Elproblem. Suzuki Gamma RG 125 - 1988

amandus_

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2018
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Gamma RG - 1988
Hej!
Håller på med ett bygge och har stött på lite problem.
Jag beställde en ny strålkastare och när jag skulle montera den var det fel uttag. Så jag tänkte byta uttag så det passar men då kommer självaste problemet. Det är fler sladdar i den gamla än den nya. Hur ska jag göra? Har väldigt lite erfarenhet om sådant så om ni vet hur man gör, förklara som om jag var 10:tungan

IMG_20181123_215729.jpg
IMG_20181123_215833.jpg
IMG_20181123_215857.jpg
0.jpg

Sedan så skulle jag testa de nya blinkerserna. Båda blinkar som dom ska men en av dom gör något konstigt ljud från sig (Som ni kan se i videon nedan) Vet ni vad det är? Svårt att fixa?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hade du en liten 10w lampa för P-ljus i den gamla lyktan?
Det kan vara en förklaring av många, leta reda på ett elschema för din hoj så blir det lättare :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Elschema är så klart bäst man annars kan du mäta dig fram till vad som är vad. Steg ett är att köpa en multimeter om du inte har en sån, kostar typ en hundring och den kommer du ha nytta av i mångt och mycket, minns när jag äntligt fick köpt en mulitmeter för så där 25 år sen, då kostade dom inte 99 kr på biltema ;)

Har du en multimeter så tar du och ställer den på likspänning (DC) sen håller du den svarta sladden mot jord alltså mot tex en bultskalle på ramen eller batteriet minuspol, för att vara säker att du har jord kan du nu hålla den röda sladden på batteriets pluspol och då ska du ha ca 12-13V.

Nästa steg blir att stoppa in den röda sladden i kontaken på hojen och slå på lyset och sen vilka stift som går till vad, testa parkering, halv och helljus antecksna sen detta. Finns det över nåt stift som inte visar nån späning är det förmodligen jord. För att kolla om det är en jord så kan man då ställa multimetern på resistansmätning (ohm) och då ska du ha 0 ohm eller bara nåt enstaka ohm till jord så du kollar detta. När du gjort detta bör du veta vilken kabel som går till vad.

Om du inte har schema på lampan så får kolla hur den är kopplad, enklast är att googla hur din glödlampa är kopplad (ex H4 pinout) om du har en H4 lampa. Sen får du ta och jämföra detta med din mätning och se vilka sladdar på hojen som ska kopplas till respektive sladd på lampan.

Då det gäller blinkers så måste det väl vara reläet som låter? Jag kan inte komma på nåt annat.
 
Last edited:

amandus_

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2018
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Gamma RG - 1988
Elschema är så klart bäst man annars kan du mäta dig fram till vad som är vad. Steg ett är att köpa en multimeter om du inte har en sån, kostar typ en hundring och den kommer du ha nytta av i mångt och mycket, minns när jag äntligt fick köpt en mulitmeter för så där 25 år sen, då kostade dom inte 99 kr på biltema ;)

Har du en multimeter så tar du och ställer den på likspänning (DC) sen håller du den svarta sladden mot jord alltså mot tex en bultskalle på ramen eller batteriet minuspol, för att vara säker att du har jord kan du nu hålla den röda sladden på batteriets pluspol och då ska du ha ca 12-13V.

Nästa steg blir att stoppa in den röda sladden i kontaken på hojen och slå på lyset och sen vilka stift som går till vad, testa parkering, halv och helljus antecksna sen detta. Finns det över nåt stift som inte visar nån späning är det förmodligen jord. För att kolla om det är en jord så kan man då ställa multimetern på resistansmätning (ohm) och då ska du ha 0 ohm eller bara nåt enstaka ohm till jord så du kollar detta. När du gjort detta bör du veta vilken kabel som går till vad.

Om du inte har schema på lampan så får kolla hur den är kopplad, enklast är att googla hur din glödlampa är kopplad (ex H4 pinout) om du har en H4 lampa. Sen får du ta och jämföra detta med din mätning och se vilka sladdar på hojen som ska kopplas till respektive sladd på lampan.

