Billigt Bluetooth headset för hjälm

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Söker ett billigt bluetooth headset, då jag har jour via jobbet skulle det vara smidigt att ha ett headset för hjälm om man vill åka snöskoter eller hoj i närområdet då man har jour. Har märkt att det är svårt att känna vibratorn på telefonen då man kör, än nog värre på skotern där kläderna sitter ganska löst.

Jag tänker inte tala i telefon då jag åker hoj eller skoter men det är ju bra om det i alla fall går att tala i det någorlunda utan att man behöver kränga av sig hjälmen. Det som ställer till det är ju att dom billiga varionaterna verkar ha knapparna på micken jag hade gärna haft svarsknappen på utsidan så am kan svara hyfsat enkelt för att sen stannan på lämpligt ställe och tala i telefon.

Kunde man också koppla in två telefoner vore det kanon bra, så man kunde ha jourtelefonen och den privata telefonen på samma headset. Några tips på billiga headset?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kanske inte exakt vad du efterfrågar men jag har denna, betalade 700 SEK för två enheter levererat till min dörr. Funkar bra, man kan även lyssna på musik via sin egen enhet utan att det stör andra som är inkopplade. Full duplex mellan två enheter, vill man vara fler så måste man aktivera dem manuellt. Generellt bra, dock lite låg max volym så lite svårt att höra den man pratar med över säg 80-90 km/h (dock brusfritt för den man talar med) och har man öronproppar så hör jag nästan inget. Endast en telefon per enhet också.

https://www.ebay.co.uk/itm/2pcs-V6-...48577914?epid=11022776146&hash=item3b0ea2257a
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Har testat headset från Kina för 300-500kr / par och de har funkat upp till ca 100. Nu kör jag/vi med Packtalk och där finns inget att klaga på, om man bortser från priset!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
https://www.blocket.se/vi/Intercom_MC_Hjalm_Scala_Rider_50__Smartpack_81760492.htm?ca=1_9&w=3

Gå på en riktig på en gång. Vattentät, röststyrning, magisk brusreducering och ljudkvalitet och dessutom kompatibel med de flesta av dina kompisar när ni är ute och gruppåker någon gång.

Tatun Tarvike (Yamaha-handlaren i Torneå) brukar ha bra priser och där kan man dessutom göra bra paketpriser om man hittar något annat på samma gång.

Annars köper du något billigt, blir missnöjd , köper en till billig lösning osv tills du resignerar och köper proffsgrejen till slut och blir nöjd. Alla tidigare pengar i sjön, ett jävla besvär och krångel

Buy quality, cry once.
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Kanske inte exakt vad du efterfrågar men jag har denna, betalade 700 SEK för två enheter levererat till min dörr. Funkar bra, man kan även lyssna på musik via sin egen enhet utan att det stör andra som är inkopplade. Full duplex mellan två enheter, vill man vara fler så måste man aktivera dem manuellt. Generellt bra, dock lite låg max volym så lite svårt att höra den man pratar med över säg 80-90 km/h (dock brusfritt för den man talar med) och har man öronproppar så hör jag nästan inget. Endast en telefon per enhet också.

https://www.ebay.co.uk/itm/2pcs-V6-...48577914?epid=11022776146&hash=item3b0ea2257a

Kör med samma system V6 1200M och det funkar kanon , enligt min kompis med sitt sena G9x så var det bättre ljud i denna än hans originalt.
Övningskört med en som sa dessa var bättre än körskolans bt.
Ljudet beror nog lite på vilken hjälm du har för jag har inga problem när jag ligger i 120km/t , frugan har ringt mig några gånger medans jag varit ute och frågat vad jag gör utan att höra att jag ligger på småvägar runt 100 knyck .
Själv kör jag med en Shoei GT-Air som är en rätt så tyst hjälm , har varit ute och kört med en som hade öppen hjälm och tänkte att det skulle alldrig funka med micken mitt i vinden men funkade finfint , körde som max 90km/t den gången-
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
xlmoto.se har rea på ett SNELL för 699,- som iaf verkar ha fått ok recensioner
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Viss är det så att det är billigare att köpa kvalité i längden men frågan ä'r ju vad jag behöver. Jag är ju egentligen bara ute efter att ha nåt till telefonen så jag främst kan koppla jourmobilen så jag hör den om den ringer om man är ute och åker nånstans. I övrigt tycker jag det är skönt med telefon och musikfritt på hoj och skoter.

