Är sporthojar överskattade?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det var väl Stapp som var läkare och projektledare för den där ballongen de hoppade från i slutet på 50-talet. Ett rekord som slogs för bara några år sedan av Baumgartner. Googlade lite och fick syn på att det hoppades igen, det har jag missat. En Alan Eustace som hoppade 2014.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Utan att nämna några namn :brynad så har ju ER6´or åkt ifrån SuperDukes på Anderstorp...
Så det är ju mkt förare och plats som avgör.
Grymt underhållande att se! Och visst ser det mycket roligare ut att köra ER6 än något annat där och då? Men på filmen i trådstarten är skillnaden mellan förarnas förmåga mycket liten.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Grymt underhållande att se! Och visst ser det mycket roligare ut att köra ER6 än något annat där och då? Men på filmen i trådstarten är skillnaden mellan förarnas förmåga mycket liten.

Går säkert göra en bana där Honda Monkey vinner
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ser inte någon logik i jämförelsen. En bana där Honda Monkey är snabbast skulle behöva vara en jävligt konstig bana, men den på filmen där en ER6 regerar är tvärtom en väldigt genomsnittlig bana.
Jämförde med filmen i trådstarten som är en liten rundbana
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ja!!!!
Fordonsskatten är högre än på veteraner som inte betalar nån fordonssskatt.
 

Bjornbor

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2018
Ort
Linköping
Hoj
RC30 -89 CBX1000 -79
Peter Linden (9-10G) har inget att sätta emot Kenny Bräcks 214G... Högsta uppmätta inom racingen :3freak

(Våldsam crasch i IRL)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kennys krasch är något av det värsta någon människa överlevt.
Nu var det ju inte som att han hoppade ur vraket och sprang in i depån, det tog tid att komma på fötter och han har fortfarande problem.
Så för diskussionen, det är skillnad mellan hur många g en människa kan överleva och hur många g innan blackout..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"By riding the decelerator sled himself, in his 29th and last ride at Holloman Air Force Base in New Mexico, Stapp demonstrated that a human can withstand at least 46.2 g (in the forward position, with adequate harnessing). This is the highest known acceleration voluntarily encountered by a human, set on December 10, 1954.[6] Stapp reached a speed of 632 mph (1,017 km/h),[7] which broke the land speed record and made him the fastest man on earth. Stapp believed that the tolerance of humans to acceleration had not yet been reached in tests. He believed it is much greater than thought possible."
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Stapp

Vid en bilkrasch kan man uppnå över 100G och överleva med.

Det är en viss skillnad på hur många g människan kan överleva
och
hur många g en människa klarar och fortfarande kan agera efter vad som händer i omgivningen.

Jag tror jag sett att man testat människans förmåga att dyka djupt (för många år sedan när man körde med luft i dykartuberna) genom att dyka all djupare och skriva sitt namn på skyltar som satt med tror jag 5 meter mellanrum på wiren ner mot djupet.
Och namnet blev allt sämre skrivet och var oläsligt när dykarna tyckte det var dags att simma uppåt.

Guy Martin var uppe i 78x78/25/38,5=6,3 g i dödstunnan (omkrets 121m vilket ger D=38,5meter) när han valde slå av på farten. #
För det var ju knappast hojen som begränsade farten till 78mph = ca 125kmh

Men är det någon som känner för att slå det (g-belastning på MC) så fanns i varje fall för några år sedan en Wall av Death i Skåne.
"Bara" snacka med ägaren, sätta ihop den (tror den förvaras i transportläge klar för nästa marknad i Skåne), och sätta sig på sporthojen.
Och som jag ser det ogillas rekordet om du inte klarar slå av på farten och stanna efter rekordet, ge intervjuer och skriva autografer precis som Guy Martin.

(För annars blir det för lätt slå rekordet i mest antal g på MC , bara ge järnet rakt in i en bergvägg !)

# Och vad det gällde farten så misstänker jag att man i Guy Martins rekord menade hur fort MC hjulens kontaktpunkt med väggen förflyttade sig.
Vilket betyder att med Guys uppräta ställning och huvudet ca 1,25meter över väggen blir hastigheten för huvudet 36/38,5*78mph=72,9mph och D=36meter för huvudet och g=72,9*72,9/25/36=5,5g för huvudet.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Peter Linden (9-10G) har inget att sätta emot Kenny Bräcks 214G... Högsta uppmätta inom racingen :3freak

(Våldsam crasch i IRL)

Har för mig att han kommenterade den med <Värmländska>Äää, det var inte mycket värre än att vakna upp på midsommardagen hemma i Glava</Värmländska>


...

med ett par månaders perspektiv i en talkshow iaf. :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det är en viss skillnad på hur många g människan kan överleva
och
hur många g en människa klarar och fortfarande kan agera efter vad som händer i omgivningen.

