MotoE

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
MotoE har haft sitt första officiella test på Jerez. Tiderna är inte så mycket att hurra för i detta läget, typ som en 125 för åtta år sedan läste jag någonstans. Tror dock att vi kommer se ganska drastiska förbättringar vid testerna och under säsongen. Bradley Smith förbättrade sig t.ex. 2 sek från fredagen till lördagen, genom att sätta bästa tid.

Sete verkar inte ha hittar formen än, återstår att se hur det går men har inga överdrivna förväntningar på honom, känns som de yngre förmågorna har bättre förutsättningar att lära sig elhojarnas fördelar bättre än någon som rejsat fossildrivet ett helt långt liv.

Kul med ny miljövänlig teknik på banorna, ser fram emot att se detta utvecklas!

https://www.crash.net/motogp/results/911169/1/jerez-motoe-test-times-saturday
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kikade på några sammandrag, känns väldigt intressant måste jag säga.
Hoppas det blir en Bra Grej(tm)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Rejsen lär ju vara över ganska snabbt ivf....

TT Zero har ju funnits några år och gjort väldigt stora framsteg. Rejset är dock 1 varv á 60km och det är svårt med räckvidden om man mosar på. Så Assen GP lär väl bli 12 varv istället för dagens 26 varv i MGP.....
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Rejsen lär ju vara över ganska snabbt ivf....

TT Zero har ju funnits några år och gjort väldigt stora framsteg. Rejset är dock 1 varv á 60km och det är svårt med räckvidden om man mosar på. Så Assen GP lär väl bli 12 varv istället för dagens 26 varv i MGP.....

7-10 varv har det pratats om, beroende på banlängd etc. Man ska köra på Jerez, Le Mans, Sachsenring, Österrike och avslutning på Misano. Österrike är väl den passar sämst, med mycket fullgas. Ska bli intressant att se hur batteritekniken utvecklas de kommande åren, tror som du är inne på att det kommer se helt annorlunda ut om bara några år.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
MotoE, nja, kan bli helt ok, här kör iaf. hojarna på riktiga banor till skillnad från formel E som harvar på typ stadsbanor med 90 graders kurvor...:zpy
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är ni helt seriösa...???

Jag är på plats eftersom denna test har sessions med Moto2 varvat med MotoE-tramset. Jag kan inte påstå att denna klass har väckt någon större uppståndelse eftersom ingen ens hör att de är på banan...Lite kedjerassel och lite skrapljud när någon kraschar (hur man nu ens kan krascha från knapp styrfart...), ungefär som lite oväsen från vilken trailers luftkonditionering som helst. Tiden för MotoE passen har dessutom dragits ner rejält eftersom de verkar få soppatorsk efter sådär fyra-fem snabba varv.

Om detta är framtiden för vår sport så är jag riktigt skeptisk, i alla fall i denna skepnad...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är ni helt seriösa...???

Jag är på plats eftersom denna test har sessions med Moto2 varvat med MotoE-tramset. Jag kan inte påstå att denna klass har väckt någon större uppståndelse eftersom ingen ens hör att de är på banan...Lite kedjerassel och lite skrapljud när någon kraschar (hur man nu ens kan krascha från knapp styrfart...), ungefär som lite oväsen från vilken trailers luftkonditionering som helst. Tiden för MotoE passen har dessutom dragits ner rejält eftersom de verkar få soppatorsk efter sådär fyra-fem snabba varv.

Om detta är framtiden för vår sport så är jag riktigt skeptisk, i alla fall i denna skepnad...

Det är ju energica-hojar, så det är väl ganska tunga heffaklumpar med närmast sporttouringaktigt vikt/effektförhållande. Hade varit intressantare med riktigt prototyprejsing istället för enhetsrejsing, men jaja...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Man måste börja nånstans.
Att hojarna suger nu är väl inget konstigt, ge det 5-10 år så tror jag att vi har kompetenta eldrivna hojar :tummenupp
Jag tror inte det kommer bli i närheten av lika vassa hojar som vi ser idag, men det kan nog bli kul att kolla på med tiden ändå.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Är ni helt seriösa...???