Det där på ebay var ju kanske nåt som jag tänkt mig men lite onödigt med två enheter fast mitt som det är vill kanske tanten åka nån sväng. Fast den där Scala Rider Smartpack var ju också måttligt dyr på rea, även om den verkar vara lång över vad jag söker.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Köp nåt känt så att du kan reklamera, ali/ebay-billiga saker brukar ju ha sämre (obefintlig) kvalite, drifttid på batterier.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kör med samma system V6 1200M och det funkar kanon , enligt min kompis med sitt sena G9x så var det bättre ljud i denna än hans originalt.
Övningskört med en som sa dessa var bättre än körskolans bt.
Ljudet beror nog lite på vilken hjälm du har för jag har inga problem när jag ligger i 120km/t , frugan har ringt mig några gånger medans jag varit ute och frågat vad jag gör utan att höra att jag ligger på småvägar runt 100 knyck .
Själv kör jag med en Shoei GT-Air som är en rätt så tyst hjälm , har varit ute och kört med en som hade öppen hjälm och tänkte att det skulle alldrig funka med micken mitt i vinden men funkade finfint , körde som max 90km/t den gången-

Intressant. Har en Shoei NXR själv och tycker att den är relativt tyst i jämförelse med andra hjälmar. Dock har jag bara testat på SVn än så länge och på den får jag sjukt mycket turbulens runt hjälmen. SuperSporten är mycket mindre stök från så vilken hoj man har spelar nog också roll. Kör du med eller utan öronproppar?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det där på ebay var ju kanske nåt som jag tänkt mig men lite onödigt med två enheter fast mitt som det är vill kanske tanten åka nån sväng. Fast den där Scala Rider Smartpack var ju också måttligt dyr på rea, även om den verkar vara lång över vad jag söker.

Det går att köpa endast en enhet också, t.ex. denna: https://m.ebay.co.uk/itm/V6-1200M-B...otorbike-6-Rider-Interphone-GPS-/263574370536

Googla på det, finns massor av ställen som säljer, även i Sverige (men till högre pris såklart). Lyssna inte på de som tycker du ska köpa dyrt, kvalitetskänslan på denna är bra, min enda invändning är ljudnivån.
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Köp nåt känt så att du kan reklamera, ali/ebay-billiga saker brukar ju ha sämre (obefintlig) kvalite, drifttid på batterier.

Varit ute med min V6 1200M på 7 timmars tur som mest uppkopplad mot en kompis som har samma och jag har kört med den i 2,5 år nu utan att den krånglat för mig så långt , inte illa för 300kr kinaskit ;-)
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Intressant. Har en Shoei NXR själv och tycker att den är relativt tyst i jämförelse med andra hjälmar. Dock har jag bara testat på SVn än så länge och på den får jag sjukt mycket turbulens runt hjälmen. SuperSporten är mycket mindre stök från så vilken hoj man har spelar nog också roll. Kör du med eller utan öronproppar?

NXR år väl lite mera sportig än min GT-Air så möjligen lite mera bullrigare , kör utan öronproppar
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Varit ute med min V6 1200M på 7 timmars tur som mest uppkopplad mot en kompis som har samma och jag har kört med den i 2,5 år nu utan att den krånglat för mig så långt , inte illa för 300kr kinaskit ;-)

Japp, ibland (förhoppningsvis oftast) så har man flytning :yoparty
(jag har haft oflyt med ackar på ett gäng saker tyvärr, men det är ju stdgrejer så man kan nya ackar på kjell etc, dock ej på mini/microsaker, för pillrigt att byta)
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Söker ett billigt bluetooth headset, då jag har jour via jobbet skulle det vara smidigt att ha ett headset för hjälm om man vill åka snöskoter eller hoj i närområdet då man har jour. Har märkt att det är svårt att känna vibratorn på telefonen då man kör, än nog värre på skotern där kläderna sitter ganska löst.

