Billigt Bluetooth headset för hjälm

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Jag kör cardo scala rider freecom 4 funkar riktigt bra tycker jag, går att prata i telefon i höga hastigheter utan några problem.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Köpte två V6 1200M från Tyskland på eBay för dryga 800:a kr har testa dessa lite grann men inte så mycket, med grabben i vardagsrummet med sambons skoterhjälm på huvudet och jag själv på snöskotern så verkade räckvidden vara ca 300 m, gick bra till jag åkte ner på baksidan av berget bakom huset. Har ingen aning om hur mycket husväggarna och berget skärmar signalen.

Nästa test blev att ring jobbarkompisen, han och jag kunde prata i telefon med varandra i ca 60 km/h på skotern, halvhårt före så det låter nog en del från skidorna.

Lyssna på musik funkar väl så där, dock vill jag inte lysssna på musik då jag åker hoj eller skoter. Låter ut som att det vore svag choruseffekt på ljudet vilket är lite irriterande, kan tänka att detta är gjort för att man ska uppleva ljudet större och fylligare i en hjälm. Nu är det väl inte så konstigt om det låter lite halvtaskigt om musiken med tanke på hur högtalarna ser ut och vad det hela kostar.

Det lilla som jag hittils har prövat fyller detta intercom sin funktion med tanke på priset om det bara fungerar då det främst är tänkt att ha till telefon då jag har jour.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Verkar ju vara hyfsad passningstid på detta V6 Intercom, jag hade det på hjälmen 23 maj då det gick åt skogen och vet att den lämnades på då jag åkte till akuten. Nu i dag 20 dagar senare ska jag fotografera hjälmen för ev ersättning på försäkringen och tar fram hjälmen ser jag då till min förvåning att den blåa lampan på Intercomen blinkar. Nu har ju telefonen inte varit inkopplad via Bluetooth men ändå verkar det hyfsad batteritid på detta billiga Intercom.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu är vi inne på "aktivitetsarmband" som alternativ till en intercom? Dessutom dyrare än en BRA intercom?

Billig intercom kommer med STOR sannolikhet innebära att du ÄNDÅ kommer att köpa en riktig sedan. Köp en riktig från början. Är en ny för dyr, köp en beggad.




Fan, jag blir förbannad på folk som köper skit. Det betyder att skit kommer att fortsätta säljas.

Det ligger ju lite i det. Jag personligen valde att köpa en Scala Rider PAcktalk. Funkar fenomenalt bra om du frågar mig. Inga problem att föra konversationer så länge som inte vindbruset blir alltför överväldigande men jag har konstaterat att jag kan ligga och köra i 70-90 km/h och folk frågar om dom stör eftersom dom inte uppfattar att jag är ute och kör så det är ett rätt bra betyg. Man behöver inte ens peta på den för att svara utan bara hojta till lite i hjälmen så svarar den. (Om man ställt in den så vill säga)
Den är rätt dyr visserligen men jag hävdar att den är värd det.

Sen kan jag ju förstå dom som har mer basala behov som inte vill lägga ut flera tusen på en bra headset eftersom dom anser att dom inte kommer att svara i telefonen medan dom kör utan dom vill bara höra att det ringer för att sedan stanna och ringa upp.
Men jag måste erkänna att även om jag undviker att prata när jag kör så är det rätt praktiskt att kunna hojta till så den svarar och sedan säga att man är ute och kör och att man ringer upp senare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det lilla jag testat funkar detta billiga Intercom för mina behov, har använt det mest med snöskoter då vi kört tillsammans och då funkar det helt okej med en räckvidd på ca 300 m i skog. Jag vill inte prata eller lyssna på Spotify då jag åker skoter och hoj men väldigt smidigt att höra och att intercomen automatiskt svara då det ringer och det funkar även att tala o man nu vill göra det. Bäst är att man kan vara ute på kortare turer med hoj och skoter då man har beredskap på jobbet utan att måsta stanna och kolla telefon hela tiden.

