Är sporthojar överskattade?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är inte hojarna i de där filmerna racerhojar? En sporthoj har såna där lysen och grejer...
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
- Bonneville ja, inte vilken T somhelst ;)

Jag är så anglofilt insnöad på märket Triumph, allt är bara vackert där oavsett. :kär
På det nostalgiska minnen när jag som 17-åring bodde bakpå en Bonnie hela sommaren också. Och skådisen Carl-Gustav Lindstedt som körde upp bredvid på Essingeleden och vinkade nöjt. :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Utan kunskap är det naturligtvis svårt att förstå. Här får du lite kunskap! Välkommen till SportHoj! :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=BNNUYHhoDiU
Jag vet inte om det där tillförde någon ny kunskap, men tack för förströelsen. För 35 år sedan jobbade jag med en Nortonfanatiker som regelbundet besökte Isle of Man. Jag förstår fortfarande inte charmen med hans 750 Commando.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vet inte om det där tillförde någon ny kunskap, men tack för förströelsen. För 35 år sedan jobbade jag med en Nortonfanatiker som regelbundet besökte Isle of Man. Jag förstår fortfarande inte charmen med hans 750 Commando.

Ibland förstår man inte, så är det, men för oss som gillar SportHojar så förståelsen inte svår! :krama
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Okej, begreppet sporthoj känns lite yvigt även om jag tyckte min personliga uppfattning var klar.

Men vad skiljer då en sport mot en Super sport (bl, a Yamahas benämning) eller sport tourer, vad är "sport" i så fall?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns många Nortonfanatiker som inte heller förstår charmen med en Commando.
En riktig Norton ska vara byggd på Bracebridge Street i Birmingham, inte i London.

Läcker den mer olja då?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej, begreppet sporthoj känns lite yvigt även om jag tyckte min personliga uppfattning var klar.

Men vad skiljer då en sport mot en Super sport (bl, a Yamahas benämning) eller sport tourer, vad är "sport" i så fall?

Super och hypersport är ju bara för att det gått inflation i sport.
Vad gäller sporttourers är det ju mest bara helkåpade nakenhojar, istället för sporthojar med komfort. De är tunga as med sävliga motorer och svampig fjädring överlag. Väldigt osportigt med andra ord.

Jag vill ha en sporttourer som har motor, fjädring och ram från en sporthoj, med en kanske lite lägre första växel och lite längre steg mellan växlarna, samt mer komfort och lite mer upprätt sittställning med utrymme för att lkrypa ihop över tanken. Någon sån har jag inte stött på när jag provkört hojar däremot.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Okej, begreppet sporthoj känns lite yvigt även om jag tyckte min personliga uppfattning var klar.

Men vad skiljer då en sport mot en Super sport (bl, a Yamahas benämning) eller sport tourer, vad är "sport" i så fall?

- Enligt mig så är sport vilken sporthoj somhelst, och en supersport är H2R :Bugar
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Super och hypersport är ju bara för att det gått inflation i sport.
Vad gäller sporttourers är det ju mest bara helkåpade nakenhojar, istället för sporthojar med komfort. De är tunga as med sävliga motorer och svampig fjädring överlag. Väldigt osportigt med andra ord.

Jag vill ha en sporttourer som har motor, fjädring och ram från en sporthoj, med en kanske lite lägre första växel och lite längre steg mellan växlarna, samt mer komfort och lite mer upprätt sittställning med utrymme för att lkrypa ihop över tanken. Någon sån har jag inte stött på när jag provkört hojar däremot.

Ja, de flesta ”sport tourers” är klart osportiga, känns som att man använder begreppet som en ren marknadsföringsgrej. Jag kan tycka att min Ducati SuperSport 939 är rätt så nära en ”riktig” sportourer. Den är kompakt och relativt lätt, har hyfsat med effekt och har ett riktigt fint och lättkört chassi, dvs en hoj som inbjuder till aktiv körning. Samtidigt är ergonomin lite mer avslappnad än en renodlad sporthoj (för mig är en sporthoj en hoj som är nära en racehoj) med lite högre monterade clip ons och har en riktigt bekväm sadel. Finns dock inte många som denna, vad det verkar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Okej, begreppet sporthoj känns lite yvigt även om jag tyckte min personliga uppfattning var klar.

