Yamaha Wr400/426/450 Köpråd och funderingar kring drifrsäkerhet och allmän kvalite´

Bronk92

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2018
Ort
Örkelljunga
Hoj
Smc Wildcat 500 Quad/Supermoto
Tjena gott folk!
Jag går i tankarna att köpa en Yamaha wr400 som sedan ska byggas om till motard. Jag har läst på lite olika forum ang. dessa hojar och åsikterna går ju isär minst sagt. Det finns alltid två läger, antingen heter det att "motorn är totalt skottsäker och går i princip inte att köra sönder, bara går och går" eller så heter det att "undvik den till varje pris, rasar så fort man tittar på den, måste byta kolv varannan vecka osv. osv."

Då börjar man ju undra vad som stämmer egentligen, och om de nu rasar, vad är det då som orsakar det? Tänker att det måste finnas en svag punkt som gör att motorn säger upp sig i förtid utan förvarning. Är det kolven det är fel på? Kamkedja? Ventilstyrningar? Dålig smörjning? Får ofta höra ursäkten "dom är för hårt trimmade därför håller dom inte mer än några timmar i taget", men har lite svårt att köpa det fullt ut. Kan ta min quad som exempel som är en Smc Wilcat 500, ungefär samma effekt som Wr400:an fast något tyngre, 11-1 i kompressionsförhållande. Har idag rullat lite över 600 mil utan minsta tecken på problem. Samma sak med polarens Dinli 450 quad, har gått över 1500mil utan konstigheter, till och med ventilerna var inom spec. när vi inte rört dom på 500 mil.

Så det jag funderar över är: Vad är det som gör att wr400/426/450 flyger i liften efter relativt låga mil/körtimmar och vad kan man göra för att förebygga/avhjälpa problemen? Eller är det helt enkelt kavellen som är allmänt dålig eller ojämn på dessa maskiner? Känns ju inte som att man ska behöva byta ut halva motorn efter några få mil om maskinen körs lugnt och sansat på landsväg och i endurospåret, men jag kan ju ha fel.. :) Sorry för långt inlägg, hoppas att någon med erfarenhet av dessa hojar kan hjälpa mig att få lite klarhet i detta mysterium. Ha det gött! :yoparty
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
"Felet" WR400 lider av är att det är en 20år gammal endurohoj utsatt många års vanskötsel vid det här laget och chansen att hitta en välskött med få timmar är väl ungefär lika stor som att vinna storvinsten på Triss...
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Wr 400 var en kompromiss från yamaha en snabbt framhastad hoj som tyvärr inte höll den normalt höga kvalitén som yamaha,s motorer normalt håller.

Av denna anledning finns inte många wr400 kvar överhuvudtaget dom flesta har detonerat med spräckta blockhalvor som resultat o då är det bara att kasta resten.

Trots att mitt hjärta dunkar för yamaha så måste jag avråda dej från wr400, Du kan lika gärna stoppa en handgranater i kalsongerna o släppa ett snöre från säkringen som kaser på marken efter dej o sedan gå o vänta på att någon trampar på snöret o att paketet går upp i rök.

Wr426 den är 200% bättre än wr400 i hållbarhet och är bra mycket piggare. Mycket bättre fjädring o allmänhållbarhet.

Wr450 får dessa olja o ren luft en ny kolv efter 100-150 timmar kan du troligen inte förstöra den. Har en bekant som kört sin torr på olja utan kylarvätska då vattenpumpen läcker den har varit så varm att den har nypt när den kallnar gick den som inget hade hänt.

Du köper en 450 för ca 8-10 K o uppåt o allting är mycket bättre än på wr400/wr426.

Men det är vad jag vet.
 

Bronk92

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2018
Ort
Örkelljunga
Hoj
Smc Wildcat 500 Quad/Supermoto
Tackar för svar! Det som lockade mig med just denna wr400 var att den var lv-reggad vilket inte är helt vanligt för denna typ av hojar, åtminstone inte för (i mitt tycke) rimliga pengar. Så det är alltså i grund och botten dålig kvalite´ överlag som gör att wr400:an plötsligt får för sig att gå i tusen bitar? Var kommer då ryktena om att den är "skottsäker" ifrån kan man undra... Man läser framförallt på amerikanska forum om hur långlivade dom är, men lite efterforskning visar på motsatsen med många som skrotat hela topplocket, kolv och vevstake, några efter så lite som 500 mil landsvägskörning..

