Är sporthojar överskattade?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Gjutgodset i gamla engländare var i bland så porösa att oljan kröp ut genom aluminiumet. Kvaliteten på maskinbearbetningarna var usel. Så dom kom ofta från fabriken läckbenägna. Sen är ju övertrycket i vevhuset högre i en enstånka eller parallelltwin än i en radfyra. På hojar med separat växellåda har man en transmissionskåpa som läcker. Horisontellt delat vevhus med våtsump kan inte gärna läcka. Däremot på britter som har torrsumpsmörjning läcker oljan från oljetanken ner genom oljepumparna. Får dom stå tillräckligt länge fylls vevhuset med olja. Där gör tyngdkraften att de så småningom hamnar under hojen.
Tyvärr nöjde sig den engelska motorcykelindustrin med att exportera till USA, där den inhemska fabriken gjorde ännu sämre hojar. När sen japanerna lärt sig att bygga driftsäkra hojar med bra effekt till rimligt pris försvann den engelska motorcykelindustrin. Detta dröjde dock länge innan dom lärde sig bygga hojar med vägegenskaper i klass med dom bästa engelska. Dit räknar jag inte Triumph. Den gamla Bonnien var i och för sig bättre än dåtida polis-BMW med Earlesgaffel, men bra på att bli kvar på vägen var dom inte.

Det var en imponerande redig generalisering av ett stort antal olika tillverkare sedan seklets början! :Bugar

Intressant att horisontellt delade vevhus inte kan läcka! :tummenupp

Malcolm Uphill vann standardklassen (Production) på Isle of Man 1969 och var den förste att göra "the magic ton" runt ön. Än mer imponerande när man nu får veta att det inte var en bra motorcykel! :)
In 1969, Malcolm rode a Triumph Bonneville 650cc in the Isle of Man
TT races and averaged 100 mph on it. This was a truly tremendous
achievement.


https://webuyanybike.com/blog/malcolm-uphill-and-triumph-motorbikes/
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
A sportbike, or sports bike, is a motorcycle optimized for speed, acceleration, braking, and cornering on paved roads, typically at the expense of comfort and fuel economy by comparison with other motorcycles.
Hmm, det där är ju både sant och inte.
Förutsatt att vi kör lika fort så drar kompisens Z1000 mer L/mil jämfört med R1an ju fortare vi kör och comfort, jag vet inte hur skönt det är att sitta på en nakenhoj i 250 men med en bra sportis är det inte så märkvärdigt.
Efter 13kmil på rettan har jag f,ö inget negativt att säga om bekvämlighet på DEN sportisen iaf :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Du behöver inte ursäkta sidospåret, vad vore Sporthoj.com utan sidospår. Sakligt och och alldeles fruktansvärt trist.
Så pass långt från Nässjö att ens en Traja hörs. Finns det såna med ljuddämpare? I stora stan där kungen bor fanns på forntiden bara ett par dämpare. Till låns för besiktning. Vackert målade med djävlar med horn och svans.

- Ah, jag tänkte på din signatur där o då "Höglandet". Nässjö är Sveriges högst belägna stad o det området kallas just så.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Du skulle satt "typically" i fetstil också.
Det är inte alltid så, men ofta är det så, mer effekt brukar betyda mer åtgång av soppa.
Min Mito drar inte mycket jämfört med din retta men jag kan lova att den inte är komfortabel för fem ören.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Jag syftade naturligtvis på dom tidiga Bonneville. Dom förbättrades efter hand och dom som tillverkas i dag sägs vara ganska OK. Klipp från Wikipedia:
but later in 1963 a unit construction model was introduced which was stiffer and more compact, including additional bracing at the steering head and swing arm. The steering angle was altered and improved forks were fitted a couple of years later, which, together with the increased stiffness enabled overall performance to match that of the Bonneville's rivals.
Att jag fortfarande är livs levande beror nog på att jag körde Norton. En del av mina Trajaåkande kompisar gick det sämre för.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag syftade naturligtvis på dom tidiga Bonneville. Dom förbättrades efter hand och dom som tillverkas i dag sägs vara ganska OK. Klipp från Wikipedia:
but later in 1963 a unit construction model was introduced which was stiffer and more compact, including additional bracing at the steering head and swing arm. The steering angle was altered and improved forks were fitted a couple of years later, which, together with the increased stiffness enabled overall performance to match that of the Bonneville's rivals.
Att jag fortfarande är livs levande beror nog på att jag körde Norton. En del av mina Trajaåkande kompisar gick det sämre för.

