bry sig om.
Så, en kombination av två eller tre av dina förslag alltså.

Jag har även hittat en egendragen förlängningskabel där man bytt ut stickkontakten för att kunna dra kabeln genom en vägg. Både kabel och kontakt var jordade, men då hade man valt att klippa av jordtråden istället för att ansluta den i kontakten. Där har man alltså varit aktivt dum.

Nåja, jag fick huset till ett oförskämt bra pris och jag har äntligen hojarna i mitt alldeles egna garage.
 

phille0

Medlem
Gick med
20 Nov 2017
Ort
hässleholm
Hoj
honda vf750, yamaha xt500
Så länge du inte har en jordfelsbrytare så fyller inte jorden någon funktion.

Den är direkt kopplad till nollan då.

Bästa för dig är koppla in en jordfelsbrytare och alternativt dra om alla kablar.

Eller dra om med utanpåliggande kabel.

Får inte göra nyinstallationer utan att dra jord.

Låter som det varit riktiga skojare där innan men uttaget är rätt kopplat. Svårt att misslyckas med uttag faktiskt




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
För att sitta säker så är de bästa att dra nytt hela vägen...
Synd att säljaren "piffat" upp till jordat när de inte är de... Varit bättre att inte gjort de...
Du kan säkert ta upp de me mäklaren under dålig fel... eller någe åt de hållet..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett tips är att kolla över alla plintskruvar i proppskåpet också. Vi hade bott i vår kåk i någon månad när frugan sköt en säkring med dammsugaren. Vi har visserligen 3 proppskåp, så hon visste inte till vilket uttaget var kopplat, men allt såg bra ut, så hon väntade tills jag kom hem från träningen. Jag mätte upp alla säkringar, allt var helt, så till slut tog jag av fronten på proppskåpet, och då visade det sig att just den kabeln var bara inskjuten i säkringshållaren, inte fastskruvad, så den hade legat och småsvetsat i 18 år! Den drev bara några lysrör och en liten cirkulationspump, så det var ju bara små laster, men dammsugaren gjorde att den nästan decimeterlånga kolbiten brann av.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Okej, det känns rimligt. Frågan kvarstår ju ändå varför de inte bara nöjde sig med att montera ett ojordat uttag.

Jag har monterat jordade uttag, dragit jordkabel från dessa i ett helt rum, men ingen jordkabel är dragen till rummet. Avsikten är att senare ersatta kabel från säkringsskåpet till dessa rum med jordad kabel.

Jag vet att det inte är rätt men det har helt enkelt fått bli så och uppdateringar i takt med att nya rum renoveras.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag har monterat jordade uttag, dragit jordkabel från dessa i ett helt rum, men ingen jordkabel är dragen till rummet. Avsikten är att senare ersatta kabel från säkringsskåpet till dessa rum med jordad kabel.

Jag vet att det inte är rätt men det har helt enkelt fått bli så och uppdateringar i takt med att nya rum renoveras.
Du kan ju alltid märka uttagen .Ej jordat .En som besiktade elen på jobbet sa att man fick ha ojordade uttag bara de var märkta
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Så länge du inte har en jordfelsbrytare så fyller inte jorden någon funktion.

Den är direkt kopplad till nollan då.

Bästa för dig är koppla in en jordfelsbrytare och alternativt dra om alla kablar.

Eller dra om med utanpåliggande kabel.

Får inte göra nyinstallationer utan att dra jord.

Låter som det varit riktiga skojare där innan men uttaget är rätt kopplat. Svårt att misslyckas med uttag faktiskt

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är installerat golvvärme i badrummet så jordfelsbrytare finns till denna vid elcentralen. Finns även jordfelsbrytare till pannan, så vid något tillfälle har det varit yrkesmän som jobbat i huset.

För att sitta säker så är de bästa att dra nytt hela vägen...
Synd att säljaren "piffat" upp till jordat när de inte är de... Varit bättre att inte gjort de...
Du kan säkert ta upp de me mäklaren under dålig fel... eller någe åt de hållet..

Kan helt klart vara värt att höra med mäklaren. Det kan väl knappast räknas som mitt ansvar att demontera uttag och besikta elen vid visningen.

Edit:
Vid en snabb googling verkar det väldigt svårt att hävda ”Dolt fel” när det gäller dåliga elinstallationer.

Ett tips är att kolla över alla plintskruvar i proppskåpet också. Vi hade bott i vår kåk i någon månad när frugan sköt en säkring med dammsugaren. Vi har visserligen 3 proppskåp, så hon visste inte till vilket uttaget var kopplat, men allt såg bra ut, så hon väntade tills jag kom hem från träningen. Jag mätte upp alla säkringar, allt var helt, så till slut tog jag av fronten på proppskåpet, och då visade det sig att just den kabeln var bara inskjuten i säkringshållaren, inte fastskruvad, så den hade legat och småsvetsat i 18 år! Den drev bara några lysrör och en liten cirkulationspump, så det var ju bara små laster, men dammsugaren gjorde att den nästan decimeterlånga kolbiten brann av.