Begreppet är egentligen inte så yvigt. Inte lång fjädringsväg och noppiga däck utan en motorcykel byggd för att kunna gasa, bromsa och svänga på asfalt.
A sportbike, or sports bike, is a motorcycle optimized for speed, acceleration, braking, and cornering on paved roads, typically at the expense of comfort and fuel economy by comparison with other motorcycles.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sport_bike


https://www.youtube.com/watch?v=PgacdElqRYQ

Men vad skiljer då en sport mot en Super sport (bl, a Yamahas benämning) eller sport tourer, vad är "sport" i så fall?
Vad som skiljer beror på vad tillverkaren vill. Yamaha har kanske inte alltid min personliga syn på Sport...
https://www.youtube.com/watch?v=n48jI9WopgA

Läcker den mer olja då?

Återigen så ger historien kunskap. I tidernas begynnelse smordes motorerna med en handpump och färskoljesmörjning. Färskoljesmörning, total loss för er som pratar modärn svenska, betyder att oljan rinner ur motorn när den gjort sitt jobb. Belagda landsvägar fanns knappt så problemet med halka på oljefläckar var inget problem, inte heller för miljön.
När man började återanvända oljan, och pumpa runt den med en oljepump, behövde man även ventilera vevhuset. Ett rör under motorn släppte ut övertrycket, och med den en skvätt olja. (Senare sattes en slang på röret och drogs bakåt. På 70-talet drogs den in i luftburken.)
Det här gjorde att det alltid var en skvätt olja under motorn utan att vara en läcka. Tillverkar man dessutom motorcyklar på en ö där det blåser salta vindar så gör det inget om det kommer lite olja från andra ställen.
Japanerna började lite senare och hade inte den historien. En vanlig missuppfattning är att japanerna delade vevhuset horisontalt för att ta bort oljeläckor. Men det är övertrycket, inte jordens dragningskraft, som gör att olja kommer ut.

Även om det finns mekaniker som, oavsett tillverkare av motorcykel, lyckas lite sämre.

Bänder man isär kåpor och vevhushalvor med mejsel blir svårare att få tätt. :fakta
Så när ni hör en ägare av en brittisk motorcykel säga att den ska läcka olja så har denne troligen försökt, men inte lyckats, få den tät… :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Begreppet är egentligen inte så yvigt. Inte lång fjädringsväg och noppiga däck utan en motorcykel byggd för att kunna gasa, bromsa och svänga på asfalt.
A sportbike, or sports bike, is a motorcycle optimized for speed, acceleration, braking, and cornering on paved roads, typically at the expense of comfort and fuel economy by comparison with other motorcycles.
Man kan inte optimera för acceleration och kurvtagning samtidigt.
:fakta
För egen del föredrar jag något mer upprätt så jag slipper ha hälarna mot arslet när jag kör.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Så när ni hör en ägare av en brittisk motorcykel säga att den ska läcka olja så har denne troligen försökt, men inte lyckats, få den tät… :)

Gjutgodset i gamla engländare var i bland så porösa att oljan kröp ut genom aluminiumet. Kvaliteten på maskinbearbetningarna var usel. Så dom kom ofta från fabriken läckbenägna. Sen är ju övertrycket i vevhuset högre i en enstånka eller parallelltwin än i en radfyra. På hojar med separat växellåda har man en transmissionskåpa som läcker. Horisontellt delat vevhus med våtsump kan inte gärna läcka. Däremot på britter som har torrsumpsmörjning läcker oljan från oljetanken ner genom oljepumparna. Får dom stå tillräckligt länge fylls vevhuset med olja. Där gör tyngdkraften att de så småningom hamnar under hojen.
Tyvärr nöjde sig den engelska motorcykelindustrin med att exportera till USA, där den inhemska fabriken gjorde ännu sämre hojar. När sen japanerna lärt sig att bygga driftsäkra hojar med bra effekt till rimligt pris försvann den engelska motorcykelindustrin. Detta dröjde dock länge innan dom lärde sig bygga hojar med vägegenskaper i klass med dom bästa engelska.
Dit räknar jag inte Triumph. Den gamla Bonnien var i och för sig bättre än dåtida polis-BMW med Earlesgaffel, men bra på att bli kvar på vägen var dom inte.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Du behöver inte ursäkta sidospåret, vad vore Sporthoj.com utan sidospår. Sakligt och och alldeles fruktansvärt trist.
Så pass långt från Nässjö att ens en Traja hörs. Finns det såna med ljuddämpare? I stora stan där kungen bor fanns på forntiden bara ett par dämpare. Till låns för besiktning. Vackert målade med djävlar med horn och svans.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top