Jag tänker inte tala i telefon då jag åker hoj eller skoter men det är ju bra om det i alla fall går att tala i det någorlunda utan att man behöver kränga av sig hjälmen. Det som ställer till det är ju att dom billiga varionaterna verkar ha knapparna på micken jag hade gärna haft svarsknappen på utsidan så am kan svara hyfsat enkelt för att sen stannan på lämpligt ställe och tala i telefon.

Kunde man också koppla in två telefoner vore det kanon bra, så man kunde ha jourtelefonen och den privata telefonen på samma headset. Några tips på billiga headset?

Jag har en Apple watch på mig då jag kör, vibrerar då det ringer och det känns väldigt tydligt på armen ändå om man kör i 90-100 och det är lättsamt att stanna och se på armen vem som ringer utan att måsta ta upp telefonen ur fickan .
Det funkar även att tala i den i nödfall korta samtal utan att behöva ta av sig hjälmen
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har en Apple watch på mig då jag kör, vibrerar då det ringer och det känns väldigt tydligt på armen ändå om man kör i 90-100 och det är lättsamt att stanna och se på armen vem som ringer utan att måsta ta upp telefonen ur fickan .
Det funkar även att tala i den i nödfall korta samtal utan att behöva ta av sig hjälmen

Och vad kostar den? :)


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Och vad kostar den? :)


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Apple watch är väl nästan gratis. :gnissla:huvet:brinnerup

En Apple watch kostar ungefär som en mellanklasstelefon. Du får lätt en headset för samma pris även om du letar efter högsta möjliga pris. Det är rätt mycket pengar för att få något som bara vibrerar på armen när det ringer. Sådana saker kunde man ju köpa till telefonerna redan för 15 år sedan.
I övrigt så har jag svårt att se vad man ska ha den till faktiskt.

Alla som jag vet som har den använder den i stort sett bara som klocka. En klocka med ohyggligt kort batteritid. Skärmen är ju lite för liten för att den ska vara riktigt användbar.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Smartwatch är en klocka som visar notifieringar. Jo, visst, min Gear S3 kan skriva sms, ringa och annat mög, men precis som Steffo säger så är det alldeles för bökigt på den lilla skärmen... Med det sagt så älskar jag min klocka ;)


Men för idén med något som vibrerar på armen så finns det ju andra enheter än S3 eller Apple Watch, i form av aktivitetsarmband! Kanske kunde vara något...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är vi inne på "aktivitetsarmband" som alternativ till en intercom? Dessutom dyrare än en BRA intercom?

Billig intercom kommer med STOR sannolikhet innebära att du ÄNDÅ kommer att köpa en riktig sedan. Köp en riktig från början. Är en ny för dyr, köp en beggad.




Fan, jag blir förbannad på folk som köper skit. Det betyder att skit kommer att fortsätta säljas.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Kanske inte exakt vad du efterfrågar men jag har denna, betalade 700 SEK för två enheter levererat till min dörr. Funkar bra, man kan även lyssna på musik via sin egen enhet utan att det stör andra som är inkopplade. Full duplex mellan två enheter, vill man vara fler så måste man aktivera dem manuellt. Generellt bra, dock lite låg max volym så lite svårt att höra den man pratar med över säg 80-90 km/h (dock brusfritt för den man talar med) och har man öronproppar så hör jag nästan inget. Endast en telefon per enhet också.

https://www.ebay.co.uk/itm/2pcs-V6-...48577914?epid=11022776146&hash=item3b0ea2257a

Har en sån jag med och är mycket nöjd
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top