Jag är på plats eftersom denna test har sessions med Moto2 varvat med MotoE-tramset. Jag kan inte påstå att denna klass har väckt någon större uppståndelse eftersom ingen ens hör att de är på banan...Lite kedjerassel och lite skrapljud när någon kraschar (hur man nu ens kan krascha från knapp styrfart...), ungefär som lite oväsen från vilken trailers luftkonditionering som helst. Tiden för MotoE passen har dessutom dragits ner rejält eftersom de verkar få soppatorsk efter sådär fyra-fem snabba varv.

Om detta är framtiden för vår sport så är jag riktigt skeptisk, i alla fall i denna skepnad...

Dornas mardröm om utvecklingen av elhojar fortsätter samt att oljan är på väg att ta slut? Dorna får helt enkelt köpa in några miljoner liter bränsle för att säkra cirkusens i framtiden eller köra på alternativt miljöklassat bränsle som ej bygger på den fossila tekniken.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Dornas mardröm om utvecklingen av elhojar fortsätter samt att oljan är på väg att ta slut? Dorna får helt enkelt köpa in några miljoner liter bränsle för att säkra cirkusens i framtiden eller köra på alternativt miljöklassat bränsle som ej bygger på den fossila tekniken.

För det första så är oljan inte fossil, och för det andra så skapas det ny olja i jordskorpan hela tiden.
http://klimatsans.com/2018/02/21/den-mesta-oljan-ar-inte-fossil/

Citat;
Nya kolväten (kolhaltiga bränslen) bildas fortlöpande av ursprungligt kol i Jordens inre under hög temperatur och högt tryck. Det visar den ryske forskaren Vladimir Kutcherov på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Hur det går till studerar ryska forskare sedan 1950-talet. Slut citat.

Elektriska hojar borde vara forntiden men istället tillhör de framtiden och alla förbränningsmotorer borde sen 100 år tillbaka vara förbjudna, men nu är inte så fallet pga oljemonopolet samt pengarna det genererar. Att lagra energi på fordonet är tungt vilket gör att fordonen blir tunga o svårkörda med kort räckvidd. Teknologin för att lösa detta finns men den är bakom lås o bom av förklarliga skäl.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det är ju energica-hojar, så det är väl ganska tunga heffaklumpar med närmast sporttouringaktigt vikt/effektförhållande. Hade varit intressantare med riktigt prototyprejsing istället för enhetsrejsing, men jaja...

Ja det är ju olyckligt att dessa föråldrade produktionshojar har hamnat i MotoGP. De kanske hade kunnat funkat i en supportklass till WBSK när de kom för några år sedan, men inte bland prototyphojar 2019.

Jag tycker att reglementet för elracing ska köras med maxvikt istället för minvikt. Låt säga maxvikt 120kg (som en fulltankad 2t 250), allt annat fritt. Det skulle nog ge en del tekniskt intressanta skapelser. Om det blir bra, kasta ut nuvaranda Moto2-reglemente och byt ut med ovanstående. Återinför prototypracingen!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
För det första så är oljan inte fossil, och för det andra så skapas det ny olja i jordskorpan hela tiden.
http://klimatsans.com/2018/02/21/den-mesta-oljan-ar-inte-fossil/

Citat;
Nya kolväten (kolhaltiga bränslen) bildas fortlöpande av ursprungligt kol i Jordens inre under hög temperatur och högt tryck. Det visar den ryske forskaren Vladimir Kutcherov på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Hur det går till studerar ryska forskare sedan 1950-talet. Slut citat.

Elektriska hojar borde vara forntiden men istället tillhör de framtiden och alla förbränningsmotorer borde sen 100 år tillbaka vara förbjudna, men nu är inte så fallet pga oljemonopolet samt pengarna det genererar. Att lagra energi på fordonet är tungt vilket gör att fordonen blir tunga o svårkörda med kort räckvidd. Teknologin för att lösa detta finns men den är bakom lås o bom av förklarliga skäl.

Kanske inte men petroleum hamnar väl i kategorin fossilt och för att framställa petroleum måste man väl ha olja och oljan bildas väl inte i samma takt människan behöver så någonstans kommer oljan att sina innan nytt har hunnits bildas inbillar jag mig ivf men ryssen kanske har annan information?