Jag tror jag sett att man testat människans förmåga att dyka djupt (för många år sedan när man körde med luft i dykartuberna) genom att dyka all djupare och skriva sitt namn på skyltar som satt med tror jag 5 meter mellanrum på wiren ner mot djupet.
Och namnet blev allt sämre skrivet och var oläsligt när dykarna tyckte det var dags att simma uppåt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_narcosis

Djupfylla kallades det när jag gick min grundutbildning i dykning och man blir helt dum i huvudet av det och oftast så märker man knappt av det.
Hur tidigt och hur hårt det påverkar en varierar från person till person och på dagsformen, ibland har jag märkt av det redan på 25m djup och andra gånger har man kunnat dyka till närmare 40m utan att bli märkbart påverkad.
Vi gjorde lite övningar strax under ytan och tog tiden där, sen gick vi ner till 30m och gjorde om det där och alla tyckte det kändes bra och gick lika smidigt men när vi fick kolla på inspelningen från instruktören i efterhand så var vi helt bakom flötet allihop :fyllisar
Rätt gas för dykning till rätt djup, så håller man sig skärpt :mattias

De flesta seriösa organisationer slutade använda vanlig luft för teknisk dykning för längesen då folk dog som flugor...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_narcosis

Djupfylla kallades det när jag gick min grundutbildning i dykning och man blir helt dum i huvudet av det och oftast så märker man knappt av det.
Hur tidigt och hur hårt det påverkar en varierar från person till person och på dagsformen, ibland har jag märkt av det redan på 25m djup och andra gånger har man kunnat dyka till närmare 40m utan att bli märkbart påverkad.
Vi gjorde lite övningar strax under ytan och tog tiden där, sen gick vi ner till 30m och gjorde om det där och alla tyckte det kändes bra och gick lika smidigt men när vi fick kolla på inspelningen från instruktören i efterhand så var vi helt bakom flötet allihop :fyllisar
Rätt gas för dykning till rätt djup, så håller man sig skärpt :mattias

De flesta seriösa organisationer slutade använda vanlig luft för teknisk dykning för längesen då folk dog som flugor...

Jag tog upp det som exempel på att människan klarar många förhållanden men det betyder ju inte man är speciellt klar i huvudet. Och kan köra hoj.
Det här med att ge järnet på en sport hoj i stålbur kommer ju ofelbart sluta med krasch.
När hjärnan inte hänger med längre.

Samma som för dykarna.
De kunde visserligen dyka djupt men klarade inte att skriva sitt namn längre när de tyckte det var dags börja simma uppåt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag tog upp det som exempel på att människan klarar många förhållanden men det betyder ju inte man är speciellt klar i huvudet. Och kan köra hoj.
Det här med att ge järnet på en sport hoj i stålbur kommer ju ofelbart sluta med krasch.
När hjärnan inte hänger med längre.

Samma som för dykarna.
De kunde visserligen dyka djupt men klarade inte att skriva sitt namn längre när de tyckte det var dags börja simma uppåt.

Människan kan anpassa sig till extrema förhållanden.
I slutet av 1900-talet så testade amerikanska NEDU (Navy Experimental Diving Unit) gränserna för vad kroppen pallade.
2209ft (673 meters djup i havet, eller ungefär 68 bar tryck) uppnåddes i en tryckkammare och "dykaren" kom ut levande efter "dyket", detta var när det experimenterades friskt med olika andningsgaser och metoder för dekompression/saturationsdykning.
Samma människa hade givetvis inte hållit ut särskilt länge om han gav järnet på en sporthoj i en stålbur, men det är ändå vansinnigt imponerande vad kroppen faktiskt kan anpassa sig till om man ger den lite tid.
Något offtopic, men brinner för ämnet :tummenupp
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som så många andra experiment inom socialvetenskapen så har det visat sig att det där experimentet, och resultatet av det, är felaktigt.

Det som inte framkom vid beskrivningen av experimentet var att det var 3 personer.
1) Försökspersonen som skulle lära sig.
2) Instruktören som delade ut elstötar om det var fel.
3) Försöksledaren som uppmanade Instruktören att ge kraftigare elstötar.

Den vanliga beskrivningen är att 3) inte finns med.
Och att 2) på egen hand då beslöt att öka elstötarna.
Men när man sett originalfilmerna SÅ ÄR DET ENBART på uppmaning av 3) Försöksledaren som 2) ökade elstötarna.

Lika mycket Fake Forskning som Makaronens framgångrika Luftstrupar på Karolinska Institutet.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Riktiga sporthojar har kåpor...nakenhojar ser inte snabba ut. Sådäså! :banana
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top