Nåja, har någon fler erfarenheter av dessa cyklar så fyll gärna på! :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tackar för svar! Det som lockade mig med just denna wr400 var att den var lv-reggad vilket inte är helt vanligt för denna typ av hojar, åtminstone inte för (i mitt tycke) rimliga pengar. Så det är alltså i grund och botten dålig kvalite´ överlag som gör att wr400:an plötsligt får för sig att gå i tusen bitar? Var kommer då ryktena om att den är "skottsäker" ifrån kan man undra... Man läser framförallt på amerikanska forum om hur långlivade dom är, men lite efterforskning visar på motsatsen med många som skrotat hela topplocket, kolv och vevstake, några efter så lite som 500 mil landsvägskörning..

Nåja, har någon fler erfarenheter av dessa cyklar så fyll gärna på! :)

Jag har tokvässat en wr450 till som jag trodde bristningsgränsen men den bara går o går i flera år trots extremt hård körning och uppställt varvtal till över 11000 varv! De tycks va oförstörbar och de är väldigt bra maskiner även för vägåka. Största fördelen är vibrationsfri motor (för o va en enstånka). 426an höll bra också på dem jag höll ett öga på back in the days. Alla wr är väl landsvägsreggade!?
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Jag köpte en WR 450f årsmodell 2006 och började göra i ordning den då den gått som enduro. Visade sig att ju mer jag grävde i alla förbannade extra dragna kablar från handtagsvärmare till dipswitchar till extrabelysning för hjälminkoppling till snabbkontakter som var igengeggade så rev jag ur hela skiten och började om. Klippte allt lullull och började mäta mig fram. Tog nog ca 5 timmar effektiv tid innan allt elektroniskt var genomgånget och fungerade. Hade planer precis som du att bygga motard av den. Började riva i motorn vilket resulterade i kamkedjebyte då den gamla var sliten osv. Lade kanske 20 timmar effektiv tid på den med allt från el till dekaler innan jag blev "nöjd" med den. Sedan började man läsa lite djupare i trådar om just hur maskinerna slets då det är maskiner som går hårt oftast. Det var med andra ord dags för vevlager, vevstake, kolv, alla lagringar etc. När jag räknade på det så skulle renoveringen gå på ca 15.000:- för att få en fräsch hoj som man kan lita på. Sålde av den för 19 så fick tillbaka pengarna. Kommer troligtvis köpa en liknande maskin i framtiden. Om jag skulle leta efter en idag skulle jag leta efter en nyare modell för de 19+15 som jag inte lade ut på den gamla. Finns LV reggade maskiner fast de är rätt ovanliga.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
En WR450 är nog det säkraste köpet du kan göra om du skall ha en 450 Motard. Det Spiderpig skriver ovan är en sanning med modifikation. Enligt manualen skall allt bytas jämnt. Det finns givetvis alltid en risk med en trimmad stånka som plågas på väg men uttrycket "Skottsäker" om Yamaha kommer just från att de tenderar att tåla att plågas bättre än konkurrenterna.

När Yamaha själva uttalar sig säger de att de skulle kunna bygga en 450 som är lättare än KTMs motsvarande (det skiljer ca. 10 kg till KTMs fördel idag), men då skulle den inte klara deras hållbarhetskrav. Det är säkert en sanning med modifikation men några av dessa kilon finns säkert där de gör nytta.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Svårigheten är inte att bygga lätt; svårigheten är att bygga lätt och hållbart.

Eftersom japanska produkter inte får gå sönder (affärsidén är driftsäkerhet) så blir de ofta lite tyngre.

För varje japanskt fordon som havererar pga felkonstruktion är det en japansk ingenjör som måste begå harakiri. Därför är de i allmänhet enormt driftsäkra trots hög effekt osv.

Gäller i synnerhet Yamaha.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Byt kolv, kamkedja och eventuellt ventiler så kan du köra tryggt länge om du bara servar regelbundet i motsats till de flesta som köper och kör gamla fyrtaktare.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För varje japanskt fordon som havererar pga felkonstruktion är det en japansk ingenjör som måste begå harakiri
.