Nu har jag inte kört så många Flinta men med Blockmotor har jag tillbringat många tusentals mil i sadeln. Jag lever fortfarande. :) Förste ägaren lever också trots deras körstil. Hjälm användes bara när det var längre resor. Inga skydd utan möjligen dubbla jeans om de skulle köra långt.
Men som SportHoj är den ju underbar om man vill ha känslan av fart. :)
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Vad för seriösa jämförelser har ni läst av sporthojar från olika epoker? Personligen skulle jag tycka det vore grymt intressant och roligt att läsa ett seriöst genomfört test där man har kört både landsväg och bana med de hör hojarna och med förare av olika kaliber och erfarenhet. Vilka av de här tror ni skulle överraska mest (negativt/positivt)?

EDIT: förutsatt att alla skulle ha nya däck av så hög kvalitet som fälgarnas dimension tillåter, nyservat bromssystem etc.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2018-12-05 kl. 21.06.45.jpg
    Skärmavbild 2018-12-05 kl. 21.06.45.jpg
    140.1 KB · Visningar: 39
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man kan inte optimera för acceleration och kurvtagning samtidigt.
:fakta

Och vad gör du när du svänger om du inte accelererar...?

Om vi ska tjata vidare om historiekunskaper så beskrivs detta bäst av den gamle F1-gurun Peter G Wright's citat som med en enda mening beskriver precis allt som racing handlar om:

Racing is all about
maintaining the highest possible acceleration
in the appropriate direction.


Så sant och så vackert att det nästan är poesi...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad för seriösa jämförelser har ni läst av sporthojar från olika epoker?

Jag har för mig att engelska FastBikes hade en artikelserie där de jämförde gamla sporthojar mot nya sporthojar. Bl.a. en test mellan en tjugo år gammal, en tio år gammal och en splitter ny Suzuki GSX-R.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det Alatalo försöker säga att att svänga också är acceleration. Ur ett fysikaliskt perspektiv är acceleration hastighetsförändring, vilket inte är samma sak som fartförändring eftersom hastigheten har en riktning också så, har du ändrat riktning så har du accelererat. Rent fysikaliskt är bromsning också en acceleration.

Det är oftast inte det man menar med acceleration i fordonssammanhang dock.

/R
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har läst grundläggande fysik och vet att man behöver tillföra kraft för att svänga annars gör avsaknaden av centripetalkraft att man fortsätter i tangentens riktning. Att "optimera för acceleration" är att göra allt för att få största möjliga acceleration. Det åstadkommer man inte i kurvor.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det var ju exakt det som var min poäng...förutom det där om bromsarna som jag inte riktigt hängde med om hur det inverkar på accelerationen

En jetmotor har ju inte direkt momentant gassvar. Från "tomgång" till fullgas så tar det några sekunder innan turbinerna varvat upp så man har full dragkraft.

Det betyder att för att ett jetplan ska kunna accelerera fullt från stillastående så måste det kunna ha fullgas med full dragkraft från jetmotorerna och hålla kvar planet med bromsarna och sedan bara släppa bromsarna när man ska iväg. I annat fall så kommer man ju att få en försröjning på någon sekund efter starten innan man har full dragkraft.

Om ett modernt stridsflygplan har en jetmotor med dragkraft som är ungefär 1,5 ggr planets vikt så innebär det att för att bromsarna ska kunna hålla planet så måste dels bromsarna vara tillräckligt stora. Dels så måste däcken ha en friktionskoefficient på minst 1,5.
Som jämförelse så har ett bra MC däck för gatbruk en friktionskoefficient på ca 1,1-1,2. Dvs det skulle behövas bra mycket klistrigare däck än en MC har vilket jaq betvivlar eftersom däcket samtidigt ska tåla att man belastar det med 10 tons vikt under acceleration upp till ca 350 km/h. Och det måste tåla att gå ner i backen i 250 km/h med stillasstående hjul. Mjukt gummi skulle riskera att slitas i bitar när man landar och jag tror att man värderar att däcken håller framför att dom är klibbiga.

Om dom teoretiskt sett vore tillräckligt klistriga så tillkommer risken att om man drar på med en jetmotor som ligger i plan med tyngdpunkten på planet och håller det med bromsarna så flyttas vikten fram till noshjulet. Risken är att man flyttar över så mycket vikt att planet skulle välta av minsta lilla vindpust. Eller i värsta fall att det slår över av sig själv. Vilket ju blir rätt dyrt.