Nackdelen på V6 är att det är omöjligt att ändra nåt med handska på då knapparna är små men stället man bara in volymen och slår igång intercomen innan man startar så behöver man ju inte röra knapparna i alla fall som jag använder det men annars funkar det bra tycker jag, speciellt med tanke på att två enheter kostade 800 kr.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ungefär begpriset på ett par beg Cardo...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det ligger ju lite i det. Jag personligen valde att köpa en Scala Rider PAcktalk. Funkar fenomenalt bra om du frågar mig. Inga problem att föra konversationer så länge som inte vindbruset blir alltför överväldigande men jag har konstaterat att jag kan ligga och köra i 70-90 km/h och folk frågar om dom stör eftersom dom inte uppfattar att jag är ute och kör så det är ett rätt bra betyg. Man behöver inte ens peta på den för att svara utan bara hojta till lite i hjälmen så svarar den. (Om man ställt in den så vill säga)
Den är rätt dyr visserligen men jag hävdar att den är värd det.

Sen kan jag ju förstå dom som har mer basala behov som inte vill lägga ut flera tusen på en bra headset eftersom dom anser att dom inte kommer att svara i telefonen medan dom kör utan dom vill bara höra att det ringer för att sedan stanna och ringa upp.
Men jag måste erkänna att även om jag undviker att prata när jag kör så är det rätt praktiskt att kunna hojta till så den svarar och sedan säga att man är ute och kör och att man ringer upp senare.

Det motsvarar ungefär min erfarenhet av den billiga V6. Hittills ingen som hört något brus, upp till åtminstone motorvägsfart. Efter att ha justerat högtalarnas läge har jag själv också bra ljud. Intercomen funkar riktigt bra, men har bara testat med en annan. Som Bosse säger så är knapparna så små att det är svårt att hantera enheten med handskar på men det och att det inte går att vara flera än två personer som talar samtidigt är mina enda invändningar mot V6en.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det motsvarar ungefär min erfarenhet av den billiga V6. Hittills ingen som hört något brus, upp till åtminstone motorvägsfart. Efter att ha justerat högtalarnas läge har jag själv också bra ljud. Intercomen funkar riktigt bra, men har bara testat med en annan. Som Bosse säger så är knapparna så små att det är svårt att hantera enheten med handskar på men det och att det inte går att vara flera än två personer som talar samtidigt är mina enda invändningar mot V6en.

Nej. Det är ju dom grejorna som skiljer. Packtalken är inga problem att kontrollera med handskar på om man lärt sig knapparna. Annars funkar röstkommandon för en del saker. (Den är fortfarande rätt korkad och missförstår saker som att den kan starta musik fast man sagt något helt annat).
Sen är ju grejen att man kan vara flera en fördel också. Vi är emellanåt 5-6 personer som kör tillsammans och att den då utan problem kopplar till och ifrån personer i gruppen när folk kommer eller lämnar är rätt bra. Plus att dom meshar så att man förlänger räckvidden.
Men det är ju som du säger rätt stor skillnad på pris. en packtalk går ju på några tusenlappar mot din V6 som var mycket billigare och behöver man inte dom extra funktionerna så har jag full förståelse för att man tycker det känns lite väl kostsamt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det motsvarar ungefär min erfarenhet av den billiga V6. Hittills ingen som hört något brus, upp till åtminstone motorvägsfart. Efter att ha justerat högtalarnas läge har jag själv också bra ljud. Intercomen funkar riktigt bra, men har bara testat med en annan. Som Bosse säger så är knapparna så små att det är svårt att hantera enheten med handskar på men det och att det inte går att vara flera än två personer som talar samtidigt är mina enda invändningar mot V6en.

Dom jag talat med som ringt upp mig har i alla fall låtit ut förvånade då man efter en stund säger att man sitter på hojen eller skotern, måste vara nån form av "smart brusreducering" en kompis ringde upp precis då jag höll på fastna med skotern och hade kälken med ungarna i efter skotern. Han precis säg hej och typ fan jag håller på att fastna, sen fick jag gasa fullt i ca 150m och 600 e-tek motorn gick på maxvarv efter några sekunder säger han släppte du gasen nu för nu hör jag inte skotern fast då gick motor fortfarande gick på högvarv.

Skulle jag hitta nån kvalitets Intercom beggad kanske jag skulle köpa men för mina behov duger denna V6, med tanke på priset är jag förvånad att det funkar så bra som den ändå gör för jag hade räknat med nåt sämre.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top