Då det gäller blinkers så måste det väl vara reläet som låter? Jag kan inte komma på nåt annat.



Tack för tipsen!
Hittar inte rätt elshema, bara för andra modeller så vågar inte lita på dem. Men ska testa detta med multimetern.

- - - Updated - - -

Jag tror, precis som Bosse, att reläet inte gillar din nya blinkers. Byt till ett lastoberoende relä ex: https://www.swedol.se/blinkrela-led-12v.html så kommer det nog att funka.

Tack! ^^
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
amandus_ skriver citat
"Det är fler sladdar i den gamla än den nya."
Jag tror att på hojen om jag tolkat det rätt så är det en 4-polig-kontakt med
jord (minus)
parkeringsljus
halvljus
helljus
Om du mäter med laddat batteri och med avstängd tändningenyckel
mellan Plus på batteriet (ofta rött för plus) och med en Multimeter ställd på på 20VDC
exempel på bra multimeter för nybörjare, dubbla säkringar
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
och de 4 "utgångarna" på hojkontakten
så ska du får spänning endast vid en kontakt => jord (minus)
därefter slår du till tändningen och ställer nyckeln (?) på parkeringsljus och mäter mellan den 4-poliga kontaktens
"jord" och var och en av de tre andra kontakterna. Den du har spänning på är parkeringsljus.
Sedan ställer du omkopplaren på hojen på halvljus.
På samma sätt mellan jord och en av de två återstående kontakterna på den 4-poliga är det nu spänning.
Det är halvljus.
Sedan ställer du omkopplaren på hojen på helljus.
På samma sätt mellan jord och den återstående kontakten på den 4-poliga är det nu spänning. Helljus
Om jag tänkt rätt....

Nu vet du vad alla 4 anslutningarna i den 4-poliga kontakten är
jord
parkeringsljus
halvljus
helljus

Nästa steg är att räkna ut vilket som är
jord
halvljus
helljus i den nya strålkastaren
och koppla ihop med motsvarande, jord, halvljus, helljus i den 4-poliga kontakten på hojen.

Jag gissar den nya strålkastaren saknar parkeringsljus...
 
Last edited:

amandus_

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2018
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Gamma RG - 1988
amandus_ skriver citat
"Det är fler sladdar i den gamla än den nya."
Jag tror att på hojen om jag tolkat det rätt så är det en 4-polig-kontakt med
jord (minus)
parkeringsljus
halvljus
helljus
Om du mäter med laddat batteri och med avstängd tändningenyckel
mellan Plus på batteriet (ofta rött för plus) och med en Multimeter ställd på på 20VDC
exempel på bra multimeter för nybörjare, dubbla säkringar
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
och de 4 "utgångarna" på hojkontakten
så ska du får spänning endast vid en kontakt => jord (minus)
därefter slår du till tändningen och ställer nyckeln (?) på parkeringsljus och mäter mellan den 4-poliga kontaktens
"jord" och var och en av de tre andra kontakterna. Den du har spänning på är parkeringsljus.
Sedan ställer du omkopplaren på hojen på halvljus.
På samma sätt mellan jord och en av de två återstående kontakterna på den 4-poliga är det nu spänning.
Det är halvljus.
Sedan ställer du omkopplaren på hojen på helljus.
På samma sätt mellan jord och den återstående kontakten på den 4-poliga är det nu spänning. Helljus
Om jag tänkt rätt....

Nu vet du vad alla 4 anslutningarna i den 4-poliga kontakten är
jord
parkeringsljus
halvljus
helljus

Nästa steg är att räkna ut vilket som är
jord
halvljus
helljus i den nya strålkastaren
och koppla ihop med motsvarande, jord, halvljus, helljus i den 4-poliga kontakten på hojen.

Jag gissar den nya strålkastaren saknar parkeringsljus...

Tack så mycket! Ska testa! Kommer med resultat eller mer problem senare!
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top