MotoE

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vill man diskutera miljöpolitik passar det bättre i en annan tråd. Här fokuserar vi på MotoE.

On topic så tycker några av MotoE-förarna så här:
https://www.crash.net/motogp/news/911294/1/rider-reaction-after-motoe-debut

Bradley Smith:
The lack of noise doesn't matter; it's about the racing. That's what the spectacle is and that's all a racer wants. It's going to be tricky in a pack to not make mistakes when you try and overtake but it's going to be good. We all want close racing where we can battle with each other and that's what we've had from day one here.

Alex de Angelis:
The charge of the battery was fine but when the temperature rises the power reduces. That was important to learn. The bike is easy to understand and in the slower corners you have so much power and can slide the bike, but in a faster corner if you open the throttle it won't slide but it will push you wider.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Energican verkar vara en riktigt trevlig gathoj och jag hoppas den säljer bra nog för att bevisa att sportiga elhojar har en marknad. Racingen hade varit mycket mer intressant om vi sett prototyper liknande de som körs på TT Zero men då är risken stor att man ännu en gång står med tomma startfält så detta är nog en oundviklig kompromiss om man vill föra fram elracingen.
På lite längre sikt kan det nog bli riktigt bra, elhojar har en hel del fördelar från förarperspektiv och om man får bukt med viktproblemet kommer få föredra förbränningsmotor på prestandahojar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vill man diskutera miljöpolitik passar det bättre i en annan tråd. Här fokuserar vi på MotoE.

On topic så tycker några av MotoE-förarna så här:
https://www.crash.net/motogp/news/911294/1/rider-reaction-after-motoe-debut

Bradley Smith:
The lack of noise doesn't matter; it's about the racing. That's what the spectacle is and that's all a racer wants. It's going to be tricky in a pack to not make mistakes when you try and overtake but it's going to be good. We all want close racing where we can battle with each other and that's what we've had from day one here.

Alex de Angelis:
The charge of the battery was fine but when the temperature rises the power reduces. That was important to learn. The bike is easy to understand and in the slower corners you have so much power and can slide the bike, but in a faster corner if you open the throttle it won't slide but it will push you wider.

Tja när TS startar tråden med 1a inlägget och citat

"Kul med ny miljövänlig teknik på banorna, ser fram emot att se detta utvecklas!"

så blir det naturligt med miljöpolitik i inläggen.
Kolast så tycker jag.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Energican verkar vara en riktigt trevlig gathoj och jag hoppas den säljer bra nog för att bevisa att sportiga elhojar har en marknad. Racingen hade varit mycket mer intressant om vi sett prototyper liknande de som körs på TT Zero men då är risken stor att man ännu en gång står med tomma startfält så detta är nog en oundviklig kompromiss om man vill föra fram elracingen.
På lite längre sikt kan det nog bli riktigt bra, elhojar har en hel del fördelar från förarperspektiv och om man får bukt med viktproblemet kommer få föredra förbränningsmotor på prestandahojar.

Ja, jag tror (eller hoppas åtminstone!) att man får se 2019-säsongen som en utvecklingssäsong. Vore intressant att se hur involverade Energica är i teamens arbete och hur mycket som kommer ändras under pågående säsong. Vad gäller batteriteknik så tror jag inte man ska förvänta sig några revolutioner utan snarare en stadig förbättring med tiden. Kanske att litium-luftbatterier kan bli en sådan revolution men det är många år framåt i tiden skulle jag tro.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Bara jag som tycker de sitter väldigt konstigt på dessa hojar? Fotpinnarna känns konstigt placerade..
 

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
Jag tror skillnaden mellan siffrorna i Ny Teknik och dina siffror är hur man definierar effekten på ett kolkraftverk,
Är det den energi generatorn ger. Jämfört med koldioxidutsläppen.
Eller är det den

Energi som går ut på elnätet. Till externa betalande kunder.
(Dit kan givetvis också bolag i "koncernen" som använder elenergi för kolproduktionen räknas. :D )

Naturligtvis används normalt den effekt generatorn ger. För då ser miljösiffrorna bättre ut.

Efter läst artikeln i Ny teknik som handlade om hur Vattenfall skull förbättra miljön genom att pumpa ner CO2 i berggrunden från det kolkraftverk som var med i artikeln
tog jag och laddade hem en årsredovisning från Vattenfall och genom att se hur mycket kol Vattenfall hade producerat ett år i Tyskland och hur mycket El man hade sålt i kWh så blev resultatet i kg CO2 / kWh ganska snarlikt uppgifterna i Ny teknik.

