CX500 café med turbo och Maxxecu.

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Jag tror det är en fråga om statistik, man har sett att de äldre fordon som överlevt 40+ år får mycket få nedslag vid besiktning då de ofta har övergått till någon klassikerfantast som tar väl hand om dem, plus att de generellt körs få mil. Dvs, det kan finnas undantag men de är så få att risken är försumbar. Min analys.

Japp, jag hänger med i det resonemanget så sett, men jag är ju så dum att jag tror att antalet nedslag på modernare hojar är precis lika få, jag har varken fått eller känner någon som fått nedslag på sina MC på annat än för kort bakskärm alt. avsaknad av reflex, o det där med skärmen är väl borta nu dessutom.

Så om SMC nu kan övertala transportstyrelsen till besiktningsfrihet efter 40 år borde man kunna påverka dom i en riktning där man gör första besiktningen efter 5 år från ny och sedan var 3:e år vilket borde vara mer realistiskt.

Men jag kanske har helt fel i mitt antagande att folk håller ordning på sina MC oavsett ålder och då funkar de ju inte:gnissla
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Dyrare blev det också.

Javisst är det konstigt!
Beträffande bilar så kommer ju en viss självreglering ske för när såg du en bil från 80 talet senast?
Sen tror jag att det är så lite fordon i den ålderskategorin kvar jämfört med nya fordon så besiktningsföretagen vill inte ha med dom att göra. Är ju mycket enklare att stoppa i OBD kontakten och kolla felkoder än att avgöra huruvida en länkarm är kass eller ej.
Allt detta har ju blivit påtagligare efter avregleringen, samt att man nästan behöver skaffa sekreterare till att öppna alla brev från olika stationer för att inte tala om all feedback dom tillråga på allt vill ha.:arsele
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Inte meningen att pissa på din parad, men om man lyfter sig själv över sitt egna och anlägger ett perspektiv som myndigheten har, så ser man snart att den rullande besiktningsfriheten inte var avsedd som ett carte blanche för turbokonverteringar och effektdubbleringar på veteranhojar.

Jag vet, jag vet - vi gillar alla att bända lite på reglerna och mår oftast bra av att lura staten, lite grann så där vid sidan av.

Men, vem är det vi lurar, egentligen?
Se på A-traktorerna och vad som hände med besiktningsfriheten där.

Antar att myndigheten räknade med att folk som pysslade med veteranmotorcyklar skulle ha ett bättre konsekvenstänk än 16-åringar i A-traktorer. Men, upplever staten att det blir problem av besiktningsfriheten så lär dom backa bandet, så enkelt är det.

Vi bestämmer själva när det skall hända.



Ledsen att kräkas i din byggtråd, jag skall inte tjafsa mer om detta.
Kunde bara inte låta bli att påtala glappet mellan det som vi alla kämpat för via SMC, och hur det faller ut i praktiken.
Besiktningsfriheten är ju såvitt jag förstått ett eu-direktiv och inget som är bestämt i sverige?
Faktiskt ett beslut som myndighetssverige inte har fantasi och intelligens nog att fatta ens.. här ska alla kvävas med regler, lagar och förbud så livet blir så trist att folk bara slutar andas. På ett sätt kan jag tycka att den massimporterade vålds och brottsvågen är rätt skön då myndigheterna inte har resurser att utöva makt längre. Nu är vi helt plötsligt ett lite vilt och farligt u-land! Såna där man vill besöka för att slippa den svintrista svenska korrektheten.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Trafikpoliser? 2019? Det har inte funnits på flera år Man reg.besiktar vid effektökning 20% över original. Vilka kriterier som krävs för godkänt vet jag dock inte men bedöming görs på om chassi och bromsar klarar effekten.
Snyggt bygge och jag tror inte heller att just din hoj skulle vara en problem hoj. Borde inte denna hoj gå att besikta via SFRO? Som jag fattar det måste man göra lite fler ändringar än att "bara" skruva dit en turbo för att kunna få den SFRO godkänd och du har ju bytt gaffel och bromsar så det borde ju gå bra då. Hade jag ägt hojen hade jag försökt få till en godkänd besiktning efter allt slit med bygget.

Jag är också lite rädd för utveckligen om besikningsfriheten om det börjar moddas för friskt i stugorna med effektökningar lite hej vilt, håller ju också på med jänkebil och här finns det ju pilsnerbilar som jag många gånger säkert skulle ha svårt att ta sig genom besiktningen. Jag har inget i mot dom bilarna och raggarna och tycker att dessa bilar faktiskt kan vara lite roliga och är en fin motpol till de superrenoverade finbilar som knappt körs till träffarna ägda av pengaplacerare. Risken jag ser är att denna besiktningsbefrielse antingen kommer att upphävas, alternativ kommer polisen att gå hårdare fram med flygande besiktningar där deras tyckande kommer att skicka fordon till bilprovningen efter efter tycke och smak. Tycker polisen att fordonet ska ombesiktas så blir det ju så vare sig det är fel på det eller ej, än så länge har vi knappt några poliser på gott och ont men detta kan ju säkert ändras. Tror utan att veta det tror jag på ett större problem bland bilar, visst det är 71:eek:rna som nu är besikningsbefriade om man besiktar i år, men här kan man ju hitta på mycket skoj med en en kompressormatad 454 V8:an eller klämma ner nåt modern drivlina i en gammal bil och köra "besiktat".