Dvs jag betvivlar att ett modernt stridsplan kan ha fullgas och man håller kvar planet med bromsarna utan snarare att man har delgas och håller med bromsarna tills man ska iväg och då drar på vilket medför att det är först efter några sekunder som jetplanet har full dragkraft att accelerera med.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hmm, det där är ju både sant och inte.
Förutsatt att vi kör lika fort så drar kompisens Z1000 mer L/mil jämfört med R1an ju fortare vi kör och comfort, jag vet inte hur skönt det är att sitta på en nakenhoj i 250 men med en bra sportis är det inte så märkvärdigt.
Efter 13kmil på rettan har jag f,ö inget negativt att säga om bekvämlighet på DEN sportisen iaf :)[/I]

Vad gäller komforten så är det ju kanske inte så att det är 250 km/h man tänker på i första hand. Det är en otillåten hastighet på den absoluta majoriteten av vägarna i världen.

Håller man sig till lagliga hastigheter så är det tveklöst så att en hoj där man sitter helt upprätt är bekvämare i längden.
Min TDM satt man helt upprätt på och den var enormt bekväm på längre turer. Förutom det lilla faktum att man fick lite träsmak i arslet av sadeln efter kanske 30 mil.
VFR:en är betydligt mer sportorienterad och man sitter lite mer framåtlutad vilket gör att i lägre hastigheter så måste jag hålla upp överkroppen och det blir tröttsamt i längden. Dvs i olagliga hastigheter så är VFR:en lika bekväm som TDM:en var. Men i lagliga hastigheter så är den nog snäppet sämre. Kollar man på en utpräglad sporthoj så behöver man enligt min erfarenhet upp i närmare 160 innan luftdraget blir tillräckligt kraftigt för att kunna hålla upp kroppen så man kan sitta avslappnat.

Långfärd i närheten av lagliga hastigheter är rejält mycket jobbigare för overkroppen om man kör en sporthoj än valrfi hoj med upprätt sittställning. Huruvida en sporthoj är tillräckligt bekväm för dig är ju en fråga om din egen bedömning. Enligt vad jag hört så verkar det som om R1:an är bland dom bättre sporthojarna i det avseendet.

Vad gäller bränsleekonomi så är det ju så att om du ska klämma ur mer effekt ur en lika stor motor (vilket dom ju helst gör när det äller sporthojar) så måste man göra avkall någon annanstans. Oftast är det på bränsleekonomin eftersom MC-köpare i väldigt låg grad brytt sig om den.

- - - Updated - - -

Eh...hamnade vi en bit utanför själva topic här nu?

Kanske lite. Men å andra sidan. Är det inte så det brukar vara här? Att det spårar ur lite. :yoparty:gnissla:fyllisar
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Steffo_b; Kanske lite. Men å andra sidan. Är det inte så det brukar vara här? Att det spårar ur lite. :yoparty:gnissla:fyllisar[/QUOTE skrev:
- Jodå, så att....o bilen går bra? :rolleyes:
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Bränsleekonomin på min R1 06 var väldigt fin när den var original. Jag snittade 0,55 l/mil när jag var ute och körde ömsom fint och mjukt, men med inslag av gashand då och då.
Det är lika mycket som min frus Gilera-moppe med variator drar när jag cruisar till jobbet i ca 40km/h snittfart.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har läst grundläggande fysik och vet att man behöver tillföra kraft för att svänga annars gör avsaknaden av centripetalkraft att man fortsätter i tangentens riktning. Att "optimera för acceleration" är att göra allt för att få största möjliga acceleration. Det åstadkommer man inte i kurvor.

Om du svänger så accelererar du i ett fysikaliskt hänseende eftersom du förändring din hastighet, även vid bibehållen fart. Farten är det som du ser på hastighetsmätaren (jävligt dåligt namn på den för övrigt) medan hastigheten är farten du har och riktningen som du har den i.

Som sagt, det en fysiker menar med acceleration och det "fordonsfolk" menar är inte samma sak.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Om du svänger så accelererar du i ett fysikaliskt hänseende eftersom du förändring din hastighet, även vid bibehållen fart. Farten är det som du ser på hastighetsmätaren (jävligt dåligt namn på den för övrigt) medan hastigheten är farten du har och riktningen som du har den i.

Som sagt, det en fysiker menar med acceleration och det "fordonsfolk" menar är inte samma sak.

- Egentligen är decceleration acceleration i motsatt rörelseriktning...väl?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top