Allt under jord bör stanna där, allt ovan jord är ok om jag har fattat det rätt.
 
Last edited:

yahman

Ben Spies+YAMAHA=Winner!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
banhoj
Kanske inte men petroleum hamnar väl i kategorin fossilt och för att framställa petroleum måste man väl ha olja:va

Allt under jord bör stanna där, allt ovan jord är ok om jag har fattat det rätt.

Nej det gör det inte eftersom du antyder att olja är döda dinosaurier, det är det inte. Du har helt rätt i att olja samt kol borde stanna under jord där det hör hemma:tummenupp
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nej det gör det inte eftersom du antyder att olja är döda dinosaurier, det är det inte. Du har helt rätt i att olja samt kol borde stanna under jord där det hör hemma:tummenupp

Ok då missuppfittar jag wiki

”Enligt den biogeniska teorin, som är förhärskande idag, utgörs de fossila bränslena av rester av forntida djur och växter som bäddats ner i jorden och sedan under högt tryck och värme brutits ner till sina beståndsdelar (huvudsakligen kol och kolföreningar). Enligt den abiogeniska teorin utgörs de fossila bränslena av resultaten av kemiska processer under jordens forntid”

”De fossila bränslena omfattar främst naturgas, petroleum och kol”:va
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja det är ju olyckligt att dessa föråldrade produktionshojar har hamnat i MotoGP. De kanske hade kunnat funkat i en supportklass till WBSK när de kom för några år sedan, men inte bland prototyphojar 2019.

Jag tycker att reglementet för elracing ska köras med maxvikt istället för minvikt. Låt säga maxvikt 120kg (som en fulltankad 2t 250), allt annat fritt. Det skulle nog ge en del tekniskt intressanta skapelser. Om det blir bra, kasta ut nuvaranda Moto2-reglemente och byt ut med ovanstående. Återinför prototypracingen!

Vilka är de mest tekniskt avancerade elhojarna just nu? Eller de med bäst prestanda?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Miljövänligt ? Bara för det går på el ?
Fick en riktig tankeställare på Roskilde festivalen i början av 90-talet.
I Danmark var det miljövänligare köra bil än att åka tåg. Därför att tågen kördes på polsk kol eldad i Danska kraftverk.
Idag har det blivit mera vindkraft i Danmark och när elpriset sjunker för lågt, ja då stänger Sverige förbindelsen med Danmark.
Miljöpartiet gick till val påatt inte sälja de "svenska" kolkraftverken i Tyskland.
Men väl i regeringen var det inga problem sälja de "svenska" kraftverken.
För några år sedan drogs ett projekt igång där man skulle pumpa ner koldioxid i berggrunden.

Då var för en gång skulle en redogörelse för hur mycket koldioxid ett av "svenska" kraftverken släppte ut i timmen nere i Tyskland och hur mycket el det producerade. Inklusive överföringsförluster på 20% ner till vägguttaget hemma var det ca 2kg CO2/kWh.
Allt presenterat i Ny Teknik.
Ja ca 2kg CO2/kWh fick man ju räkna ut själv. Från utsläppet av koldioxid och producerad el.
Nu påstås det att Sverige har ju fossilfri elkraft. Men vi har ju kärnkraften som anses så farlig.
Farligare än kolkraft. Men då borde man ju kunna sätta en risk på kärnkraften uttryck i kg CO2 / kWh
Och eftersom den risken är större än med kolkraft så borde den ju bli större än 2kg CO2 / kWh. Eller hur ?
Välj själv. Till sist kolkraftverkssäljarnas nya flaggor ! Kolsvarta. Klara ? till extravalet ? :D
 

Bifogat

  • MPs-Flagga-Allahu-Akbar2-Black.png
    MPs-Flagga-Allahu-Akbar2-Black.png
    33.5 KB · Visningar: 36
  • SocD-Allahu-Akbar2-Black.png
    SocD-Allahu-Akbar2-Black.png
    18.8 KB · Visningar: 31
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det går ju fint att köra förbränningsmotorer på annat än petroleum, Etanol tex.
Vore mer spännande om det satsades på sådan teknik i motorsport än pisstråkiga elmotorer...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top