Jag tror att i framtiden kommer vi nog att se entusiastfordon som då möjligen kommer att vara besiktnings och skattebefriade men efter nån form av entusiastbesiktning där vissa krav skall uppfyllas ungefär som på vissa entusiastförsäkringar, tror även att den rullande 30 års regeln för skattebefrielsen kommer att ändras då bilarna det nu berör knappast kan kallas klassiker rakt av.

Nästa sak är ju vad som händer vid tex en olycka om man kört med en turbohoj som inte är regbesiktad med turbo, man har ju då framfört en obesiktad hoj och vad säger försäkringsbolagen då? Det behöver ju inte vara en själv som orsakat olyckan men misstänker att det kan bli strul.

Kapar väl vidare i tråden, hoppas det är ok. Jag håller ju också på att joxa med överladdning och tänker i mitt fall utnyttja systemet med besiktningsfriheten under provkörningsperioden för att inte dra till sig onödig uppmärksamhet men har tanken att sen försöka regbesikta med kompressorn. Som jag fattar det hela kan man hänga på en turbo och regbesikta men då får man inte öka effekten eller vridmomentet, klarar man inte den biten så måste man gå via SFRO. Som jag fattar det då måste man göra fler ändringar än bara turbo på hojen men undra om det skulle räcka med att byta till bromsen fram till dubbla skivor och ha 2 cm längre stötdämpare bak för då han man ju ändrat både chassiegeometrin och bromsarna.

Nån som vet hur det är med besikningsregler om man monterat en turbo och vad som gäller med för att få besiktat via SFRO?

Åter igen snyggt bygge.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Saxat:
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
- Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Tänk också på att kolla om tillverkaren har intygat några maxeffekter/vridmoment – om SFRO ska kunna tillåta mer effekt/vrid än så när bilen reggas som ombyggt fordon, måste den också vara ändrad så att höjningen motiveras.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo. Det kan man.

För att kunna regga en motorcykel som ombyggt fordon (som inte nödvändigtvis har samma reglemente som i inlägget ovan) krävs minst ”tre stora funktionella ändringar”, det kan vara t.ex ökad effekt med minst 20 %, hjulbas ändrad minst 100 mm och utbytt bromssystem, men kan vara annat också. Att t.ex. byta bensintank, ändra sadelhöjden eller lyse räknas inte. Detta är vad jag fått veta från SFRO.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
För att kunna regga en motorcykel som ombyggt fordon (som inte nödvändigtvis har samma reglemente som i inlägget ovan) krävs minst ”tre stora funktionella ändringar”, det kan vara t.ex ökad effekt med minst 20 %, hjulbas ändrad minst 100 mm och utbytt bromssystem, men kan vara annat också. Att t.ex. byta bensintank, ändra sadelhöjden eller lyse räknas inte. Detta är vad jag fått veta från SFRO.
Ja, men man kan ju ff utgå från originalramen. Lät på inlägget som att man är tvungen att skrota den och bygga från scratch!
Strukturella och geometriska förändringar ska sfro-besiktas.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är mitt fel att tråden drar iväg alldeles åt pepparn fel. Jag ber om ursäkt för det, både till TS och till forumet.

Men, jag var arg och dum när jag skrev.
Vad har ni andra för ursäkt? ;)

Starta en tråd om ni vill diskutera sidoämnet, så inte TS tappar sugen alldeles.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, men man kan ju ff utgå från originalramen. Lät på inlägget som att man är tvungen att skrota den och bygga från scratch!
Strukturella och geometriska förändringar ska sfro-besiktas.

Absolut, det var nog mer ett svar på ditt nästa inlägg med ombyggnadsreglementet för bil som inte är så applicerbart på motorcyklar.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Ursäkta om jag kapar tråden lite!

Tröttnade på att inte ha ett skruvstäd som är mobilt så jag gjorde såhär.
Ganska skönt att kunna stå ute och köra vinkelslip med tanke på lukt och brandrisk.

Om nån är intresserad så finns mycket om bygget på savarturbo forumet under motorstyrning.
974d533064252071208c452c881dea49.jpg


Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ursäkta om jag kapar tråden lite!

Tröttnade på att inte ha ett skruvstäd som är mobilt så jag gjorde såhär.
Ganska skönt att kunna stå ute och köra vinkelslip med tanke på lukt och brandrisk.

Om nån är intresserad så finns mycket om bygget på savarturbo forumet under motorstyrning.
974d533064252071208c452c881dea49.jpg


Skickat från min SM-G390F via Tapatalk

Ja jävlar, och det presenterar du i någon annans byggtråd? Kan det bli konstigare?
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Oj vad länge sen jag kollade min gamla tråd. Var ju lite kul att läsa igenom hela igen.
Har just monterat en annan primärtransmission så att den inte ska varva så mycket. Vore ju kul med lite vår bara så att man kan prova...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top