Enligt japansk tradition räcker det med att visa tydlig ånger, be om ursäkt och förödmjuka sig offentligt.



...första gången.
Därefter är det harakiri som gäller.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
har faktiskt sökt efter en 98 YZ400, för att den är liksom ett historiskt monument men nu köpte jag nyss en 99a YZ400 till samlingarna i höst, den dök upp till ett bra pris och planen var först att se över den och sälja till våren. Men nu har jag ändrat mig och tänker bygga en super-EVO av den med så bra prylar jag bara kan hitta eller bygga, har sen tidigare en Öhlinsgaffel som passar direkt direkt på den. Förhoppningsvis hittar jag även en Öhlins bakdämpare från 00 eller tidigare, kanske bygger jag om 99-dämparen med justering för högfartskompressionen för att ha tills jag hittar en tidsenlig Öhlinsdämpare.

Och så även motorn ska naturligtvis justeras lite samt frambromsen.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
WR450 har jag åkt mycket på väg med, fast det var ett tag sen. Den ena var en -03 och den andra en -04. Det som slits i dom är ingreppsklackarna till ett par kugghjul i växellådan. Har för mig att det är 3:ans och 5:ans växel, speceillt 5:an om man åker landsväg eftersom det är den växeln som används mest. Man kan höra att ingreppsklackarna ligger och slår vid en viss belastning och då givetvis inträffar det vid marschfarts-belastning. Gasar man på eller slår av lite så försvinner ljudet. Inget som gör att motorn havererar men blir det för slitet så måste man ta isär och byta. Om det skulle avhjälpas med ryckutjämnare i bakhjulet vet jag inte.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
WR450 har jag åkt mycket på väg med, fast det var ett tag sen. Den ena var en -03 och den andra en -04. Det som slits i dom är ingreppsklackarna till ett par kugghjul i växellådan. Har för mig att det är 3:ans och 5:ans växel, speceillt 5:an om man åker landsväg eftersom det är den växeln som används mest. Man kan höra att ingreppsklackarna ligger och slår vid en viss belastning och då givetvis inträffar det vid marschfarts-belastning. Gasar man på eller slår av lite så försvinner ljudet. Inget som gör att motorn havererar men blir det för slitet så måste man ta isär och byta. Om det skulle avhjälpas med ryckutjämnare i bakhjulet vet jag inte.

De gäller alla crossar/enduro på asfalt ,,de håller rel bra med crossdäck och sämst med motardhjul för de blir som ryckutjämnare med crossdäck. Om man nu bums vill köra väg och ha bra hållbarhet i lådan kan man mixtra dit ett nav med ryckutjämnare typ från KTM motardhjul. KTM har ju smutta ryckutjämnare på flera av deras fälgar ev även på 18tums hjul?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
De gäller alla crossar/enduro på asfalt ,,de håller rel bra med crossdäck och sämst med motardhjul för de blir som ryckutjämnare med crossdäck. Om man nu bums vill köra väg och ha bra hållbarhet i lådan kan man mixtra dit ett nav med ryckutjämnare typ från KTM motardhjul. KTM har ju smutta ryckutjämnare på flera av deras fälgar ev även på 18tums hjul?
Tror inte det är lika farligt på 2-taktare. Hade en gasgas ec300, den höll grymt bra. Satte dit 14/38-drevning, sen var det bara att gasa. Fick dock byta reed-blad ett par ggr men inte så mkt värre än så.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tror inte det är lika farligt på 2-taktare. Hade en gasgas ec300, den höll grymt bra. Satte dit 14/38-drevning, sen var det bara att gasa. Fick dock byta reed-blad ett par ggr men inte så mkt värre än så.

Helt rätt en tvåtaktare borde slå i exakt hälften så mycket för den tänder ju varenda varv.
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Jag har faktiskt 2 st WR426 som jag ska sälja då de inte rullat många metrar de senaste året.
en 2001 som är helrenoverad, med pulverlackad ram och sving. Ny plast, nya klibbor. Motard hjul. Medföljer även endurohjul.
en 2002 som är enduro/original. Finns runt malmö. Hör av dig om det är av intresse. Båda är besiktigade och körklara.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top