Jag hittade inte artikeln i Ny teknik men här är det 1,2kg CO2 / kWh
https://www.va.se/nyheter/2008/09/16/han-ska-radda-vattenfalls-image/
och då vet vi inte om det är den energi som generatorn ger eller det är den energi som skickas ut till kunder som du och jag.

Ok då förstår jag hur du räknat.
Jag känner att jag bör berätta att jag fram till 2015 var djupt involverad i analyser och prognoser för klimatfrågor på just Vattenfall och under många år var ansvarig för just rapporteringen av utsläpp samt att jag tidigare även arbetat med delar av Vattenfalls livscykelanalyser för elproduktionen.

De siffror som jag reffererade till gäller för nyare anläggningar som Schwarze Pumpe ca 850 gCO2/kWh de 1200 gCO2/kWh som nämmns för Jänschwalde (då Vattenfalls sämsta kraftverk och en av de smutsigaste i hela Europa) är representativt för de älsta och sämsta som fortfarande är i drift och dessa är på väg att fasas ut. samtliga dessa siffror anger el som levereras ut på nätet sedan tillkommer förluster i nätet (samt gruvdrift och transporter). Att du får en så hög siffra beror inte på skillnaden på generatoreffekt och vad som sedan levererads ut utan på att du jämfört angivna siffror för elproduktionen (vad som faktiskt levereras ut på nätet) och det som Vattenfall elförsäljning i Tyskland säljer till kunder.

Viktigt här är att förstå att Vattenfall elförsäljning inte säljer all den el som produceras (Vattenfall har ett kasst anseende i Tyskland och få vill köpa deras el direkt :lol :crash) utan en ganska stor del går istället till spotbörsen, så om du delar hela produktionen med de totala utsläppen så får du de rent driftmässiga värdena, sedan om du gör en livscykelanalys så blir det ca 15-20% sämre värden inklusive förluster, gruvbrytning mm.
Jag skall se om jag orkar gräva fram officiella data eller något jag kan ha sparat på någon disk någonstans senare då detta är hämtat ur mitt allt luddigare minne :)
/Patrik
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vilka är de mest tekniskt avancerade elhojarna just nu? Eller de med bäst prestanda?

Jag vet inte riktigt vad som finns på marknaden nu, men jag tror att Energica Ego är en av de bästa. Bra motor, bra elektronik, snygg, bra acc. Mycket fin gathoj.

Men den är inte utvecklad med enda syfte att gå så fort som möjligt runt en räserbana. Den här onödiga marginaler i konstruktionen.

TT_Practice_Saturday_015.jpg

Av hojar som finns, tycker jag att Mugen, som körs på Isle of Man, verkar grymma.
https://www.bennetts.co.uk/bikesoci...bikes-at-the-tt-and-what-does-the-future-hold

Tydligen hade Dorna varit intresserade av Mugen-hojarna för Emoto. Synd att det inte blev - hade ju varit mycket häftigare, och hade nog varit nere och sniffat på Moto2-tiderna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att Mugen valdes bort ganska tidigt på grund av att de har lite väl hög tekniknivå som inte direkt har varit fri från rackel och hick-ups. Man har ju haft full representation på Isle of Man flera år i rad med ett fabriksteam på femton-tjugo ingenjörer som får vilket BSB-team som helst att se ut som amatörer. Men i slutändan har man ju inte åkt väldans många varv på grund av diverse tekniskt strul.

Energican är ju ett mycket enklare och billigare koncept som riktar in sig mot vanliga gathojar. Tanken med klassen - i alla fall i dess nuvarande skepnad - är ju dessutom att hojarna förutom racekåpor skall hållas i originalskick och att inget team får "trimma" eller byta delar. Helt enkelt en enhetsklass där alla åker på samma material. Jag har till exempel blivit ofrivilligt indragen i framtagandet av ett fjädringsreglemente som i princip innebär att teamen bara får ändra förspänning och klick samt byta fjädrar.

Det verkar just nu vara lite strul med gångtiden hos Enegica-hojarna och jag vet inte om det just nu finns någon lösning på detta problem. Under förra veckans test kortades deras pass ner avsevärt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Intervju med projektledaren för MotoE. Han är naturligtvis väldigt positivt inställd till serien. Intressanta take aways från artikeln: troligen bara i Österrike som MotoE kan matcha Moto3 och värmeproblemen i Jerez berodde framförallt på ett för tight schema där man inte hade tid nog att låta batterierna svalna mellan laddning och körning.

https://www.crash.net/motogp/news/911693/1/motoe-flatout-start-finish
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top