Ja jävlar, man upphör aldrig att förvånas.
Jag kan förstå, och även i viss mån acceptera, att man fuskar lite när man pysslar i sitt eget hus. Men man får väl i så fall göra det på rätt ställen. Alla borde veta att el och våtrum ska man ge fan i om man inte vet vad man gör.
Själv har jag en utbildning som innefattade en del ellära, men det var så länge sedan och jag har bara jobbat med svagström så nu när jag blev osäker väljer jag att backa och låta någon med mer kunnande ta över.

Jag har monterat jordade uttag, dragit jordkabel från dessa i ett helt rum, men ingen jordkabel är dragen till rummet. Avsikten är att senare ersatta kabel från säkringsskåpet till dessa rum med jordad kabel.

Jag vet att det inte är rätt men det har helt enkelt fått bli så och uppdateringar i takt med att nya rum renoveras.

Som du skriver är det såklart inte ”rätt”, men så länge du bor där och är medveten om det så är det väl en sak. Skulle du däremot sälja huset utan att göra klart eller informera de nya ägarna hamnar vi i en helt annan situation.
 
Last edited:

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Sen kan det vara så att behöriga klåpar till det. Råkade vi ut för här i huset, tvättmaskinen var på tre faser när det stod uppskrivet på två. Man hade dragit nytt och kopplat in tvätt- och torkmaskiner, skrivit upp det på tavlan vid trappen vart allt går. Och schabblat. Nära att jag blev änka för 10 år sen.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Så länge du inte har en jordfelsbrytare så fyller inte jorden någon funktion.

Det där stämmer ju inte alls. Jorden, såvida den nu är dragen och inkopplad, fyller en alldeles utmärkt funktion utan en jordfelsbrytare. Vi skyddsjordade grejer långt innan jordfelsbrytaren var uppfunnen för att se till att säkringen löser om utsatta delar blir spänningsförande. Nolla och jord är ju kopplade till samma punkt i trafostationen i alla TN-system, moderna som gamla, det är ju själva grejen - vi jordar neutralpunkten och därigenom får de också samma potential. När man sätter jordfelsbrytare i TN-C-system så ’hämtar’ man ju nollan från PEN i centralen och i TN-S är de redan delade men kommer från samma punkt. Hur skulle man göra annars tänker du..?

Det är för mycket gissningar när det gäller elinstallationer vilket leder till allt från felaktiga till direkt livsfarliga slutresultat - ditt inlägg är ett tyvärr ett sånt exempel.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Ett tips är att kolla över alla plintskruvar i proppskåpet också. Vi hade bott i vår kåk i någon månad när frugan sköt en säkring med dammsugaren. Vi har visserligen 3 proppskåp, så hon visste inte till vilket uttaget var kopplat, men allt såg bra ut, så hon väntade tills jag kom hem från träningen. Jag mätte upp alla säkringar, allt var helt, så till slut tog jag av fronten på proppskåpet, och då visade det sig att just den kabeln var bara inskjuten i säkringshållaren, inte fastskruvad, så den hade legat och småsvetsat i 18 år! Den drev bara några lysrör och en liten cirkulationspump, så det var ju bara små laster, men dammsugaren gjorde att den nästan decimeterlånga kolbiten brann av.


Det du råkat ut för är tråkigt men tyvärr väldigt vanligt. Det skruvförbandet har dock förmodligen varit draget med rätt moment när installationen utfördes. Med tiden har det utsatts för normalt slitage - dvs att kabeln blivit omväxlande varm/kall och därigenom sakta lossat skruven. Alla elanläggningar, även de hos privatpersoner, skall genomgå regelbunden kontroll och tillsyn och det ansvaret ligger på anläggningsinnehavaren - dvs du. Har du inte kompetensen själv så lejer du såklart någon med den kunskapen. Det är inte svårare än att man ringer nån som vet vad de håller på med. Tyvärr är det ju så att medans hojen får ny olja var hundrade mil så att inte koksen fräter sönder tråget (ja, så är det, har jag läst på nätet) så får inte elanläggningen samma uppmärksamhet. Det leder såklart till att den så småningom havererar vilket inte är så konstigt egentligen. Skulle alla köra sina hojar med samma serviceintervall som sin elanläggning hade vi stått inför en hel del spännande trådar att följa.

’Min mc-mek bytte olja i Gixxern i slutet på åttiotalet och nu sprängde jag motorn på Essingeleden - vilka jävla skitgrejer...’

Ja, men i alla fall, du fattar säkert...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top